click ni ye!

Saturday, April 17, 2010

Latihan Jeda

Latihan Jeda

Latihan Jeda adalah satu kaedah latihan fizikal yang melibatkan tekanan kerja yang berulang-ulang dan diselangi dengan masa rehat yang mencukupi. Ia merupakan satu sistem latihan yang diperkenalkan oleh Astrand dan diamalkan oleh Paavo Nurmi pada tahun 1920. Latihan Jeda ini berbeza dari latihan-latihan fizikal yang lain kerana terdapatnya masa rehat antara jeda kerja, sedangkan kaedah latihan lain berterusan tanpa rehat di antara ulangan kerja. Latihan ini dapat meningkatkan kapasiti anaerobik atlit dan amat berfaedah untuk membina dan meningkatkan sistem tenaga aerobik dan sistem anaerobik.

Objektif latihan

      1. Meningkatkan keupayaan anaerobik
      2. Meningkatkan dayatahan kardiovaskular jantung dan otot.
      3. Meningkatkan ketangkasan, kelajuan, kelembutan dan koordinasi

Rasional latihan

      1. Dalam kebanyakan permainan, ia memerlukan keupayaan anaerobik dan kaedah latihan ini amat sesuai dipraktikkan.
      2. Jangka masa kerja yang panjang dan ulangan yang banyak serta masa pemulihan yang pendek akan memberikan kesan tekanan (stress) kepada sistem pengangkutan oksigen, ini akan meningkatkan sistem tenaga aerobik.
      3. Penetapan jangkamasa dan jenis aktiviti masa rehat yang sesuai akan dapat mempertingkatkan proses glikolisis anaerobik dan menjadi lebih efisyen.
      4. Atlit berkeupayaan untuk melakukan kerja pada isipadu yang tinggi jika ianya diselang selikan dengan masa rehat berbanding dengan perlakuan yang berterusan.



Prinsip latihan

Kaedah latihan Jeda ini berdasarkan prinsip-prinsip di antara masa dan masa rehat. Penggunaan lebihan beban digunakan dalam menentukan intensiti kerja yang diberi berdasarkan kepada angkubah-angkubah tertentu. Prinsip latihan hendaklah diberi penekanan kepada perkara-perkara berikut:

      1. kadar jarak dan jangkamasa kerja, ini ditentukan berdasarkan kadar nadi latihan dan jarak set.
      2. masa rehat atau pemulihan
      3. jenis aktiviti masa rehat
      4. bilagan ulangan dan set setiap sesi latihan
      5. kekerapan latihan
      6. tempuh latihan dijalankan

2 comments:

Anonymous said...

thanks a lot..sgt2 mmbantu..btw..sy skrg tgh siapkan folio sal bola krnjang..blurr =,=

Zainal Hazmi said...

Assalam,, boleh kira abang la ni,, sy ni bakal guru juga, insya-Allah, sedang menuntut di IPGK Kota Bharu.. jadinya, blog ni ok gak sbb banyak nota,, wakakakak,, minta izin utk copy paste ya,,

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India