Sejarah Pendidikan Di Malaysia, Kronologi Pendidikan Di Malaysia
KRONOLOGI PENDIDIKAN SEKOLAH DI MALAYSIA
Sistem
Pendidikan Sebelum Kedatangan British (sebelum 1824)
Pada zaman ini pada umumnya merupakan pendidikan yang
tidak menekankan soal formal. Penekanan hanyalah kepada pengajaran kitab suci
Al-Quran, tingkah laku dan akhlak yang baik, pengetahuan dan juga sifat
kerohanian.
Terdapat
juga sebilangan pelajar yang mempelajari pendidikan agama di sekolah-sekolah
pondok yang ditubuhkan oleh para ulama Islam yang terkenal pada zaman tersebut.
Sekolah-sekolah jenis ini masih boleh dilihat sekarang di negeri-negeri seperti
Kelantan, Terengganu dan Kedah.
Pada
amnya pendidikan tradisi ini mempunyai kurikulum yang terlalu sempit kerana
pelajaran adalah terhad kepada teks Al-Quran sahaja. Namun, kelebihan yang
boleh diperolehi daripada aspek pengajaran sebegini ialah ia telah berjaya
mewujudkan ramai tokoh agama yang bukan sahaja terkenal dalam bidang agama,
tetapi juga mempunyai tahap etika yang amat tinggi.
SISTEM DAN STRUKTUR PENDIDIKAN SEMASA PENJAJAHAN BRITISH
(1786-1956)
TEMPOH PERTAMA
(1784-1941)
Perkembangan Sekolah Vernakular Melayu (1786-1941)
Pada zaman ini, kerajaan British telah mula mengambil
perhatian terhadap pendidikan di negeri-negeri Selat. Blundell (Gabenor negeri
Selat) telah mencadangkan supaya ditubuhkan sekolah-sekolah Vernakular Melayu
di negeri-negeri Selat dengan bantuan kerajaan British. Pada tahun 1856,
Blundell dengan bantuan kewangan daripada DYMM Temenggung Johor telah
menubuhkan dua buah sekolah Vernakular Melayu di Singapura. Selepas itu, pada
tahun 1858 hingga 1863, kerajaan British telah menubuhkan beberapa buah sekolah
Melayu di Pulau Pinang dan Melaka.
Mata pelajaran-mata pelajaran yang
biasa diaplikasikan di sekolah-sekolah Vernakular ialah Bacaan, Mengarang,
Ejaan, Menulis, Ilmu Hisab, Latihan Jasmani dan Ilmu Alam. Gerakan bimbingan
juga mula dikembangkan di Tanah Melayu ketika ini. Pejabat Pelajaran
Negeri-negeri Selat dan Negeri-negeri Tanah Melayu Bersekutu mengeluarkan “A Guide To Careers In Malaya For Parents,
Teachers and Pupils”. Buku tersebut mengandungi analisis senarai kerja yang
terdapat di dalam perkhidmatan kerajaan.
Pada awal kurun ke-20, mata
pelajaran Perkebunan dan Anyaman telah ditambah ke dalam kurikulum sekolah.
Murid-murid akan memasuki Darjah I hingga Darjah IV. Selepas itu, hanya
sebilangan kecil pelajar sahaja yang berpeluang melanjutkan pelajaran ke Special Malay Class, di mana mereka
dapat meneruskan persekolahan di sekolah Inggeris kelak.
Perkembangan Sekolah Vernakular Cina
Sekolah Vernakular Cina yang pertama telah didirikan oleh
Persatuan Mubaligh London di negeri Melaka pada tahun 1815, dan kemudiannya di
Singapura pada tahun 1819. Pada tahun 1900, dua orang menteri dan pendidik dari
negeri China, Kang You Wei dan Liang Qi Chau telah mendirikan sekolah Vernakular
Cina dan menggabungkan pengajaran Confucious dengan pengajaran sains Barat.
Kurikulum yang diperkenalkan adalah berorientasikan kepada negara China.
Sesetengah sekolah dijadikan pusat untuk menyebarkan sentimen anti British.
Pentadbiran Inggeris kemudiannya telah mengawal segala aktiviti sekolah dan
kurikulumnya menjadi bertambah baik.
Perkembangan
Sekolah Vernakular Tamil
Perkembangan sekolah Vernakular Tamil bermula semasa
perkembangan ladang getah, kelapa sawit, kopi dan gula di Tanah Melayu. Terdapat
ramai buruh dari negara India telah diambil untuk bekerja di estet-estet.
Pendidikan dalam bahasa Tamil diberi di salah sebuah sekolah cawangan Singapore
Free School mulai tahun 1834. Kumpulan-kumpulan mubaligh Kristian banyak
memberi sumbangan kepada perkembangan pendidikan formal dalam bahasa Tamil pada
peringkat awalnya. Sehingga tahun 1938, terdapat 13 buah sekolah Tamil
kerajaan, 511 buah sekolah estet, 23 buah sekolah mubaligh dan 60 buah sekolah
Tamil swasta di seluruh Semenanjung Tanah Melayu. Sepertimana sekolah
Vernakular Melayu, sekolah-sekolah Vernakular Tamil terhad pada peringkat
rendah sahaja dan seperti sekolah-sekolah Cina, kurikulum sekolah-sekolah Tamil
berorientasikan negara asal mereka, India. Buku-buku dan tenaga pengajar dibawa
dari Sri Lanka dan India.
Perkembangan
Sekolah Inggeris
Pada peringkat awal, kebanyakan sekolah Inggeris
didirikan daripada hasil usaha kaum mubaligh Kristian. Pada tahun 1816, Penang
Free School telah ditubuhkan dan mempunyai beberapa matlamat seperti berikut:
1. untuk semua bangsa;
2. mendidik supaya berdisiplin, berkelakuan baik dan
rajin;
3. ibu bapa yang berkemampuan dikehendaki membayar yuran
sekolah dengan kadar berpatutan;
4. murid akan belajar membaca dan menulis Bahasa Inggeris
dan mempelajari Ilmu Kira-kira;
5. murid Melayu akan diajar Bahasa Melayu;
6. rancangan yang sama diadakan juga untuk bangsa lain;
7. murid akan diajar tentang pekerjaan seperti
pertukangan menjahit dan lain-lain;
8. diajar supaya menghormati ibu bapa dan agama Kristian.
Pada tahun 1826, Melaka Free Schol
ditubuhkan serta disusuli dengan penubuhan Victoria Insitute pada tahun 1893,
Sekolah King Edward VII di Taiping pada tahun 1906. Pada awal kurun ke-20,
semua Free School telah diambil alih oleh kerajaan. Pada tahun 1905 pula,
sebuah sekolah Melayu iaitu Malay College Kuala Kangsar ditubuhkan khas untuk
anak-anak Melayu peringkat atasan.
TEMPOH KEDUA
(1946-1957)
Sistem dan
Struktur Pendidikan Sebelum Merdeka
Pihak Jepun telah menakluki Tanah Melayu pada tahun 1941
sehingga tahun 1945. Pada zaman ini, kebanyakan sekolah diajar dalam bahasa
Jepun.
Selepas kekalahan pihak Jepun ke atas pihak Inggeris,
kurikulum asal telah diaplikasikan semula. Walau bagaimanapun, beberapa laporan
cadangan terhadap kurikulum baru telah digubal. Laporan-laporan yang
dimaksudkan ialah Laporan Barnes 1951, Laporan Fenn-Wu 1951, Ordinan Pelajaran,
Dasar Pelajaran Kebangsaan dan Laporan Razak 1956.
Di antara cadangan yang telah dikemukakan ialah menuntut
kerajaan supaya menyediakan kemudahan-kemudahan pelajaran dan pembelajaran
serta menyediakan guru-guru terlatih di sekolah-sekolah. Guru-guru ini
merangkumi mereka yang mempunyai rekod penilaian yang baik serta mempunyai
etika pengajaran yang boleh dicontohi oleh para pelajar.
Sistem
Pendidikan Awal Kemerdekaan (1957-1969)
Sistem pendidikan pada zaman ini masih berorientasikan
sistem yang telah tercatat di dalam Laporan Razak. Pada tahun 1959, cawangan
Universiti Malaya telah ditubuhkan di Kuala Lumpur. Kursus-kursus yang
ditawarkan ialah Kejuruteraan, Sastera dan Sains. Pada tahun ini juga Laporan
Rahman Talib diwujudkan iaitu pada tahun 1960.
Sistem
Pendidikan Kebangsaan selepas 1969
Dalam jangka waktu ini, ideologi negara bagi sistem
pendidikan adalah Rukun Negara dan tumpuannya adalah sejajar dengan pembangunan
negara. Aspek yang sangat penting dalam pendidikan iaitu berkaitan dengan etika
turut ditekankan dalam Rukun Negara, iaitu ‘Kesopanan dan Kesusilaan’. Aspek
ini sering diaplikasikan dalam banyak mata pelajaran yang diajar di sekolah-sekolah
bagi mewujudkan para pelajar yang tinggi moral dan etika mereka.
Perkembangan
Sistem Pendidikan Kebangsaan Selepas 1979
Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran
ditubuhkan pada bulan September 1974 untuk mengkaji pelaksanaan sistem pelajaran
kebangsaan bagi:
“Mengkaji semula matlamat dan berkesannya
sistem pelajaran sekarang, termasuk kurikulumnya, dalam rangka dasar palajaran
yang wujud, dengan tujuan untuk memastikan bahawa keperluan tenaga rakyat
negara dapat dipenuhi sama ada dari segi jangka pendek mahupun jangka
(Sumber:
Education In Malaysia, 1980)
Graf di atas
menunjukkan jumlah pendaftaran pelajar sekolah rendah
dan sekolah
menengah bermula dari tahun 1956 hingga 1984.
panjang, dan lebih-lebih lagi untuk memastikan bahawa sistem
pelajaran itu dapat memenuhi matlamat negara ke arah melahirkan masyarakat yang
bersatupadu, berdisiplin dan terlatih.”
Mengikut Laporan Kabinet pada
tahun 1979 bagi peringkat sekolah rendah iaitu kurikulum, kemahiran adalah
tertumpu kepada bidang komunikasi, alam sekitar, perkembangan diri yang
menekankan aspek 3M dan perkembangan bakat, membantu murid yang lemah serta
mengadakan program pengayaan, pengajaran pemulihan diperbaiki lagi dan
Kurikulum Baru Sekolah Rendah dicadangkan.
Bagi peringkat sekolah menengah
pula, sistem baru bagi pelajaran vokasional, jurusan perdagangan
dipertingkatkan, penekanan terhadap mata pelajaran Matematik, Sains dan Bahasa,
penekanan kepada aktiviti ko-kurikulum, bimbingan dan kaunseling diwujudkan di
sekolah serta Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah dicadangkan.
Perkembangan terhadap pendidikan berterusan sehingga ke
hari ini dan akan berlanjutan untuk masa-masa yang akan datang. Pelajar-pelajar
yang dahagakan ilmu pengetahuan terus meningkat dari setahun ke setahun dalam
mendaftarkan diri mereka ke sekolah-sekolah rendah dan menengah di seluruh
Malaysia.
Perbezaan Tahap
Pendidikan Dahulu, Sekarang dan Akan Datang
Sejak pendidikan dijadikan satu institusi formal, harapan
semua lapisan masyarakat ialah untuk melihat setiap pelajar yang terlibat
mencapai tahap kecemerlangan bukan sahaja dalam satu bidang malah dalam semua
bidang yang terdapat dalam sistem tersebut. Tumpuan pada mulanya diberikan
kepada aspek kognitif tetapi kini lebih tertumpu kepada semua aspek, sama ada
kognitif ataupun afektif, konvensional ataupun inovatif serta normal ataupun
kreatif.
Pendidikan
Zaman Dahulu
Berdasarkan kenyataan yang telah diterangkan berkaitan
sejarah pendidikan di Tanah Melayu, dapat dibuat kesimpulan bahawa pendidikan
pada zaman dahulu amat mengambil berat aspek mengagungkan tanah air sendiri.
Contohnya pendidikan Cina yang berorientasikan negara asal mereka iaitu China,
manakala pendidikan India pula berasaskan negara India. Selain itu, pendidikan
zaman dahulu juga menitikberatkan aspek kecenderungan terhadap agama, seperti
kewujudan sekolah-sekolah pondok untuk mengajar Al-Quran dan hal-hal berkaitan
dunia akhirat. Selepas kemasukan kurikulum berasaskan British, maka berlakulah
rombakan terhadap sistem pendidikan asal yang diamalkan sebelum ini. Walau
bagaimanapun, masih lagi terdapat beberapa kelemahan dalam sistem pendidikan
yang dianjurkan oleh British. Maka, wujudlah beberapa laporan yang bertujuan
untuk memperbaiki sistem pendidikan British ini seperti Laporan Fenn-Wu 1951,
Ordinan Pelajaran, Dasar Pelajaran Kebangsaan dan Laporan Razak 1956.
Pendidikan
Zaman Sekarang
Bermula selepas Malaysia memperolehi kemerdekaan daripada
pihak British, sistem pendidikan negara mula mencapai tahap reformasi secara
beransur-ansur. Dalam Rancangan Malaysia Pertama (RM1) hingga Rancangan
Malaysia Ketujuh (RM7), aspek pendidikan sentiasa menjadi agenda utama bagi
setiap intipati dalam resolusi yang telah dibuat. Kerajaan sentiasa mencari
formula baru bagi memastikan para pelajar yang keluar dari institusi pendidikan
akan menjadi seorang individu yang mampu memberikan sumbangan maksimum terhadap
kemajuan negara. Pendidikan prasekolah, Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR),
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), pendidikan peringkat tinggi,
pendidikan guru, pendidikan vokasional dan teknik serta pendidikan swasta
sentiasa dikaji bagi mengesan sebarang kelemahan yang boleh menyebabkan
kegagalan mencapai objektif yang telah ditetapkan.
Pendidikan
Zaman Akan Datang
Kerajaan telahpun membuat beberapa cadangan untuk
melakukan transformasi dalam aspek pendidikan di sekolah-sekolah. Dengan pesatnya kemajuan teknologi maklumat pada dekad
kebelakangan ini, pendidikan negara juga tidak mahu ketinggalan dalam
menyerapkan teknologi ini dalam menyediakan para pelajar yang bukan sahaja
mempunyai ilmu pengetahuan, malah juga mampu mengaplikasikan teknologi maklumat
bagi kemudahan umat sejagat. Kerajaan dengan bantuan daripada
organisasi-organisasi gergasi dalam bidang teknologi maklumat telah berjaya
menyenaraikan beberapa resolusi dalam memastikan pendidikan alaf akan datang
mampu diaplikasikan sepenuhnya tanpa mengenepikan aspek tatasusila dan etika
pelajar.
Salah
satu daripada resolusi yang telah dibuat ialah mewujudkan mata pelajaran
berkonsepkan teknologi maklumat, seperti pengenalan kepada komputer dan juga
pengaplikasian teknologi maklumat terhadap kehidupan. Kerajaan turut bercadang
untuk mendedahkan para pelajar dengan aplikasi internet serta mel elektronik
bagi membiasakan mereka menggunakannya untuk tujuan menghantar kerja sekolah
atau membuat rujukan. Walaupun banyak resolusi yang telah dibentuk, kerajaan
tetap meletakkan aspek etika pelajar di tempat yang paling atas sekali. Ini
bagi memastikan setiap pelajar bukan sahaja menjadi pakar dalam bidang
teknologi maklumat, malah mempunyai etika dan disiplin yang amat diperlukan
untuk menerajui negara pada masa akan datang.
Kesimpulan
Setelah mengetahui segala kronologi pendidikan sejak
zaman sebelum penjajahan British hinggalah zaman selepas merdeka, kita dapat
membuat kesimpulan bahawa banyak perkembangan telah dilakukan terhadap sistem
pendidikan negara. Bermula daripada sistem yang berorientasikan kepada bangsa
dan agama sendiri kepada sistem pendidikan yang menitik beratkan aspek
pendidikan berteknologi tinggi. Walaupun banyak perubahan yang telah dijanakan
oleh kerajaan, namun aspek etika tidak pernah ditinggalkan begitu sahaja.
Setiap perancangan akan mengambil kira etika moral dan disiplin setiap individu
pelajar untuk menjadikan mereka insan yang berguna kepada agama, bangsa dan
negara.
Namun,
di sebalik usaha-usaha murni tersebut, tersembunyi beberapa kelemahan yang
secara tidak langsungnya akan menyebabkan barah yang lebih besar sekiranya
tidak ditangani secara total oleh pihak kerajaan. Usaha menyembuhkan barah ini
memerlukan pengorbanan daripada seluruh rakyat yang mengaku dirinya seorang
warganegara yang berdisiplin dan berhemah tinggi. Hanya dengan cara ini sajalah
perkembangan pendidikan akan selaras dengan perkembangan etika para pelajar
yang semestinya perlu diberi didikan yang sempurna demi mencapai taraf individu
yang berjaya.
Bibliografi
Shahril @ Charil Marzuki, Zainun Ishak, Lee Pau Wing, Dr.
Saedah Siraj, Pendidikan Di Malaysia,
1993, Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
Juriah Long, Halimah Badioze Zaman, Putih Mohamed,
Zalizan Mohd Jelas, Aliran Dalam Amalan
Pendidikan Menjelang Abad Ke-21, 1992, Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia, Bangi.
Educational Planning and Research Division, Education In Malaysia, 1980,
Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur.
Carol Gestwicki, Home,
School and Community Relations, 1996,
Delmar Publishers, United States of America.
http://blog.cari.com.my/index.php?op=ViewArticle&articleId=7753&blogId=453
terbaek! byk membantu...tq
ReplyDeleteperkembangan pendidikan prasekolah malaysia sebelum merdeka dan selepas merdeka...ada x
ReplyDeleteAssalam , boleh mohon bantuan empunya blog references/rujukan tulisan tuan/puan selain bibliography yang disenaraikan. TQ
ReplyDeletehai..king...nama penuh awk ape ye?
ReplyDeleteAssalam... tq untk information nie sngt2 perlukn. Kitaorg yg Form 2 ni happy sngt dgn maklumat ni sbb presention kitaorg terbaik sekali dgn bantuan maklumat ni
ReplyDeletekupasan yang bagus! boleh guna untuk malaysia thesis
ReplyDeleteAdakah ini dikenali sebagai klsm
ReplyDeleteretro jordans
ReplyDeleteyeezy outlet
yeezy boost 350
nike shox for men
yeezy boost 500
golden goose
balenciaga
supreme clothing
yeezys
lebron james shoes
replica bags and watches fake hermes u7w06d1u75 replica bags in china replica bags hermes their website x5x87j8f07 replica bags online pakistan replica bags blog replica gucci bag z7x11f5g71 replica bags from china
ReplyDelete