Pergerakan Asas Lokomotor Dan Bukan Lokomotor Dengan Menggunakan Alatan
ISI KANDUNGAN
Tajuk
|
Halaman
|
1. Pengenalan
|
|
2.
Matlamat
|
|
3. Objektif
|
|
4. Tarikh
|
|
5. Masa
|
|
6. Tempat
|
|
7. Kumpulan Sasaran
|
|
8.
Panduan Pelaksanaan Demonstrasi
i.
Prosedur Pelaksanaan Demonstrasi
- Jenis-jenis Pergerakan
- Pelan Kedudukan Ujian Amali Pergerakan
Asas
ii.
Senarai Peralatan Berat
iii.
Senarai Alatan Tangan
|
|
9.
Rumusan
|
|
10. Refleksi
|
|
11. Lampiran
|
|
Pergerakan Asas Lokomotor Dan Bukan Lokomotor
Dengan Menggunakan Alatan
1.0 Pengenalan
Menurut tokoh dalam bidang pendidikan jasmani seperti LeBlanc, B. Dan
Lowy, S. (1994) serta Burton (1977), pergerakan asas merupakan proses
yang memandu pelajar untuk memperolehi kecekapan pergerakan menerusi
teknik-teknik menyelesaikan masalah dan improvisasi dengan menekankan kebebasan
ekspresi yang berteraskan kegiatan-kegiatan penerokaan, penemuan dan kreativiti.
Manakala pendidikan pergerakan ditakrifkan sebagai belajar untuk bergerak dan bergerak
untuk belajar dan ia melibatkan gabungan psikomotor, kognitif dan afektif iaitu
hubung kait motor penglihatan, motor-pendengaran, motor kinestatik dan
motor-taktile.
Namun, pergerakan asas dibahagikan kepada dua kategori, iaitu pergerakan
kreatif dan gimnastik. Kedua-duanya memberi penekanan kepada aspek-aspek ritma
asas, ritma kreatif, lagu pergerakan permainan dan kemahiran gimnastik.
Pergerakan asas juga meliputi pergerakan lokomotor, iaitu kebolehan
bergerak menggunakan otot-otot kasar seperti mlompat, berjalan, berlari dan
sebagainya. Sebaliknya pergerakan bukan lokomotor pula merujuk kepada kebolehan
menggunakan otot-otot kecil seperti mencucuk manik, mengangkat tangan,
menghayun tangan dan sebagainya.
Manipulasi alatan pula dikaitkan dengan
koordinasi tubuh badan dengan alatan. Kesemua jenis pergerakan ini boleh dilakukan
secara individu atau dalam kumpulan. Namun, pergerakan yang dihasilkan oleh
pelaku adalah untuk menguji keupayaan mereka untuk mengawal pergerakan badan
selari dengan kuasa graviti dalam suasana yang dipilih.
2.0
Matlamat
Matlamat penghasilan kertas kerja ini adalah
untuk memberikan peluang kepada pelatih agar dapat memperlajari teknik-teknik
dan jenis-jenis pergerakan asas. Malah, ia juga untuk meningkatkan kefahaman
dan pengetahuan pelatih tentang pergerakan asas.
3.0
Objektif
Kertas kerja yang disediakan ini bertujuan untuk mencapai
objektif-objektif berikut :
i. memberi peluang kepada
pelatih untuk mencurahkan idea dan perasaan.
ii. mempelajari cara untuk
menyusun atur pergerakan mengikut ruang dan
aliran.
iii. pelatih dapat menjana
idea dan pemikiran yang kreatif, mereka cipta serta
mencipta pergerakan tubuh badan.
iv.
meningkatkan kefahaman tentang
pergerakan jika bergabung dengan alatan.
4.0
Tarikh : 4
September 2008
5.0
Masa : 12.00 pm
6.0
Tempat : Gimnasium
Tunku Aziz
7.0
Kumpulan Sasaran : Murid-murid Sekolah Rendah
8.0
Panduan Pelaksanaan Demonstrasi
8.1
Prosedur Pelaksanaan Demonstrasi
A) Jenis
Pergerakan
Pergerakan
|
Huraian
|
Pergerakan 1
Bukan Lokomotor
|
- Kedua-dua tangan mengangkat gelung atas kepala.
- Berdiri dengan satu kaki.
|
Pergerakan 2
Lokomotor
|
- Berjalan sambil berpusing.
- Tangan memusingkan gelung atas
kepala semasa
berjalan.
|
Pergerakan 3
Bukan Lokomotor
|
- Atas peti lombol.
- membuat regangan badan. Badan bongkok ke depan
dan tangan
menyentuh lantai.
|
Pergerakan 4
Lokomotor
|
- Menari dengan tarian Waltz.
- kedua-dua tangan memegang
gelung.
|
Pergerakan 5
Bukan Lokomotor
|
- Membuat imbangan dengan
satu kaki dan satu kaki
mengangkat ke belakang.
- Tangan memegang gelung dan menghala
ke belakang
sehingga nenyentuh kaki yang angkat.
|
Pergerakan 6
Lokomotor
|
- memusing badan dengan
180 atas tilam.
- mendarat lalu mencapai
gelung yang diletak di atas
tilam.
|
Pergerakan 7
Bukan Lokomotor
|
- membuat regangan kaki.
- tangan memegang gelung dan
naik lurus ke atas.
|
Pergerakan 8
Lokomotor
|
- Membaling gelung ke atas.
- berjalan sambil menyambut
gelung.
|
Pergerakan 9
Bukan Lokomotor
|
- Imbangan dengan kedua-dua
hujung kaki serta tapak
tangan kiri
- tangan memusing gelung naik lurus ke atas dengan
tangan kanan.
|
Pergerakan 10
Lokomotor
|
- Galop menerusi keenam-enam
gelung yang terletak di
atas lantai.
- kedua-dua tangan memegang gelung dan menghayun
ke depan dan belakang.
|
Pergerakan 11
Bukan Lokomotor
|
- Membuat bentuk bunga
- membuka kedua-dua tangan
sambil memegang gelung -- satu kaki letak lurus di atas bangku.
|
Pergerakan 12
Lokomotor
|
- jalan Grapvine (Berjalan
kaki buka, bersilang, buka dan
tutup) di atas bangku
- tangan memusingkan gelung. |
Pergerakan 13
Bukan Lokomotor
|
- Duduk atas lantai (satu
kaki belakang)
- tangan memusingkan gelung naik
lurus atas kepala.
|
Pergerakan 14
Lokomotor
|
- Tukar alatan kepada ”belantan”.
- Melompat ketingting dalam skitel - tangan bersilang mengetuk belantan. |
Pergerakan 15
Bukan Lokomotor
|
- Membaling belantan ke atas,
menyambut dan
kemudiannya tunduk sambil tangan memusingkan
belantan.
|
Pergerakan 16
Lokomotor
|
- Melompat sambil berpusing
- tangan memusingkan belantan.
|
Pergerakan 17
Bukan Lokomotor
|
- Lentik belakang
- Membongkokkan badan dengan kaki kangkang dan
kedua-dua tangan rapat ke lantai antara kedua-dua
kaki
sambil tangan mencapai belantan.
|
Pergerakan 18
Lokomotor
|
- Menggelongsor ke arah papan
anjal
- tangan letak di belakang badan. |
Pergerakan 19
Lokomotor
|
Lari dan lompat di atas papan
anjal.
|
Pergerakan 20
Bukan Lokomotor
|
Lompat ke dalam gelung dan
mengangkat gelung sambil kaki hala ke depan.
|
B) Pelan
Kedudukan Ujian Amali
Rujuk kepada lampiran yang disediakan.
8.2 Senarai Peralatan Berat
A) peti lombol 1
B) tilam 1
C) gelung 6
D) bangku 1
E) Skitel 6
F) papan anjal 1
peralatan berat diletakkan di stesen-stesen yang telah ditentukan.
8.3
Senarai Alatan
Tangan
a)
Bola gimnastik
b)
Kayu
c)
Riben
d)
Belantan
e)
Tali
9.0 Rumusan
Melalui kertas kerja dan ujian amali
kali ini, ia telah banyak meningkatkan kefahaman saya tentang pergerakan asas.
Saya telah banyak memperoleh pengetahuan dalam bidang ini kerana telah banyak
mencari maklumat ketika dalam proses menyiapkan kertas kerja ini.
Di samping itu, semasa dalam proses mencipta pergerakan dalam stesen-stesen
tertentu, ia telah mencungkil kreativiti saya dengan menjana idea yang baru.
Saya mendapati bahawa gimrama ataupun pergerakan asas adalah amat menaik
sekiranya kita meletakkan usaha dalam kreativiti untuk mencipta pergerakan
baru.
Refleksi
Saya ingin berterima kasih kepada
pensyarah kerana saya diberi peluang untuk mempelajari pergerakan asas yang
amat menarik ini. Kami jarang mempunyai peluang untuk mempelajari teknik-teknik
ini. Namun sekarang, kami dibekalkan dengan alatan gimrama serta bimbingan
pensyarah yang berpengalaman dalam bidang ini.
Melalui aktiviti ini, saya telah
memahami teknik-teknik gimrama serta kecantikan setiap pergerakan. Setiap
pergerakan adalah unik dan melibatkan keseragaman serta kelinciran pergerakan.
Walaupun saya bukan ahli gimrama, saya juga berlatih bersungguh-sungguh agar
mencapai tahap yang memuaskan.
Selain itu, aktiviti ini telah
meningkatkan kreativiti saya terutamanya dalam mencipta pergerakan-pergerakan
bagi setiap stesen yang disediakan. Saya mencipta cara unik untuk memanipulatifkan
alatan, tukar alatan serta pergerakan yang cantik. Jadi, saya rasa ini alah
peluang yang baik untuk menguji kreativiti serta menambah nilai estetika kami.
Saya juga berlajar untuk berani
mencuba. Jika kita berani mencuba, barulah kita akan mendapat hasil. Pada
permulaannya, saya malu membuat pergerakan di depan orang ramai. Namun atas
bimbingan pensyarah, saya berani mencuba setiap pergerakan dan akhirnya berjaya
mengatasi halangan mental dalam diri saya. Pensyarah juga sabar dan prihatin
dalam mengajar, memberi idea serta memperbetulkan setiap pergerakan kami.
Keseluruhannya, saya memang telah banyak mempelajari serta mendapat ilmu
pengetahuan tentang pergerakan asas daripada aktiviti ini sama ada dari buku,
bimbingan pensyarah, siaran langsung gimrama dari Sukan Olimpik, latihan serta
ujian amali pergerakan asas. Sekali lagi saya mengucapkan terima kasih kepada
penyarah.
thanx....
ReplyDeleteten q...
ReplyDeletewahahaha. zanksss! :D
ReplyDeletecontoh pelan lantai ade x?
ReplyDeletecurry 7
ReplyDeletekobe sneakers
supreme hoodie
supreme
yeezy boost 380
jordans
supreme clothing
longchamp
goyard handbags
golden goose