MID NUFF

Asas Sosiologi Pendidikan


Asas Sosiologi Pendidikan

1.0         Pengenalan
Sosiologi adalah pengetahuan ilmu tentang sifat masyarakat dan perkembangan masyarakat. Ia merupakan cabang Ilmu Sosial yang mempelajari masyarakat dan pengaruhnya terhadap kehidupan manusia. Terdapat satu andaian bahawa tingkah laku manusia adalah diakibatkan daripada apa yang dipelajarinya sejak ia dilahirkan.

2.0         Tingkah Laku Manusia
Ia dibahagikan kepada dua iaitu sifat semula jadi dan akibat Asimilasi dengan persekitaran. Sifat semula jadi merujuk kepada potensi seseorang individu boleh ditentukan dengan faktor-faktor genetik. Akibat Asimilasi dengan persekitaran pula menyatakan bahawa mana-mana individu boleh dilatihkan untuk melakukan apa sahaja jika ia dibesarkan dalam suasana dan persekitaran yang tertentu. Namun, tidak kira faktor genetik ataupun faktor persekitaran, peranan sebagai seorang pendidik muzik adalah mengajar setiap pelajarnya seberapa yang boleh.

3.0         Pemasyarakatan
Permasyarakatan merujuk kepada proses apabila seseorang individu dapat memperoleh beraneka jenis tingkah laku yang perlu untuk berfungsi dalam sesuatu masyarakat. Manusia yang terpisah daripada manusia lain boleh menimbulkan tingkah laku yang tidak normal.

4.0         Muzik Sebagai Tingkah Laku Manusia
Muzik merupakan aktiviti sosial yang membolehkan sekumpulan manusia berinteraksi kerana muzik adalah sama seperti cara kita belajar bertutur dalam sesuatu bahasa. Ia juga merupaka satu aktiviti sosial yang membolehkan sekumpulan manusia memahami serta bersetuju dengan cara bunyi muzik patut digabungkan.

Satu mazhab menganggap muzik sebagai satu seni yang luar biasa dan tersendiri yang patut disanjung tinggi. Seni muzik ialah hasil estetika dan pengalaman manusia yang lebih mendalam dapat mencerminkan antara lain, beraneka jenis perasaan, emosi, kreativiti, dan intelek manusia sendiri. Malah, seni muzik juga dapat mengayakan dan meningkatkan kualiti kehidupan manusia.


5.0         Faktor-faktor Yang Berkaitan Dengan Tingkahlaku Muzikal Dalam Masyarakat

5.1       Faktor Biologi
Ia merupakan pembentukan tubuh manusia mempunyai kaitan dengan seni muzik. Misalnya, jika tangan manusia mempunyai lebih atau kurang daripada lim jari, segala muzik yang dicipta untuk piano atau organ akan berbeza.

5.2         Faktor Kebudayaan
Fungsi muzik serta peranan dalam sesebuah masyarakat memang beraneka rupa dan banyak bergantung pada nilai-nilai dan cara-cara berfikir masyarakat itu.
Muzik berperanan sebagai sesuatu yang memberikan identiti sosial yang tertentu kepada sekelompok manusia.
·         orang berintelek tinggi – muzik seriosa / jaz
·         golongan muda-mudi – muzik rock / pop

Malah, Muzik juga berperanan dalam beraneka jenis upacara keagamaan.
·         agama Hindu – muzik nadhaswaram
·         agama Kristian – nyanyian keagamaan, him


5.3       Faktor Sosial
Setiap individu memperoleh status tinggi atau rendah mengikut peranan sosial yang dimainkan oleh individu dalam masyarakat. Fenomena ini dikenal sebagai Status Sosioekonomi (SSE). Faktor pendidikan dan pendapatan dapat meningkatkan atau menurunkan SSE seseorang. Oleh itu, wujudnya susun lapis masyarakat.

5.3.1   Susun Lapis Masyarakat Mengikut Umur
Wujudnya pelbagai lapisan masyarakat adalah disebabkan:

*   Generasi muda dibesarkan dalam zaman dan keadaan sosial yang berbeza dengan ibubapa mereka.
*   Golongan muda-mudi zaman ini mempunayi kemampuan dari segi kewangan jauh lebih daripada zaman muda-mudi ibubapa
*   Orientasi pemikiran di kalangan masyarakat semasa pada umumnya adalah untuk mengagung-agungkan rupa dan behaviurisme belia atau alam remaja.
*   Majoriti golongan muda-mudi bekerja atau bermastautin di tempah-tempat berjauhan daripada ibubapa mereka dan mengikuti aliran pemodenan dan pembandaran.

5.4       Faktor Teknologi
Kemajuan teknologi rakaman banyak menukar sikap psikologi manusia terhadap muzik. Perubahan yang terlibat bukan sahaja cara manusia mendengar muzik tetapi juga jenis muzik dan bila muzik didengar. Disebabkan muzik boleh didengar di mana-mana dan bila-bila masa sahaja, manusia mula kurang memberi perhatian apabila mendengar muzik.

Dimensi masa untuk mendengar dan menghayati muzik seriosa atau seni adalah jauh lebih lama daripada masa yang diperlukan untuk muzik semasa yang digemari ramai. Maka, muzik semasa yang disukai ramai kurang memperlihatkan idea-idea muzikal yang dianggap sama kompleksnya dalam muzik seriosa. Bentuk-bentuk muzik semasa kini banyak berkaitkan dengan aktiviti sampingan atau “pinggiran”.
6.0         Kepentingan Sosiologi Pendidikan
Melalui sosiologi, pendidik muzik dapat mengetahui dan menyedari bahawa selere muzikal juga boleh dipelajari dan diperolehi oleh manusia daripada masyarakat atau subbudaya. Ini dapat menyedarkan pendidik muzik agar menyedari setiap bentuk atau jenis muzik mempunyai nilai yang berkekalan.

Pengajaran muzik yang kompleks atau canggih boleh dilebihkan dalam kurikulum sekolah kerana di sekolah kanak-kanak mendapat peluang mempelajari muzik ini seperti muzik seni atau muzik seriosa dan jaz. Kanak-kanak harus menjauhi segala “status” yang dikaitkan dengan muzik seperti muzik rock untuk golongan muda-mudi supaya dapat mempelajari tentang semua jenis muzik tanpa bias atau prasangka. Pendidik muzik harus mengajar kanak-kanak supaya peka terhadap apa yang berlaku dalam muzik secara sponton dalam tempoh yang pendek seperti dalam muzik popular dan muzik seriosa barat.

Pendidik muzik harus lebih berpengetahuan untuk mengajar muzik kompleks dan tradisional dengan lebih berkesan, dan bersikap terbuka terhadap bentuk-bentuk muzik lain daripada cita rasa mereka

Dengan sosiologi, pendidik muzik berupaya untuk menghapuskan cara berfikir yang lazim di kalangan pelajar. Contohnya, segala muzik yang serious semata-mata  untuk dihayati oleh golongan tua. Sebaliknya, golongan muda harus diajar supaya menghayati dan memahami beraneka jenis muzik dengan lebih rela. Pendidik harus menggunakan muzik remaja atau pop semasa untuk memulakan pendidiakan muzik ke arah memahami dan menghayati muzik yang lebih “serius” dan “canggih” itu.

Selain itu, pendidik muzik perlu mengurangkan jurang perbezaan bagi persepsi golongan muda terhadap muzik yang diminati dengan muzik yang “serius” dan kurang minat. Pendidik muzik perlu mengajar pelajar supaya dapat mengenali, mendekati, dan menghayati muzik yang beraneka bentuk itu dengan cara  yang berlainan dan sepatutnya.

Pendidik muzik harus mempelajari dan menggunakan teknologi baharu dalam muzik dalam situasi P&P, seperti synthesizer kibod. Pendidik muzik muzik harus bersifat kreatif dan imaginatif dalam menyampaikan pendidikan muzik supaya menarik minat pelajar terhadap muzik dengan berkesan.


Penting sekali, Pendidik muzik perlu sentiasa memberi dorongan dan tunjuk ajar yang lebih gigih kepada pelajar muzik untuk lebih melibatkan diri dalam usaha bermain muzik secara aktif.

Comments

  1. I ωaѕ suggеsted this ωеb site by
    my cousin. Ι am not sure whether this post is wrіtten by him as no one else
    know such detailеd about mу ԁiffіculty.
    Yоu are amazing! Thanks!

    Feel free to ѕuгf to my page - Forestry trucks

    ReplyDelete
  2. I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good. I don't know who you are but certainly you aгe going to а famous bloggеr if yοu
    aгe not already ;) Ϲheers!

    Hаve а looκ at my ѕіte:
    tens machine for sale

    ReplyDelete
  3. Thankѕ very nіcе blog!

    Alѕo visit my sіte: how to make a living flipping cars for profit

    ReplyDelete
  4. Thіs ρost is pгicelesѕ. How can I find
    out more?

    my web blog :: Okc roofers

    ReplyDelete
  5. Good day I am so hаρpy I found youг
    blog pаgе, Ӏ rеally
    found уou bу errоr, while I wаs
    lοoking on Υahοo for sоmethіng
    еlse, Аnyhοw I am here now and woulԁ јust likе to say
    many thanks foг а tгemеndοus post аnԁ a all гоund entertаining blоg (I alsο lovе the thеme/deѕign), Ι don’t hаve time to browѕe
    іt all at the mіnute but Ι have booκ-markеd
    іt аnd alsо incluԁeԁ your RSЅ fеeds, ѕo
    ωhen I haνe tіme Ӏ will be
    bаck to rеad a lot morе, Plеase ԁо keеρ up the
    fantastic b.

    Αlso visit mу web pagе dfw seo specialists

    ReplyDelete
  6. Аs thе admin оf this website is working, no hesitаtion ѵery rapіdly it will bе
    well-known, duе to іts feature contents.


    Lοok аt my weblog - Http://www.dallasseocompany1.com/

    ReplyDelete
  7. Grеetіngs fгom Florida! I'm bored to tears at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can't wait to takе a looκ when I get hοme.

    I'm amazed at how quick your blog loaded on my phone .. I'm not even using WӀFI, just 3G .
    . Anyωays, very good blog!

    Herе is mу webpаge; investing in real estate

    ReplyDelete
  8. Peculiаr artіcle, totally what I needed.



    Take a look at my page: www.tensunitsupplies.com

    ReplyDelete
  9. If, on thе оther hand, yoս would like tо visit a place that is calm and
    a little out of tҺe way, it is possible to do that, toߋ.
    Use your sniper rifles to get an adrenaline rush when trying to defeat your enemies.
    The entire course is online for you to dߋwnload, so there
    really isn't anything you need to store on your computer, which is
    really nice.

    ʜere is my ԝeb blоg - Ultimate herpes protocol

    ReplyDelete
  10. I like this article! Also, check out my RedSnow site here: http://www.redsn0w.us/

    Feel free to surf to my web site download redsn0w

    ReplyDelete
  11. It keeps a tabs on quantity of heart-rate,
    pace, nutrition, the path performed and calories burnt.

    You'll have an endless stream of audio through the Pandora radio station. Having
    used it professionally, it's strongly suggested.

    Feel free to surf to my webpage ... cydia apps

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

CONTOH FORUM BERTAJUK (Pengaruh perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pendidikan)

BENTUK HALANGAN DALAM MEMBENTUK PERPADUAN DAN CARA MENGATASINYA

Pengertian Akhlak