KKBI Bola Baling, Kemahiran Asas Bola Baling
PENGENALAN
Permainan bola baling (handball)
berasal dari Eropah. Permainan ini telah diubah suai daripada
permainan-permainan asak seperti Czeska Hasenka di Denmark dan Korball serta
Raffball di Jerman. Permainan-permainan ini pernah menjadi sukan yang popular
di negara-negara Eropah pada suatu masa dahulu.
Semasa perang Dunia Pertama,
permainan ini membabitkan tujuh orang pemain sepasukan dan dikenali sebagai
Torball. Pada tahun 1917, bilangan pemainan dalam permainan ini diubah menjadi
11 orang sepasukan dan dimainkan di padang bola sepak. Ia diperkenalkan di
Jerman oleh Heizer dan permainan ini mula dikenali sebagai handball. Mengikut
sejarawan Rusia, permainan ini (tujuh orang sepasukan) telah dimajukan oleh
Edward Maly pada tahun 1909 di Kharkov.
PERKEMBANGAN SUKAN BOLA BALING
Peringkat Kebangsaan (Malaysia)
Permainan
bola baling mula diperkenalkan pada tahun 1976 kepada sekumpulan guru dan
pelajar di Selangor oleh Encik Lim Hock Han. Ketika itu, dia bertugas sebagai
Pengarah Bahagian Sukan di Pejabat Pendidikan Selangor dan kemudian di
Universiti Malaya. Seterusnya, satu jawatankuasa kerja bola baling yang
dipengerusikan oleh Encik Cheah Hai Su dari unit Pendidikan Jasmani dan Sukan.
Kementerian Pendidikan telah ditubuhkan pada tahun 1978. Sejak itu,
kursus-kursus bola baling (aspek pengenalan permainan, pengadilan dan kejurulatihan) untuk
guru-guru telah dijalankan untuk mempopularkan permainan ini di kalangan
pelajar sekolah.
Persekutuan Bola Baling Olimpik
Malaysia telah ditubuhkan pada tahun 1984 dan menjadi ahli gabungan Majlis
Olimpik Malaysia. Langkah ini telah memesatkan lagi perkembangan sukan ini ke
seluruh negara. Sungguhpun permainan bola baling olimpik telah dipertandingkan
di peringkat kebangsaan antara sekolah pada tahun 1979, buat kali pertamanya,
hanya pada tahun 1987 sukan ini diterima sebagai salah satu permainan anjuran
MSSM untuk peringkat kebangsaan.
Pada tahun 1994, Persekutuan Bola
Baling Malaysia telah menganjurkan Kejohanan Bola Baling antara Kelab-Kelab
Negara Komanwel. Negara-negara yang mengambil bahagian terdiri daripada
Bangladesh, England, India, Kenya, Nigeria, New Zealand dan Malaysia. Selain
itu, Persekutuan Bola Baling Malaysia telah menghantar Encik Lam Fei Eng,
seorang jurulatih untuk mengikuti kursus kejurulatihan antarabangsa di
Universiti Leipzig, Jerman.
Peringkat Sekolah dan Maktab
Di
peringkat sekolah, MSSM telah menganjurkan dua kursus bola baling untuk melatih
guru-guru dari semua negeri di Malaysia dalam aspek pengadilan dan
kejurulatihan. Kursus pertama telah diadakan di Kompleks TUDM di Lumut, Perak
pada tahun 1985 bagi melatih guru-guru yang berminat menjadi jurulatih dan
pengadil permainan. Pada tahun 1986, satu lagi kursus untuk melatih guru-guru
yang ingin menjdi pengadil permainan telah diadakan di Sekolah Menengah Sains
Selangor di Kuala Lumpur.
Di peringkat maktab perguruan pula,
permainan bola baling telah mula aktif dan dipertandingkan dalam Pestarama
Maktab pada tahun 1985. Pada tahun 1986, seramai 45 orang pensyarah maktab
perguruan telah menghadiri satu kursus pengadilan dan kejurulatihan dalam usaha
memperkenal dan mempopularkan permainan ini di kalangan penuntut maktab.
PERALATAN PERMAINAN
PENGENALAN
Bola Baling boleh dimainkan sama ada
di dalam atau luar dewan. Peralatan yang diperlukan adalah tidak banyak. Apa
yang diperlukan ialah padang atau gelanggang (tertutup atau terbuka), sebiji
bola baling dan 14 orang pemain (tujuh orang sepasukan). Dua orang pengadil
diperlukan untuk mengawal permainan.
GELANGGANG
BOLA BALING DAN UKURAN
PADANG/GELANGGANG (KAWASAN PERMAINAN)
Permukaan gelanggang mestilah keras
dan rata. Gelanggang yang digunakan boleh merupakan gelanggang berumput di
padang terbuka atau gelanggang bersimen atau berparket di dalam dewan yang
tertutup. Gelanggang permainan berbentuk segiempat bujur, 40 meter panjang di
garisan tepi dan 20 meter lebar di garisan gol. Gelanggang permainan
dibahagikan kepada dua bahagian yang sama luas oleh satu garisan tengah. Setiap
kawasan gol mengandungi satu garisan kawasan go yang berjejari 6 meter dari
tepi dalam tiang gol. Garisan balingan percuma adalah putus-putus dan berjejari
9 meter dari tepi dalam tiang gol.
Panjang garisan penalti ialah 1
meter dan berjarak 7 meter dari tengah garisan gol. Panjang garisan penjaga gol
pula ialah 15 cm dan jaraknya dari tengah garisan gol ialah 4 meter. Di dua
garisan tepi, terdapat dua garisan pertukaran pemain dengan panjang 15 cm dan
jaraknya dari garisan tengah ialah 4.5 meter. Semua garisan dalam gelanggang
perlu ditandakan secara jelas dengan ukuran selebar 5 cm.
BOLA
Bola harus berbentuk bulat dan
diperbuat daripada kulit atau getah berwarna yang tidak terlalu keras. Berat
dan lilitan bola untuk setiap kategori pemain adalah seperti berikut :
1. Lelaki
dan remaja lelaki (16 tahun ke atas)
Bola
saiz 3.
Berat
antara 425 g sehingga 475 g.
Lilitan
antara 58 cm hingga 60 cm.
2. Wanita
dan remaja perempuan (14 tahun ke atas) dan remaja lelaki (12 tahun sehingga 16
tahun)
Bola
saiz 2.
Berat
antara 325 g hingga 375 g.
Lilitan
antara 54 cm hingga 56 cm
3. Remaja
perempuan (8 tahun hingga 14 tahun) dan remaja lelaki (8 tahun hingga 12 tahun)
Bola
saiz 1.
Berat
antara 290 g hingga 330 g.
Lilitan
antara 50 cm hingga 52 cm.
Biasanya, dua biji bola yang telah
diperiksa dan disahkan oleh pengadil akan disediakan bagi setiap perlawanan.
Bola yang digunakan dalam sesuatu perlawanan tidak boleh ditukar ganti kecuali
dengan sebab-sebab tertentu. Di peringkat antarabangsa, hanya bola yang
ditandakan dengan logo IHF (Kesatuan Bola Baling Antarabangsa) dibenarkan dalam
sesuatu pertandingan.
TIANG GOL
Tiang gol perlu diletakkan di
tengah-tengah garisan gol. Tiang gol terdiri daripada dua batang tiang tegak
yang panjangnya 3 meter dan tingginya 2 meter. Kedua-dua tiang ini disambungkan
oleh sebatang palang empat segi yang panjangnya 3.16 meter. Tiang gol diperbuat
daripada kayu atau bahan sintetik yang serupa dan dicat dengan warna yang sama
dengan ukuran 28 cm. Di bahagian lain tiang gol dan palang ialah 8 cm.
PEMAIN DAN PAKAIAN
Pakaian untuk pemain lelaki dan
pemain perempuan terdiri daripada baju lengan pendek atau panjang, seluar
pendek, stoking dan kasut biasa atau but. Semua pemain gelanggang hendaklah
berpakaian serupa (seragam) kecuali penjaga gol yang perlu memakai warna
pakaian yang berlainan daripada pemain lain dalam pasukannya dan pemain pasukan
lawan. Pemakaian segala alat yang dianggap berbahaya kepada pemain-pemain
adalah tidak dibenarkan.
Setiap pasukan Bola Baling perlu
terdiri daripada 12 orang pemain, iaitu 10 orang pemain gelanggang dan dua
orang penjaga gol. Pemain-pemain dibenarkan memakai jersi bernombor antara 1
orang hingga 20. No 1, 12 dan 16 dikhaskan untuk penjaga gol sahaja manakala
nombor-nombor lain adalah untuk pemain-pemain gelanggang.
KEMAHIRAN ASAS PERMAINAN BOLA BALING
1. Berlari
2. Melompat
3. Hantaran
bola
4. Menyambut
bola
5. Mengelecek
bola dengan tangan
6. Mengadang
7. Menjaring
8. Menjaga
gol
Di dalam kerja kursus ini, saya akan menerangkan hanya 3 sahaja
kemahiran asas dalam Bola Baling dan prinsip sains yang berkaitan dengan
kemahiran tersebut. 3 kemahiran asas tersebut ialah :
1. Hantaran
bola
2. Menangkap
bola
3. Menjaring
KEMAHIRAN PERTAMA : HANTARAN BOLA
Dalam permainan Bola Baling terdapat
beberapa cara penghantaran bola yang sama dengan cara-cara yang digunakan dalam
permainan bola keranjang dan bola jaring. Jenis hantaran yang biasa digunakan
adalah seperti berikut :
a) Hantaran
bahu
b) Hantaran
lantun
c) Hantaran
aras dada
d) Hantaran
lompat
e) Hantaran
sisi
HANTARAN BAHU
Cara menghantar bola yang sering
digunakan oleh pemain dalam permainan Bola Baling. Biasanya, cara ini dilakukan
semasa membuat hantaran jauh. Kelebihan cara ini ialah persediaan hantaran ini
boleh mengelirukan pihak lawan. Dari keadaan bersedia, pemain boleh terus
mengelecek, menjaring, menukar hala hantaran atau memusingkan badannya.
HANTARAN LANTUN
Dilakukan apabila membuat hantaran
secara mengejut. Kelemahannya adalah bola itu dapat disekat oleh pihak lawan
yang bertindak balas pantas. Hantaran ini biasanya dilakukan dengan sebelah
tangan.
HANTARAN ARAS DADA
Berasal
daripada kemahiran yang sama dalam permainan bola keranjang. Sesuai untuk
hantaran jarak dekat di aras dada. Pergerakan bola itu adalah hasil tolakan
dari jari-jari tangan. Tangan hendaklah ikut lajak di akhir tolakan.
HANTARAN LOMPAT
Ini adalah satu lagi gerak keliru
yang berasal dari permainan bola keranjang. Biasanya apabila seorang penyerang
melompat untuk menjaring tidak berpeluang membuat demikian, ia akan membuat
hantaran terus kepada kawannya supaya bola tidak terlepas kepada pihak lawan.
HANTARAN SISI
Cara hantaran sisi juga digunakan
bila membuat hantaran jarak dekat dan pantas. Pemain tidak perlu memusingkan
badannya untuk menghadap ke arah penerima hantarannya apabila hantaran sisi
dilakukan. Hantaran cara ini banyak melibatkan pergerakan pergelangan tangan
dan memang sesuai bagi pemain yang mempunyai tapak tangan yang besar.
PRINSIP ASAS HANTARAN BOLA
Keberkesanan sesuatu hantaran bola
oleh seorang pemain bola dilihat dari sejauh mana hantaran itu memenuhi
prinsip-prinsip asas yang berikut:
a) Suai-masa
(timing) – bilakah bola patut dilepaskan?
b) Ketepatan
– adakah bola ditujukan kepada sasarannya?
c) Arah
– ke manakah bola dihantar supaya permainan menjadi positif?
d) Kekuatan
– sekuat manakah boal patut dibaling dalam situasi yang dihadapi oleh pemain
supaya sesuai dengan jarak dan kedudukan pemain yang menerima bola?
PRINSIP SAINS DALAM HANTARAN
Dalam kemahiran hantaran, prinsip
sains yang berkaitan ialah sistem tuas. Tuas ialah suatu struktur yang teguh
yang diengselkan pada satu titik dan daya diaplikasikan kepada kedua-dua titik
lain (Hay,1985). Tuas tubuh badan adalah penting untuk menghasilkan pergerakan
yang berkesan terutama ketika membuat hantaran di dalam permainan Bola Baling.
Kemahiran hantaran bola berkait rapat dengan sistem tuas kelas ketiga. Hal ini
disebabkan salah satu fungsi tuas yang berikut:
a) Ia
membolehkan rintangan yang lebih besar dari kuasa yang diaplikasikan diatasi.
b) Untuk
menambahkan kelajuan sesuatu halangan atau rintangan yang bergerak atau
menambahkan jarak pergerakan sesuatu
rintangan.
Konsep
– konsep Penting dalam Sistem Tuas
1. Daya
– usaha di mana otot menghasilkan daya.
2. Beban/rintangan
– sebarang objek yang digerakkan atau anggota-anggota badan itu sendiri.
3. Paksi/fulkrum
– sendi
4. Lengan
daya dan lengan beban.
a) Lengan
daya (LD) yang lebih panjang membolehkan beban yang lebih diangkat.
b) Lengan
beban (LB) yang lebih panjang membolehkan kelajuan yang lebih dihasilkan.
Kesimpulannya,
sistem tuas membolehkan pemain membuat hantaran menggunakan daya yang terdapat
di lengannya. Apabila bola berada di tapak tangan pemain, lengan menjadi daya
kepada bola tersebut untuk bergerak manakala siku sebagai fulkrum atau sendi
yang berfungsi untuk menggerakkan bola tersebut. Oleh itu, jika lengan
mengenakan daya yang kuat ke atas bola tersebut maka bola itu akan bergerak
dalam kelajuan yang tinggi dan menyebabkan hantaran bola itu berlaku dengan
cepat.
KEMAHIRAN KEDUA : MENANGKAP BOLA
Prinsip utama dalam menangkap bola
ialah mengawal, mematikan kelajuan bola, memegangnya dengan baik dan terus
mengawalnya dengan menggunakan kedua-dua belah tangan yang berkedudukan relaks.
Pelbagai cara tangkapan boleh
dilakukan dengan paling penting ialah setiap tangkapan hendaklah dilakukan
dengan tepat tanpa mengira kelajuan atau jenis hantaran yang dibuat oleh rakan.
Bagaimanapun, tangkapan yang tepat dan betul bermula daripada lontaran atau
hantaran yang tepat atau sempurna.
Untuk menangkap bola dengan tepat
dalam apa jua keadaan dan situasi permainan, seorang pemain mestilah memberikan
perhatian pada faktor-faktor berikut:
1. Penglihatan
pemain hendaklah fokus pada bola dan penghantarnya.
2. Kedua-dua
belah tangan direnggangkan dan dihulurkan ke arah bola.
3. Tangan
dan jari hendaklah dalam kedudukan terbuka semasa membuat tangkapan. Ibu jari
berfungsi sebagai penahan bola.
4. Setelah
berjaya ditangkap, bola hendaklah dirapatkan ke dada dalam kedudukan yang
selamat.
5. Kedudukan
sebelah kaki hendaklah ke depan dan harus berjarak seluas bahu dengan kaki
belakang.
6. Sepanjang
pergerakan untuk menangkap bola, pemain hendaklah berada dalam kedudukan
seimbang.
7. Bola
yang diterima berada di atas pinggang perlu ditangkap dengan tangan terbuka dan
jari-jari menunjuk ke atas dengan ibu jari membentuk W di belakang bola. Untuk
bola yang berada di bawah pinggang, tangan diterbalikkan dan bola disentuh
hanya pada jari. Untuk menangkap bola terlalu rendah, satu kaki dikeluarkan ke
depan, lalu lutut membengkok dan tangan terbalik.
Pemain
perlu berupaya menangkap pelbagai hantaran seperti hantaran tinggi, hantaran
rendah dan hantaran sisi sama ada dalam kedudukan bergerak atau statik.
CARA MENANGKAP BOLA
1. Dengan
kedua-dua belah tangan – bola aras muka
Apabila hendak menangkap
bola setinggi aras muka, pemain seboleh-bolehnya hendaklah berada di belakang
hala pergerakan bola itu. Kedua-dua belah tangan dihulur secara lurus ke
hadapan untuk menangkap bola. Sebaik sahaja ditangkap bola hendaklah dibawa
dekat badan untuk kawalan yang lebih baik.
2. Dengan
kedua-dua belah tangan – bola rendah
Untuk menangkap bola rendah
pemain perlu merendahkan badannya dan kedua-dua belah tangan dihulur untuk
menerima bola yang menuju kepadanya. Jari-jari menghala ke bawah semasa
menangkap bola.
3. Menangkap
bola dengan sebelah tangan
Cara ini hanya dapat
dilakukan dalam situasi apabila penerima bola tidak menghadapi tekanan atau
gangguan daripada pihak lawan semasa hantaran dibuat. Penerima hendaklah
memerhatikan bola sehingga dapat ditangkapnya. Untuk kawalan bola yang kemas,
keseluruhan tapak tangan yang menangkap bola hendaklah berada di belakang bola.
4. Menangkap
bola tinggi
Jika perlu pemain hendaklah melompat
untuk menangkap bola hantaran tinggi. Faktor yang sangat penting dalam situasi
ini adalah lompatan hendaklah dibuat pada masa yang tepat. Kedua-dua belah
tangan dihulur ke atas untuk menangkap bola. Sebaik sahaja mendarat, bola
hendaklah dibawa rapat ke badan supaya dapat mengawalnya dengan lebih kemas.
KESALAHAN-KESALAHAN MENANGKAP BOLA
1. Memegang
bola menggunakan jari dan tidak menggunakan tapak tangan.
2. Tangan
yang dihulurkan ke depan berada terlalu rendah dan tidak pula berada terlalu
jauh di belakang.
3. Tidak
menggunakan pergelangan tangan.
4. Genggaman
yang tidak kemas.
5. Tangkapan
yang salah dan tidak mengikut situasi permainan.
MEMEGANG BOLA
Selepas menangkap bola, pemain
dibenarkan memegangnya tidak lebih daripada 3 saat sebelum menghantarnya kepada
rakan atau terus membuat jaringan gol. Dalam masa yang singkat ini, pemain
menguasai bola sepenuhnya. Pemain perlu memegang bola dengan kedua-dua belah
tangannya kerana jika sebelah tangan digunakan, kemungkinan bola terlepas
daripada pegangannya.
Apabila bola dirapatkan ke dada, ia
dipegang erat oleh jari-jari yang dibuka dan mengarah ke depan. Pegangan yang
kukuh ini adalah penting bagi membolehkan pemain melakukan gerakan yang
seterusnya.
Umumnya, memegang bola hendaklah
menggunakan kedua-dua belah tangan dan berkedudukan pada aras dada. Pegangan
ini hendaklah sekejap mungkin agar tidak mengganggu pergerakan bola serta
memberikan masa dan kesempatan kepada pemain pertahanan pasukan lawan mengatur pertahanannya
atau mematah serangan.
PRINSIP SAINS DALAM MENANGKAP BOLA
Dalam kemahiran menangkap bola,
prinsip sains yang berkaitan ialah Hukum pertama Newton iaitu Humum Inersia.
Inersia ialah suatu objek yang tidak bergerak akan berada di dalam keadaan itu
kecuali diganggu oleh daya luar. Jika bergerak, ia akan bergerak terus dalam
arah yang sama dan dalam garisan lurus melainkan jika diganggu oleh daya luar.
Konsep
– konsep Penting dalam Inersia
1. Otot
– otot besar menghasilkan daya lebih berbanding dengan otot – otot kecil.
2. Sedikit
daya diperlukan untuk mengekalkan kelajuan dan arah (momentum) objek yang
sedang bergerak.
3.
Daya yang lebih perlu untuk menghentikan
objek yang berat dan bergerak cepat (menyerap momentum)
Dalam
kemahiran menangkap bola, tangan dihulur keluar ketika menangkap bola dan
tangan ditarik ke dada bagi menyerap inersia yang terdapat pada bola tersebut.
Perkara ini dilakukan supaya tangkapan bola itu menjadi kemas dan bola tidak
mudah terlepas apabila bola berada di tangan pemain. Hal in juga dapat
mengelakkan berlakunya kecederaan terhadap pemain ketika bola ditangkap.
KEMAHIRAN KETIGA : MENJARING BOLA
Bola baling ialah sukan yang
berkisar tentang menjaringkan gol. Sudah tentu pemain dan penonton akan berasa
puas hati dan gembira apabila gol berjaya dihasilkan, terutamanya jika hasil
gol itu dianggap menarik. Dianggarkan purata jumlah gol yang mampu dijaringkan
dalam sesuatu permainan bola baling ialah 40 gol. Maka, bola baling merupakan
permainan yang banyak menghasilkan gol.
Walaupun kemahiran menjaringkan gol
dijangkakan dapat dilakukan oleh semua pemain kecuali penjaga gol, namun
kelebihan dari segi keupayaan perlu ada pada pemain barisan belakang yang
sememangnya ditugaskan menjaringkan gol. Manakala pemain-pemain lain lebih
bertanggungjawab dalam mengatur dan melaksanakan taktik dan strategi permainan
agar bola dapat disampaikan kepada barisan belakang yang akan menjaringkan
bola.
Kekuatan, kelajuan ketepatan sasaran
dan masa adalah antara kualiti utama yang perlu ada pada pemain bola baling,
terutamanya mereka yang ditugaskan mendapatkan gol. Pemain-pemain juga
diharapkan mempunyai ketangkasan pemikiran dan tindakan, bijak merebut peluang,
bijak memintas, tahan lasak dan tidak mudah berputus asa.
PRINSIP
– PRINSIP UTAMA
Umumnya, terdapat beberapa prinsip
utama dalam kemahiran menjaringkan gol dalam permainan bola baling. Antaranya
ialah:
1. Pemain
mempunyai keyakinan diri pada setiap pemain.
2. Pemain
dapat mengawal imbangan dan pergerakan dalam tempoh permainan.
3. Pemain
memberikan penumpuan sepenuhnya pada gerakan yang hendak dilaksanakan.
4. Pemain
mengikut lajak.
5. Pemain
bijak mengarah dan menepati sasaran tertentu.
6. Pemain
cekap menilai ruang kosong dan kedudukan penjaga gol.
JENIS JARINGAN
Jaringan dari Atas Kepala
Jaringan
dari atas kepala ialah jaringan yang biasa dan mudah dilakukan, serta mudah
pula untuk mendapatkan gol. Jaringan ini juga paling disukai oleh pemain-pemain
baru. Jaringan ini boleh dilakukan oleh pemain dalam kedudukan statik dan
kedudukan bergerak atau berlari.
Teknik
melakukan jaringan dari atas kepala ialah:
1. Pemain
bergerak satu langkah ke depan.
2. Pemain
meletakkan berat badan pada kaki kiri sambil kaki kanan membengkok.
3. Tangan
pemain yang memegang bola dibengkokkan sedikit dan dibawa ke belakang kepala
pada aras bahu.
4. Satu
lonjakan dilakukan oleh pemain sambil tangan yang memegang bola diluruskan ke
atas kepala dan membalingnya kuat ke arah sasaran.
5. Tangan
dan badan pemain hendaklah mengikut lajak selepas membuat hantaran.
Jaringan dari Bawah Lengan
Umumnya, jaringan ini kurang
berkesan untuk menghasilkan gol. Namun, ia boleh dilakukan apabila pemain lawan
terdiri daripada pemain yang berbadan tinggi. Kadang-kadang, pertahanan tinggi
kurang memberikan perhatian pada kawalan atau pertahanan rendah. Bola selalunya
diarahkan ke sudut bawah gol pihak lawan.
Teknik
melakukan jaringan dari bawah lengan ini adalah seperti berikut:
1. Pemain
mengambil satu langkah ke depan dengan kaki kiri. Kaki kanan dibengkokkan
sambil bola dibawa ke belakang bawah aras bahu.
2. Tangan
pemain yang memegang bola diluruskan sambil kaki kanannya melangkah ke depan
dan seterusnya bola dilontar dengan kuat ke sasaran.
3. Kaki
kiri pemain dilajakkan ke belakang dan tangan kanan dilepaskan.
Jaringan Lompat
Teknik jaringan lompat adalah hampir
sama dengan jaringan dari atas kepala, tetapi perkara yang terpenting ialah
dalam jaringan lompat ialah pemain perlu bergerak tiga langkah ke depan sebelum
membuat jaringan. Walaupun ia agak sukar dilakukan, terutamanya bagi
pemain-pemain baru, namun jika sudah mahir, ia merupakan jaringan yang
berbahaya.
Hal ini terjadi kerana dalam
kebanyakan perlawanan, banyak gol diperoleh daripada jaringan ini. Jaringan ini
sering dilakukan selepas serangan pantas. Biasanya, jaringan daripada lompatan
dibuat apabila posisi bola berada di puncak lompatan.
Teknik
dalam jaringan lompat adalah seperti berikut:
1. Pemain
bergerak sebaik-baiknya tiga langkah ke garisan gol. Ketika ini pemain memegang
bola dengan kedua-dua belah tangan.
2. Di
luar garisan gol, pemain akan melonjak tinggi ke kawasan gol sambil membuat
jaringan dengan menggunakan sebelah tangan seperti cara jaringan dari atas
kepala. Arah yang dituju ialah satu daripada empat penjuru gol pihak lawan.
3. Pemain
akan mendarat dalam kawasan gol selepas bola dilontarkan.
4. Tangan
dan badan pemain hendaklah mengikut lajak.
Kelebihan-kelebihan
yang ada pada jaringan lompat adalah seperti berikut:
1. Dari
mula bergerak hingga membuat lompatan, penjaring yang membuat lompatan sendiri
boleh mengelirukan penjaga gol.
2. Penjaring
atau penyerang gol boleh menukar arah jaringan dengan pantas secara memusingkan
bahu dan lengannya.
3. Pemain
boleh melontar bola ke tanah untuk dilantunkan dan bergolek ke dalam gol di
celah-celah kaki penjaga gol.
4. Oleh
sebab penjaring terpaksa melompat untuk membuat jaringan gol, maka mereka sudah
tentu mempunyai kelebihan psikologi dan peluang.
Jaringan pada Aras Paha
Jaringan ini agak berkesan dalam
menghasilkan gol. Namun, ia memerlukan latihan yang lama. Pemain yang menerima
bola, memegangnya pada kedudukan aras paha, dan dengan serta-merta terus
membuat jaringan. Gerakan dalam jaringan ini amat pantas. Arah tujuan bola
daripada jaringan ini amat sukar ditentukan oleh penjaga gol atau pemain
pertahanan.
Cara jaringannya ialah pemain
berlari pantas ke kawasan gold an membengkokkan lututnya sehingga bola berada
di bawah lengan lawan. Dengan pantas, pemain ini membuat jaringan yang
ditujukan ke sebarang bahagian di bawah palang pintu gol pihak lawan.
Jaringan Sisi
Selain daripada membuat jaringan
tinggi atau rendah untuk menewaskan pertahanan lawan, penjaring juga boleh
membuat jaringan daripada sisi pemain yang mengawal. Pemain tangan kanan
berpura-pura membuat jaringan pada arah kiri pemain lawan. Secara tiba-tiba ,
dia akan mengangkat kaki kanannya, menggerakkan badannya ke kiri dan berdiri
pada kaki kiri. Apabila mendarat di sisi, pemain berkenaan memusingkan sedikit
badan dan bahunya, membawa bola lebih rendah lalu membuat jaringan di bawah
lengan pemain lawan. Jaringan ini lebih berkesan jika dilakukan secara mengejut.
Jaringan Junam dan Jaringan Jatuh
Walaupun dianggap berbahaya dan
sukar dilakukan terutama oleh pemain-pemain baru, jaringan junam jika dilakukan
dengan baik, hasilnya amat menarik, khasnya pada aksi dan gerakannya. Ia
selalunya dilakukan dalam kawasan balingan percuma. Jaringan dari arah
kedua-dua tepi kawasan memerlukan pemain membengkokkan badan supaya dapat
membesarkan lagi sudut jaringan.
Teknik
melakukan jaringan junam adalah seperti berikut:
1. Pemain
berada di luar garisan kawasan gol.
2. Dengan
menggunakan kaki kiri, pemain melonjakkan badannya ke udara menuju ke kawasan
gol.
3. Semasa
melonjak, pemain membuat jaringan ke sasaran, iaitu jaringan dibuat semasa
berada di udara sebelum mendarat.
4. Pemain
mendarat dengan mempertahankan badan menggunakan tangan atau menggulingkan
tangan.
Jaringan Penalti
Jaringan penalti dibuat dari garisan
7 meter. Jaringan ini terhad mengikut undang-undang penting, iaitu kaki
penjaring tidak boleh terkena atau melepasi garisan balingan. Jaringan
hendaklah dilakukan dalam masa 3 saat selepas pengadil meniupkan wisel.
Teknik
dalam melakukan jaringan penalti adalah seperti berikut:
1. Pemain
berada di tempat penalti bersama-sama dengan bola. Pandangan hendaklah fokus
pada penjaga gol untuk memerhatikan kemungkinan pergerakan yang bakal
dilakukan.
2. Pemain
melakukan jaringan pada sebarang sudut gol pihak lawan.
3. Jika
penjaga gol ke depan, pemain menggunakan teknik membuat jaringan melambung
untuk menjaring.
4. Pemain
melakukannya mengikut lajak.
Jaringan Lambung
Jaringan lambung (lob) digunakan
untuk menewaskan penjaga gol yang telah bergerak ke depan golnya. Umumnya,
terdapat 3 situasi berlakunya keadaan begini, iaitu:
1. Apabila
penjaga gol berada jauh di depan golnya dengan tujuan mengecilkan sudut pemain
lawan daripada lontaran penalti.
2. Apabila
penjaga gol meluru ke depan untuk menandingi pemain lawan yang memperoleh bola
untuk membuat jaringan.
3. Apabila
penjaga gol keluar untuk mengecilkan sudut terhadap pemain lawan ketika terjadi
serangan pantas.
Jaringan Voli
Jaringan Voli adalah sama dengan
jaringan lompat.
Teknik
melakukan jaringan Voli adalah seperti berikut:
1. Jaringan
ini dimulakan dengan pemain melompat ke arah bola hantaran.
2. Semasa
melompat, pemain menangkap bola dengan kedua-dua belah tangan.
3. Pemain
membuat jaringan sebelum mendarat.
PRINSIP SAINS DALAM KEMAHIRAN MENJARING
Dalam kemahiran menjaring Bola
Baling, terdapat dua prinsip sains yang terlibat. Prinsip sains yang pertama
ialah sistem tuas manakala prinsip sains yang kedua ialah daya. Sistem tuas
diaplikasikan ketika tangan dihayun ke udara untuk menjaring manakala daya
diaplikasikan ketika kaki membuat lajak dan melompat ketika hendak membuat
jaringan bola.
Ketika membuat jaringan, tuas dan
daya memainkan peranan penting kerana salah satu fungsi tuas dan daya adalah
untuk menambah kelajuan sesuatu beban atau halangan atau menambahkan jarak
pergerakan sesuatu rintangan.
Penerangan
tentang Prinsip Sains yang terlibat:
1. Ketika
membuat jaringan, tangan dihayun tinggi ke udara untuk dilepaskan ke kawasan
gol. Semasa hal ini terjadi, sistem tuas kelas ketiga diaplikasikan di mana
bola sebagai beban, siku sebagai fulkrum dan lengan sebagai daya yang akan
dikenakan ke atas bola. Lengan memberikan daya yang kuat ke atas bola supaya
bola dapat ditujukan tepat ke sasaran.
2. Semasa
hendak menjaringkan bola, kaki akan bergerak 3 langkah ke hadapan untuk
memberikan lajak kerana pada ketika ini, daya akan diaplikasikan ke atas kaki
dan memberikan daya yang kuat supaya bola dapat bergerak dengan lebih cepat ke
arah sasaran dengan tepat.
Ikut
lajak penting dalam kemahiran menjaring. Ikut lajak merujuk kepada unjuran pergerakan
yang telah dimulakan. Kelajuan terakhir objek berkadar terus kepada jumlah masa
daya diaplikasikan. Ikut lajak memastikan daya menggerakkan tubuh badan digunakan
dengan sepenuhnya. Pendeknya, ikut lajak memastikan pelepasan objek berlaku
bersama dengan pergerakan momentum maksimum tangan. Jika ikut lajak tidak
dilakukan, maka daya yang diberi kepada objek adalah kurang.
LATIHAN ANSUR MAJU
Jaringan Lompat
a) Berlari
dan melonjak atas sebelah kaki.
b) Berlari,
melonjak dan mengangkat sebelah tangan ke atas (jika kaki kiri melonjak, angkat
tangan kanan)
c) Seperti
latihan (b) sambil melonjak bahu kiri menghala ke sasaran (gol). Tangan kanan
(bengkok sedikit) dihayun ke hadapan dari belakang bahu.
d) Ulang
latihan (a), (b) dan (c) dengan memegang bola tanpa melemparkannya.
e) Latihan
berpasangan – berlari, melonjak dan melempar bola kepada kawan di hadapan.
f) Latihan
dengan tentangan pasif oleh seorang pengawal (latihan ini memerlukan 3 orang).
g) Latihan
menjaring dengan tentangan aktif (seorang menjaga gol).
Jaringan – jaringan Lain
a) Latihan
membaling pundi kacang, bola sofbol, bola baling antara 2 orang.
b) Latihan
membaling bola ke sasaran (tanda di dinding) melalui gelung.
c) Latihan
melempar bola ke pintu gol (cara berdiri)
d) Latihan
melempar bola ke pintu gol (cara bergerak 3 langkah)
e) Ulang
latihan (c) dan (d) dengan tentangan penjaga gol.
10
PERATURAN ASAS PERMAINAN BOLA BALING
1. Satu
pasukan mengandungi 12 orang pemain. Semasa permainan 7 orang bermain dan 5
orang sebagai pemain simpanan. Penggantian pemain boleh dilakukan bila – bila
masa dalam permainan.
2. Permainan
diadili oleh 2 pengadil.
3. Permainan
dimulakan dengan satu balingan permulaan oleh pasukan yang memilih untuk membuat
permulaan. Balingan dibuat di garisan tengah.
4. Seorang
pemain dibenarkan:
·
Menahan, menangkap, membaling, melontar atau
memukul bola dengan apa cara pun dengan tangan, lengan, kepala, paha atau
lututnya.
·
Memegang bola untuk selama 3 saat sebelum
membuat balingan atau hantaran.
·
Melantunkan bola berterusan dari satu tempat
ke tempat lain dalam kawasan permainan yang ditetapkan.
5. Pemain-pemain
kecuali penjaga gol, tidak dibenarkan masuk ke dalam kawasan gol.
6. Apabila
penjaga gol keluar kawasan golnya dia akan dianggap sebagai seorang pemain
padang.
7. Jika
bola keluar garisan tepi permainandisambung semula dengan satu balingan ke
dalam oleh pasukan yang tidak mengeluarkan bola itu.
8. Semasa
balingan percuma, balingan mula atau balingan ke dalam dilakukan, pihak lawan
hendaklah sekurang – kurangnya 3 meter dari pembaling.
9. Satu
balingan penalti akan diberi kepada pihak lawan jika seorang pemain itu
menghantar bola kepada penjaga golnya yang berada dalam kawasan gol.
10. Gol
boleh dijaringkan dari mana-mana balingan.
REFLEKSI
Bola Baling merupakan salah satu permainan
padang yang terdapat di Malaysia ini. Mengikut sejarahnya, Bola Baling
(handball berasal daripada Eropah. Bola Baling boleh dimainkan sama ada di
dalam atau luar dewan.
Peralatan yang diperlukan dalam Bola
baling adalah tidak banyak. Peralatan yang diperlukan ialah padang atau
gelanggang (tertutup atau terbuka), sebiji bola baling dan 14 orang pemain
(tujuh orang sepasukan). Dua orang pengadil diperlukan untuk mengawal
permainan.
Kemahiran asas yang terdapat dalam Bola
Baling ialah berlari, melompat, hantaran bola, menangkap bola, mengelecek bola
dengan tangan, mengadang, menjaring dan menjaga gol. Setiap kemahiran asas ini
mempunyai prinsip sains yang diaplikasikan ke dalamnya.
Sebagai contoh, dalam kemahiran hantaran
bola, prinsip sains yang diaplikasikan ialah sistem tuas di mana bola sebagai
beban, lengan sebagai daya dan siku sebagai fulkrum. Dalam kemahiran menangkap
bola, prinsip sains yang diaplikasikan ialah Hukum Newton Pertama iaitu
Inersia. Cara penangkapan bola mestilah betul untuk mengurangkan inersia bola
bagi mengelakkan kecederaan berlaku. Selain itu, prinsip sains yang
diaplikasikan dalam kemahiran menjaring ialah sistem tuas dan daya. Sistem tuas
diaplikasikan ketika bola dihayunkan oleh tangan manakala daya diaplikasikan
ketika kaki mengikut lajak yang diperlukan untuk memberikan daya yang kuat.
Setiap kemahiran mempunyai prinsip sains
yang diaplikasikan supaya kemahiran tersebut dapat dipertingkatkan lagi dan
bagi mengelakkan kecederaan berlaku kepada pemain.
BIBLIOGRAFI
BUKU
RUJUKAN
1. Lee
Chin Choy (2006). Siri Sukan Popular
Fajar Bakti: Bola Baling. Shah Alam. Fajar Bakti Sdn. Bhd.
2. Poh
Liong Yong (2003). Fizik Tingkatan 4.
Cheras. Pustaka Sistem Pelajaran Sdn. Bhd.
3. Reita
E. Clanton (1997). Team Handball Step To
Success. United States of America. Human Kinetics, Inc.
4. Teng
Boon Tong (1993). Panduan Pengajaran
Kemahiran Asas Permainan. Petaling Jaya. Longman Malaysia Sdn. Bhd.
5. Wee
Eng Hoe (2000). Pengajaran Pendidikan
Jasmani dan Kesihatan Edisi Kedua.
Shah Alam. Fajar Bakti Sdn. Bhd.
LAMAN
WEB
Hai, your note are so helpful but i can ask something? how about the strategy of this game? sama ke dengan kemahiran? trimas.
ReplyDeleteGood note...
ReplyDeleteTHANKS !
ReplyDeleteMintak izin copy ntok buat folio saya.. :D
ReplyDeleteThanks sangad-2!
pergh wan, mmg terbaik. senang aku nk carik bahan rujukan. haha
ReplyDeleteNota yg sgt bagus...terima kasih...=)
ReplyDeletemintak copy nak buat folio
ReplyDeleteape otot yang terlibat?
ReplyDeletelakaran formasi menyerang & prtahanan ada tk ??
ReplyDeletenak untuk menggelecek
ReplyDeleteSemasa perang Dunia Pertama, permainan ini membabitkan tujuh orang pemain sepasukan dan dikenali sebagai Torball. Pada tahun 1917, bilangan pemainan dalam permainan ini diubah menjadi 11 orang sepasukan dan dimainkan di padang bola sepak. Ia diperkenalkan di Jerman oleh Heizer dan permainan ini mula dikenali sebagai handball. Mengikut sejarawan Rusia, permainan ini (tujuh orang sepasukan) telah dimajukan oleh Edward Maly pada tahun 1909 di Kharkov.
ReplyDeleteknp 1917 = 11 org?
pstu tetibe 1909 = 7 org balik???
xphmmm
contoh skema rancangan kemahiran bola baling ada tak?
ReplyDeleteTerima kasih dan mohon kebenaran digunakan untuk pelajar saya.
ReplyDeletesex
ReplyDeleteOadalmons-re1988 Scott Tiatia Download
ReplyDeletegevastcasnest