Teori Kognitif
Teori Kognitif
Teori kognitif menerangkan bahawa pembelajaran adalah perubahan
dalam pengetahuan yang disimpan di dalam memori. Teori kognitif ini bermaksud
penambahan pengetahuan ke dalam ingatan jangka panjang atau perubahan pada
skema atau struktur pengetahuan. Pengkajian terhadapTeori belajar kognitif
memerlukan penggambaran tentang perhatian, memori dan elaborasi reheashal,
pelacakan kembali, dan pembuatan informasi yang bermakna.
Manusia memilih, mengamal, memberi perhatian, menghindar, atau merenung
kembali dan membuat keputusan tentang peristiwa- peristiwa yang berlaku dalam
persekitaran untuk mencapai matlamat secara aktif. Pandangan kognitif yang lama
utamakan perolehan pengetahuan. Pandangan yang baru pula mengutamakan pembinaan
atau pembangunan ilmu pengetahuan. Maka, dalam proses pembelajaran kognitif ini
melibatkan dua proses mental yang penting iaitu persepsi dan pembentukan konsep
(penanggapan).
Salah satu tokoh dalam teori kognitif iaitu Jerome Bruner telah
mengemukakan satu teori belajar iaitu Teori Pembentukan Konsep. Penemuan Jerome
Brunner ini sangat menarik untuk dikaji lebih dalam bagaimana upaya beliau
untuk memperbaiki sistem pendidikan di Sekolah Dasar dan Menengah. Oleh kerana
itu, Jarome Bruner melihatnya sebagai proses pembentukan konsep dan proses
penemuan.
Bruner menekankan teori pembentukkan konsep dalam aliran
kognitif. Menurut beliau, konsep adalah penting bagi seseorang kerana ia
berfungsi untuk membolehkan kita mengenal pasti, memahami, mempelajari serta mengingati
konsep dengan mudah. Contohnya melalui cara pengkategorisasi. Malah, konsep
juga berfungsi untuk menyusun maklumat kepada sifat-sifat umum bagi sesuatu
kumpulan objek atau idea. Ini dapat memudahkan pengurusan
keadaan yang beraneka kepada yang ringkas lalu menjadikannya lebih mudah difahami, mempelajari serta mengingati.
keadaan yang beraneka kepada yang ringkas lalu menjadikannya lebih mudah difahami, mempelajari serta mengingati.
Dalam teori belajar Jerome Bruner, beliau berpendapat bahawa
mata pelajaran dapat diajarkan secara efektif dalam bentuk intelektual yang
sesuai dengan tingkat perkembangan anak serta untuk mengembangkan program
pengajaran yang lebih efektif adalah dengan mengoordinasikan model penyajian
bahan dengan cara di mana anak dapat mempelajari bahan itu sesuai dengan
tingkat kemajuan mereka. Jadi sebagai seorang guru, kita harus memberikan
kesempatan kepada murid dalam menemukan erti bagi diri mereka sendiri dan
mempelajari konsep-konsep di dalam bahasa yang dapat diertikan oleh mereka
semasa dalam pengajaran di sekolah.
Tiga konsep telah dikemukakan oleh Bruner. Konsep konjuntif
menerangkan gabungan dua atau beberapa atribut yang tidak dapat dipisahkan atau
dikurangkan. Konsep disjuntif pula merupakan gabungan atribut dalam konsep itu
boleh digunakan dalam satu situasi atau situasi yang lain. Ketiga ialah konsep
hubungan yang bermaksud atribut-atribut dalam konsep mempunyai hubungan khas antara satu sama lain.
Ketiga-tiga konsep ini boleh diaplikasikan dalam amalan pembelajaran sekolah
kerana ia melibatkan perhubungan antara guru dengan murid dan kedua-dua
memainkan peranan penting dalam pembentukan suasana pembelajaran.
Selain itu, Bruner juga menegaskan
bahawa mata pelajaran apapun dapat diajarkan secara efektif, dengan kejujuran
intelektual kepada anak, bahkan dalam tahap perkembangan manapun. Dalam hal ini
Bruner telah membedakan perkembangan menjadi tiga tahap. Ketiga-tiga tahap itu
adalah:
(1) tahap informasi: tahap awal untuk memperoleh pengetahuan
atau
pengalaman baru;
(2) tahap transformasi: tahap memahami, mencerna dan
menganalisis
pengetahuan baru serta ditransformasikan dalam bentuk baru yang
mungkin bermanfaat untuk hal-hal yang lain, dan
(3) tahap evaluasi: untuk
mengetahui apaha hasil tranformasi pada tahap
kedua tadi benar atau tidak.
Bruner mempermasalahkan seberapa banyak informasi itu diperlukan
agar dapat ditransformasikan . Perlu diketahui, tidak hanya itu saja namun
dalam proses belajar juga ada empat tema pendidikan yang perlu diperhatikan iaitu:
a) mengemukakan pentingnya arti struktur pengetahuan,
b) kesiapan (readiness) siswa untuk belajar,
c) nilai intuisi dalam proses pendidikan dengan intuisi,
d) motivasi atau keinginan untuk belajar.siswa, dan guru untuk
memotivasinya
Dalam teori Burnner juga mengemukakan bentuk hadiah atau pujian
dan hukuman perlu difikirkan cara penggunaannya dalam proses belajar mengajar. Beliau
mengakui bahawa suatu ketika hadiah ekstrinsik, bisa berubah menjadi dorongan
bersifat intrinsik. Jadi semasa dalam amalan pengajaran di sekolah, guru dapat menjadi dorongan yang bersifat
ekstrinsik, dan keberhasilan memecahkan masalah menjadi dorongan yang bersifat
intrinsik. dengan ini dapat membolehkan tujuan pembelajaran tersebut menjadikan
kanak-kanak merasa puas.
Discovery Learning amat ditekankan dalam teori pembelajaran
Jerome Bruner. Teori ini diangkat dari teori Piaget yang mengatakan bahawa
seseorang harus berperan aktif dalam proses pembelajaran. Ini merupakan pemberian kesempatan kepada seseorang kanak-kanak
untuk menjadi seorang problem solver. Keadaan ini membolehkan mereka
menemukan erti bagi dirinya sendiri serta memungkinkan mereka untuk mempelajari
konsep-konsep dalam bahasa mereka sendiri.
Secara kesimpulannya dalam teori belajar
Jerome Bruner, mata pelajaran dapat diajarkan secara efektif dalam bentuk
intelektual yang sesuai dengan tingkat perkembangan
anak, serta untuk mengembangkan program pengajaran yang lebih efektif adalah
dengan mengoordinasikan model penyajian bahan dengan cara di mana anak dapat
mempelajari bahan itu sesuai dengan tingkat kemajuan anak, dan guru harus
memberikan kesempatan kepada muridnya dalam menemukan erti bagi diri mereka
sendiri dan mempelajari konsep-konsep di dalam bahasa yang dierti oleh mereka.
Tokoh Robert Gagne juga telah mengemukakan
teori beliau dalan bidang kognitif iaitu teori mengenai bagaimana manusia
memperolehi maklumat dalam sesuatu proses pembelajaran. Mengikut teori beliau,
rangsangan dari persekitaran luar akan diterima dalam sistem saraf melalui
deria manusia dan seterusnya ditafsirkan dalam stor ingatan, kemudian dihantar
kepada stor ingatan jangka panjang. Akhirnya, ia akan dihantar kepada penggerak
tindak balas melalui sistem saraf.
Mengikut Gagne, pengalaman-pengalaman yang
disimpan dalam stor ingatan jangka panjang adalah penting bagi manusia untuk
mengaitkannya dengan pengalaman baru demi memudahkan proses pembelajaran baru
berlaku. Berdasarkan kepada teorinya, Gagne kemudian mengenal pasti dan
menyarankan lapan fasa yang biasa dialami oleh manusia dalam proses
pembelajaran.
Fasa motivasi. Ia adalah fasa pertama dalam
proses pembelajaran. Kita belajar kerana didorong oleh motivasi tertentu.
Motivasi memainkan peranan penting dalam proses pembelajaran. Dalam pengajaran
di sekolah, guru boleh menggunakan motivasi untuk menimbukan motif murid supaya
berusaha belajar. Jadi, tanpa motivasi, proses pembelajaran tidak akan menjadi
bermakna dan berkesan.
Fasa Tanggapan melibatkan aktiviti pemerhatian dan pemilihan rangsangan yang
tepat dan relevan. Dalam fasa ini, murid-murid akan menumpukan perhatian
terhadap rangsangan yang dimotivasikan, dan memilih serta membezakan rangsangan-rangsangan
melalui organ derianya. Semasa dalam pengajaran di sekolah, murid dapat
menumpukan perhatian terhadap aktiviti pengajaran guru dan menolak gangguan
yang lain seperti bunyi perbualan daripada rakan-rakan sekelas.
Dalam Fasa Penyimpanan, apabila seseorang
kanak-kanak berjaya memilih rangsangan yang relevan dan mempersepsikannya
dengan tepat, maka rangsangan itu akan dibawa oleh sistem saraf ke dalam stor
ingatan jangka pendek. Seterusnya ialah Fasa Penahan. Selepas rangsangan yang
dipilih dikodkan dalam ingatan jangka pendek, ia akan disalur dan disimpan
dalam dalam stor ingatan jangka panjang dan ditransformasi menjadi sistem yang
lebih mudah dan kekal dalam ingatan.
Fasa Mengingati Kembali merupakan tindakan
mencari maklumat yang telah simpan dalam stor jangka panjang. Tindakan ini
biasanya digerakkan oleh rangsangan luaran ataupun melalui motif dalaman. Dalam
proses pembelajaran, murid-murid akan berusaha mengingati kembali apa yang
telah dipelajarinya supaya menjawab soalan guru. Fasa Generalisasi pula merujuk
kepada fasa pemindahan pembelajaran atau fasa aplikasi, di mana seseorang
individu boleh mengingati kembali maklumat dalam stor ingatan panjang dan
menggunakannya untuk situasi yang serupa atau sama.
Asa Prestasi pula dikenali sebagai fasa perlakuan.
Gagne mengatakan bahawa fasa ini boleh diperlihat dan diukur daripada perubahan
tingkah laku seseorang dalam proses pembelajaran. Dan akhir sekali ialah Fasa
Maklum Balas. Fasa ini berlaku selepas seseorang individu telah bertindak balas
dengan prestasi atau perubahan tingkah laku yang tepat. Dalam proses
pengajaran, guru haruslah sering memberikan pujian kepada murid yang memberi
jawapan yang tepat. Ini boleh membentuk peneguhan positif dalam diri mereka dan
meningkatkan prestasi mereka pada masa hadapan.
Ratna Willis Dahar (1996) mengatakan, sebagai pelopor aliran kognitif,
David Ausable mengemukakan teori belajar bermakna (meaningful learning).
Belajar bermakna adalah proses mengaitkan dalam informasi baru dengan
konsep-konsep yang relevan dan terdapat dalam struktur kognitif seseorang.
Selanjutnya dikatakan bahawa pembelajaran dapat menimbulkan belajar bermakna
jika memenuhi pras syarat, iaitu:
- Materi yang akan dipelajari melaksanakan
belajar bermakna secara potensial
- Anak yang belajar bertujuan melaksanakan
belajar bermakna.
Kebermaknaan materi pelajaran secara potensial tergantung dari materi itu
memiliki kebermaknaan logis dan gagasan-gagasan yang relevan harus terdapat
dalam struktur kognitif siswa. Bedasarkan Pandangannya tentang belajar
bermakna, maka David Ausable mengajukan 4 prinsip pembelajaran , iaitu:
1.
Pengatur awal (advance organizer)
Pengatur awal atau bahan pengait dapat digunakan guru dalam membantu
mengaitkan konsep lama denan konsep baru yang lebih tinggi maknanya. Pemggunaan
pengatur awal tepat dapat meningkatkan pemahaman berbagai macam materi ,
terutama materi pelajaran yang telah mempunyai struktur yang teratur. Pada saat
mengawali pembelajaran dengan prestasi suatu pokok bahasan sebaiknya “pengatur
awal” itu digunakan, sehingga pembelajaran akan lebih bermakna.
2.
Diferensiasi progresif
Dalam proses belajar bermakna perlu ada pengembangan dan kolaborasi
konsep-konsep. Caranya unsur yang paling umum dan inklusif diperkenalkan dahulu
kemudian baru yang lebih detail, berarti proses pembelajaran dari umum ke
khusus.
3.
Belajar superordinat
Belajar superordinat adalah proses struktur kognitif yang mengalami
petumbuhan kearah deferensiasi, terjadi sejak perolehan informasi dan
diasosiasikan dengan konsep dalam struktur kognitif tersebut. Proses belajar
tersebut akan terus berlangsung hingga pada suatu saat ditemukan hal-hal baru.
Belajar superordinat akan terjadi bila konsep-konsep yang lebih luas dan
inklusif.
4. Penyesuaian Integratif
Pada suatu saat siswa
kemungkinan akan menghadapi kenyataan bahawa dua atau lebih nama konsep
digunakan untuk menyatakan konsep yang sama atau bila nama yang sama diterapkan
pada lebih satu konsep. Untuk mengatasi pertentangan kognitif itu, Ausable
mengajukan konsep pembelajaran penyesuaian integratif Caranya materi pelajaran
disusun sedemikian rupa, sehingga guru dapat menggunakan hierarki-hierarki
konseptual ke atas dan ke bawah selama informasi disajikan.
Penangkapan (reception learning). Belajar penangkapan pertama
kali dikembangkan oleh David Ausable sebgai jawaban atas ketidakpuasan model
belajar discovery yang dikembangkan oleh Jerome Bruner tersebut. Menurut
Ausubel , siswa tidak selalu mengetahui apa yang penting atau relevan untuk
dirinya sendiri sehigga mereka memerlukan motivasi eksternal untuk melakukan
kerja kognitif dalam mempelajari apa yang telah diajarkan di sekolah. Ausable menggambarkan model pembelajaran ini dengan nama belajar
penangkapan.
Tokoh yang seterusnya ialah Wolfgang Kohler
yang mengemukakan Teori Pembelajaran Celik Akal. Teori ini merupakan kebolehan
mental yang mendorong manusia mempersepsikan perkaitan unsur-unsur dalam
persekitaran secara tiba-tiba demi menolongnya menyelesaikan masalah yang
sedang dihadapi. Teori beliau ini melibatkab aspek persepsi dan struktur
pemikiran untuk penyelesaian masalah dengan menggunakan celik akal. Dengan
menggunakan celik akal, kita boleh memikirkan tentang alternatif-alternatif
yang lain lalu fikir tentang struktur dan persepsi yang baru.
Kohler menggunakan pendekatan kognitif untuk mengkaji
bagaimana seekor cimpanzi menyelesaikan masalah untuk mengkaji sebiji pisang
yang tergantung di bumbung sangkarnya. Akhirnya cimpanzi tersebut menggunakan
celik akal untuk mendapatkan pisang tersebut.
Menurut Kohler, persepsi perkaitan ini digunakan untuk menyelesaikan
masalah, iaitu mendapat pisang yang tergantung, disebut sebagai celik akal.
Sama juga semasa dalam pembelajaran di sekolah, guru
haruslah selalu menggalakkan pelajar agar menggunakan celik akal mereka untuk
menyelesaikan masalah pelajaran. Selain itu, boleh juga kita membimbing pelajar
untuk menggunakan persepsi mereka untuk menghubungkaitkan unsur-unsur dalam
persekitaran. Malahannya, kita sebagai guru juga harus menggunakan
contoh-contoh khusus yang berkaitan untuk membimbing pelajar supaya menggunakan
celik akal mereka, demi mendapat kesimpulan atau generalisasi.
Secara kesimpulannya, pembelajaran melibatkan 2 proses mental yang penting iaitu persepsi
dan pembentukan konsep. Kohler menggunakan persepsi perkaitan unsur-unsur di
persekitaran, celik akal. Gagne pula
melihat proses pembelajaran sebagai langkah-langkah memproses maklumat. Ausubel melihatnya
sebagai pembelajaran resepsi
serta bermakna dan akhirnya Bruner
pula melihatnya sebagai proses pembentukan
konsep dan proses penemuan.
Isi
Kandungan
Tajuk
|
Muka surat
|
Isi
Kandungan
|
i
|
Borang
Koloborasi
|
ii
|
1.0 Pemerolehan Pengetahuan
1.1 Pembentangan Kumpulan
(Teori Kognitif)
|
1
|
2.0 Penguasaan Ilmu
2.1 Tugasan Bertulis Individu
(Teori Kognitif)
2.2 Refleksi Kendiri
|
12
20
|
Bibliografi
|
21
|
Lampiran
|
-
|
tenkz... :)
ReplyDeleteterima kasih...
ReplyDeletemenarik..t kasih
ReplyDeletemenarik dan sangat membantu. terima kasih.
ReplyDeletethanks
ReplyDelete