Pengenalan TGFU, Perkembangan TGFU, Contoh Aplikasi Permainan TGFU
ISI KANDUNGAN
TAJUK
MUKA SURAT
1.0
Pengenalan TGFU
1.1
Faktor yang mendorong tokoh-tokoh untuk mengkaji TGFU
1.2
Perkembangan
TGFU
1.2.1
Sasaran (Target)
1.2.2
Striking/
Fielding
1.2.3
Jaring/
dinding (net/wall)
1.2.4
Serangan (Invasion)
1.3
Permainan Jaring/ Dinding
1.3.1
Bola Tampar
1.3.2
Sepak Takraw
1.3.3
Skuasy
1.3.4
Tenis
1.3.5
Tenis Meja
1.3.6
Badminton
|
1
2
3
4
5
|
2.0
Kategori Jaring/ Dinding
2.1
Matlamat
2.2
Objektif
2.3
Tarikh
2.4
Jangka Masa
2.5
Tempat
2.6
Kumpulan Sasaran (Tahap Umur Kanak-kanak)
2.7
Bilangan Peserta
2.8
Panduan Pelaksanaan Permainan
2.8.1
Jawatan Kuasa Kerja
2.8.2
Senarai Nama Peserta
2.8.3
Senarai Semak Sebelum, Semasa dan Selepas Pelaksanaan
Permainan
- Senarai Semak Peralatan
-
Senarai Semak Sebelum Permainan
-
Senarai Semak Semasa Permainan
-
Senarai Semak Selepas Permainan
2.8.4
Senarai Alatan
2.8.5
Prosedur Pelaksanaan Permainan
2.8.5.1Pelan Kedudukan
Pelaksanaan
Permainan
2.8.5.2Langkah-langkah
Pelaksanaan
Permainan
2.8.5.3Peraturan dan
Syarat-syarat
Permainan
2.8.5.4Sistem
Permarkahan
|
6
7
8
9
10
11
12
13
13
14
15
|
3.0
Rumusan
|
16
|
4.0
Refleksi Kendiri
Chai
Xiao Min
Chow
Yin Yin
Chuah
Xue Li
Kong
Yee Ming
Lim
Feng Ying
|
17
19
21
23
25
|
5.0 Bibliografi
|
27
|
6.0 Lampiran
|
28
|
1.0
Pengenalan TGFU
Teaching Games for Understanding
merupakan suatu konsep pengajaran dan pembelajaran yang dihasilkan oleh David
Bunker dan Rod Thorpe pada tahun 1982 di Universiti Loughboroungh. TGFU
merupakan suatu pengajaran permainaan untuk kefahaman yang dapat menarik minat
dan perhatian kanak-kanak di dalam atau di luar bilik darjah supaya mereka
tidak berasa bosan. (rujuk kepada buku Kaedah Mengajar Pendidikan Jasmani yang
ditulis oleh Mohd Sofian Omar Fauzee)
TGFU ini adalah lebih berfokus
terhadap pemahaman yang meyeluruh pada setiap permainan. Murid-murid dapat
memahami sesuatu prinsip atau konsep dalam permainan tertentu. TGFU juga
menekankan kepada peningkatan tahap aktiviti fizikal. Waktu Pendidikan Jasmani
dan Kesihatan di dalam sekolah rendah dan sekolah menengah hendaklah selalu
menjalankan TGFU supaya pelajar-pelajar dapat berseronok dalam aktiviti
fizikal. TGFU juga menjadikan kelas Pendidikan Jasmani sebagai tempat dan masa
yang sesuai untuk persaingan, motivasi serta bersuka ria. Guru hendaklah
memastikan persaingan ini dijalankan dengan sihat dan menjalankan permainan
yang dapat mengeratkan hubungan persahabatan dan kerjasama di antara
pelajar.
Melalui TGFU, pelajar bukan sahaja
melibatkan aktif untuk mencapai markah yang tinggi dan menjadikan pemenang,
maka juga adalah penting untuk pelajar untuk belajar membuat keputusan yang
tepat dan sesuai dengan pintas dan serta merta dalam proses permainan. TGFU
adalah lebih bebas dan tidak mempunyai terlalu banyak peraturan. Ini disebabkan
TGFU lebih mengutamakan pengajaran dan pembelajaran dengan seronok.
1.1 Faktor yang mendorong tokoh-tokoh untuk
mengkaji TGFU
Tokoh-tokoh yang mengkaji TGFU ini
ialah David Bunker dan Rod Thorpe yang membuat kajian di Universiti
Loughborough di United Kingdom. Terdapat beberapa faktor yang mendorong mereka
untuk berusaha dalam mengkaji TGFU.
Pada masa itu,
pencapaian permainan adalah kurang memuaskan. Murid-murid
kurang menikmati dan berseronok dalam permainan yang disediakan oleh guru. Murid-murid
adalah bersifat lebih pasif dan tidak aktif dalam permainan.
Selain
itu, pendidik pada masa itu mempunyai pengetahuan yang terhad tentang
permainan. Mereka tidak memahami matlamat dan objektif bagi setiap permainan
yang dijalankan. Permainan yang dirancangkan hendaklah mempunyai matlamat
tertentu supaya murid-murid dapat mempelajari sesuatu melalui permainan.
Faktor
yang lain adalah seperti lemah dalam kemahiran asas dan kurang berupaya dalam
membuat keputusan. Melompat,
melari dan membaling bola merupakan kemahiran asas yang banyak membantu murid
bergerak cergas dan aktif dalam permainan.
Mereka juga memerhatikan bahawa
Pendidikan Jasmani pada masa itu adalah terlalu bergantung kepada jurulatih
atau guru untuk membuat keputusan. Mereka ingin mengkaji satu set kajian yang
berkesan dan dapat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu, mereka juga terdorong
untuk mengkaji TGFU atas sebab kadar perkembangan dalam permainan yang terlalu
lambat dan tidak menonjolkan. Pendidikan pada masa itu kurang mementingkan
permainan dalam pengajaran dan pembelajaran. Maka, mereka pun berusaha untuk
mengkaji TGFU.
1.2 Perkembangan
TGFU
Falsafah TGFU masih diubahsuai dan diperkembangkan dari
semasa ke semasa untuk menghasilkan suatu idea yang lagi cemerlang. Pada tahun
2004 Webb dan Pearson telah menkategorikan permainan kepada 4 kategori utama:
1.2.1 Sasaran
(Target)
- menempatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran
untuk mendapatkan mata. Murid-murid mempunyai sasaran tertentu dan permainan
ini berfokus terhadap tempat sasaran itu. Contoh permainan adalah seperti
bowling, achery dan golf
1.2.2 Striking/ Fielding
- perlawanan
yang melibatkan dua pihak iaitu pasukan striking dan pasukan fielding. Pasukan
striking akan bermain dengan bersungguh untuk mendapat markah manakala pasukan
fielding akan cuba
sedaya upaya untuk menghalang pasukan striking mendapat lebih markah. Mata
dikumpul melalui larian yang selamat dan berjaya selepas pukulan dalam masa
atau pusingan yang ditetapkan. Contoh permainan adalah seperti baseball,
softball dan criket.
1.2.3 Jaring/ dinding (net/wall)
- permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding. Kedua-dua
pihak bermian dengan suatu alat manipulasi seperti bola. Mata dikumpul melalui
menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak
dapat menghantar balik dalam kawasan gelanggang. Contoh permainan adalah
seperti badminton, squash dan table tennis.
1.2.4 serangan
(Invasion)
- Permainan berpasukan. Dalam jangkaan masa yang
tertentu, masuk ke dalam kawasan pihak lawan dan mengumpulkan mata. Contoh
permainan seperti soccer, basketball dan handball. (Rujuk kepada http://www.penz.org.nz/downloads/IchperConf/WEB06004_final.pdf)
1.3 Permainan Net
and Wall
1.3.1 Bola tampar
Bola tampar
merupakan satu sukan di mana
dua pasukan yang dipisahkan oleh satu jaring tinggi menggunakan tangan atau
bahagian badan lain untuk memukul atau menampar sebiji bola
melangkaui jaring kepada lawan [1]. Setiap pasukan yang mempunyai
enam pemain dibenarkan memukul bola tersebut tiga kali berturut-turut. Mata
dikira apabila bola jatuh ke dalam gelanggang lawan, lawan melakukan kesalahan
atau lawan gagal mengembalikan bola dengan betul. Bola tampar merupakan satu
sukan aktif. Disebabkan banyak serangan memerlukan pemaain menyentuh bola di
atas jaring, kebolehan melompat
ditekankan dalam permainan ini.
1.3.2 Sepak Takraw
Sepak
Takraw adalah jenis olahraga campuran
dari sepak bola dan bola volley,
dimainkan di lapangan ganda badminton, dan
pemain tidak boleh menyentuh bola dengan tangan. Permainan ini berasal dari
abad ke-15 dan disebut Takraw dalam bahasa Thai dan Sepak Raga dalam bahasa Melayu. Bola terbuat dari anyaman rotan
dan pemain berdiri membentuk lingkaran. Pada tahun 1940-an hal ini berubah
dengan menggunakan jaring dan peraturan angka. Di Filipina permainan ini
disebut Sipa, di
Burma Chinlone,
di Laos Kator.
1.3.3 Skuasy
Skuasy ialah satu sukan berraket dalaman yang mana
dulunya dikenali sebagai "Squash Rackets", satu rujukan kepada
bola lembut yang boleh dipenyek (bahasa Inggeris: squashable), digunakan
dalam perlawanan skuasy. Permainan ini dimainkan oleh dua pemain (atau dalam
sesuatu masa empat pemain bagi beregu) dengan raket 'piawai' dalam gelanggang
berdinding empat dengan satu bola getah yang kecil dan berongga.
1.3.4 Tenis
Tenis ialah sejenis permainan
yang menggunakan raket
dan bola dan dimainkan di sebuah gelanggang yang dibahagi dua oleh sebuah
jaring. Pertandingan diadakan mengikut jantina dan jumlah pemain. Kategori bagi
pertandingan biasanya termasuk perseorangan lelaki, perseorangan wanita, bergu
(di mana dua pemain yang sama jantina bermain), serta bergu campuran(di mana
dua pemain berlainan jantina bermain). Terdapat juga pertandingan untuk orang
kurang upaya. Dalam empat pertandingan 'grand slam' hanya 128 peserta akan
bertanding.
1.3.5 Tenis
meja
Tenis
meja, atau ping pong (sebuah merek dagang), adalah suatu olahraga raket yang dimainkan
oleh dua orang (untuk tunggal) atau dua pasangan (untuk ganda) yang berlawanan.
Di Republik Rakyat Cina,
nama resmi olahraga
ini ialah "bola ping pong". Bola tenis meja adalah gery. Raket
merupakan untuk peralatan memukul bola, dikenal sebagai istilah bat, padle. Raket terdiri dari dua bahagian iaitu
blade dan rubber.
1.3.6 Badminton
Badminton merupakan
sejenis sukan raket
yang dimainkan oleh sama ada dua orang pemain bertentangan (perseorangan)
ataupun dua pasangan bertentangan (bergu), yang mana posisi pemain ialah
bertentangan di dalam sebuah gelanggang empat segi yang dibahagikan oleh
jaring. Pemain dapat memungut mata melalui pukulan bulu tangkis menggunakan raket mereka jadi
ia dapat melepasi atas jaring dan jatuh di kawasan pihak lawan. Pukulan rali
berhenti selepas bulu tangkis jatuh di atas lantai, dan bulu tangkis hanya
boleh dipukul sekali bagi setiap sisi sebelum ia melepasi atas jaring.
2.0 Kategori Jaring/ Dinding
2.1 Matlamat
Melalui aktiviti permainan ini, murid- murid dapat:
2.1.1 Memperkembangankan
dari segi pertumbuhan fisiologikal, psikologikal dan sosiologikal mereka pada
setiap peringkat perkembangannya.
2.1.2
Mengembangkan potensi yang terpendam dan bakat mereka
juga dapat dicungkil melalui aktiviti permainan dengan berbagai- bagai cara dan
tidak lagi hanya terbatas kepada pergerakan fizikal dan senaman biasa.
2.1.3
Memperolehi kemahiran- kemahiran baru, lebih memahami
konsep- konsep tertentu serta pelbagai latar perhubungan bagi sesuatu permainan
ketika mereka mencipta dan merangka sesuatu permainan yang baru.
2.1.4
Mempelajari cara-cara untuk mengawal pergerakan, mempertingkatkan
ketangkasan pergerakan serta berupaya menggunakan anggota badan dan minda
sebagai alat dalam sesuatu permainan yang penuh saingan.
2.1.5
Membentuk dan memperkembangkan personaliti dan kognitif
mereka.
2.1.6
Membina situasi dan persekitaran sesuai untuk pertumbuhan
fizikal, mental dan sosial yang sihat.
2.1.7
Menambah pengetahuan tentang bahagian- bahagian anggota
tubuh badan dan memahami mekanisme serta fungsi otot- otot badan dalam tubuh
badan mereka.
2.1.8
Penghayatan dan amalan nilai murni dapat dipupuk semasa
menjalankan permainan sesama ahli dalam kumpulan.
2.2 Objektif
Melalui aktiviti permainan, murid- murid dapat :
2.2.1
Memperolehi pengetahuan asas tentang peraturan, kemahiran
dan taktik dalam kategori permainan kanak-kanak.
2.2.2
Berupaya menggunakan pelbagai jenis alat permainan dengan
gaya yang betul dan selamat dalam sesuatu aktiviti permainan.
2.2.3
Memperkembangkan kemahiran sosialisasi mereka dan meningkatkan
cara kominunikasi dengan pelajar yang lain.
2.2.4
Mencipta aktiviti permainan atau menggubah variasi dalam
permainan- permainan lama yang boleh membantu mereka dalam usaha menyelesaikan
masalah.
2.2.5
Melahirkan perasaan dan memperkembangkan daya imaginasi mereka
untuk mencipta sesuatu permainan yang bermakna serta menyeronokkan.
2.2.6
Berlatih dalam suatu permainan yang dirancang untuk
mengeksploitasi segala kemahiran mereka.
2.2.7
Mewujudkan peluang bermain sambil belajar kepada murid agar
mereka boleh belajar dalam suasana yang menggembirakan dan selesa.
2.2.8
Menyedari kepentingan nilai murni seperti nilai kerjasama
dan tolak-ansur ketika sesuatu aktiviti
permainan dijalankan.
2.2.9
Menyemaikan rasa
keyakinan diri dan ketenangan diri terutamanya dalam penyelesaian sesuatu
masalah.
2.3 Tarikh
Permainan ini dijalankan pada 9 Oktober 2008.
2.4 Jangka Masa
Masa yang dijangka bagi permainan ini adalah 30 minit.
2.5 Tempat
Permainan ini digalakkan dijalankan di kawasan yang
lapang. Kawasan yang paling sesuai untuk menjalankan permainan ini ialah di
gelanggang tenis.
2.6 Kumpulan Sasaran (Tahap Umur Kanak-kanak)
Permainan ini sesuai dimainkan oleh kanak-kanak yang
berumur 12 tahun.
2.7 Bilangan Peserta
Dalam permainan ini, pelajar akan dibahagikan kepada 2
kumpulan dalam setiap pusingan. Setiap kumpulan sekurang-kurangnya mesti
mempunyai 6 orang peserta dan seorang ketua akan dilantik bagi kumpulan
masing-masing.
2.8 Panduan
Pelaksanaan Permainan
2.8.1 Jawatan
Kuasa Kerja
Pengelola : Chow Yin
Yin
AJK Mencatat Markah : Chuah Xue Li
AJK Peralatan : Chai Xiao Min
AJK Menjaga Masa : Lim Feng Ying
Pengadil : Kong Yee Ming
2.8.2 Senarai
Nama Peserta
Kumpulan A
|
Kumpulan B
|
Ho Tet Foong
|
Teh HuiXin
|
Loh Nan Xi
|
Ng Ke Jun
|
Ooi Kheng Yee
|
Tan Min Aik
|
Lim Wei Xiu
|
Furzanne Goh
|
Ooi Yin Qi
|
Ng Yu Jie
|
Leong Shi Tian
|
Kong Yau Yau
|
2.8.3 Senarai
Semak Sebelum, Semasa dan Selepas Pelaksanaan
Permainan
Bil.
|
Perkara
|
Tindakan
|
||
|
|
Sebelum
|
Semasa
|
Selepas
|
1
|
Perbincangan
tentang permainan (jaring/dinding) diadakan antara ahli-ahli kumpulan.
|
ü
|
|
|
2
|
Perancangan
pelan permainan.
|
ü
|
|
|
3
|
Prosedur dan
syarat-syarat ditetapkan bagi permainan.
|
ü
|
ü
|
|
4
|
Pemilihan
dan penyediaan peralatan yang sesuai untuk permainan.
|
|
ü
|
|
5
|
Persiapan
untuk tapak permainan.
|
|
ü
|
|
6
|
Langkah-
langkah keselamatan yang diambil kira.
|
ü
|
ü
|
|
7
|
Refleksi
dibuat bersama-sama dengan ahli kumpulan.
|
|
|
ü
|
SENARAI SEMAK PERALATAN
Bil.
|
Alatan
|
Bil.
Alatan
|
Semakan
|
1.
|
Bola
Gymnasium
|
2
|
|
2.
|
Jaring
|
1
|
|
3.
|
Skitel
|
28
|
|
SENARAI SEMAK SEBELUM
PERMAINAN
Bil.
|
Perkara
|
Semakan
|
1.
|
Tempat
perlaksanaan permainan dikosongkan.
|
|
2.
|
Peralatan
disediakan.
|
|
3.
|
Semua
peserta melaporkan diri.
|
|
4.
|
Peserta
berpakaian sukan.
|
|
5.
|
Memanaskan badan sebelum memulakan
permainan.
|
|
SENARAI SEMAK SEMASA PERMAINAN
Bil.
|
Jawatan Kuasa dan Perkara
|
Semakan
|
1.
|
Pengelola memberi penerangan
tentang cara permainan.
|
|
2.
|
Pengira markah menerangkan cara
pengiraan mata.
|
|
3.
|
Pemantau menerangkan peraturan
permainan.
|
|
4.
|
Pengadil pastikan bilangan peserta
mencukupi.
|
|
5.
|
Pengadil pastikan permainan
dijalankan dengan adil.
|
|
SENARAI SEMAK SELEPAS PERMAINAN
Bil.
|
Perkara
|
Semakan
|
1.
|
Pengira markah mengira dan
mengumumkan jumlah mata.
|
|
2.
|
Peralatan dikemas dan dipulangkan.
|
|
3.
|
Refleksi bersama peserta permainan
dijalankan
|
|
Sebelum permainan
2.8.3.1 Pastikan
tempat perlaksanaan permainan dikosongkan supaya tidak digunakan ataupun
diganggu oleh pihak lain sebelum atau semasa aktiviti permainan dijalankan.
2.8.3.2 Semua
peralatan perlu disediakan terlebih dahulu.
2.8.3.3 Peserta
perlu melaporkan diri di gelanggang tennis sebelum 7:45 a.m.
2.8.3.4 Semua
peserta diminta berpakaian pakaian sukan yang kemas.
2.8.3.5 Semua peserta diminta memanaskan badan terlebih dahulu
sebelum memulakan pemainan.
Semasa permainan
2.8.3.6 Semua
peserta akan diberi penerangan tentang cara permainan dijalankan,
peraturan, cara pengiraan mata kepada
peserta terlebih dahulu.
2.8.3.7 Pengelola
perlu memastikan semua peserta memahami cara permainan dijalankan.
2.8.3.8 Mengira bilangan peserta dan pastikan
mencukupi.
2.8.3.9 Pencatat
markah perlu sentiasa peka terhadap pengiraan mata dan masa permainan.
2.8.3.10 Pengadil perlu memastikan tiada perlanggaran peraturan
berlaku semasa pertandingan dijalankan.
Selepas permainan
2.8.3.11 AJK permarkahan
mengira dan mengumumkan markah selepas tamatnya permainan.
2.8.3.12 Semua
peralatan dikemaskan dan dipulangkan ke tempat asal.
2.8.3.13 Pastikan
tiada peserta yang cedera semasa permainan dijalankan.
2.8.3.14 Semua
paserta duduk bersama dan sesi refleksi dijalankan.
2.8.4 Senarai Alatan
Dalam permainan ini, kumpulan saya
akan menyediakan:
-
2
biji bola gymnasium
-
Jaring
(telah disediakan di gelanggang tenis)
-
28
skitel
2.8.5 Prosedur Pelaksanaan Permainan
2.8.6 Pelan Kedudukan Pelaksanaan Permainan (rujuk
lampiran 1)
2.8.7 Langkah-langkah Pelaksanaan Permainan
2.8.7.1
Mula-mula,
12 orang pelajar akan dibahagikan kepada 2 pasukan di mana setiap kumpulan
terdiri daripada 6 orang pelajar.
2.8.7.2
Pengelola
akan menggunakan duit syiling untuk menentukan pasukan mana yang bermula dulu.
2.8.7.3
Apabila
arahan diberi, peserta yang memulakan bola pertama akan baling ke pihak lawan
sambil menyebut perkataan yang diminta. (tercatat dalam Peraturan
Permainan)
2.8.7.4
Peserta
yang lain hendaklah menyambut bola yang dihantar oleh pasukan lawan sebelum
bola tersebut dilantunkan di atas lantai.
2.8.7.5
Seterusnya
pemain yang mendapatkan bola itu perlu menghantarkan bola kepada pihak lawan
sambil menyebut perkataan yang diarahkan.
2.8.7.6
Peserta yang memegang bola tidak boleh
melebihi 3 saat. Peserta harus hantar balik kepada pihak lawan dengan segera
tanpa berhenti.
2.8.8
Peraturan
dan Syarat-syarat Permainan
2.8.8.1
Peserta
bebas berdiri di mana-mana tempat asalkan dalam lingkungan gelanggang yang ditetapkan.
2.8.8.2
Pengelola
akan memberikan satu “Tema” untuk permainan dan semua peserta akan menyebut
perkataan yang berkaitan dengan tema tersebut setiap kali peserta menghantar
bola kepada pihak lawan.
2.8.8.3
Contohnya,
tema diberi ialah “Buah-buahan”, maka perkataan yang disebut boleh jadi
“durian”, “rambutan”, “pisang” dan sebagainya.
2.8.8.4
Jika
peserta yang memegang bola salah menyebut perkataan, memegang bola melebihi 3
saat, gagal menyambut bola, gagal melambung bola melepasi jaring, maka markah
akan diberi kepada pihak lawan.
2.8.8.5
Bola
yang dilantun ke atas lantai dikira kalah. Markah akan diberi kepada pihak
lawan.
2.8.8.6
Tema
permainan ditentukan oleh pengelola dan boleh diubah bila-bila masa.
2.8.9
Sistem
Pemarkahan
Pasukan dikira kalah jika:
a. Peserta gagal melambungkan bola melepasi
tali ke kawasan pihak lawan.
b.
Bola terkeluar daripada kawasan gelanggang.
c.
Bola
dilantunkan atas lantai (pasukan yang menyambut bola).
d. Peserta salah menyebut perkataan yang
berkaitan dengan Tema.
Dengan itu, pasukan
lawan akan mendapat 1 markah. Pasukan yang berjaya mengumpul 10 markah dikira
menang.
3.0 RUMUSAN
Tidak dapat dinafikan bahawa kanak- kanak memang suka dengan aktiviti yang
banyak melibatkan pergerakan sama ada pergerakan jenis lokomotor atau bukan lokomotor. Mereka kelihatan lebih cergas
dan telah menunjukkan sikap inkuiri yang tinggi apabila aktiviti permainan
dijalankan sekira dibandingkan dengan aktiviti pembelajaran yang dilaksanakan
dalam bilik darjah. Jadi, program Teaching Games for Understanding (TGFU)
memang sesuai untuk pelajar-pelajar yang belajar pada peringkat sekolah rendah.
Program TGFU ini telah menghubungkaitkan ilmu pengetahuan dengan aktiviti-
aktiviti permainan. Dengan kata lain, pelajar-pelajar boleh belajar sambil
bermain melalui program ini. Dalam program ini, pelajar boleh banyak didedahkan
kepada prinsip gerakan yang umum dalam sesuatu permainan seperti bola tampar
dan sebagainya. Oleh sebab permainan bukan aktiviti yang hanya melibatkan
seorang tetapi adalah lebih, justeru pelajar harus mempelajari cara bergiat
dalam permainan jenis persaingan serta memupuk nilai kerjasama dengan rakan
perjuangan dengan menggunakan taktik yang seuai berdasarkan peraturan-
peraturan ditetapkan. Secara ringkasnya, program ini banyak mendatangkan
manfaat kepada para pelajar.
Tambahan pula, melalui kertas kerja ini, saya menyedari bahawa cara bermain, peraturan dan syarat permainan
adalah penting dalam pelaksanaan suatu permainan. Untuk menjadikan aktiviti
permainan itu menarik dan diminati oleh pelajar, pertamanya peraturan dan syarat
permainan yang ditetapkan mesti mudah difahami dan pendek. Seterusnya, guru
Pendidikan Jasmani harus memberi peluang untuk murid mempelajari, melakukan dan
merasai keriangan bergerak dalam situasi persaingan mengikut keperluan,
kebolehan dan minat individu masing-masing. Kemudian, kadang-kala guru boleh
membiarkan pelajar memodifikasi permainan demi menyuburkan pemikiran kreatif
mereka serta menyebabkan mereka lebih memahami konsep bagi permainaan
tertentu.
Kesimpulannya, para pendidik Pendidikan Jasmani dan
Kesihatan memainkan peranan yang penting untuk mendedahkan pelajar kepada
aktiviti permainan yang berbagai-bagai jenis supaya mereka ini lebih memahami
terhadap organisasi permainan- permainan dan juga mempelajari gerakan yang
tepat bagi aktiviti permainan tertentu. Selain itu, pendidik wajib menekankan aspek kemahiran
asas, aktiviti latihan, dan permainan- permainan yang bersesuaian dalam waktu
jasmani kerana segala pengetahuan yang dipelajari pada peringkat sekolah akan
mempengaruhi pandangannya terhadap permainan yang seterusnya. Dengan kata lain,
pendidik perlu membuat persediaan yang secukupi dalam perancangan aktiviti
permainan dalam setiap pengajaran terutamanya dalam permainan kategori sasaran,
pukulan, jaring/ dinding dan serangan.
3.0 BIBIOGRAFI
Abdul Hafidz Bin Haji Omar, Husain Bin Ayob& Zalawati
Binti Sufian (2003) Pendidikan Jasmani Dan Pendidikan Kesihatan Tahun 2 Sekolah
Kebangsaan Buku Teks. Malaysia: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Mohd Sofian
Omar Fauzee (2006). Kaedah Mengajar Pendidikan Jasmani Karisma Publications
Sdn. Bhd.
Rujukan
Elektronik
Dr. Paul Webb, Dr. Phil Pearson, Greg
Forrest
Teaching Games for Understanding (TGFU) in primary
and secondary physical education.
Accessed on 24 September 2008
James L. Mandigo, Nicholas L. Holt (2002)
The Inclusion of Optimal Challenge in Teaching Games for Understanding http://spartan.ac.brocku.ca/~jmandigo/inclusionOC.pdf
Accessed on 29 September 2008
James Mandigo, Joanna Sheppard
Children's Affective
Experiences in TGFU Game Environments. http://spartan.ac.brocku.ca/~jmandigo/gameliteracy/affectivemelbourne.pdf Accessed on 29 September 2008
Overview of TGFU
Modal
http://ltc.umanitoba.ca/wiki/Group_3#Rules_for_Defining_the_4_Categories_of_Games
Acessed
on 30 September 2008
Lampiran 1
Pelan
Kedudukan Pelaksanaan Permainan
|
|
|
salam sejahtera, saya dah join blog cikgu dan saya berminat tentang TGFU, besar harapan saya andai cikgu dapat e-mailkan saya di sal_raban@yahoo.com
ReplyDeleteThanks.
ReplyDeleteSalam...
ReplyDeleteThanks. ...banyak info yang saya dapat pasal tgfu...namun saya kurang jelas dan tidak dpt cari maklumat tntng kepentingan tgfu dlm p&p pend.jasmani dan komponen tgfu...so jikalau saudara ade maklumat tu bole tak..emel saya kat address saya..hondacity1971@gmail.com..segala prtolongan diberi..hanya Allah yang dpt mmbalasnya..tqvml
Salam...
ReplyDeleteThanks. ...banyak info yang saya dapat pasal tgfu...namun saya kurang jelas dan tidak dpt cari maklumat tntng kepentingan tgfu dlm p&p pend.jasmani dan komponen tgfu...so jikalau saudara ade maklumat tu bole tak..emel saya kat address saya..hondacity1971@gmail.com..segala prtolongan diberi..hanya Allah yang dpt mmbalasnya..tqvml
Assalamualaikum...trmkasih ats prkongsian. blog anda begitu brguna utk sy..sy memerlukan mklumat tentang tgfu..sy hrap anda dpt emailkn kpd sy mklumat2 lain brkaitan tgfu..
ReplyDeletea.Kepentingan TGFU.
b.Komponen TGFU.
c.Kepentingan pengajaran PJ menggunakan kaedah TGFU.
d.Perbandingan antara pengajaran secara tradisional dengan kaedah TGFU.
e.Contoh Rancangan Pengajaran Harian yg mengaplikasikan kaedah TGFU.
email sy: zolfazly@gmail.com
Salam. Terima kasih atas perkongsian maklumat anda sy. Saya memerlukan maklumat tentang tgfu..sy hrap anda dpt emailkn kpd saya lain-lain tentang tgfu.Terima kasih.
ReplyDeleteEmail: roziatiidris@yahoo.com
a.Kepentingan TGFU.
b.Komponen TGFU.
c.Kepentingan pengajaran PJ menggunakan kaedah TGFU.
d.Perbandingan antara pengajaran secara tradisional dengan kaedah TGFU.
e.Contoh Rancangan Pengajaran Harian yg mengaplikasikan kaedah TGFU.
Jutaan terima kasih saya ucapkan atas maklumat tentang TGFU. Banyak membantu saya dalam memahami TGFU. Saya mohon diberi tambahan maklumat tentang komponen TGFU, dan kepentingannya. Terima kasih.
ReplyDeletet.kasih...
ReplyDeletetrmkasih ats prkongsian. blog anda begitu brguna utk sy..sy memerlukan mklumat tentang tgfu..sy hrap anda dpt emailkn kpd sy mklumat2 lain brkaitan tgfu..
ReplyDeletea.Kepentingan TGFU.
b.Komponen TGFU.
c.Kepentingan pengajaran PJ menggunakan kaedah TGFU.
d.Perbandingan antara pengajaran secara tradisional dengan kaedah TGFU.
e.Contoh Rancangan Pengajaran Harian yg mengaplikasikan kaedah TGFU.
email sy: shan1010yuen@yahoo.com
Terbaek dari ladang...suatu kupasan yang dikira lengkap...teruskan usaha anda....
ReplyDeleteTolong email untuk saya di sekolah....tq
wirakenyalang@gmail.com
Terima kasih
ReplyDeleteSalam.. Terima kasih atas INFO yang berguna dan minta halal sekiranya saya menggunakan sedikit sebanyak inputyang ada. Moga bertambah berkat ilmu saudara
ReplyDeletet kasih atas perkongsian info, semoga saudara ditambahkan hidayah oleh Allah
ReplyDeletenaviguer vers ces gars Dolabuy Hermes ici sacs de créateurs de répliques voir ici maintenant Dolabuy Celine
ReplyDeletemor e réplique dolabuy lire l'article sacs réplique gucci site ici sacs répliques acheter en ligne
ReplyDeleteréférence utile designer répliques de bagages Votre nom de domaine Louis Vuitton Dolabuy plus de conseils ici www.dolabuy.ru
ReplyDelete