Laporan Fenn-Wu 1952
Laporan Fenn-Wu 1952
Selain daripada Laporan Barnes yang
memberi tumpuan kepada sekolah-sekolah Melayu, terdapat Laporan Fenn-Wu yang
berfokuskan kepada sekolah-sekolah Cina pula.
Laporan Fenn-Wu 1952 ditubuhkan untuk mengkaji
semula Laporan Barnes serta melayan kehendak masyarakat Cina yang menganggap
laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa dan budaya orang Cina.
Laporan ini diketuai oleh Dr. Fenn, dari Setiausaha Kerja Bersekutu
Negara Cina, serta Dr. Wu dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Maka dalam Laporan
Fenn-Wu 1952, terdapat beberapa
cadangan yang dibuat, kemudiannya menjadi asas kepada Ordinan Pelajaran (1952).
Terdapat beberapa usul-usul yang
dikemukakan dalam Laporan Fenn-Wu 1952. yang pertama ialah sekolah Cina patut
dikekalkan. Malah, sukatan pelajarannya jug hendaklah berasaskan kepada negara China tetapi
bukannya Tanah Melayu. Usul ini diwujudkan supaya tidak berlaku penghakisan
budaya dan adat bangsa orang Cina.
Selain itu, sekolah
vernakular dibenarkan berfungsi dan menggunakan tiga bahasa, iaitu Melayu, Cina dan Tamil. Malah,
bahasa kebangsaan juga diadakan. Laporan Fenn-Wu 1952 juga menyatakan bahawa
sekolah-sekolah aliran jenis kebangsaan (Inggeris) harus dikekalkan. Maka, sekolah-sekolah
vokasional pula terus dikembangkan untuk menampung keperluan tenaga pekerja
mahir yang diperlukan untuk pembangunan negara.
Selepas Laporan Fenn-Wu 1952
dikemukakan, ia mendapat pelbagai reaksi daripada banyak pihak. Orang-orang
Melayu telah menolak laporan Fenn-Wu kerana mereka rasa syor-syor dalam laporan
tersebut tidak menguntungkan mereka. Tetapi, reaksi yang diterima ini
telah membawa kepada satu pengkajian lain. Sebuah jawatankuasa khas, iaitu Jawatankuasa
Pusat Penasihat Pendidikan telah ditubuhkan untuk mengkaji laporan Fenn-Wu.
Jawatankuasa
Pusat Penasihat Pendidikan ini terdiri daripada 20 orang ahli pelajaran,
pegawai pemerintah dan ahli luar yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan
India. Dalam jawatankuasa ini, mereka telah ditugaskan mencari jalan tengah,
bagaimana kerajaan dapat melaksanakan perakuan daripada Laporan Barnes dan
Fenn-Wu.
Ada di kalangan mereka berpendapat bahawa murid-murid
dari sekolah rendah akan diajar Bahasa Melayu dan Inggeris tetapi anak-anak
Cina dan India akan diberikan peluang untuk mempelajari bahasa Kuo Yu dan
Tamil. Malahannya, bahasa pengantar di sekolah-sekolah pula hendaklah Bahasa
Melayu atau Bahasa Inggeris.
Sebagai
kesimpulannya, daripada maklumat-maklumat yang didapati, ia jelas menunjukkan
bahawa walaupun kebanyakan orang Cina bersedia untuk menerima Bahasa Melayu dan
Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, tetepi mereka masih ingin mengekalkan
bahasa ibunda mereka sebagai identiti budaya mereka. Maka saya rasa Laporan
Fenn-Wu boleh diterima secara keseluruhannya kerana usul-usulnya telah menjaga
kepentingan semua pihak secara adil.
nak laporan ni lebih terperinci ade?
ReplyDeleteGet More Infosite this contact formcheck out the post right here newslook these up
ReplyDelete