Peranan Sekolah Dalam Merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)
Peranan Sekolah
Dalam Merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)
Pendidikan
di Malaysia ialah satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalh bertujuan untuk
melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan,
berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga
masyarakat dan negara.
Falsafah Pendidikan berasal daripada dua istilah asas,
iaitu falsafah dan pendidikan. Secara keseluruhan, falsafah boleh dianggap
sebagai satu panduan hidup kerana isu-isu yang difokuskan adalah bersifat asas
seperti ilmu, sumber ilmu, kewujudan manusia dan sebagainya. Maka, menurut
Kamus Pendidikan 1979, pendidikan pula merupakan satu proses menyeluruh yang
bertujuan untuk memperkembangkan kebolehan dan tingkahlaku manusia. Ia juga
satu proses sosial yang memberi peluang kepada seseorang individu untuk
memperoleh kemahiran sosial serta perkembangan peribadi. Di samping itu, ia
dijalankan dalam satu suasana yang terpilih serta terkawal yang diinstitusikan
dan dikenali sebagai sekolah. Takrifan
ini adalah selari dengan pandangan Dewey, seorang tokoh pendidik Barat yang
terkenal. Beliau mengatakan bahawa “Pendidikan adalah satu proses yang
bertujuan untuk mempertingkatkan lagi kedudukan manusia. Sekolah dilihat
sebagai satu persekitaran khusus yang bersamaan dengan persekitaran sosial. Oleh
itu, sekolah memainkan peranan yang penting dalam merealisasikan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan.
Perubahan sosial yang pesat di kebanyakan negara termasuk
Malaysia sejak tahun 1960-an, telah meningkatkan harapan ibu bapa dan
masyarakat terhadap peranan para guru di sekolah. Keadaan ini telah menjadikan
sekolah sebagai institusi penting menawarkan pengalaman indah untuk semua murid
daripada pelbagai keturunan, budaya dan tahap keupayaan fizikal serta
intelektual, untuk menimba sebanyak mungkin ilmu kemahiran. Dalam hal ini
tanggungjawab ibu bapa dan juga masyarakat terhadap anak-anak, seolah-olah
telah berpindah kepada guru-guru di sekolah. Justeru, untuk menangani perubahan
ini, pihak sekolah telah merangka pelbagai pendekatan demi memastikan generasi murid
yang dilahirkan adalah seimbang dari segi emosi, rohani, jasmani dan intelek.
Mengapakah kita mengatakan sekolah memainkan peranan
penting dalam merealisasikan falsafah pendidikan? Ini disebabkan sekolah telah
meliputi beberapa aspek yang dapat mengembangkan serta banyak membantu dalam
proses merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Aspek-aspek tersebut
termasuklah kepimpinan, budaya sekolah, ko-kurikulum, guru dan disiplin.
Kesemua aspek ini adalah saling berkaitan dalam proses merealisasikan falsafah
pendidikan kebangsaan dan masing-masing juga memegang watak yang tersendiri
untuk memainkan peranan mereka. Namun, jika kita inginkan matlamat merealisasikan
falsafah pendidikan kebangsaan dijalankan dengan lebih berkesan, maka kita
haruslah meneliti Falsafah Pendidikan Kebangsaan dengan lebih terperinci lagi
melalui analisis Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang merujuk kepada elemen-elemen yang terkandung dalamnya.
Mengenai kepimpinan, banyak teori telah dikemukakan. Ada
teori yang dikemukakan berasaskan sifat peribadi manusia, yang diasaskan kepada
”charisma” seseorang. Kepada setengah orang, perkataan ”kepimpinan” mempunyai
erti yang mendalam di mana seseorang pemimpin itu dianggap orang yang boleh
mendorong pengikut untuk bekerja kuat menghasilkan sesuatu yang agung. Walau
apa pun pandangan, pada asasnya pemimpin adalah gabungan semua sifat berikut:
pengarah, pendorong, dan pembantu.
Di
sekolah, banyak cara boleh dijalankan untuk membentuk sifat kepimpinan di
kalangan pelajar dan ia termasuklah latihan formal dan latihan tidak formal.
Latihan formal ialah latihan yang diperolehi dari kursus, seminar, bengkel dan
sebagainya yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Sebaliknya, latihan tidak formal
boleh didapati dari pengalaman aktitiviti atau kerja-kerja yang dibuat
sehari-hariadalah dipercayai latihan-latihan ini akan meningkatkan potensi
memimpin seseorang murid. Pihak sekolah boleh menggunakan perbelanjaan untuk
program latihan kepimpinan seperti kem persatuan, kem badan beruniform, seminar
ataupun kursus yang dapat mencungkil bakat kepimpinan pelajar. Sekolah-sekolah
boleh merancang dan mengadakan berbagai bentuk dan cara latihan. Walaupun cara
latihan berbeza, tetapi tujuannya adalah sama iaitu membentuk dan menghasilkan
pemimpin yang lebih berkesan.
Malah,
dalam aktiviti-aktiviti yang berkenaan, guru-guru boleh menunjukkan sifat
kepimpinan mereka agar boleh dijadikan sebagai teladan dan contoh kepada
pelajar. Guru-guru boleh mengadakan beberapa aktiviti yang mencabar, menarik
yang dapat muncungkilkan sifat kepimpinan murid. Contohnya, satu ahli
jawatankuasa boleh ditubuhkan dalam sesuatu aktiviti dan setiap pelajar ambil
giliran untuk menjawat jawatan dalam jawatankuasa tersebut. Dengan itu, semua murid
adalah berpeluang untuk mendapat pengalaman dalam memimpin serta sifat
kepimpinan mereka dapat dicungkil.
Sifat kepimpinan yang dipupuk di kalangan murid dapat
membentuk pelajar sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab. Aspek ini
adalah penting untuk mewujudkan seseorang murid yang boleh menggerakkan orang
lain untuk berfikir, merasa dan bertindak dalam cara-cara tertentu. Dalam hal
ini, murid sebagai pemimpin bagi suatu aktiviti harus mengetahui keperluan dan
motif orang-orang yang bekerja dengannya, dan harus menitikberatkan pencapaian
matlamat kumpulan. Dia juga harus mengekalkan kekuatan yang ada pada
kumpulannya untuk menyelesaikan masalah dan mencapai matlamat masa hadapan. Jika
berjayanya membentuk sifat kepimpinan seseorang murid yang berkesan, maka
dialah seorang yang boleh dipercayai. Mereka akan sentiasa menyedari bahawa
setiap tugas dan tanggungjawab merupakan amanah dan harus dilaksanakan dengan
baik, amanah, bersih dan cekap. Mereka
juga senantiasa berusaha untuk meningkatkan diri, keluarga, masyarakat, agama,
bangsa dan negara sebagai tunggak negara dan pemimpin negara pada masa depan.
Murid yang bersifat kepimpinan adalah berkeupayaan untuk
mencapai kesejahteraan diri. Mereka dapat berfikir dengan waras dan berjiwa
tenang semasa ingin membuat keputusan atas perkara kerana segala keputusan yang
dibuat adalah penting dan adalah demi kepentingan bersama. Malah, mereka juga
mempunyai daya ketahanan yang kuat untuk menghadapi cabaran hidup ketika
menghadapi masalah yang muncul tiba-tiba. Daya tahan fizikal dan mental yang
tinggi juga dapat dibentuk agar mereka mempunyai ciri-ciri berkebolehan untuk
mengharungi liku-liku hidup.
Selain daripada kandungan kurikulum dan operasi sistem pendidikan,
suasana kognitif di sekolah juga dipentingkan. Untuk mewujudkan aspirasi
falsafah pendidikan negara, perlu diwujudkan suasana sekolah yang selesa,
tenteram, mesra, riang di mana proses pengajaran dan pemelajaran boleh
dijalankan dengan lancar.
Budaya sekolah dibahagikan kepada tiga aspek iaitu
fizikal, sosial dan penggunaan bahasa. Namun, guru dan pihak sekolah memainkan
peranan penting dalam membentuk budaya sekolah. Dari segi fizikal, kebersihan
dan keselamatan dipentingkan. Bangunan dan kawasan sekolah yang bersih serta
pakaian pelajar yang kemas dan keindahan kawasan sekolah dengan adanya taman
bunga atau hiasan lukisan dinding memberikan keselesaan kepada orang. Keselesaan
dapat diwujudkan dengan jadikan gangguan-gangguan kepada proses pengajaran dan
pemelajaran pada tahap minimum. Malah, langkah-langkah keselamatan harus
diambil dan peraturan keselamatan harus sentiasa digubal demi menjaga
keselamatan sekolah dan murid.
Dari segi aspek sosial budaya sekolah pula, pelbagai
nilai murni dapat dipupuk di kalangan murid. Contohnya, guru boleh menerangkan
kebaikan jika pelajar mengamalkan nilai murni tersebut serta kepentingannya
melalui sesi moral atau aktiviti kumpulan yang dijalankan. Dengan itu, semua
ahli yang terlibat dapat berinteraksi antara satu sama lain dan banyak
pengalaman boleh dipelajari. Contoh nilai murni yang dapat dipelajari adalah
seperti hormat-menghormati, kekitaan dan perpaduan, kemesraan dan keriangan
serta keadilan.
Dari segi aspek penggunaan bahasa pula, bahasa-bahasa asas
haruslah diajar agar murid dapat menguasai asas bahasa untuk bertutur dan
menulis. Contohnya penggunaan Bahasa Melayu yang baik dan betul di dalam dan di
luar bilik darjah mendatangkan faedah. Malah, penggunaan Bahasa Inggeris pula
sesuai dalam keadaan yang tertentu.
Unsur intelek dapat diperkembangkan dengan budaya sekolah
di kalangan pelajar. Sebagai contohnya budaya membaca buku, membaca surat
khabar dan bahan rujukan luar, budaya kaunseling atau budaya sukan, ia dapat
membentuk kemahiran asas 3M dalam murid iaitu membaca, menulis dan mengira. Dengan
mangamalkan malan tersebut, mereka akan sering berusaha untuk memperoleh dan
mengembang ilmu yang benar. Malahannya, mereka akan sanggup untuk berkongsi
ilmu dengan orang lain dan persekitaran demi menyebarluaskan ilmu. Lama-kelamaan,
mereka juga berkemahiran untuk berfikir secara kreatif, kritikal dan reflektif.
Budaya sekolah juga dapat melahirkan rakyat Malaysia yang berakhlak mulia. Mereka
mempunyai perwatakan diri yang baik serta sering berpegang kepada nilai-nilai
murni dan moral sebagai prinsip hidup seperti yang telah dipupuk dalam budaya
sekolah.
Selaras dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan,
aktiviti ko-kurikulum kini menegaskan kesepaduan di antara domain kognitif dan
domain psikomotor selaras dengan penerapan nilai-nilai murni agar dapat
menghasilkan insan yang menyeluruh dan seimbang dalam satu masyarakat yang dinamis
dan progresif. Pendidikan dan aktiviti kokurikulum adalh berkait rapat kerana
ia menentukan corak serta mutu kehidupan individu. Ko-kurikulum merupakan suatu
program pendidikan yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai,
unsur kebudayaan dan kepercayaan, untuk membantu perkembangan seseorang murid
dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk
menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan
pengetahuan.
Penglibatan murid dalam ko-kurikulum dapat memupuk
perkembangan diri pelajar melalui aspek psikomotor, kogmitif dan efektif. Ini
juga dapat mengembangkan bakat, potensi dan minat dalam bidang atau kegiatan
yang dipilih. Selin itu, dalam objektif perlaksanaan ko-kurikulum, ia dapat meningkatkan
penguasaan kemahiran asas murid dalam bidang-bidang yang dipilih, kebolehan
mengurus dan kepimpinan. Penglibatan dalam ko-kurikulum turut membantu proses
penyuburan diri bagi menjadikan pelajar warganegara cemerlang yang berilmu
pengetahuan, pengalaman, kemahiran asas, kebolehan mengurus, dan kebolehan
memimpin. Ini boleh memberi kesempatan kepada pelajar-pelajar memperolehi
pengetahuan, pengalaman, kemahiran asas, keboleahan mengurus dan kebolehan
memimpin.
Selain dapat mempertingkatkan lagi keupayaan dan
pengiktirafan diri pelajar ke arah kecemerlangan sama ada di peringkat sekolah,
daerah, negeri dan kebangsaaan, ia juga dapat meningkatkan disiplin pelajar
melalui penyemaian dan pemupukan nilai dan sikap positif selaras dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Ini boleh menjadikan pelajar-pelajar individu
yang bersifat inovatif dan kreatif di samping meningkatkan suasana sekolah yang
lebih menarik dan mengambilkira pelajar dalam melahirkan budaya cemerlang. Perlaksanaan
ko-kurikulum juga meningkatkan penglibatan kerjasama dan sumbangan dua hala
antara sekolah dengan ibubapa dan masyarakat setempat. Kesemua ini dapat menyediakan
pelajar-pelajar untuk melibatkan diri dalam kegiatan masyarakat dengan penuh
keyakinan.
Guru dan
pihak sekolah boleh menerapkan nilai murni dan melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis melalui ko-kurikulum. Maka, mereka haruslah memberi tumpuan utama
kepada pengembangan watak, peribadi dan sahsiah pelajar. Ia perlu untuk
mengupas masalah dan cabaran masa kini dan masa akan datang. Ia juga diperlukan
untuk memupuk nilai-nilai kewarganegaraan supaya hasrat untuk mewujudkan
perpaduan rakyat dan identiti kebangsaan boleh dicapai. Contohnya, Program Latihan Khidmat Negara
membolehkan pelajar belajar untuk berdikari, cerdas berfikir dan mempercepatkan
proses pergaulan di kalangan pelajar di samping mewujudkan integrasi di
kalangan kaum. Malah, aktiviti lain yang mencabar seperti berkhemah di hutan,
berkayak dan sukan membolehkan murid menguasai kemahiran tertentu, mengisi masa
lapang dengan lebih berfaedah serta mewujudkan perpaduan.
Pihak
sekolah haruslah menitikberatkan perkembangan ko-kurikulum kerana ia memainkan
peranan penting dalam perkembangan potensi murid. Setiap individu telah
diberkati Tuhan dengn bakat, potensi dan kebolehan yang mungkin terpendam.
Jadi, guru haruslah mewujudkan peluang untuk mempertingkatkan, mencungkil serta
memupuk potensi dan kebolehan mereka. Pada masa yang sama, pendidika seharusnya memberi
peluang individu untuk berkembang bakat, potensi dan kebolehan agar menjamin
perkembangan individu secara menyeluruh dan bersepadu. Perkembangan dan
peningkatan seelok-eloknya merangkumi empat aspek iaitu intelek, rohani,
jasmani dan emosi. Maka, bakat, potensi dan kebolehan ini tidak boleh
dikembangkan secara berasingan, sebaliknya dihubungkait atau diselaraskan bagi
mengelakkan pertentangan antara satu sama lain.
Aktiviti
kokurikulum boleh membentuk pelajar sebagai rakyat Malaysia yang dapat memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Melalui
ko-kurikulum, mereka dapat memupuk perpaduan rakyat menerusi sifat toleransi,
kekitaan, hormat-menghormati kerana kebanyakkan aktiviti dijalankan dalam
kumpulan besar yang merangkumi pelbagai bangsa dan kaum. Dengan adanya
nilai-nilai dan sifat tersebut, mereka dapat mengekalkan kestabilan politik
negara serta mempertahankan maruah diri, profesion, agama, bangsa dan negara.
Malah, mereka juga berkeupayaan untuk mencapai kesejahteraan diri dengan
mempunyai daya tahan fizikal dan mental yang tinggi yang dipupuk semasa
aktiviti kokurikulum. Ini menjadikan mereka berkebolehan untuk mengharungi
liku-liku hidup.
Guru juga boleh melahirkan murid yang berilmu pengetahuan
melalui ko-kurikulum kerana biasanya aktiviti ko-kurikulum banyak menguji
kemahiran murid. Melalui latihan dan ujian, mereka dapat menguasai kemahiran
asas dan mendapat banyak ilmu pengetahuan yang tidak dapat dijumpai dalam buku.
Sebagai implikasinya, mereka akan lebih mencintai ilmu pengetahuan serta
mempunyai fikiran yang luas dan terbuka. Malahannya, ko-kurikulum dapat
melahirkan murid yang berakhlak mulia. Ia dapat membentuk perwatakan diri yang
baik dalam sanubari murid agar berpegang kepada nilai-nilai murni dan moral
sebagai prinsip-prinsip hidup. Jika kita lihat dari unsur jasmani pula,
ko-kurikulum dapat menyedarkan murid tentang kepentingan kesihatan. Mereka juga
berupaya untuk menggunakan kecergasan fizikal bagi memanfaatkan masyarakat agar
dapat mengembangkan bakat dan kemahiran teknikal, manipulatif dan sosial.
Masyarakat merayakan sambutan hari guru pada 16 Mei
setiap tahun bagi mengiktiraf sumbangan besar mereka dalam pembangunan modal
insan yang menjadi tunggak dalam pembinaan masyarakat madani. Peranan guru
adalah sesuai dengan tema sambutan hari guru iaitu " Guru penjana modal insan cemerlang".
Guru merupakan arkitek sosial bukan sekadar memberi
pendidikan dan menyampaikan ilmu malah berperanan untuk merealisasikan transformasi
pendidikan berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Menurut Kamus Online
Merriam-Webster, ”guru” didefinisikan sebagai ”seorang yang mengajar”.
Sinonim-sinonim yang disenaraikan bagi perkataan guru termasuklah ”pendidik”,
”instruktur”, ”ahli pedagogi”, ”jurulatih” dan tutor. Dalam Akta Pendidikan
1996 pula, ”Guru” ertinya seseorang yang mengajar murid di suatu institusi
pendidikan. Mereka menyediakan dan mengeluarkan bahan pelajaran atau memeriksa
jawapan yang dikembalikan di, bagi atau melalui pusat pendidikan jarak jauh,
dan termasuklah guru besar atau pengetua.
Sebenarnya, perkhidmatan seseorang guru adalah amat
penting serta diperlukan oleh masyarakat untuk mendidik generasi muda.
Seseorang guru harus sentiasa mementingkan perkhidmatannya lebih daripada
kepentingan diri sendiri. Contoh yang paling nyata ialah apabila guru-guru
sekolah rendah mengorbankan masa cuti sekolah untuk menghadiri kursus KBSR
serta menyediakan alat bantu mengajar sehingga larut malam.
Sebelum seseorang
guru boleh disahkan sebagai guru yang bertauliah, dia juga perlu memperoleh
pengetahuan tentang pelbagai jenis teknik dan kaedah pengajaran serta kemahiran
pengajaran. Bagi mendapatkan pengetahuan dan kemahiran pengajaran, latihan
perguruan disediakan sama ada di maktab-maktab perguruan atau di
universiti-universiti. Namun, seseorang guru juga mempunyai autonomi dalam
pemilihan strategi, teknik dan kaedah mengajar yang dianggap paling sesuai serta
sejajar dengan minat dan kebolehan pelajar. Selain itu, guru juga
bertanggungjawab atas keputusan serta tindakan yang dibuatnya. Sekiranya dia
telah memutuskan seseorang murid itu perlu dihukum atau didenda, maka dia harus
sedia menerima akibatnya.
Sebagai seorang guru, dia haruslah bertanggungjawab
terhadap murid-muridnya dengan lebih mengutamakan kebajikan dan keselamatan
murid daripada hal-hal lain. Mereka seharusnya bersikap adil terhadap pelajar
tanpa mengira faktor-faktor jasmani, mental, emosi, politik, keturunan dan agama.
Malah, mereka juga haruslah menunjukkan cara berpakaian, pertuturan dan tingkah
laku yang dapat memberikan contoh yang baik kepada murid.
Seseorang guru juga harus menunjukkan tanggungjawab
terhadap ibu bapa dengan berusaha mewujudkan hubungan mesra dan kerjasama yang
erat di antara institusi pendidikan dengan rumah tangga. Mereka haruslah
memberikan maklumat kepada ibu bapa demi kepentingan anak-anak mereka, dan
menggunakan maklumat yang diterima daripada ibu bapa secara teliti dan
bijaksana. Tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara juga penting. Seseorang
guru haruslah memberi sumbangan cergas untuk meninggikan kehidupan moral,
kebudayaan dan kecendekiawan masyarakat. Guru adalah bertanggungjawab dalam memupuk setiap murid dengan sikap dan
nilai yang dapat membimbing mereka untuk menjadi warganegara yang baik.
Elemen
Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah menyatakan bahawa pendidikan adalah suatu
usaha yang berterusan. Maka, guru telah memainkan peranan penting dalam
mengembangkan pendidikan secara berterusan. Pendidikan ialah suatu proses
pemerolehan dan pemindahan ilmu, kemahiran dan nilai murni yang berlangsung
secara berterusan bermula dari kecil sehingga ke akhir hayat. Namun, guru
haruslah mulai mendidik kanak-kanak dengan memberikan pendidikan awal
kanak-kanak bagi membentuk asas sahsiah yang berada dalam lingkungan umur
antara satu hingga enam tahun.
Selain
itu, guru dan pihak sekolah juga berperanan untuk melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan. Guru haruslah banyak mendedahkan murid-muridnya
kepada ilmu pengetahuan melalui buku atau rujukan serta menerangkan kepada
mereka tentang kepentingan ilmu pengetahuan. Malah, guru juga boleh menceriakan
suasana pembelajaran dengan menggunakan cara mengajar atau alat bantu mengajar
yang lebih menarik untuk menarik minat membaca murid-murid. Dengan itu,
dapatlah murid-murid dipupuk dengan semangat cintai ilmu pengetahuan dan
sanggup berusaha untuk memupuk budaya ilmu dan budaya membaca. Cara ini juga
membolehkan mereka membentuk fikiran yang luas dan terbuka.
Kita menyedari bahawa terdapat pelbagai masalah akhlak dan disiplin pelajar
yang berlaku berpunca daripada pelbagai sebab seperti pengaruh media massa yang
tidak sihat, kurangnya penghayatan agama, gaya hidup yang bercirikan hedonisme,
tekanan pembelajaran dan lain-lain. Masalah keruntuhan akhlak pelajar amat
membimbangkan semua pihak. Usaha untuk menyelesaikannya adalah tanggungjawab
semua pihak, khususnya pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dan pentadbiran
sekolah. Dalam usaha menangani gejala ini, guru dan pihak sekolah telah
memainkan peranan yang penting. Kementerian Pelajaran telah bertanggungjawab
untuk meningkatkan peranan guru kaunseling dan mengurangkan beban pengajaran
kepada guru tersebut.
Guru di mana-mana sahaja mengharapkan muridnya
berdisiplin. Mereka akan bersyukur dan berterima kasih jika murid-murid
menghormati mereka, mematuhi peraturan sekolah dan menunjukkan minat yang
tinggi dalam pelajaran. Namun, apabila diteliti, banyak perkara yang
menyebabkan masalah disiplin timbul. Contohnya perubahan nilai generasi muda
yang dipengaruhi oleh perkembangan sosio-ekonomi yang pesat. Sebagai kesannya,
kepada sekolah kesannya mungkin merupai gangguan kepada kelicinan perjalanan
pengajaran dan pembelajaran, tetapi kepada masyarakat ia mungkin merupai
gangguan kepada ketenteraman awam akibat pertambahan kes jenayah. Di sekolah
bilangan murid yang bermasalah akan meningkat, manakala dalam masyarakat nanti
jumlah penjenayah akan bertambah. Dengan itu, harapan sekolah, ibu bapa, masyarakat
dan negara untuk melahirkan insan yang cekap, bertanggungjawab dan amanah tidak
akan tercapai.
Seperti yang dinyatakan, masalah disiplin sekolah menjadi
tanggungjawab sekolah. Penyelesaian juga diharapkan kepada sekolah. Dalam
mengawal disiplin sekolah, guru harus memegang kepada prinsip ” benar tetap
benar dan salah tetap salah”. Dalam menentukan kesalahan dan kebenaran inilah
dia menggunakan kebijaksanaan. Ketegasan bukan bermakna kekasaran. Sekali
keputusan dibuat, dia tidak akan berubah-ubah fikiran, kerana penelitian dibuat
sebelum tindakan diambil. Namun, ketegasan perlu kepada kata-kata dan
perbuatan. Ini bermakna tindakan susulan perlu diambil selepas suatu arahan
atau cadangan dibuat. Satu lagi teknik pelaksanaan tindakan adalah terpulang
kepada guru sama ada dengan nasihat, denda atau menyerahkan kepada guru
kaunseling dan guru disiplin. Yang
pokok ialah guru memberi perhatian yang serius terhadap masalah disiplin murid.
Disiplin
penting dalam membentuk insane yang seimbang dan harmonis. Ia adalah amat
penting bagi individu untuk memiliki ilmu, sahsiah yang baik, percaya kepada
Tuhan serta mempunyai akhlak yang baik dan kesihatan diri yang baik. Maka,
keseimbangan antara keempat-empat aspek di atas akan menghasilkan individu yang
mampu hidup secara harmonis dengan diri dan orang lain. Individu sedemikian
memiliki ketahanan untuk menghadapi segala cabaran hidup serta sanggup
berhadapan dengan apa jua masalah yang timbul.
Sebagai kesimpulannya, kita difahami
bahawa Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah satu dokumen rasmi yang
menggariskan hasrat Kerajaan terhadap sistem pendidikan Negara ini serta
matlamat pendidikan dengan jelas. Oleh itu, Falsafah Pendidikan Kebangsaan
haruslah dihayati dan diusahakan oleh kaum pendidik bagi memastikan hasrat
Kerajaan dan matlamat pendidikan tercapai.
Adalah
amat penting agar Falsafah Pendidikan Kebangsaan dijadikan satu garis panduan
dan rujukan kaum pendidik semasa mereka melaksanakan tugas-tugas pendidikan
serta fungsi-fungsi pendidikan masing-masing. Malahannya, setiap pendidik harus
berpegang kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam menjalankan tugas dan
tanggungjawab professional mereka. Dengan itu, barulah profession mereka
sebagai seorang guru dapat dijamin dan dikekalkan dan setiap tugasan yang dijalankan
adalah bersesuaian dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Selain itu, mereka juga akan lebih memahami
akan fungsi-fungsi pendidikan dan cara-cara yang mereka gunakan semasa dalam
proses mendidik pula akan lebih berkesan. Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah
pun ditetapkan dan digubal untuk kepentingan pendidikan negara, kaum pendidik
serta murid-murid.
Jadi, sudah pasti matlamat dasar pendidikan Negara akan
menjadi satu kenyataan dan bukan hanya satu impian sahaja. Kita sebagai rakyat
Malaysia haruslah berganding bahu dan bekerjasama untuk menjayakan serta
merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana ia merupakan tanggngjawab
kita semua.
Bagaimana pula dengan peranan anda sebagai bakal guru dalam merealisasikan hasrat (Pelan Pembangunan Pendidikan Negara 2013-2025) untuk meningkatkan profesional kendiri dalam profesion perguruan ?
ReplyDeletelongchamp outlet
ReplyDeletemoncler
michael jordan shoes
yeezy boost 350
longchamp handbags
golden goose outlet
yeezy boost 350 v2
jordan shoes
moncler outlet
stone island outlet
UcalriXfricheNorth Las Vegas Ana Brown https://wakelet.com/wake/ZUYgalNcmmdLe_DUY8wSQ
ReplyDeleteabomuntran
Votre nom de domaine sacs de répliques AAA site Web ici réplique gucci essayez ceci Vérifiez ceci
ReplyDeleteertemmau_zaWest Valley City April Jones Pinnacle Studio
ReplyDeleteInstall
Cubase
aballance