CABARAN SEORANG GURU MASA KINI
CABARAN SEORANG GURU MASA KINI
Kejayaan dan keberkesanan pendidikan banyak berkait rapat dengan
kesedaran, keinsafan dan tanggungjawab guru sebagai pendidik, di samping
mempunyai kelengkapan keilmuan yang cukup dan sahsiah luhur. Segala panduan dan kemahiran disertai
keluhuran budi serta peribadi tidak
terpisah daripada seseorang guru.
Begitulah sewajarnya guru sebagai pendidik yang berkesan. Mereka adalah contoh dan teladan untuk murid,
pelajar dan masyarakat.
Kini, zaman semakin mencabar.
Bebanan guru makin besar yang menuntut kesabaran serta ketanggungjawaban
yang amat hebat. Kalau dulu guru sering
diagung-agungkan dan disanjungi sebagai insan yang terhormat oleh para pelajar,
ibu bapa dan masyarakat seluruhnya. Namun hari ini sering kita dengar sebahagian besar pelajar sekolah tidak
menghormati guru mereka. Guru-guru
diperlekehkan oleh ibu bapa pelajar yang mempunyai taraf hidup yang agak
baik. Guru-guru disaman atas kesalahan
yang tidak setimpal dengan pengorbanan yang diberi. Rasa hormat murid semakin
pudar bersama keangkuhan ibu bapa yang tidak menitikberatkan pelajaran dan
menunding jari kepada guru di atas
kesalahan, kealpaan dan
ketidakprihatinan mereka sendiri dalam
mendidik anak-anak.
Sewajarnya ibu bapa akur tugas guru bukan hanya mengajar mata
pelajaran untuk lulus peperiksaan, tetapi turut mendidik pelajar menerusi
penerapan nilai-nilai murni, selain jati diri, disiplin serta sahsiah
terpuji. Namun begitu, kebanyakan ibu
bapa mengutamakan kecemerlangan akademik semata-mata dan bukan sahsiah yang
baik menyebabkan anak mereka tidak boleh ditegur walaupun melakukan
kesalahan.
Kedapatan juga ibu bapa yang tidak dapat menerima
hakikat bahawa anak mereka bersalah dan
tidak mengaku kesilapan dilakukan.
Mereka perlu berbincang terlebih dahulu dan jangan terburu-buru
menyerang pihak sekolah atau membuat pendedahan pada media. Mendidik anak perlu mengikut peredaran masa
dan guru perlu menghukum pelajar yang melakukan kesalahan dengan bijaksana.
Hukuman yang dikenakan adalah proses mendidik dan bukan memalukan
pelajar, sekali gus memberi keinsafan dan kesedaran terhadap salah laku yang
dilakukan.
Sesungguhnya profesion keguruan yang merupakan profesion tertua di
dunia, kini memasuki satu lagi era baru.
Dulu peranan utama guru ialah sebagai penyampai pengetahuan. Gurulah yang banyak bercakap dan
menyoal. Bagaimanapun kini, peranan guru
lebih penting sebagai pemudah cara dalam proses pembelajaran. Sebagai pemudah cara, guru perlu lebih sedia
dan peka melahir dan menggunakan situasi-situasi pembelajaran secara cekap dan
berkesan. Murid perlu selalu digerak untuk berfikir secara
kreatif dan kritikal. Malahan, murid
dijangka dapat menyoal guru serta membantu guru membuka luas pintu
pembelajarannya. Dahulu, punca
pengetahuan adalah dalam bentuk bertulis.
Sekarang, lebih banyak bilik darjah ditukar menjadi bilik darjah bestari
yang membolehkan pelajar menggunakan komputer untuk mencari lebih banyak
pengetahuan dan maklumat. Bagaimanapun,
kehadiran guru penting untuk membimbing pelajar membuat pilihan ilmu dan
maklumat yang betul.
Guru harus berperanan untuk mengenal pasti dan
membangunkan potensi diri pelajar.
Peranan guru ini amat penting dalam menentukan corak pembangunan
sesebuah negara. Kita perlu sedar, kejayaan negara sehingga kini, sebahagian
besar adalah hasil sumbangan kerjaya keguruan.
Ini kerana persediaan bagi pengeluaran
tenaga kerja negara di semua
sektor bermula dari sekolah yang sudah pastinya memerlukan khidmat dan jasa
guru. Guru juga adalah model
manusia berkelakuan baik. Guru mesti bebas daripada bersikap negatif
dan sempit daripada aspek bangsa, kelas, sosial dan kedaerahan.
Selain itu, kelayakan akademik juga adalah satu
lagi perkara yang perlu di timbangkan.
Ini kerana profesionalisme guru itu adalah berpusatkan kepada
pengetahuan. Maka, adalah wajar
diramalkan, seiringan dengan kejayaan Malaysia meningkatkan kadar
pembangunannya, guru-guru ijazah akan bertugas sehingga ke sekolah rendah. Memandangkan guru memainkan peranan penting
dalam pembangunan negara, sifat kerja guru yang begitu khusus memerlukan guru
mempunyai kelayakan akademik minimum dan menghadiri program-program latihan
sebelum dan semasa berkhidmat. Justeru, langkah Kementerian Pelajaran Malaysia menggalakkan guru
meningkatkan kelayakan akademik melalui pelbagai program dan galakan
termasuklah kursus dalam perkhidmatan, galakan guru bukan siswazah melanjutkan
pelajaran di peringkat ijazah, pensiswazahan Guru Besar, anugerah biasiswa
melanjutkan pelajaran di peringkat
sarjana dan ijazah kedoktoran merupakan manifestasi untuk membangunkan kerjaya
guru.
terima kasih nota ni sangat membantu
ReplyDeleteinfo byk kpd peranan je...
ReplyDeletex de sape tanye pon
DeleteThanks for this blog Also check the duchesne county court docket
ReplyDelete