KBSR dan KBSM dalam pembentukan Integrasi Nasional di Malaysia
KBSR dan KBSM dalam pembentukan Integrasi
Nasional di Malaysia
Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dirancang untuk
memenuhi atau untuk mencerminkan kehendak Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dalam usaha untuk melahirkan masyarakat Malaysia yang sempurna dan mempunyai keperibadian
yang tinggi seperti kepercayaan
kepada Tuhan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab, setia kepada
negara, memberi sumbangan
kepada kemajuan Negara
serta mempunyai semangat
perpaduan dan integrasi nasional yang
tinggi antara kaum. Integrasi nasional
antara kaum adalah antara aspek
penting yang perlu ditekankan
dalam masyarakat Malaysia yang
berbilang kaum. Tanpa semangat
perpaduan, pasti kemajuan dan pembamgunan
negara akan terjejas dan akhirnya
akan menyebabkan berlakunya konflik
dan perpecahan kaum. Untuk memupuk
perpaduan dalam kalangan rakyat
yang berbilang kaum ini, prasangka yang
bersifat perkauman atau
prejudis semestinya dikikis dan
dihapuskan daripada diri setiap
masyarakat Malaysia. Dalam hal
ini, sikap toleransi harus sentiasa diamalkan. Di samping itu, perbezaan kebudayaan, pendidikan, sosial
dan ekonomi tidak
harus dibiarkan berlarutan atau
menjadi batu penghalang
terhadap usaha kerajaan
untuk memupuk semangat perpaduan di kalangan
warganegaranya. Malah, sebagai rakyat Malaysia kita harus
berusaha merapatkan jurang
perbezaan ini bagi mewujudkan masyarakat
Malaysia yang bersatu padu, harmonis dan sejahtera.
Dalam
usaha untuk membina suatu sistem pendidikan yang berdasarkan
perpaduan, lima prinsip Rukun
Negara perlu diterapkan dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan. Semua
perancangan kurikulum sekolah iaitu KBSR dan KBSM
adalah mempunyai perkaitan dengan
prinsip Rukun Negara. Penerapan prinsip Rukun Negara dalam KBSR dan KBSM adalah
atas kesedaran bahawa
sekolah merupakan agen yang
boleh menjalankan tugas
penyebaran ilmu pengetahuan dan pembentukan akhlak yang baik dalam proses pendidikan serta murid
dapat mengamalkannya dalam
kehidupan harian mereka demi mewujudkan perpaduan antara
kaum. Oleh itu, semua aktiviti
pengajaran dan pembelajaran termasuk aktiviti
kokurikulum harus menekankan unsur
integrasi nasional. Dalam situasi ini, pemilihan mata pelajaran yang
terkandung dalam KBSR dan KBSM
seperti mata pelajaran Bahasa Melayu, Pendidikan Moral, Sejarah adalah contoh beberapa mata pelajaran yang
menitikberatkan perpaduan dikalangan
kaum di Malaysia.
Comments
Post a Comment