Interaksi antara kaum
Interaksi antara kaum
Malaysia mempunyai 3 kaum utama iaitu
Melayu,Cina dan India serta kaum-kaum minoriti seperti Orang Asli,Kadazan,Bajau
dan Penan.Setiap kaum ini berada di pelusuk negara dan mereka ada yang berada
di bandar,kampung,serta kawasan pedalaman. Oleh yang demikian, akibat perbezaan
tempat ini menyebabkan interaksi antara kaum tidak dapat berlaku dengan baik
mahupun tiada langsung interaksi.Masalah ini merupakan masalah yang amat
kritikal dan menjadi agenda utama bagi sesebuah negara yang mempunyai pelbagai
kaum untuk mancapai hasrat negara.
Tahap integrasi kaum di negara ini adalah
pada tahap ‘functional’,di mana masyarakat berinteraksi disebabkan oleh keadaan
atau pun situasi tertentu.Contohnya interaksi di tempat kerja adalah disebabkan
tugasan masing-masing. Walau bagaimanpun,tahap ‘empathetic’secara berinteraksi
secara jujur,ikhlas,kasih saying dan saling faham memahami adalaha jarang
berlaku di kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.Perpaduan dan
integrasi nasional yang kukuh memerlukan kekuatan hubungan kaum yang berpaksi
pada toleransi dan persefahaman yang tinggi yang akhirnya akan membentuk satu
Bangsa Malaysia yang bersatu padu.
Hal ini perlu dibincangkan kerana Integrasi
Nasional juga mempengaruhi dalam sistem pendidikan.Apabila terdapat pelbagai
budaya,maka timbullah pelbagai sekolah yang pelbagai aliran.Sekolah Rendah
Jenis Kebangsaan Cina ,Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil serta Sekolah
Kebangsaan. Apabila wujudnya masalah ini, benteng untuk integrasi akan terhasil
dan menyebabkan peluang interaksi antara kaum juga tidak akan
wujud.Persefahaman memerlukan interaksi yang lama untuk diertikan. Bukan mudah
untuk membentuk kesepaduan daripada kaum yang berbeza kepercayaan dan amalan
budaya.
Semangat perpaduan dan integrasi antara
kaum amat penting diluntur pada usia muda seawal kanak-kanak. Ini bagi melahirkan satu suasana kesefahaman
dan toleransi yang sebenar.Apabila nilai-nilai yang positif dibentuk pada usia
ini,mereka akan dapat meneruskan kerana telah dilatih untuk menjadi warga yang
memahami kepelbagaian kaum.Kanak-kanak adalah usia yang mudah dibentuk,mereka
tidaka pandai untuk menipu dan kejujuran dalam hubungan antara kaum akan
kelihatan dengan jelas.
Akhir kata, isu interaksi antara kaum
merupakan isu yang penting.bagi melahirkan satu negara yang berdiri di bawah
satu paksi Perlembagaan dan Rukun Negara yang maju dan disegani oleh dunia.
Sistem pendidikan negara perlu diubah an ditambah nilai dari aspek integrasi
agar hasrat Satu Malaysia akan tercapai. Sistem pendidikan merupakan asas untuk
mencapai cita-cita tersebut.Seperti pepatah berkata, sepohon pokok tidak akan
berdiri tegak jika akarnya tidak kuat.Ini menunjukkan bahawa integrasi adalah
asas yang mengukuhkan semangat bangsa
Malaysia.
Also check the
ReplyDeletedeptford municipal court