Cara Guru Menangani Cabaran Integrasi Nasional
Cara Guru Menangani Cabaran Integrasi Nasional
Seseorang
pendidik memainkan peranan yang dominan dalam merealisasikan aspirasi negara
untuk mewujudkan perpaduan kaum. Guru ialah ejen keberkesanan pendidikan.
Kejayaan dan keberhasilan guru terhadap tanggungjawab, kelengkapan, keilmuan
dan keluhuran peribadi disifatkan sebagai cabaran yang harus didepani dengan
profesional.
Berdasarkan kepada garis panduan KPM
dan PIPP, peranan guru sebagai Pembina negara bangsa dan modal insan dilaksanakan
menerusi cara berikut :
1) Memperkasakan
bahasa kebangsaan
2) Memantapkan
perpaduan negara dan integrasi nasional
3) Memupuk kecintaan
terhadap seni, warisan dan budaya bangsa
Justeru
itu, bagi melaksanakan garis panduan tersebut, guru perlulah menangani cabaran
integrasi nasional dengan cara menggalakan penggunaan bahasa kebangsaan di
sekolah sebagai bahasa perpaduan. Guru haruslah mengutakan mencintai bahasa
Malaysia serta menanamkan rasa cinta itu ke dalam jiwa pelajarnya. Di antara
cara untuk memperkasakan bahasa ini ialah dengan mengadakan program-program
seperti pertandingan pidato, pertandingan debat dan bahas, Pertandingan menulis
artikel, Minggu Bahasa dan Kebangsaan serta program Wacana Ilmu dan lain-lain.
Bagi
menyempurnakan garis panduan yang kedua iaitu memantapkan perpaduan negara dan
integrasi nasional, KPM telah memperkenalkan Rancangan Integrasi Murid Untuk
Perpaduan (RIMUP). RIMUP ialah satu program yang
menggalakkan penglibatan masyarakat setempat, para guru dan kerjasama
murid-murid dalam kegiatan-kegiatan khas serta penggunaan bersama kemudahan,
peralatan, penggemblengan tenaga dan kepakaran. Justeru itu, guru perlulah
menerima cabaran ini dan berusaha untuk memantapkan lagi perpaduan masyarakat
di Malaysia.
Untuk menangani cabaran Integrasi Nasional, guru perlulah
menyemai dan memupuk semangat patriotisme secara berterusan dalam kalangan
pelajar. Contohnya, semangat ini boleh dipupuk ke dalam diri pelajar daripada
aktiviti perbarisan untuk menyanyikan lagu kebangsaan dan lagu patriotik iaitu
‘Negaraku’. Ianya dapat diaplikasikan ke dalam perhimpunan mingguan di sekolah.
Selain itu juga, semangat patriotisme dapat dipupuk melalui sambutan bulan
Kemerdekaan yang diadakan di sekolah. Pelajar boleh melibatkan diri dalam
segala aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah seperti mendeklamasikan
sajak, syair, pantun, puisi, penulisan karya kreatif, pertandingan nyanyian
lagu-lagu patriotik dan lain-lain. Penyertaan mereka dalam aktiviti yang
dianjurkan ini akan meningkatkan serta menyemarakkan lagi semangat cintakan
tanah air yang tercinta.
Selain itu juga, guru juga boleh memberikan peluang kepada
semua pelajar yang terdiri daripada pelajar yang berbilang kaum dan agama untuk
berinteraksi antara satu sama lain dan melibatkan diri dengan semua aktiviti
yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Contohnya, penglibatan mereka dalam
aktiviti kokurikulum seperti Kempen Cintakan Warisan Seni, Kempen Kibar Jalur
Gemilang, Pertandingan Menceriakan Kelas sempena Hari Kemerdekaan, Perbarisan
Badan Beruniform dan lain-lain akan dapat membina kekuatan jati diri serta
menanamkan rasa cintakan kepada bangsa dan negara Malaysia.
Comments
Post a Comment