Perkembangan sistem pendidikan kebangsaan selepas merdeka
Perkembangan sistem pendidikan kebangsaan selepas merdeka
Sistem pendidikan di Malaysia mengalami banyak
perubahan selepas mencapai
kemerdekaan terutamanya di sekitar tahun 1980-an. Berdasarkan Laporan Jawatankuasa Kabinet yang mengkaji
perlaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan (1979), Rancangan Kurikulum Baru
Sekolah Rendah (KBSR) mula dilaksanakan di semua sekolah rendah di seluruh Negara mulai
tahun 1983. Rancangan KBSR ini menekankan penguasaan terhadap kemahiran asas
3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Di samping itu juga,
ia member penumpuan
terhadap perkembangan individu
secara menyeluruh yang meliputi
aspek jasmani, emosi, rohani, intelek
dan social (JERIS). Pada tahun 1989,
Rancangan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
pula diperkenalkan di semua sekolah menengah. KBSM ini dirancang untuk memperkembangkan potensi individu daripada aspek JERIS secara
menyeluruh dan bersepadu dalam
usaha untuk melahirkan pelajar
yang berilmu, berakhlak mulia
serta berupaya memberi sumbangan kepada kemajuan, kesejahteraan serta
pembangunan Negara.
Walaubagaimanapun, faktor utama
yang menjadi tunjang kea rah pembentukan elemen pendidikan negara
selepas mencapai kemerdekaan ialah ‘Perpaduan’. Apabila Tanah Melayu mencapai kemerdekaan daripada penjajah British pada
tahun 1957, tugas utamanya ialah
untuk menyatukan kembali rakyatnya yang berbilang kaum supaya
dapat membina kembali sebuah Negara
yang aman dan maju
serta bebas daripada ancaman
konflik antara kaum. Pada tahun 1959,
sebuah Jawatankuasa Penyemak Matapelajaran telah dibentuk yang dikenali
sebagai Laporan Rahman Talib. Jawatankuasa ini diketuai oleh Menteri
Pelajaran ketika itu, iaitu Abdul Rahman Talib. Tujuan perlantikan jawatankuasa
ini untuk mengkaji semula polisi pendidikan kebangsaan sebagaimana yang telah dicadangkan dalam Laporan Razak yang dibuat pada tahun 1956. Antara
cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan Rahman Talib ialah menjadikan
Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar utama di setiap sekolah termasuk
Sekolah Kebangsaan Cina dan Tamil.
Antara
tindakan-tindakan yang
diambil ialah mewajibkan semua murid lulus dalam mata pelajaran Bahasa Melayu dalam peperiksaan awam, kertas
peperiksaan ditulis
menggunakan Bahasa Melayu. Ini bertujuan
bagi memupuk semangat
perpaduan dikalangan masyarakat
berbilang kaum. Jawatankuasa ini
juga mencadangkan agar
umur persekolahan
murid-murid dinaikkan daripada 12 tahun ke 15 tahun. Ia bertujuan untuk
mengelakkan berlakunya masalah pengangguran
dan masalah sosial sekiranya
murid-murid ini berhenti sekolah
terlalu awal. Di samping itu juga,
Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional
telah ditubuhkan bagi melahirkan pelajar yang
mempunyai kemahiran dalam
pelbagai bidang dan jurusan.
Laporan Rahman Talib ini
kemudiannya telah dibentangkan di
Parlimen dan diluluskan yang mana
kemudiannya dikuatkuasakan
dalam Akta Pelajaran 1961. Sejak itu, perkembangan pendidikan kebangsaan
selanjutnya adalah berdasarkan
kepada polisi pendidikan kebangsaan yang
tercatat dalam Akta Pelajaran 1961.
Sistem
pendidikan negara terus mengalami
perubahan di sekitar tahun 1963
hingga 1975 selaras dengan perlaksanaan
rancangan lima tahun Malaysia.
Perkembangan sistem pendidikan Negara
pada tahun ini boleh dibahagijan
kepada tiga tahap iaitu tahap pertama
dari tahun 1963 hingga 1965, Tahap ke
dua dari tahun 1966 hingga 1970 dan tahap
ketiga dari tahun 1971
hingga 1975. Tahap pertama merupakan tahap
perlaksanaan rancangan sistem
pendidikan yang telah
dikuatkuasakan dalam Akta
Pelajaran 1961. Tahap kedua pula merupakan tahap perlaksanaan rancangan pendidikan di bawah
Rancangan Malaysia Pertama. Ia
digubal dengan tujuan untuk
menyelesaikan masalah ekonomi dan sosial
yang timbul dalam tempoh tersebut.
Sistem pendidikan pada tahap
ini bukan hanya berorientasikan kepada
pembasmian buta huruf tetapi
juga untuk mencapai
matlamat ekonomi negara.
Antara matlamat lain yang
ingin dicapai ialah untuk memperkukuhkan sistem pendidikan
kebangsaan bagi memupuk
perpaduan social, kebudayaan dan
politik, menyediakan kemudahan
pendidikan yang lebih bersistematik dan selesa kepada para pelajar, meningkatkan taraf pendidikan di seluruh Negara serta
melaksannakan pendemokrasian pendidikan
tanpa mengira kaum mahu pun agama.
TQVM
ReplyDelete