Cadangan bagi menghadapi cabaran dalam bidang perguruan/pendidikan
CADANGAN
3.1 Bagi
melahirkan guru yang boleh bersaing di peringkat global, para guru perlu meningkatkan
profesionalisme dengan meningkatkan ilmu ke peringkat yang lebih tinggi.
Kementerian menggalakkan para
pendidik melanjutkan pelajaran ke
peringkat yang lebih baik, Pelbagai program telah dianjurkan oleh Kementerian Pendidikan dalam
meningkatkan profesian guru. Misalnya
Program Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah, Program Pensisiwazahan Guru
dan seterusnya mendapat PHD. Ini adalah
bertujuan bagi meningkatkan
tahap profesinalisme guru di negara
ini. Oleh itu peluang ini perlu direbut oleh para guru agar
ilmu dapat ditingkatkan
selari dengan perkembangan
teknologi yang pesat berkembang.
Guru-guru perlu mendapatkan ilmu-ilmu
yang terkini dalam menangani karenah pelajar yang pelbagai
ragam, sekiranya teknologi pengajaran
dan pembelajaran dapat dikuasai
oleh para guru. Ianya adalah satu aset
yang berharga kerana teknologi
tersebut dapat menarik
minat para pelajar untuk belajar. Sekiranya perkara ini
berlaku para pelajar akan lebih
cenderung untuk belajar
dari membuang masa yang tidak berfaedah seperti
ponteng kelas, melepak di pusat
membeli belah dan lain-lain
masalah yang menyalahi undang-undang negara.
3.2 Melestarikan
budaya penyelidikan
Sebagai
guru yang ingin melahirkan pelajar
yang berwibawa dari segi akhlak
dan kecerdasan, ianya perlu kepada
muhasabah diri dengan erti kata lain perlu menjalankan kajian tindakan sekiranya pengajaran yang dibuat
tidak mencapai objektif yang
dikehendakki. Seseorang perlu merefleksi diri atau
bertanya pada diri mengapa
pelajar atau murid
tidak dapat apa yang
diajar oleh guru. Guru tidak hanya
menyalahkan pelajar dalam
mencapai objektif yang diharapkan.
Para guru perlu
melihat kepada diri sendiri,
mungkin kaedah atau strategi pengajaran tidak
sesuai dengan tahap
kecerdasan pelajar . Dimana
guru perlu mengubah cara
atau strategi yang
lain dalam meraih minat pelajar
terhadap pengajaran. Di sinilah pentingnya guru
membuat penyelidikan dalam
mencari formula yang terbaik
bagi menangani masalah yang guru
hadapi. Dalam perkara ini guru
semestinya mencari ramuan yang
berkesan dalam menyelesaikan permasalahan
yang dihadapi. Seandainya penyelidikan yang dilakukan
oleh guru berkesan, mungkin
formula tersebut boleh
digunapakai oleh para pendidik
lain di negara kita. Maka ia boleh
memberi manfaat kepada guru-guru lain, bukan hanya untuk diri
penyelidik bahkan boleh digunapakai
oleh semua guru.
Budaya penyelidik
perlu ada di dalam
diri setiap orang guru
bagi mencari penyelesaian yang
akan dihadapi yang mana
seterusnya dapat menjadikan sekolah yang cemerlang. Disamping itu
dapat meningkatkan ilmu
profesionalisme guru serta meningkatkan kecekapan dan keberkesanan
pengajaran guru.
3.3 Sifat
guru
Guru
yang cemerlang ialah
guru yang mempunyai
ciri-ciri peribadi yang mulia
yang boleh dijadikan
model kepada pelajar, rakan sekerja serta
masyarakat sekeliling.
Ciri-ciri peribadi yang mulia ialah bertanggungjawab, amanah terhadap kerja, menepati masa, berkongsi idea yang baik, mempunyai budaya penyelidikan, sentiasa untuk meningkatkan profesinalisme dan lain-lain lagi. Mempunyai
komitmen yang tinggi
dalam menjalankan tugas, misalnya sanggup membuat kerja
diluar masa bekerja sekiranya diperlukan.
Para
guru hendaklah membuang
sikap yang mementingkan diri sendiri, setiap
program yang dilaksanakan memerlukan
kerjasama semua guru dalam sesebuah sekolah barulah setiap
program dapat dilaksanakan
dengan jayanya.
Ini adalah
penting bagi kepentingan pelajar, sekolah dan guru
sekolah tersebut. Prestij sekolah
tersebut akan dipandang
tinggi oleh masyarakat dan seterusnya dapat dibanggakan
oleh setiap warganya.
Comments
Post a Comment