Cabaran untuk mencapai perpaduan
Pada zaman
penjajahan, Tanah Melayu langsung tidak mempunyai dasar pendidikan yang
jelas. Sewaktu zaman pemerintahan
British, mereka telah melaksanakan sistem pendidikan yang berteraskan
pendidikan Inggeris, di mana sekolah-sekolah aliran Inggeris ini mengajar mata
pelajaran dalam bahasa Inggeris.
Pada zaman penjajahan
ini, dasar pendidikan tidak menghasilkan keberkesanan yang positif, terutama
untuk perpaduan dan pelaksanaannya mempunyai banyak kelemahan keranan British
pada masa itu hanya mementingkan kepentingan ekonomi dan kedudukan sendiri
sahaja. Pihak Inggeris juga telah mewujudkan sekolah vernakular Melayu,
vernakular Cina dan vernakular Tamil yang sudah pasti ianya telah menyebabkan
masyarakat Melayu, Cina dan India dipisahkan mengikut sistem persekolahan dan
hubungan antara mereka menjadi semakin renggang. Sekolah-sekolah vernakular ini
mempunyai kepentingan tersendiri bagi setiap kaum atau etnik tersebut. Masalah
untuk membentuk perpaduan menjadi bertambah rumit apabila pihak British tidak
memainkan peranan dengan adil, terutama dari segi layanan yang setaraf kepada
semua bangsa atau kaum.
Selepas Merdeka 1957,
Malaysia merupakan sebuah negara baru dan memulakan zaman untuk mengukuhkan
semula pendidikan negara supaya selari dengan matlamat perpaduan nasional. Akta
Pelajaran 1961 merupakan bukti usaha murni yang dilakukan oleh kerajaan
Malaysia bagi mengembalikan semula kepercayaan rakyat supaya mereka memahami
dasar pendidikan yang dilaksanakan kerajaan adalah demi kepentingan masyarakat
Malaysia yang majmuk. Menurut Abu Bakar Nordin (1994), “Laporan Razak 1956
boleh dijadikan sebagai batu loncatan ke atas dasar dan sistem pendidikan
kebangsaan yang mempunyai perubahan positif, terutama membentuk dan memupuk
perpaduan negara”. Perpaduan antara masyarakat majmuk merupakan asas utama yang
diberikan oleh kerajaan Malaysia ketika menggubal dasar pendidikan selepas
negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.
Peristiwa berdarah 13
Mei 1969 telah mengubah landskap politik, ekonomi dan sosial masyarkat Malaysia
di mana selepas peristiwa itu berlaku, pihak kerajaan telah mewujudkan Dasar
Ekonomi Baru (DEB) yang bermatlamat mencapai perpaduan negara dan integrasi nasional.
Peristiwa berdarah ini turut memberi impak yang besar kepada dasar pendidikan.
Bermula tahun 2010,
sistem pendidikan di Malaysia telah bergerak seiring dengan keperluan semasa
keranan masyarakat juga turut berubah disebabkan oleh arus permodenan dan
globalisasi. Sehingga kini, Malaysia masih meneruskan kesinambungan sistem
persekolah lama dengan mengekalkan sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan
Cina dan sekolah jenis kebangsaan Tamil. Isu-isu ini telah kerap kali dibincang
dan diperdebatkan namun akhirnya tiada jalan penyelesaian yang dilakukan bagi
mengubah kepada sistem persekolahan yang baru. Isu-isu ini sebenarnya merupkan
isu yang sensitif bagi masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa, kerana bukan
sesuatu yang mudah untuk mendapatkan persetujuan daripada masyarkat yang
mempunyai pandangan, pendapat dan kepentingan yang berbeza.
Kewujudan sekolah
yang pelbagai aliran ini telah menjejaskan perpaduan kaum di Malaysia. Kini
ianya sudah tidak relevan untuk digunapakai kerana sekiranya ia masih
diteruskan, maka hubungan antara masyarakat Malaysia akan menjadi semakin pudar
dan renggang. Ini kerana sekolah merupakan tempat mula-mula masyarakat Malaysia
yang berbilang bangsa bertemu untuk saling kenal mengenali.
Perdana Menteri
Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah mengatakan bahawa beliau bersedia
menimbangkan untuk mewujudkan hanya satu sistem sekolah sahaja yang diguna
pakai sekiranya rakyat Malaysia bersetuju untuk mengikut sistem tersebut.
Memang kita tidak dapat nafikan, di dalam usaha melaksanakan satu-satu dasar
baru, kerajaan perlu mengambil kira kehendak rakyat kerana ingin menggelakkan
timbulnya perbalahan dan kesan buruknya akan balik kepada rakyat dan juga
negara. Sehingga kini, masyarakat Malaysia masih belum bersetuju dan mencapai
kata sepakat di dalam menggunakan satu sistem sekolah sahaja. Masyarakat Cina
dan India dilihat masih mahu menggunakan sistem sekolah pelbagai aliran yang
dianggap dapat menjaga bahasa ibunda mereka dan menjamin hak-hak mereka.
Namun pada pendapat
saya, idea menubuhkan satu aliran sistem persekolahan perlu dilaksanakan kerana
melaluinya semangat perpaduan di kalangan rakyat akan dapat dipupuk.
Pelaksanaan sistem ini tidak akan menyebabkan kehilangan identity kaum-kaum
tertentu, malah ia akan terus menyemai semangat perpaduan yang kukuh di
kalangan masyarkat Malaysia. Masyarakat Cina, India dan semua kaum masih boleh
mengekalkan penggunaan bahasa ibunda mereka, walaupun mereka belajar di sekolah
yang sama aliran.
Comments
Post a Comment