KKBI Hubungan Etnik WAJ semester 3 PISMP
MUKA SURAT
HALAMAN
PENGAKUAN
BORANG
KOLABORASI
PELAN
TINDAKAN
1.0
KONSEP PERLEMBAGAAN
2.0
UNSUR-UNSUR PERLEMBAGAAN
3.0
GARIS MASA SEJARAH PENGGUBALAN
PERLEMBAGAAN
4.0
LAPORAN INDIVIDU
5.0
REFLEKSI
6.0
BIBLIOGRAFI
7.0
LAMPIRAN
Ciri-ciri utama dalam setiap
peringkat ke arah penggubalan perlembagaan sehingga penubuhan Malaysia .
Bagi
sesebuah Negara moden yang berdaulat, perlembagaan merupakan sumber
undang-undang tertinggi dan setiap individu perlu mematuhi keluhurannya.
Perlembagaan adalah undang-undang asas pemerintahan Negara. Selain itu,
perlembagaan juga berperanan sebagai panduan bagi membentuk undang-undang sama
ada oleh pihak kerajaan atau rakyat. Umumnya, perlembagaan dibahagikan kepada
dua iaitu perlembagaan bertulis dan tidak bertulis. Perlembagaan bertulis
seperti perlembagaan Malaysia
ialah bentu perlembagaan yang dikumpul dan disusun dalam satu dokumen. Manakala
perlembagaan tidak bertulis seperti di Britain pula merangkumi semua
prinsip perlembagaan yang tidak terkumpul dalam satu dokumen seperti
undang-undang yang diluluskan oleh parlimen dan keputusan-keputusan mahkamah.
Perlembagaan
Malaysia yang ada pada hari
ini dipengaruhi oleh beberapa siri peristiwa sejarah Malaysia . Tanah Melayu telah
dijajah dan dinaungi oleh kuasa asing selama 446 tahun. Penjajahan ini bukan
hanya daripada kuasa Barat seperti Portugis, Belanda dan British tetapi juga
daripada kuasa Timur seperti Siam
dan Jepun.
Perjuangan
ke arah kemerdekaan terus bersemarak apabila Jepun menyerah kalah pada tahun
1945. Dalam tempoh penyerahan Jepun dan kedatangan semula British ke Tanah
Melayu, telah berlaku kekacauan dan huru-hara yang ditimbulkan oleh Parti
Komunis Malaya selama 13 hari. Pada masa ini, berlaku pergaduhan yang
melibatkan orang Melayu dan Parti Komunis Malaya. Apabila British kembali
semula ke Tanah Melayu, mereka memperkenalkan Pentadbiran Tentera British
(British Military Administration- BMA)
dan seterusnya digantikan dengan Malayan
Union.
Malayan
Union diluluskan oleh Parlimen British pada 10 Oktober 1945. Sir Arnold Mac
Michael dilantik sebagai wakil British untuk mendapatkan tandatangan daripada
Raja-Raja Melayu. Malayan Union diperkenalkan adalah untuk menyatukan
negeri-negeri dan meningkatkan kecekapan pengurusan pentadbiran. Negeri-negeri
seperti Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, Negeri-Negeri Selat dan Negeri-Negeri
Melayu tidak Bersekutu memerlukan perbelanjaan yang besar dan system
pentadbirannya terpisah. Selain itu, British menyimpan perasaan anti-Melayu
kerana orang Melayu bekerjasama dengan Jepun sebelum ini dan pengenalan Malayan
Union dapat melemahkan kuasa orang Melayu terutamanya Raja-Raja Melayu. Akhir
sekali, Malayan Union merupakan langkah pertama dalam proses menyediakan
penduduk Tanah Melayu ke arah pemerintahan sendiri.
Ciri-ciri
Malayan Union yang ingin diperkenalkan oleh British ialah:
i.
Semua negeri Melayu serta Pulau Pinang dan
Melaka disatukan di bawah sebuah kerajaan pusat. Malayan Union ini akan
diperintah oleh seorang Gabenor British dengan bantuan Majlis Mesyuarat
Persekutuan dan Majlis Perundangan.
ii.
Singapura dijadikan tanah jajahan berasingan
di bawah kuasa seorang Gabenor British.
iii.
Kedaulatan Raja-Raja Melayu dihapuskan,
Sultan hanya berkuasa dan boleh bersuara dalam soal yang berkaitan agama Islam
dan adat istiadat Melayu sahaja.
iv.
Hak kerakyatan yang sama bagi semua orang
tanpa mengambil kira bangsa dan keturunan. Bagi yang telah menetap di Tanah
Melayu sebelum Malayan Union, boleh menjadi warganegara secara automatic jika
berumur 18 tahun ke atas dan telah menetap selama sepuluh daripada lima belas
tahun sebelum 15 Februari 1942. Pengenalan Malayan Union memberikan hak
warganegara kepada sesiapa sahaja yang lahir di Tanah Melayu.
Penentangan
hebat orang Melayu berlaku dibeberapa buah negeri di Tanah Melayu. Pada bulan
Januari 1946, lebih 50, 000 orang Melayu mengadakan demonstrasi di Alor Star.
Manakala di Kelantan dihadiri lebih kurang 10, 000 orang da Johor pada 10
Februari 1946, lebih 15, 000 orang Melayu mengadakan demonstrasi. Walaupun
wujud tentangan daripada orang Melayu, Malayan Union diisytiharkan pada 1 April
1946 dengan Sir Edward Gent sebagai gabenor pertama. Orang Melayu telah
memulaukan majlis penisytiharan tersebut dan akhirnya British mengalah apabila
Malayan Union digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu.
Ekoran
penentangan yang kuat dan berterusan daripada orang Melayu, British membatalkan
cadangan menubuhkan Malayan Union. British menyedari bahawa tanpa sokongan
orang Melayu, Malayan Union pasti akan gagal. Justeru, British menubuhkan
Jawatankuasa Kerja pada bulan Julai 1946 yang terdiri daripada empat orang
wakil Raja Melayu, dua orang wakil UMNO dan enam orang pegawai British.
Jawatankuasa ini bertanggungjawab merangka sebuah perlembagaan baharu yang
boleh diterima oleh orang Melayu. Pada akhir bulan Disember 1946 British
menubuhkan Jawatankuasa Perundingan yang terdiri daripada lima orang Eropah,
dua orang Cina dan dua orang India untuk mendapatkan pandangan orang bukan
Melayu mengenai draf perlembagaan yang disediakan oleh Jawatankuasa Kerja.
Akhirnya,
British mengisytiharkan Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948. Berikut
adalah ciri-ciri penting dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu:
i.
Sembilan negeri Melayu terlibat dalam
Persekutuan beserta Pulau Pinang dan Melaka.
Singapura kekal menjadi tanah jajahan yang berasingan;
ii.
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu akan
diketuai oleh Pesuruhjaya Tinggi British dan dibantu oleh Majlis Perundangan
Persekutuan dan Majlis Mesyuarat Kerja Persekutuan;
iii.
Majlis Mesyuarat Kerja Persekutuan akan
terdiri daripada tiga orang anggota ex-officio, empat orang anggota rasmi
(dilantik oleh Pesuruhjaya Tinggi) dan sekurang-kurangnya lima dan selebih-lebihnya tujuh orang anggota
tidak rasmi (dilantik oleh Pesuruhjaa Tinggi);
iv.
Majlis Perundangan Persekutuan terdiri
daripada Pesuruhjaya Tinggi, tiga orang anggota ex-officio, Sembilan orang Yang
Dipertua Majlis-majlis Mesyuarat Negeri serta dua orang wakil Majlis Tempatan
Melaka dan Pulau Pinang dan 10 orang anggota rasmi dan 50 ahli tidak rasmi
(kesemuanya dilantik oleh Pesuruhjaya Tinggi;
v.
Sultan diberi semula hak dan kuasa memerintah
tetapi dengan nasihat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan Majlis Perundangan
Negeri;
vi.
Syarat-syarat kewarganegaraan secara
permohonan mestilah telah lahir di Tanah Melayu dan bermastautin di sana selama lapan daripada dua belas tahun sebelum
permohonannya atau telah bermastautin di Tanah Melayu tidak Kurang lima belas tahun daripada
dua puluh tahun sebelum permohonannya. Umur minimum bagi kedua-dua situasi
tersebut ialah 18 tahun dan mempunyai pengetahuan bahasa Melayu atau Inggeris
yang baik;
vii.
Orang Melayu diberi hak istimewa sebagai kaum
Bumiputera dan mempunyai perwakilan terbesar dalam Kerajaan Persekutuan dan
Negeri.
Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu digubal oleh Suruhanjaya Reid yang ditubuhkan pada
tahun 1956. Keahliannya terdiri daripada Lord Reid yang ditubuhkan pada tahun
1956. Keahliannya terdiri daripada Lord Reid (Britain), Sir Ivor Jennings
(Britain), Sir William Mckell (Australia), B. Malik (India) dan hakim Abdul
Hamid (Pakistan). Perjanjian London juga telah menetapkan agar perlembagaan
yang ingin digubal perlu mengambil kira perkara berikut iaitu:
i.
Pembentukan sebuah persekutuan dengan
kerajaan pusat yang kuat;
ii.
Pemeliharaan kedudukan, keistimewaan,
kehormatan dan hak Raja-Raja Melayu;
iii.
Pewujudan jawatan Ketua Negara yang bergelar
Yang di-Pertuan Agong;
iv.
Pemeliharaan hak-hak istimewa orang Melayu
serta hak-hak yang sah milik kaum lain;
v.
Pembentukan satu system kewarganegaraan yang
seragam untuk seluruh Persekutuan Tanah Melayu.
Perlembagaan
menjadi kukuh dan praktikal serta dihormati kerana Suruhanjaya Reid telah
meminta cadangan dan pandangan daripada bukan sahaja parti-parti politik tetapi
juga orang ramai, individu-individu dan Raja-Raja Melayu. Malahan suruhanjaya
ini telah menerima 131 memorandum bertulis dan bersidang banyak kali dari bulan
Jun hingga Oktober 1956. Hal ini menunjukkan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu telah mendapat persetujuan dan pandangan majoriti rakyat Malaysia .
Perlembagaan Malaysia adalah mengenai agama
Islam, Bahasa Melayu dam kedudukan istimewa orang Melayu serta kedudukan
Raja-Raja Melayu. Akhirnya draf Perlembagaan Malaysia telah diterima dan
diisytiharkan sebagai Perlembagaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957. Perlembagaan
Malaysia sekali lagi diperbaharui apabila Singapura, Sabah dan Sarawak
bergabung dengan Tanah Melayu lalu membentuk Malaysia pada 16 September 1963.
Kepentingan perlembagaan
dalam konteks hubungan etnik
Perlembagaan
adalah undang-undang yang mengandungi peraturan yang boleh dikuatkuasakan atau
prinsip asas yang mengasaskan sistem pemerintahan seperti yang termaktub dalam
undang-undang atau adat perundangan. Perlaksanaan Perlembagaan telah banyak
membawa kebaikan kepada negara secara amnya dan kepada rakyat secara khususnya.
Perlembagaan
merupakan penentu kepada rangka dan bentuk pemerintahan serta kuasa yang
diamanahkan kepada mereka yang menerajui tampuk pemerintahan dan terbukti
Pelembagaann mampu menjamin satu pentadbiran yang cekap, jujur dan adil. Oleh
itu Perlembagaan adalah penting bagi sesebuah negara untuk menjamin
kesinambungan pentadbiran dan kestabilan politik seterusnya menjamin kemakmuran
dan kesejahteraan rakyat.
Perlembagaan
juga menggariskan kebebasan dan hak asasi warganegara seperti kebebasan diri,
kebebasan bercakap, kebebasan memiliki harta dan kebebasan beragama. Dengan
peruntukan tersebut, Perlembagaan menjamin keselamatan dan keamanan melalui
undang-undang yang digariskan sejara jelas. Selain itu, Perlembagaan menentukan
batasan bagi menjaga keselamatan dan memastikan pentadbiran berjalan dengan
lancar bagi kemakmuran rakyat
Perlembagaan
Malaysia
juga memastikan wujudnya keadilan sosial antara kaum. Bagi menjamin keadilan
antara kaum, kebebasan sosial dihadkan. Ini bermakna seseorang itu diberi
kebebasan bercakap tetapi kebebasan ini dihadkan kerana seseorang itu tidak
dibenarkan bercakap mengenai isu sensitif seperti keistimewaan hak orang Melayu
dan bumiputera, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan serta agama Islam sebagai
agama rasmi kerajaan yang boleh menimbulkan kebencian terhadap kaum lain serta
akan mengakibatkan berlakunya persengketaan dan pergaduhan antara kaum yang
bakal mengancam keselamatan negara.
Perkara
ini telah termaktub dalam pindaan Akta
Hasutan pada tahun 1970 yang mengehadkan hak kebebasan seseorang bercakap.
Dengan ini Perlembagaan boleh menjamin keselamatan dan rakyat daripada dianiaya
serta keamanan negara.
Unsur
taat setia kepada negara adalah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia . Perkara tersebut
menyatakan bahawa seseorang itu akan diperintah dilucutkan kerakyatannya
sekiranya kerajaan Malaysia
berpuas hati bahawa seseorang itu telah memperolehi kerakyatan negara lain. Seseorang
itu juga diarahkan dilucutkan kerakyatannya sekiranya terbukti yang dia tidak
setia atau tidak suka kepada negara ini. Perkara ini jelas menunjukkan bahawa
kepentingaan Perlembagaan di negara kita adalah untuk menjaga kedaulatan,
keamaan dan kesejahteraan negara.
Perlembagaan
juga menentukan supaya hak keistimewaan orang Melayu dan bumiputera di Sabah
dan Sarawak tidak boleh dipersoalkan kerana ini adalah jaminan awal sebelum
Persekutuan Tanah Melayu merdeka dan sebelum Sabah dan Sarawak bersetuju memasuki
Malaysia
pada tahun 1963. Walau bagaimanapun semua warganegara Malaysia, tanpa mengira
kaum adalah sama rata di sisi undang-undang, bebas menganut dan mengamal agama
masing-masing, boleh mengajar dan bertutur dalam bahasa ibunda mereka sendiri
serta berhak memiliki harta.
Selain
itu, terdapat juga peruntukan mengenai hak pelajaran yang menegaskan bahawa
tidaklah boleh ada perbezaan terhadap mana-mana warganegara semata-mata atas
sebab agama, kaum, keturunan atau tempat lahir untuk kemasukan dan bayaran
yuran ke institusi pendidikan yang diselenggarakan oleb kerajaan. Hal ini
menunjukkan bahawa kerajaan begitu menitik beratkan soal keaman, kemakmuran dan
hak sama rata di kalangan rakyat di negara ini.
Seperti
negeri-negeri di Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak juga menyerahkan
kuasanya dalam beberapa bidang kepada kerajaan pusat seperti pendidikan dan
kesihatan. Kesan daripada penyerahan
kuasa ini ialah pembangunan yang sangat pesat dalam bidang pendidikan dan
perkhidmatan seperti kesihatan, pos, telekom dan polis. Di sini, perkongsian
budaya telah wujud dan mengeratkan perasaan kekitaan dan persefahaman. Selain
itu, usaha ke arah mewujudkan integrasi nasional telah menampakkan hasil dan dapat mempercepatkan
lagi proses pembentukan negara bangsa yang bersatu dan berdaulat.
Bagi
dunia pendidikan pula, pemilihan pelajar ke institusi pengajian tinggi telah
merima sistem meritokrasi yang menolak pelaksanaan sistem koata yang
dilaksanakan sebelum itu. Sistem meritokrasi melaksanakan pemilihan pelajar
berdasarkan prestasi akademik tapa mengira golongan etnik. Walaupun kedudukan
istimewa mengenai pendidikan telah termaktub dalam Perlembagaan, namun pelbagai
sikap akomodatif antara Melayu dan bukan Melayu telah diwujudkan ke arah
memantapkan lagi hubungan etnik di Malaysia .
Sesungguhnya,
apabila wujudnya perpaduan nasional, maka barulah terjamin kesejahteraan
masyarakat majmuk, dan seterusnya akan melahirkan pula sebuah negara dan bangsa
Malaysia yang bersatu, demokratik, adil, liberal, dan saintifik tanpa mengira
keturunan dan kepercayaan. Pendeknya, jelas sekali sistem Perlembagaan
merupakan kunci kepada masyarakat pelbagai kaum di Malaysia
ini, demi untuk memelihara serta mengekalkan keharmonian dan perpaduan kaum
bagi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara Malaysia itu sendiri.
Kontrak sosial dalam konteks
hubungan etnik.
Teori kontrak sosial menurut pandangan ahli teori demokratik
Eropah seperti Thomas Hobbes dan John Locke ialah bahawa manusia mewujudkan
negara sebagai satu perjanjian bersama di mana setiap individu itu bersetuju
kepadanya. Kontrak ini bererti individu-individu yang bebas bersetuju untuk
menyerahkan haknya untuk memerintah diri sendiri itu kepada satu institusi
bersama yang berkuasa dan berdaulat.
Dari segi bahasa pula, kontrak boleh didefinisikan sebagai perjanjian formal dengan
syarat-syarat tertentu antara dua pihak atau lebih. Ia juga bermaksud dokumen
yang mengandungi syarat-syarat perjanjian atau cabang undang-undang yang
berkaitan dengan kontrak. Sosial
pula boleh ditakrifkan sebagai segala yang berkaitan dengan masyarakat, perihal
masyarakat dan kemasyarakatan. Oleh itu, kontrak sosial apabila diasimilasikan
boleh ditakrifkan sebagai satu bentuk perjanjian atau permuafakatan yang
ditulis dan ditetapkan oleh undang-undang yang melibatkan semua masyarakat di
sesebuah negara. Ia juga merupakan satu istilah permuafakatan antara kaum yang
dicapai sebelum merdeka melalui satu persetujuan di kalangan rakyat dan
pemimpin yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India . Pemeteraian kontrak sosial
ini juga turut disertai dan dipersetujui oleh parti-parti yang mereka wakili
iaitu UMNO, MCA dan MIC. Istilah ini sebenarnya tidak wujud dalam Perlembagaan
Persekutuan 1957 tetapi dari perspektif lain, kontrak sosial sememangnya wujud
dalam sejarah negara dan permuafakatan yang dicapai itulah yang mentakrifkan
negara Malaysia dan seterusnya menentukan sifat sesebuah Negara.
Sejarah
Kewujudan Kontrak Sosial
Sejarah
perjanjian ini bermula apabila Perjanjian Pangkor ditandatangani
pada 20 Januari 1874. Perjanjian ini
memperkenalkan sebuah sistem yang mengurangkan kuasa raja dan keistimewaan
orang Melayu iaitu Sistem Residen.
Peranan seorang residen pada awalnya
merupakan penasihat raja sahaja tetapi
akhirnya mencampur tangan dalam
urusan raja. Dengan adanya sistem residen,
ekonomi yang dahulunya dimonopoli
oleh raja dan pembesar melayu telah
terjejas. Kemasukan orang asing ke
dalam Tanah Melayu telah mengeksploitasikan hasil bumi. Dasar pecah dan
perintah, diskriminasi kaum serta penempatan kaum mengikut kawasan dengan
menempatkan orang Melayu di luar bandar, orang Cina di bandar dan orang-orang
India di ladang-ladang getah berjaya memundurkan pencapaian orang Melayu dan
membentuk tembok curiga di antara kaum.
Selepas itu,
beberapa lagi sistem bagi mengkukuhkan lagi kuasa British di Tanah Melayu telah
diperkenalkan dan digunakan. Di antaranya ialah penubuhan Negeri-Negeri Melayu
Bersekutu pada tahun 1896 dengan termeterainya Perjanjian Persekutuan 1896
iaitu menggabungkan negeri Pahang, Negeri Sembilan, Selangor dan Perak. Kononya
perjanjian ini bertujuan untukmengembalikan kuasa sultan. Kuasa pentadbiran
bagi keempat-empat negeri tersebut berada dalam kuasa Residen-Jeneral.
Selain itu, penubuhan
Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan Negeri-Negeri Selat juga telah
banyakmemberi banyak kesan negatif kepada pribumi dan raja serta pembesar
Melayu. Pendudukan Jepun di Tanah Melayu juga telah mengeruhkan keadaan dengan
menambahkan lagi perasaan prasangka dan politik perkauman di antara kaum dengan
melayan kaum Cina dengan teruk tetapi melayan baik kaum India dan kaum Melayu.
Dasar
penjepunan juga telah diperkenalkan dan ini mengetepikan bahasa ibunda
masyarakat Melayu. Kuasa sultan dan pembesar juga tidak dikembalikan seperti
yang dijanjikan sebelum Jepun mengalahkan pihak British. Selepas Jepun menyerah
diri dan mengembalikan Tanah Melayu kepada pihak British, bermulalah rancangan
pembentukan Malayan Union.
Dalam pembentukan
itu, sebuah perlembagaan telah cuba
diperkenalkan. Perlembagaan ini telah mengurangkan kuasa perundangan di
peringkat negeri, menghapuskan hak-hak raja dan hak istimewa orang Melayu
sebagai penduduk pribumi Tanah Melayu serta peruntukan kuasa eksekutif dan
perundangan kepada seorang Gabenor. Rancangan ini telah menerima pelbagai
tentangan dari kalangan kaum Melayu,
Cina dan India .
Selepas rancangan ini gagal, sebuah Jawatankuasa Kerja ditubuhkan pada 1946
untuk membentuk sebuah persekutuan dengan suatu perlembagaan yang boleh
diterima pakai oleh semua golongan masyarakat. Hasil dari kajian dan
perbincangan, satu perjanjian telah dimeterai iaitu Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 dan diketuai oleh seorang Pesuruhjaya Tinggi
British. Tetapi atas desakan, akhirnya British telah membenarkan satu
pilihanraya diadakan pada 27 Julai 1955. Parti Perikatan telah memenangi
pilihanraya tersebut dan telah membuat satu rombongan ke London untuk memperolehi kemerdekaan.
Perlembagaan Persekutuan 1957 berkuat kuasa sehingga sekarang dan telah
mengalami beberapa perubahan contohnya kemasukan Sabah dan Sarawak serta
penukaran nama Persekutuan kepada Malaysia pada tahun 1963.
Tujuan Kontrak Sosial
Terdapat beberapa tujuan kontrak sosial cuba diwujudkan oleh kerajaan Malaysia . Antaranya ialah untuk
menyelesaikan perbezaan kepentingan diri atau kelompok masing-masing. Kedua,
untuk memastikan kepentingan majoriti dan minoriti di ambil kira tanpa
menjejaskan hak dan kepentingan masing-masing. Tujuan ketiga adalah untuk
memastikan persetujuan yang dicapai kekal dan diwarisi turun-temurun. Ini
adalah kerana persetujuan tersebut dianggap memenuhi kepentingan yang
berpanjangan. Keempat, memastikan setiap pihak yang bersetuju akan mematuhi dan
menyampaikan kepada generasi seterusnya agar ia tidak bercanggah di masa depan.
Kontak sosial juga dapat melanjutkan
kelangsungan pentadbiran yang cekap. Selain itu, ia juga dapat mewujudkan
keadaan politik yang stabil di samping untuk menjamin keselamatan, keamanan dan
kesejahteraan rakyat. Justeru itu, ia sedikit sebanyak dapat memupuk semangat
patriotisme dan cintakan tanahair. Tambahan pula, kontrak sosial dilihat dapat
mewujudkan masyarakat yang bebas dan adil dalam usaha untuk mencapai integrasi
nasional.
Kandungan
dalam Kontrak Sosial
Antara isu yang
terkandung dalam kontrak sosial adalah Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan,
Agama Islam sebagai Agama Persekutuan, Hak Keistimewaan Orang Melayu,
Kedaulatan Rajaraja dan Sultan Melayu serta taraf kerakyatan melalalui Prinsip
‘Jus Soli’.
Perlembagaan
Persekutuan 1957 Perkara 152 menjadikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan. Ini bertujuan untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar dengan diwajibkan di semua jenis pusat pendidikan. Ini merupakan
salah satu langkah untuk mencapai perpaduan negara. Pada masa yang sama, Dewan
Bahasa dan Pustaka telah ditubuhkan untuk memajukan Bahasa Melayu serta
menggalakkan penggunaannya.
Minggu Bahasa
Melayu dan Bulan Bahasa Melayu dilancarkan dalam tahun 1960, melalui cogan kata
“Bahasa Jiwa Bangsa”. Akta Bahasa Kebangsaan 1967 menetapkan bahawa Bahasa
Melayu hendaklah digunakan dalam semua urusan rasmi. Ahli Parlimen dan Ahli
Dewan Undangan Negeri boleh menggunakan bahasa Inggeris di dalam Dewan dengan
kebenaran Yang Di Pertua Dewan. Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan bahasa Inggeris selepas 10
tahun merdeka. Sebagai mercu kejayaan dalam usaha mendaulatkan Bahasa Melayu
sebagai bahasa rasmi negara, Universiti Kebangsaan Malaysia telah ditubuhkan pada
1970. Kesemua sekolah di Malaysia
menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan merupakan satu subjek
wajib bermula dari tahun 1982.
Manakala dalam
Perkara 3 (1) pula, Agama Islam merupakan agama persekutuan. Walaubagaimanapun,
ini bukanlah bermaksud negara ini mengamalkan sistem teokrasi. Rakyat Malaysia yang
lain masih bebas menganut agama yang lain dan merayakan perayaan masing-masing.
Mereka juga bebas untuk mengamalkan adat dan tradisi agama masing-masing.
Ketiga, prinsip
kerakyatan secara ‘jus soli’ telah diperkenalkan semasa rancangan Malayan Union
diperkenalkan di Tanah Melayu iaitu kaum Cina dan India yang dilahirkan di
Tanah Melayu merupakan warganegaranya. Tetapi dengan adanya Perlembagaan,
kerakyatan Jus Soli telah diperketatkan. Antara syarat itu ialah penduduk bukan
Melayu mesti tinggal di PTM (Persekutuan Tanah Melayu) tidak kurang daripada 10
tahun. Kedua-dua ibubapanya adalah warganegara PTM. Mereka hendaklah mengaku
taat setia terhadap Tanah Melayu dan menganggap negara ini sebagai tanah tempat
tumpah darahnya. Selain itu, bermula tahun 1958, mereka juga perlu fasih
bertutur dalam bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris. Selain itu, kedudukan
raja sebagai ketua negeri dan ketua agama Islam diiktiraf.
Selain itu, prinsip
‘Kesetiaan kepada Raja’ telah dimasukkan ke dalam Rukunegara yang merupakan
idealogi nasional telah mengkukuhkan lagi kedudukan raja-raja di Malaysia. Di
samping itu, satu pindaan telah ditubuhkan iaitu Akta Hasutan 1948. Ia
bertujuan untuk melarang soalan mengenai hak, taraf kedudukan, hak istimewa, kedaulatan
raja yang dilindungi oleh perlembagaan ke atas bahasa kebangsaan, kewarganegaraan,
hak istimewa orang Melayu dan kuasa pemerintahan raja-raja.
Seterusnya, kedudukan
hak istimewa orang Melayu bukanlah merupakan sesuatu yang baru. Perkara ini
ialah merupakan perkara utama yang diperjuangkan oleh golonganorang Melayu
sejak sebelum merdeka lagi. Perkara ini telah dimaktubkan didalam Perjanjian
Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948. Ia bertujuan untuk menjaga hak orang
Melayu sebagai penduduk asal Tanah Melayu dan mempertingkatkan kemajuan orang
Melayu yang telah ketinggalan dalam semua bidang kehidupan supaya setaraf
dengan kaum bukan Melayu yang lebih maju. Ini dapat mendekatkan jurang
perbezaan di antara kaum terutamanya kaum Cina dengan kaum Melayu yang terpisah
sejak kedatangan British di Tanah Melayu.
Sebuah akta
yang membolehkan penahanan seseorang tanpa bicara telah diperkenalkan selepas
peristiwa 13 Mei 1969 yang dikenali sebagai Akta Keselamatan Dalam Negeri.
Penahanan seseorang tanpa bicara boleh dilaksanakan jika ia merupakan langkah
yang terbaik demi untuk kesejahteraan dan keselamatan Malaysia . Kesalahan seperti
menggugat keselamatan dan ketenteraman Negara dengan mempersoalkan kontrak sosial
boleh ditahan di bawah akta ini. Namun begitu, penahanan tersebut tidak boleh
dilakukan secara sesuka hati.
Beberapa syarat perlu dipenuhi
sebelum penahanan itu disahkan. Di antara syarat-syarat tersebut ialah:
i. Seseorang
yang ditahan hendaklah diberitahu sebab-sebab dia ditahan dan berhak
mengemukakan hujah-hujah menentang penahanannya itu dengan mengemukakan
kenyataan melainkan kenyataan itu dianggap membahayakan kepentingan negara.
ii. Seseorang
warganegara tidak boleh ditahan lebih dari 3 bulan melainkan penahanannya telah
disyorkan oleh Yang Di-Pertuan Agong oleh satu badan penasihat. Badan penasihat
itu akan mendengar hujah-hujah yang dikemukakan oleh warganegara yang ditahan
itu sebelum mensyorkannya.
iii. Badan
tersebut haruslah terdiri daripada seorang pengerusi dan 2 orang ahli biasa.
Pengerusi itu haruslah layak iaitu merupakan hakim dan perlantikan ahli badan
itu dibuat oleh Yang Di-Pertuan Agong. Perbicaraan bagi pesalah ini berlainan
kerana perbicaraan adalah jenis tertutup.
Di samping itu, rintitan sejarah
kontrak sosial ini mesti didedahkan, diperturunkan, dipelajari dan dihayati
oleh setiap lapisan masyarakat, terutama generasi muda daripada kalangan
anak-anak Melayu, Cina dan India .
Mereka mesti memahami dan menghargai apa yang tersirat dan yang tersurat dalam
kontrak sosial itu. Hal ini amat penting kerana kontrak sosial dapat diertikan
sebagai resipi kehidupan masyarakat Malaysia yang bersatu padu, aman
makmur dan harmoni. Sebagai kesimpulan, kontrak sosial adalah satu formula mewujudkan
satu cara hidup yang dinamik, aman dan terus membangun melalui perpaduan dalam
kepelbagaian berasaskan prinsip berkongsi, bekerjsama, toleransi dan bersatu
padu.
BIBLIOGRAFI
Ahmad
Ibrahim, Ahilemah Joned (1992). Sistem
Undang-undang di Malaysia. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka
Hashim
Yeop A. Sani (1990). Bagaimana
Undang-undang Kita Diperbuat. Selangor . Dewan Bahasa dan Pustaka
K.C Wheare. (1993). Perlembagaan Moden. Selangor Darul
Ehsan. Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Mardiana, Hasnah. (2000). Pengajian Malaysia. Kuala Lumpur.
Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd, Kuala Lumpur.
Shamsul Amri Baharuddin.
(2007). Modul Hubungan Etnik. Kuala
Lumpur. Maskha Sdn. Bhd, Kuala Lumpur.
S.M.
Mohd Noor Alam bin S.M. Hussain (1988). Federalisme
di Malaysia. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka
Tun Mohamed Suffian. (1990).
Pengenalan Sistem Undang-Undang Malaysia
(Cetakan Pertama). Selangor. Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian
Pendidikan Kuala Lumpur.
Cari Forum (2004). Sejarah Perkembangan Perlembagaan Malaysia.
http://mforum.cari.com.my/archiver/ Dilayari pada 17 Mac 2011
MYKMU
NET (25 Mac 2008). Gerbang Tempur Politik
Maya. http:// www.mykmu.net
Dilayari pada 19 Mac 2011
Kementerian
Penerangan Malaysia Bahagian Penguruasan Maklumat Strategik (2007). Kekeriluan Mengenai Kontrak Sosial http://bpms.kempen.gov.my/images/favicon.ico dilayari pada 25
Mac 2011
AtraclauYdas_a Joe Zempoalteca https://wakelet.com/wake/ZTcT3_Ushx4PAcZRKTOTm
ReplyDeleteanpuknuke
WninaPserke-Denton Jessica Gilmore click here
ReplyDeletelink
https://colab.research.google.com/drive/1yssr6pq6EYeoigvl8BHr_LI6uicBBHXg
click here
ommeperthough
congtarlingi Jordan Shamoon programs
ReplyDeleteprogram
nalematme