Ujian Formatif
Ujian formatif ialah ujian yang dijalankan secara berterusan, iaitu
semasa pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan. Tujuannya ialah untuk
mengenal pasti kelemahan yang wujud semasa pengajaran dan pembelajaran.
Dapatan daripada ujian formatif ini akan memberi maklum balas kepada guru dan dengan itu guru dapat membaiki
dari segi pengajarannya dan memberi tumpuan yang lebih pada tajuk-tajuk yang
menimbul kesulitan kepada pelajar. Oleh itu ujian formatif adalah penting
untuk menentukan sesuatu kursus atau program itu berkesan dan menepati
matlamat yang ditentukan. Contoh ujian formatif ialah ujian yang guru beri di
bilik darjah seperti ujian ringkas, kuiz, kerja rumah untuk mengetahui tahap
kebolehan pelajar.
Keberkesanan Menjalankan
Ujian Formatif
1. Menentukan Tajuk
Pengajaran
2. Menentukan Aspek dan
Tahap Penguasaan
3. Menghubungkan Elemen
dengan Tajuk
4. Membina Soalan Ujian
5. Mencadangkan Tindakan
Susulan
Kata Tugas
Tahap Penilaian
|
Bentuk Soalan
|
Pengetahuan
|
Siapa
, Apa, Di Mana , Terangkan
|
Kefahaman
|
Huraikan,
Bandingkan, Bezakan, Nyatakan
|
Aplikasi
|
Gunakan,
Selesaikan, Kelaskan, Pilih
|
Analisis
|
Kenapa,
Kenalpasti, Rumuskan, Tentukan,Buktikan
|
Sintesis
|
Selesaikan
|
Penilaian
|
Nilaikan,
Pilih, Bicarakan, Menaksirkan
|
Ujian Sumatif
Ujian sumatif ialah ujian yang dijalankan di akhir sesuatu kursus atau
program. Ia bertujuan untuk memperoleh maklumat tentang pencapaian pelajar pada
kursus itu, atau untuk mengetahui setakat mana keberkesanan program yang
telah dijalankan itu. Ujian sumatif juga diguna untuk tujuan persijilan.
Contoh ujian sumatif ialah ujian pada peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM.
Perbezaan Penilaian Formatif Dan
Penilaian Sumatif
Aspek
|
Penilaian Formatif
|
Penilaian Sumatif
|
Konsep
|
Ujian yang boleh dibentuk dan
ditadbir secara formal atau tidak formal bagi mengesan kemajuan atau
penguasaan murid terhadap sesuatu pembelajaran
|
Ujian yang dijalankan secara
formal bagi mengesan pencapaian murid dalam tempoh tertentu persekolahan.
|
Tujuan
|
Mengenal pasti tahap
penguasaan dan kemajuan murid dan seterusnya mengambil langkah susulan
bagi membaiki kelemahan yang wujud.
|
Mengenal pasti pencapaian
pelajar untuk beberapa topik pembelajaran dan seterusnya memberikan skor dan
gred pencapaian pelajar.
|
Waktu penilaian
|
Sepanjang pengajaran dan
pembelajaran berlangsung
|
Selepas beberapa topik
pembelajaran atau pada pertengahan atau akhir penggal persekolahan.
|
Kaedah
|
Formal : pensel-kertas
Tidak formal : pemerhatian,
soal jawab, tugasan, latihan
Dibuat secara individu atau
dalam kumpulan
|
Dibuat secara formal – ujian
pensel-kertas, lisan.
Dijalankan secara berkumpulan
|
Selepas penilaian dijalankan
|
Membaiki kelemahan murid serta
merta dengan mengulang semula topik pembelajaran – pemulihan
Menjalankan aktiviti
pengukuhan – pengayaan
|
Menempatkan murid mengikut
kumpulan pencapaian yang sesuai.
Memberikan pengiktirafan –
sijil, hadiah dsb.
Membaiki kurikulum / mata
pelajaran
|
|
|
Ada esemen berkaitan sukan sepanjang hayat atau prinsip pengajaran bacaan
ReplyDeleteyeezy boost 350 v2
ReplyDeletejordan shoes
adidas yeezy
yeezy 700
stephen curry shoes
yeezy boost 350
golden goose
kyrie 6 shoes
longchamp
moncler outlet
subhanallah
ReplyDeletealhamdulillah
allahuakbar
try this out https://www.dolabuy.su find out dolabuy gucci useful source luxury replica bags
ReplyDelete