TEORI DEONTOLOGIKAL (EKSISTENSIALISME DAN PRINSIP KEWAJIPAN)
TEORI DEONTOLOGIKAL
(EKSISTENSIALISME DAN PRINSIP KEWAJIPAN)
Deontologi berasal dari perkataan
Yunani "deon" yang
bermaksud diharuskan atau diwajibkan (Davis dalam Singer, 1991). Teori ini menafikan
konsep Teori Teleologikal kerana golongan deontologist ini ialah golongan yang
tidak percaya dengan akibat. Teori ini menegaskan bahawa betul atau salahnya
sesuatu tindakan itu tidak berdasarkan atau ditentukan oleh akibat-akibat
tindakan tersebut. Mengikut teori ini, nilai moral suatu tindakan tidak boleh
dinilai ke atas kesudahannya iaitu hasil atau kebaikan yang akan didapati
kerana kesudahan sesuatu tindakan adalah tidak jelas dan tidak dapat ditentukan
hasilnya semasa tindakan tersebut dibuat tetapi bergantung pada niat seseorang
itu yang membuat keputusan atau melakukan tindakan.
Immanuel Kant, seorang ahli falsafah
German (1724-1804) yang pernah mengajar di University of Konigsberg di bahagian
barat Rusia merupakan seorang ahli falsafah yang sering dikaitkan dengan Teori
Deontologikal ini. Hal ini kerana, beliau percaya bahawa apa yang memberi nilai
moral kepada sesuatu tindakan bukan akibatnya kerana akibat-akibat tindakan
kita tidak sentiasa berada di bawah kawalan kita tetapi motif atau niat tindakan
kita adalah di bawah kawalan kita. Oleh itu, kita harus bertanggungjawab secara
moral atas motif kita untuk membuat kebaikan atau keburukan.
Teori Deontologikal ini terbahagi kepada
dua aspek iaitu deontologikal tindakan (eksistensialisme) dan deontologikal
peraturan (prinsip kewajipan). Eksistensialisme bermaksud kebebasan moral
bertindak tanpa amanah, paksaan dan larangan iaitu merangkumi aspek kebebasan; kebebasan
jasmani, kebebasan kehendak dan kebebasan moral. Eksistensialisme berasal daripada
perkataan existent yang bermaksud
wujud atau ada. Deontologikal tindakan ini dipelopori oleh Jean Paul Satre yang
menekankan kebebasan iaitu manusia bebas memilih tindakannya. Individu bebas buat pilihan atau keputusan
moral dan tidak membenarkan pilihan atau
keputusannya dipengaruhi orang lain.
Eksistensialisme juga dikaitkan dengan
pilihan moral (First Hand Choice) iaitu membuat
pilihan terus dari akal rasional berdasarkan kepada sesuatu keputusan moral
yang sentiasa berubah, tidak universal, bersifat subjektif, tidak mutlak, tidak
kekal dan individualistik. Contohnya, seseorang individu tidak dilahirkan terus
untuk menjadi guru, tetapi merupakan pilihan individu tersebut untuk menjadi
guru atau pekerjaan lain. Begitu juga dengan pelaksaan tindakan lain oleh
seseorang yang dirasakan yakin dan betul untuk dilaksanakan. Aspek ini
mementingkan kebebasan individu untuk memilih tanpa dipengaruhi oleh faktor
lain tetapi masih dalam konteks rasional membuat pemilihan.
Prinsip kewajipan pula membawa maksud
sesuatu tindakan dianggap bermoral jika dilakukan dengan kerelaan hati atau
tanggungjawab yang diakui. Erti kata lain, prinsip ini menegaskan
tanggungjawab dilaksanakan semata-mata kerana amalan itu merupakan kewajipan. Sebagi contoh, menunaikan janji yang
telah dikotakan. Seorang ayah yang telah berjanji akan memberi hadiah atau
ganjaran kepada anaknya sekiranya berjaya di dalam peperiksaan, perlu
menunaikan janjinya. Jika tidak si anak akan hilang kepercayaan terhadap
ayahnya dan berputus asa untuk meneruskan kejayaannya kerana janji yang
dikotakan tidak dilaksanakan. Bagi mengambil sesuatu tindakan bermoral, kita
perlu mempraktikkan formula berikut:
Kebebasan
+ Keadilan + Kebijaksanaan + Pilihan (rujukan Maxim) =
Tindakan Bermoral.
Tekad baik dapat diterangkan lebih
jelas dengan tindakan manusia dalam melakukan tugas dan tanggungjawabnya
semata-mata kerana desakan nilai dalaman yang dipanggil ‘good will’ atau tekad baik dan bukan disebabkan oleh motif-motif
lain seperti ganjaran, hukuman atau tekanan. Jika seseorang melakukan tugas dan
tanggungjawabnya disebabkan keseronokan, simpati atau kasihan tetapi bukan
disebabkan ‘good will’, maka
tindakannya dikatakan tidak mempunyai nilai moral walaupun mendapat sanjungan
dan pujian.
Prinsip kewajipan terbahagi kepada dua
kategori iaitu categorikal imperative
(perintah mutlak) dan practical
imperative. Categorical imperative
atau perintah mutlak menerangkan perintah yang wujud tanpa sebarang
pengecualian atau syarat-syarat. Terdapat tiga prinsip utama dalam perintah
mutlak ini iaitu prinsip tersebut mestilah diterima secara umum, dapat
menghormati manusia dan pihak yang bertanggungjawab sanggup diperlakukan
sedemikian sekiranya dia berada dalam kedudukan teraniaya. Practical imperative (Praktikal Imperatif) menyatakan bahawa
kemanusiaan hendaklah sentiasa menjadi matlamat dan bukan alat perlakuan
individu. Malah, kemanusiaan adalah suatu nilai intrinsik manusia.
Contoh yang berkaitan dengan kehidupan
seharian yang boleh dikaitkan dengan categorical
imperative atau perintah mutlak ialah situasi semasa peperiksaan. Ramai
yang mengetahui meniru atau menipu di dalam peperiksaan merupakan satu tindakan
yang salah, namun atas sifat mementingkan diri dan ingin mencapai kejayaan
dengan mudah masih ramai yang berani meniru atau menipu di dalam peperiksaan.
Perlakuan ini akan sentiasa dihina kerana ia merupakan satu perbuatan yang
tidak adil bagi individu yang jujur dan berusaha untuk mencapai kejayaan.
Hasil daripada pembacaan dan pemahaman
saya berkaitan Teori Deontologikal ini, dapat saya ulaskan bahawa setiap
tindakan yang dilakukan diletakkan atas niat, tujuan dan motif, bukan pada apa
yang dilakukannya atau kesan dan akibat hasil daripada tindakannya. Setiap
tindakan yang diambil akan mempunyai nilai moral yang baik jika dilakukan atas
kerelaan hati dan motif tindakannya ialah satu tanggungjawab kepada masyarakat
bukan kerana paksaan atau desakan. Sekiranya disebabkan desakan atau paksaan,
tindakan tersebut mempunyai nilai moral yang buruk. Selain itu, setiap tindakan
yang dianggap betul dari segi moral tidak dianggap memadai jika dilakukan
semata-mata untuk kepentingan diri. Contohnya seperti menderma, menderma
merupakan satu tindakan yang baik dan setiap individu digalakkan untuk menderma.
Menderma juga dikatakan salah satu tindakan yang bermoral dan mempunyai nilai
yang baik jika dilakukan dengan penuh keikhlasan serta kerelaan hati penderma.
Namun, menderma masih menjadi tindakan bermoral tetapi mempunyai nilai yang
buruk jika berlaku desakan yang memaksa penderma untuk menderma.
nice info..sng nk pham kalo blh letak skali pasal teori teleodologikal.:)tq
ReplyDeleteade teori teleodologikal..cube tgok dalam label pend.moral
ReplyDeleteada tak perbezaan teori deontologikal dan utilitarianisme.
ReplyDeleteada tak perbezaan teori deontologikal dan utilitarianisme.
ReplyDelete