Nota Full Pendidikan Moral
Topik
1 : Konsep Moral
Istilah-istilah
1.
Istilah Moral – t/laku yang sesuai dgn tatasusila / peraturan masyarakat
setempat – masyarakat sebagai penentu .
2.
Akhlak – hubungan zahir dan batin membentuk perlakuan
3.
Etika – set peraturan t/laku keterbatasan dalam ruang lingkup ( guru , peguam ,
perubatan dll ).
Konsep
baik,benar dan patut
Satu
sains yg m’kaji t/laku manusia s/ada baik,buruk,salah, benar dan m’kaji
standard / nilai tara baik / buruk nilai itu
s/ada sengaja atau x boleh dikawal.
Aliran
pemikiran moral
1.
Naturalis – guna akal untuk berfikir secara rasional daripada pengalaman.
2.
Emotivis – t/laku mengikut emosi, sikap dan perasaan lebih subjektif kerana
t/balas drp emosi dalam situasi sama adalah berlainan.
3.
Intuisionis (ilham) – t/laku baik / x baik mengikut naluri.
4.
Rasionalis – t/laku berdasarkan sebab munasabah (rasional ) dlm membuat
keputusan.
Konsep
asas nilai
1.
Definisi –sesuatu yg abstrak terhadap
perlakuan sesorg , dipertahankan sekiranya dikritik, konsepsi mns yg berharga
dlm amalan kehidupan seharian.
2. Fungsi nilai – memberi rangsangan terhadap sesuatu
situasi dan menghadkan perlakuan sesrg.
Jenis Nilai
1. Intrumental – nilai yg dikehendaki @ patut dimiliki
Sbg alat mencapai matlamat
2. Intrinsik – sbg. Sesuatu yg muktamad ( dalaman )
3. Subjektif – tidak diingini penutur ( persepsi )
4. Objektif – nilai yg bebas drp keutamaan penutur ( x
berubah )
5. Relatif – alat peraturan masyarakat ( selari dgn nilai
)
6. Mutlak – x bergantung kpd situasi ( tetap )
Perubahan
nilai dlm masyarakat
-
berlakunya perubahan konsep diri spt berikut :
1.
akibat perubahan maklumat
2.
perubahan ideologi dan politik
3.
kebosan / salah anggap
4.
perubahan social, ekonomi,demografi eg. Kemerosotan sistem ekonomi
Nilai
masyarakat
1.
Org Melayu – system susun lapis social masy. Melayu masih sah hingga kini
2.
Org dan India
– mempunyai nilai kekeluargaan yg tinggi dan x menitik berat social dan moral.
Nilai
agama dan kepercayaan
1.
Islam – sabar , bersyukur , boleh dipercayai ( amanah )
2.
Hindu – t/jawab, kasih sayang , keberanian , baik hati, mengawal fikiran, tidak
tamak, kebersihan, kawal perasaan , membentuk fikiran.
3.
Budha – Jalan lapan lapis – pandangan yg betul , fikiran , pertuturan,
perbuatan, pekerjaan, usaha, kesedaran dan tumpuan yg betul.
4.
Taosime – sesuatu tindakan bersifat s/jadi dan bukan paksaan. Masy. Harus
dikawal supaya individu x bertindak mengikut kepentingan yg x berasas.
5.
kristian – keadilan / kesamaan , kejujuran, membuat baik
6.
sikh – kebijaksanaan , kejujuran, keadilan, kesederhanaan , keberanian ,
merendah diri, kepuasan diri .
7.
Animisme – mereka percaya setiap kesalahan akan dibalas tuhan dgn kecelakaan.
Insan
bermoral ( FPN )
1.
Kandungan – memahami dan mematuhi peraturan dlm masy. Dgn berfikir.
a) peraturan masy – x perlu
fikir b/mana nak buat
b) keperibadian mulia – perasaan
o/lain = perasaan
diri sendiri.
2. Bentuk – etika prinsip :
a) etika prinsip –
keadilan & kepedulian.
b)
etika situasi – unik dan berbeza.
3. dimensi –
a) Penaakulan moral –
keputusan moral yg matang
b) emosi moral – mberi
rangsangan utk bertindak-fikir
c)
t/laku moral – mengikut peraturan moral secara
konsisten
Profil insan bermoral
1. budi pekerti,t/laku mulia, berbudi bahasa
2.
x angkuh, x menunjuk, x sombong
3.
suka bergaul mesra, x m’asing diri
4.
hormat-menghormati.
Ciri-ciri insan bermoral
1. m’hormati autoriti ( i/bapa,guru, pemimpin Negara)
2. M’lakukan sesuatu secara bebas dan rasional
3.
faham perasaan org lain
4.
m’punyai motivasi moral buat keputusan
5.
mempunyai iltizam secara konsisten.
Peranan
guru
1.
memerhati s/laku pelajar
2.
memberi ceramah
3.
Galak murid memajukan hobi
4.
Galak plj bergiat dlm kokurikulum
5.
mengadakan pameran
6.
mengadakan sesi kaunseling
7.
m’hadiri kursus bombing plj bermasalah
8.
bincang nilai s/laku dlm pembelajaran
9. beri plj tonton video aksi moral / x moral
Prinsip
asas kemoralan
1.
Altruisme – apa saja yg dilakukan melibatkan orang lain
2.
Keadilan – kesaksamaan dan m’hormati o/lain
3. Autonomi – pertimbangan bebas dan kebebasan memilih.
Topik 2 – Teori-teori etika
Teori kemoralan sosial
– peraturan masy yg terdiri drp tatahukum, tatasusila/ tatatertib masyarakat
menyerupai tradisi, norma, adat, nilai dan pantang larang .
1. Teori keperibadian mulia – pengamalan sehingga menjadi
satu kebiasaan yg menyenangkan. ( kaedah sikap baik )
a. keperibadian mulia
intelektual – keistemewaan akal –
boleh dipelajari drp guru.
b. keperibadian mulia moral –
melalui latihan yg diulang
akan menjadi kebiasaan.
Ciri-ciri
keperibadian mulia
a.
moral
satu kewajiban
b.
keikhlasan
dan kejujuran dr. segi nilai
c.
berusaha
buat kebaikan, m’elak k’buruk’n
d.
berpegang
kpd prinsip
e.
x
mengharapkan balasan
f.
terima
dgn tenang kesusahan.
2.
Teori Virtue ( kebaikan )
Perlakuan
moral berasaskan kepada penyemaian berakhlak mulia dlm sifat seseorang.
Teori
Teologikal
-memfokuskan
kepada tindakan atau perbuatan yang memberi akibat baik dianggap bermoral dan
sebaliknya .
1.
Utilitarianisme – seorg melakukan tindakan yg m’hasilkan kebaikan yg paling
banyak kpd setiap org.Terbahgi kpd 2 iaitu . Utilitarianisme tindak – m’laku’n
tindakan maksima. . Utilitarianisme peraturan – seorg patut membentuk /
mengikut peraturan yg membawa kebaikan maksima.
2.
Egoisme
a. Egoisme Psikologikal – manusia
bertindak demi kepentingan diri.
b. Egoisme etika – bersifat
normative – individu (kepentingan diri) , personal (m’tentu apa yg harus o/lain
lakukan. , universal (bertindak demi
diri sendiri kecauli o/lain memenuhi kepentingannya)
Teori
Deontologikal
-
betul @ salah sesuatu tindakan x berdasarkan akibat tindakan itu . ( Immanuel
Kant )
1.
Deontologikal Tindak (Eksistensialisme) – kebebasan moral bertindak tanpa
amanah, paksaan dan larangan iaitu kebebasan jasmani , kebebasan kehendak dan
kebebasan moral .
2.
Deontologikal Peraturan ( Prinsip kewajipan) – sesuatu tindakan dianggap
bermoral jika dilakukan dengan kerelaan hati atau tanggungjawab moral yg diakui
.
a) Kategorikal Imperatif –
perintah mutlak , bertindak sebagaimana kita ingin o/lain bertindak sama.
b) Praktikal Imperatif –
kemanusiaan menjadi matlamat bukan alat perlakuan manusia.
3.
Kewajipan Prime Facie – kebenaran, menunaikan janji, mengakui kebaikan yg
dilakukan oleh org lain terhadap kita.
TOPIK 3 – Teori Perkembangan Moral
1. Teori Perkembangan Moral Kognitif
a) Jean Piaget – 4 peringkat perkembangan intelek kanak2
i.
Sensorimotor ( lahir – 1½ tahun ) – t/l mereka berasaskan kpd tabiat dan
bersifat ulangan. Kanak2 mematuhi peraturan autoriti luar tanpa persoalan.
ii.
Pra operasi (1½-7 thn) – ada sikap ingin tahu.mudah dipengaruhi oleh autoriti
(ibubapa/ guru)
iii.
Operasi konkrit (7- 11thn) –keupayaan berfikir secra logik.memahami,berkomunikasi
dan bkerjasama.
iv. Operasi formal
(11thbn keatas) – x terikat dgn autoriti dlm membuat pertimbangan moral, ada idea
sendiri.
b.
Lawrence
Kohlberg – 3 tahap 6 peringkat
i. Pra konvensional
1. elak denda patuh arahan
2. setiap denda mestilah
setimpal dgn apa yg
dilakukan.
ii. Konvensional
3. perlakuan yg baik dipandang
sesuatu yg bernilai
4. perlakuan moral menjadi
tanggunjawab.
iii. Poskonvensional
5. tindakan yg benar dirujuk kpd
persetujuan masy.
6. keputusan yg dibuat
berdasarkan prinsip etika.
2. Teori Pembelajaran Sosial
a)
Albert Bandura – Pemb. Manusia berlaku hasil pemerhatian terhadap orang lain. 3
bentuk peniruan
i. Meniru secra langsung – lihat
model samada
melalui filem , tv, foto dan orang
sekeliling.
2. Peniruan melalui sekatlakuan
dan
taksekatlakuan – perlakuan yg ditiru mengikut
situasi (sekatlakuan). Perlakuan yg dibuat mengikut keadaan jika tiada sekatan
atau dendaan perlakuan diteruskan (taksekatlakuan).
3. Peniruan melalui elisitasi – Melakukan
sesuatu tindakan sebagaimana orang lain melakukannya.
b)
Emile Durkheim – moral untuk diri dan masyarakat
i.
Masyarakat sebagai organisma yg menentukan tindakan moral individu.
ii. Altruisme sebagai punca organisma –
setiap org berfungsi menggerakkan masyarakat.
Fungsi
pendidikan menurut beliau ;
-utk
meningkatkan soladiriti social-x m’langgar peraturan
-utk
m’kekalkan peranan , ikut peraturan dlm sekolah
-
utk m’kekalkan p’bahagian kerja/tugas.
3)
Teori Pembelajaran Humanistik
Matlamatnya utk menghasilkan individu yg baik
dan berguna.
Carl
rogers
–
guru harus meningkatkan kematangan pelajar serta keyakinan diri dgn
mengenalpasti identity peribadi mereka.
-
idea,bahasa dan budaya plj harus dihormati
-
berkongsi pendapat pelajar utk m’hasilkan perhubungan mantap
Topik
4 Pendekatan Pengajaran Pendidikan Moral
1
Kepentingan
-
Utk membentuk pelajar berperibadi mulia melalui pemupukan , penghayatan dan
amalan nilai murni masyarakat Malaysia .
2. Terdapat 3 prose iaitu PendapatTradiosional
(absolutis)-set peraturan moral dlm masyarakat dipatuhi oleh pelajar,
subjektivis (relativis)-
bersifat arbitrari dan x sempurna , ianya berubah mengikut masa dlm masy. Yg
sama.
-
rasionalis
–menitikberat penggunaan sebab munasabab dlm membuat keputusan moral
berdasarkan situasi tertentu.
3.
Tujuh pendekatan
a.
Pemupukan nilai – pelajar dipupuk dgn nilai murni masy utk dijadikan amalan dgn
melalui contoh teladan tokoh sejarah,lagenda, tokoh Negara, komuniti, ibubapa,
guru dll . Pengukuhan perlakuan positif bagi mengelak perlakuan negative. Guru memanipulasikan keadaan yg dialami oleh
murid supaya murid menerima nilai yg dikehendaki. Teknik yg sesuai simulasi,
main peranan, cerita, lakonan dan permainan.
b.
Pendekatan bertimbangrasa – pelajar bertindak agar tidak menyinggung perasaan
orang lain / bersikap prihatin –bertimbang rasa terhadap perasaan o/lain,
memahami pendapat yg berbeza dan belajar menyesuaikan diri dgn o/lain.Teknik yg
sesuai simulasi, perbahasan, perbincangan, projek,temuramah dll.
c.
Pendekatan rasional – Penekanan kpd proses penaakulan dan kem. Membuat analisis
terhadap nilai.Pelajar dapt membina kem berfikir secara rasional. 3 bahagian
i. Tanggapan ttg maksud niali- plj mesti
faham makna nilai dan fungsinya.
ii. Tanggapan tttg maksud demokrasi – setiap
individu mempunyai harga diri dan peranan masing-masing.
iii. Tanggapan ttg pend. Moral dlm masy. Demokrasi
– hak sesorg individu membuat sesuatu pilihan secara bebas dan berautonomi.
Teknik
yg digunakan – perbahasan,pidato,forum,projek,pbincangn.
d.
Pendekatan Tindakan social – Tindakan yg harus diambil pelajar jika berlakunya
konflik sama ada kepentingan diri atau kepentingan orang ramai. Pelajar
dilibatkan secara aktif dlm projek berorientasikan masyarakat.
e.
Pendekatan Perkembangan Moral kognitif – pelajar berfikir secara rasional dan
logic dalam membuat sesuatu keputusan berasaskan niali masyarakat Malaysia-Guru
perlu memberi peluang dan menerima pendapat murid secara terbuka dan
membimbing.
Tekinik yg sesuai – perbincangan , main peranan,
simulasi,lakonan
f. Pendekatan penjelasan nilai – setiap individu berupaya
menjelaskan nilai diri masing-masing berdasarkan 4 unsur ;
i. Penumpuan terhadap
aspek kehidupan individu
ii. Penerimaan terhadap
pandangan org lain
iii. mgalakkan sesorang membuat
refleksi- ada pilihan lain
iv. Menghargai keupayaan sendiri
dlm mbuat kputusan.
Teknik
– bercerita, lakonan,nyanyian,main peranan,forum
g.
Pendekatan analisis nilai- Isu-isu semasa dikaji secara jelas sebelum membuat
keputusan. Nilai boleh dikelaskan kpd dua iaitu nilai objek dan pertimbangan
nilai.
Teknik
– perbincangan , perbahasan, kajian kes, forum, projek
TOPIK
5 – Pendekatan pengajaran moral yg terkini
1.
Pendekatan kepedulian (Nodding-1994)
-Kesanggupan
sesorg utk berkorban demi org lain
-
Pendidikan sebagai medium dlm mengembang nilai kasih sayang dlm masyarakat.
“sekolahku rumahku”
-a.
pengajaran ttg kepedulian bukan saja mberitahu apa yg hendak mereka belajar
b.
kepedulian mlibatn keinginan,motivasi dan kemahuan
c.
sesorg melihat reality org lain sebagai satu kemungkinan
d.
elemen utama adalah menerima org yg dikasihi
e.
kepedulian yg asli boleh dijadikan pengalaman yg bermakna.
f.
Impak org yg dikasihi terhadap org yg mengasihi utk mengekalkan hubungan baik.
g.
kepedulian dan tindakan- mengambil berat utk melindungi.
-
4 kompenan etika kepedulian dlm pendidikan moral
a.
Modeling – role model terhadap org tersayang
b.
Dialog – beri peluang pelajar bertanya utk mencapai keputusan yg seimbang.
c. Praktis – mendemonstrasi sikap penyayang hasil
pengalaman .
d. Kepastian – perlakuan menggalakkan sesuatu yg terbaik
drp orang lain.
2. Pendekatan berasaskan kemahiran ( Narvaez 2001 )
Pendekatan berasaskan kemahiran adalah utk meningkatkan
semangat kerakyatan global, pengetahuan psikologikal, falsafah moral dan
morality saksama
- Ciri-ciri individu masyarakat abad ke 21 ialah
a. Menyelesaikan masalah sebagai seorg drp ahli
masyarakat
b. bekerja secara kooperatif dgn orang lain.
c. memahami, menerima dan bertolenrasi terhadap berbeza
budaya.
d. berfikir secara kritikal dan sistematik.
e.
Menyelesaikan sesuatu konflik bukan secara keganasan
f.
mengadaptasi cara hidup yg memelihara persekitaran alam
g.
mhormati dan mpertahankan hak kemanusiaan
h.
mengikuti kehidupan bersosial pd. Semua peringkat
i.
mgunan sebaik-baiknya ilmu pengetahuan berasaskan teknologi.
Ciri-ciri
model CVCE Projek suara komuniti + Pend. Perwatakan
a.
Ia menitikberatkan pkembangan kem. Etika drp pemb. Trait
b.
Ia menggunakan pandangan konstrutivis dlm proses p&p dgn menggunbkan
pengalaman berstruktur utk membantu org yg kurang mahir kpd lebih mahir.
c. Ia memberi pelajar t/jawab utk meningkat diri sendiri
d.
Ia menjadi satu jenis m/p merentas kurikulum dan bukannya menjadi satu program
tambahan sahaja
e.
Ia menerangkan kepentingan utk mengubah keadaan sedia kala kpd konteks
komuniti.
3. Pendekatan Domain ( Larry Nucci 2001 )
-Perbezaan interaksi social iaitu isu peribadi berbeza
dgn isu interpersonal. Kanak-kanak mengganggap sekolah sebagai penghalang
pelakuan mereka yg boleh dilakukan di rumah..
- sekolah perlu membuat beberapa peraturan bagi mengawal
perilaku pelajar dlm menjalankan misi pendidikan.
-Terdapat 5 praktis pendidikan utk guru-guru
a.
Pend. Moral berfokuskan kpd isu-isu keadilan, kesamaan dan keperluan manusia.
b.
Program pend. Mnoral diintergrasikan dlm kurikulum
c.
Perbincangan moral membantu perkembangan moral semasa pelajar menggunakan corak
perbincangan transaktif.
d.
Struktur misi kooperatif membantu perkembangan moral dan akademik
e.
Guru-guru perlu memberi perhatian terhadap kesan buruk perlakuan tidak bermoral
drp peraturan yg dilanggar atau harapan social yg tidak dipenuhi.
Topik
6 – Guru PM sebgai Agen Perubahan
1.
Konsep sosialisasi - satu proses spjg
hayat yg perlu dilalui oleh sesorg individu utk menjadi anggota sesuatu
kelompok masy. Dgn mempelajari kebudayaan kelompok itu termasuk nilai, sikap
dan peranan yg sesuai.
2.
Norma sosial – Standard kelakuan yang dikongsi oleh anggota sesuatu kumpulan
dan akan dipatuhi serta diterima umum serta disahkan undang-undang.
3.
Kawalan sosial (KS) – memastikan anggotanya mematuhi norma, tradisi dan pola
t/laku yg sesuai bermoral dan benar. KS positif – motivasi ppsitif sesorg
individu utk mematuhinya cth beri hadiah, ganjaran dll. Ksnegatif – hukuman
atau ketakutan terhadap hukuman eg. Penjara, kematian dll.
4.
Peranan Keluarga (peringkat kanak-kanak)– Asuhan main peranan penting . Faktor
sikap ibu bapa s/ada autokratik, demokrasi dan saiz keluarga membentuk
sosialisasi individu.
5.
Rakan sebaya –Meningkat remaja hingga dewasa rakan sebaya menjadi model yg
ditonjolkan oleh kumpulan tertentu.
6.
Sekolah – mengajar pelajar ttg nilai-nilai kemanusiaan dan kemasyarakatan (
Durkheim ). Konflik akan berlaku antara nilai keluarga dan sekolah eg. Merokok.
7.
Komuniti – Masyarakat yg sensitif melahirkan kanak-kanak yg peka terhadap
keadaan sekeliling ( Kohlberg).
8.
Media massa – Peniruan melalui modeling yg
simbolik drp media massa
eg iklan, cerita, bahan bacaan.
9.
Ciri-ciri guru berkualiti
a) Mengetahuan yg mendalam dalam sesuatu
bidang pengkhususan.
b) Komitmen
c) Penambahbaik ilmu / kemahiran
- dedikasi
d) Role model / idola pelajar-
inspirasi
e) Mudah didekati, mesra , mampu
meny. Masalah
10.
Peranan Guru melahirkan generasi berkualiti.
a) Kaedah Pengajaran – menarik
minat pelajar terhadap pelajaran. Kaitkan m/p dgn nilai hidup.
b) Pemupukan nilai-nilai murni –
disisipkan melalui semua mp dan diperkukuhkan melalui kegiatan kokurikulum.
c) Pendidikan
kesusasteraan- Pengajian sastera ,
sejarah, dapat mengukuhkan binaan moraliti dalam diri sesorg.
d) Sistem pendidikan
mentor-mantee – mempertingkatkan pengetahuan agama dikalangan remaja yg
diuruskan oleh Pusat Islam dgn melantik guru agama khas.
e) Penubuhan kumpulan
peningkatan kualiti TQM – menolong pelajar yg lemah, mpertingkatkan
kecemerlangan pelajar, mengenalpasti punca masalah, mengenal faktor kejayaan
pelajar, menerangkan projek dan strategi yg dapat membantu dan mengawasi
kemajuan pelajar melalui proses pemantuan.
f) Melayan pelajar sebagai
pelanggan – memenuhi kehendak pelanggan yg mahu dari kta.
g) Rakan sekerja adalah
pelanggan – guru yg menerima kerja seterusnya drp sesorg guru yg lain.
h) Kerja berpasukan –
menggalakkan pelajar bekerjasama agar menjadi sebati dgn jiwa pelajar.
i) Kemajuan berterusan –
memahami masalah sebenar, menganalisis sebab dan punca serta mencadangkan
penambahbaikan.
Pendekatan
TQM memerlukan sesorg guru memahami murid dr segi perbezaan kebolehan ,
merancang pengajaran, dan pembelajaran aktif.
Topik
7 – Kaedah Mengajar P Moral
1.
Kaedah Main Peranan – melakonkan sesuatu situasi atau masalah atau peristiwa yg
dianggap penting. Pelajar diberi peranan mengikut watak dlm situasi yg
ditentukan.
Proses
Main Peranan :
a)
Dimulakan dgn penyampaian dilema
b)
Apa yg perlu dilakukan oleh watak dalam dilema
c)
Meminta pelajar maikan peranan ikut watak
d)
Merancang b/mana aktiviti main peranan dilakukan
e) Pelajar lain sebagai pemerhati – menilai
f)
Mberi penekanan kpd aspek perasaan
g)
Perbincangan ttg akibat semasa teknik main peranan
h)
Mbuat keputusan berasaskan generalisasi
i)
Ulang aktiviti mlibatkan plj lain.
2.
Kaedah bermain / bercerita –
Kaedah
permainan mgunakan kem. Mendengar, bertutur , membaca dan menulis.
a)
Mransang interaksi verbal pelajar
b)
Menambah kefasihan dan keyakinan
c)
Menyediakan konteks pembelajaran
d)
Bertindak sebagai alat yg dapat mengikis rasa bosan
e)
Sebagai alat pemulihan, pengukuhan dan pengayaan.
Kaedah
bercerita – membina kecekapan dan digunakan utk menyampaikan nilai-nilai moral
kpd plj. Perkembangan cerita berdasarkan kpd permulaan,kemuncak dan kesudahan
cerita dgn guna teknik persembahan, suara, geraklaku dan kawalan mata.
a) pilih cerita yg sesuai dgn umur,kecerdasan dan minat
plj. Dan sesuai dgn isi pelajaran.
b) Kaji cerita itu dan masukkan aspek moral.
c) Hafazkan frasa dan ayat penting.
d) Latih bercerita.
e)
Kekalkan hubungan baik antara guru dan murid
f)
Guru bercerita @ gunakan kaset dlm keadaan selesa.
g)
Bedrcerita dan menyoal berselang-seli
h)
Guru boleh menggunakan gambar, objek sebenar dll
i)
Sediakan kad perkataan , frasa yg berkait dgn aspek moral
j)
Galakkan penyertaan plj disetiap peringkat.
3.
Kaedah nyanyian dan lakonan – melatih pelajar mgunakan unsur bahasa,
paralinguistik (nada,intonasi) dan bukan lingustik (mimik muka, gerak tangan,
kepala) dgn berkesan.
Lakonan
boleh dilakukan secara spontan tanpa skrip dan berlakon berasaskan skrip yg
disediakan.
Lakonan
tanpa menggunakan skrip :
a)
Plj perlu memahami cerita dan nilai yg berkaitan
b)
Plj perlu setuju melakonan peranan.
c) Guru beri tunjuk ajar.
d) Perbincangan ttg nilai dalam cerita diakhir lakonan.
Lakonan
mgunakan skrip
a)
Plj perlu memahami kandungan skrip
b)
Pelakon boleh dipilih
c)
Pelakon mbaca dan mlakon skrip yg berkaitan
d)
Perbincangan ttg nilai dalam cerita diakhir lakonan
Teknik
nyanyian
a)
Nyanyikan lagu yg berkaitan dgn nilai moral
b) Mengajar mengenai senikata lagu
c) Plj mnyanyi barisan demi barisan
d) Plj mnyanyi secara keseluruhan
e) Terangkan nilai drp lagu tersebut.
4. Perbincangan – aktiviti mengeluarkan dan mengulas ttg
sesuatu tajuk bertujuan melatih plj mengeluartkan pendapat dgn bernas.
a)
Guru menarik perhatian murid terhadap tajuk
b)
Bahagikan kumpulan dan lantik seorg ketua
c)
Setiap kump. Mendapatkan maklumat secara berbincang
d)
Kajian kes- plj berbincang, beri pendapat, melapor.
e) Guru bergerak kpd semua kumpulan mengarahkan halatuju
perbincangan.
f) Buat laporan – mjalankan aktiviti penulisan.
5. Kaedah lawatan dan projek.
Sebelum lawatan-
a) Pilih tempat sesuai dgn penekanan nilai
b) Sediakan panduan
c) Terangkan perkara utama dan cara menulis laporan
d) Sampel laporan : tempat , tarikh/waktu, tujuan,
pemerhatian yg dibuat, nilai yg dipelajari, kebenaran ibu bapa.
Semasa Lawatan
a) Beri bimbinganb dan mengawasi pelajar
b) Disiplin dan tingkahlaku semasa lawatan.
Selepasa
lawatan
a)
Kumpulkan gambar dan bahan serta pamerkan dlm kelas
b)
Tuliskan laporan ttg nilai yg dipelajari semasa lawatan.
6.
Kaedah Tunjuk cara- sesorg pelajar ditunjukcara utk menyelesaikan sesuatu
masalah yg diberi dgn pertolongan guru – merancang, melaksana dan mengumpul
data bagi mhasilkan satu projek.
7.
Kaedah Pameran - menggunakan proses
mendengar dan melihat utk memberi penjelasan ttg bahan yg dipamerkan.
8.
Kaedah Penyelesaian Masalah – mewujudakan interaksi antara guru dan murid. Guru
mengemukakan soalan yg berkaitan dgn isi pj
Tujuannya
:
a)
Mengesan pengetahuan pelajar
b)
Menggalakkan plj berfikir secara kreatif,inovatif,logik dan kritis
c)
Mendorong plj menyusun dan mhurai bahan yg diajar
d)
Soalan yg bermutu menajamkan pemikiran pelajar
Peranan
guru
a)
soalan mesti jelas dan ringkas
b)
Semua pelajar diberi peluang menjawab soalan
c)
Soalan perlu berkait dgn apa yg dipelajari sesuai dgn kebolehan
d) Soalan diberi mengiklut aras.
9. Kaedah Penyelesaian konflik – dikenali sbagai
brainstorming – sesi perbincangan setiap ahli kumpulan memberi pendapat.
a) Topik perbincanga mesti sesuai dfgn kebolehan dan
minat plj
b) Garis panduan mesti ringkas dan tepat
c) Semua idea yg diber perlu dicatat
d) Memilih pengerusi yg betul-betul layak
e) Setiap ahli diberi peluang kemukakan cadangan
f)
Plj digalakkan beri idea
g)
Perbincangan x formal digalakkan
h)
Peruntukan masa yg mencukupi
i)
Galak guna 5 W
j)
Cadangan /idea tak boleh dikritik
k)
Setiap ahli kumpulan mesti ada pelbagai kebolehan
10.
Kaedah penyelidikan – teknik tinjau siasat – merangkumi aspek soal selidik
untuk mendapat jawapan yg berorientasikan masalah bagi menimbulkan daya
refleksi dikalangan plj
Penggendalian
kaedah ini :
a)
Proses mengenali masalah b ) mengkaji ramalan c) mengumpul maklumat d)
menganalisis e) membuat rumusan.
Topik
8 – Kemahiran dalam P Moral
1.
Pembelajaran aktif
a)
Pembelajaran kolaboratif - menekankan proses penyiasatan dan inkuiri – ada
intraksi antara plj dgn bahan , plj dgn plj , plj dgn guru.
b)
Pembelajaran kooperatif –kerjasama
melibatkan kumpulan atau pasukan pelajar – menyiapkan tugasan yg bebas
drp kekangan masa, jarak dan tempat.
i.
Salin bergantung antara satu sama lain
ii.
saling berintraksi secara bersemuka
iii.
akauntabiliti individu
iv.
kemahiran kooperatif
v.
pemprosesan kumpulan.
- plj memainkan peranan aktif dlm kumpulan
- guru menyediakan bahan yg mencukupi utk perbincangan
-
menerangkan kpd ahli lain dlm pasukan mereka
-
menjimat masa proses p& P
-
guru berperanan sebagai fasilitator.
c)
Pemb./ TOC dan Kajian Masa depan.
Teory
of Contraint – faktor yg menyebabkan sesuatu sistem drp mendapat keuntungan yg
lebih drp apa yg hendak dicapai.
Apa
yg perlu diubah, Kepada apa hendak diubah, bagaimana utk menjalankan perubahan
tersebut.
Kajian
Masa depan – membolehkan generasi baru merancang dan mewujudkan masyarakat malaysia
yg berwawasan, rasional, kreatif, dinamik serta boleh menerima dan menangani
segala perubahan.
-
berfikir
secara kritis dan kreatif
-
memmbuat
keputusan ttg masa depan
-
mbina
sikap & nilai positif ttg masa depan
-
berkomunikasi
ttg masa depan
-
mempunyai
pengetahuan ttg masa depan
-
mbuat
kajian & murus maklumat ttg masa depan
Konsep
KMD
-
ramalan
dibuat ttg trend dan perubahan yg akan berlaku
-
menjangka
kesan atau akibat fenomena
-
mgunakan
sumber manusia bagi mengawal, menangani serta mengendalikan perubahan.
Kemahiran
khusus KMD
-
Pemahaman
konsep KMD
-
Pengumpulan
maklumat
-
Ramalan
dan anlisis
-
Imaginasi
/ kreativiti
-
Strategi
mengatasi cabaran
-
Proses
inovasi sosial – kem. Meny. Masalah
-
Membina
senario- bina gambaran masa depan
-
Penjelasan
nilai dan masa depan
-
Dimensi
kemapanan- mencorak dan membentuk mesa
depan dunia
Cara
menjalankan KMD
-
Guru
menrancang aktiviti
-
Memilih
tajuk / tema yg sesuai dgn teknik KMD
-
Berbincang
dgn murid
-
Membimbing
murid mencapai KMD dlm hasil kerja seni
2.
Kemahiran berfikir – Dr. Richard Paul – satu proses intelektual yg melibatkan
pembentukan konsep aplikasi, analisis, sintaksis dan menilai informasi yg
terkumpul melalui pengamatan, pengalaman, refleksi, pentaakulan.
Menurut
KPM – ada 2 kemahiran berfikir iaitu
a)
KB kritis – keberkesanan sesorg dlm mgunakan minda menilai keesahan atau
kebaikan sesuatu idea berdasarkan bukti dan sebab munasabab.
Contoh
– membanding & membeza, mbuat kategori, meneliti bahagian kecil dan
keseluruhan, menerangkan sebab, menyusun urutan, membuat ramalan, mengusul
periksa andaian, membuat inferens.
b)
KB kreatif – kebolehan menggunakan minda utk menjana idea-idea baru berdasarkan
keaslian dlm phasilannya. Contohnya menjana idea yg pelbagai, mencipta
metafora, analogi, dan definisi.
Ciri-ciri
nya
i) Sengaja menghasilkan idea
baru lain dr idea asal
ii) Mguna cara lain utk mlihat
sesuatu yg sdg
difikirkan.
iii) Mberi fokus kpd usaha
mengubah idea yg ada.
iv) Mencari idea baru utk
penyelesaian
v) Pemikiran X pernah puas hati
jawapan yg diberi
vi) Idea baru boleh
memeranjatkan fikiran biasa.
vii) Gemar menggunakan logik
songsang
viii) Tumpuan kpd apa yg mungkin
berlaku pd masa
depan.
c)
KB secara analitis – Berfikir secara analitikal ditandai oleh daya usaha utk
melihat sesuatu itu secara terperinci. Analisis ialah proses kita
mecah-belahkan masalah besar kpd bahgian kecil atau memahami situasi kompleks
kepada unsur-unsurnya.
3.
Pembelajaran Kontekstualisme dan kontruktivisme.
a)
Pembelajaran Kontekstualisme
Definisi
– Satu kaedah pemeblajaran yg menggabungkan isi kandungan dgn pengalaman harian
individu, masy. Dan alam pekerjaan melibatkan aktiviti hand-on dan mind-on.
Ciri-ciri
i.
M dapat memproses maklumat baru dgn cara yg bermakna dlm rangka minda.
ii.
maklumat disampaikan dlm konteks pelbagai dan bermakna
iii.
guru mewujudkan kepelbagaian persekitaran pembelajaran.
b)
Pembelajaran Konstruktivisme
Definisi
– Pengetahuan, idea, konsep dibina secara aktif oleh individu yg berfikir
berdasarkan pengetahuan sedia ada melalui proses metakognitif.
Ciri-ciri
i)
Penglibatan- simulasi perasaan ingin tahu
ii)
Penjelajahan – guna pend. Inkuiri utk menjelajah dan menyiasat
iii)
Penerangan- definisi konsep dan penyataan
iv) Penghuraian – menghubungkait sesuatu kemahiran /
konsep
v)Penilaian – menilai pemahaman pelajar melalui demotrasi
pemhaman dan kemahiran.
Peranan guru- Fasilitator, pembimbing, mengenalpasti
masalah, berfikiran terbuka, mencabar persepsi murid, beri masa yg secukupnya,
tahu melaksanakan pembelajran koperatif.
Peranan murid – sikap bertanggungjawab , memnpunyai
inisiatif kemuka isu , adakan perbincangan , mencabar hipotesis yg telah
dibuat, perlu mempunyai kemahiran maklumat dan penggunaan teknologi .
4. Kecekapan kecerdasan emosi
1.
Definisi kecerdasan moral – satu usaha membentuk insan yg menyeluruh dr segi
kognitif, afektif dan psikomotor.
2.
Aktiviti pemupukan kecerdasan moral – kenalpasti peraturan di rumah, menambah
jumlah hubungan dalam diri anak, memastikan anak-anak cukup tidur, memberi
pujian keatas usaha anak, memisahkan rasa takut dan sangsi kanak-kanak utk
mengelak perasaan takut, malu dan terhina. Tidak menggunakan kata kesat,
mengenali kemampuan minda kanak-kanak, menghapuskan sindiran utk mengalak sikap
terbuka.
3.
Kepentingan Pemupukan kecerdasan moral –
a)
Sesorg perlu mengetahui emosi dirinya terlebih dahulu dan bagaimana mengendalikannya.
b) Perlu bijaksana mengendalikan komunikasi dgn orang
lain.
c) Berupaya memotivasi diri secara tegas dan yakin.
Bab 9 dan 10 – anda semua boleh baca modul , senang je…
mudah ingat….. Sorry banyak sangat tugasan sekolah, PPD, JPN. Selamat
menghadapi peperiksaan akhir. SKOR A.. InsyaAllah… cg zul
Salam,
ReplyDeleteboleh share lebih banyak maklumat tentang teori kemoralan sosial dan teori keperibadian mulia.tq
really helpful... nice one... tq so muchie!! u've done a gd job oredy..
ReplyDeletethank you! its very helpful
ReplyDeletepembentukan insan moral secara terpimpin melalui sifat integriti. boleh tolong jelaskan?
ReplyDelete