Penilaian Pendidikan Moral
UNIT 4 |
PENILAIAN PENDIDIKAN MORAL
|
Sinopsis
Unit ini membincangkan tentang
penilaian mata pelajaran Pendidikan Moral, pembinaan instrumen pengukuran dan
penilaian, dan Penilaian Kendalian Sekolah Rendah (PKSR).
Tajuk penilaian Pendidikan Moral memberikan
kemahiran kepada pelajar mengetahui pelbagai jenis penilaian. Selain itu mereka akan juga didedahkan dengan
kemahiran membina jadual penentuan ujian (JPU) dan item ujian Pendidikan Moral. Pengetahuan ini penting supaya pelajar mahir
dalam merancang, membina dan mentadbir penilaian Pendidikan Moral dengan
berkesan.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir unit
ini pelajar dapat:
- merancang
dan membina pelbagai bentuk item penilaian Pendidikan Moral.
- berkemahiran
membina jadual penentuan ujian (JPU)
- menjalankan
penilaian berterusan mengikut konsep Penilaian Kendalian Sekolah Rendah
(PKSR) dengan tepat dan berkesan.
TAJUK 1
|
PENILAIAN PENDIDIKAN MORAL DI SEKOLAH
|
Pengenalan
Anda mungkin lebih kerap mendengar istilah ‘ujian’ daripada istilah ‘penilaian’.
Ini adalah kerana sepanjang anda berada di bangku sekolah anda diberi ujian dan
peperiksaan. Apakah sebenarnya penilaian?
Penilaian merupakan satu proses sistematik yang dijalankan dengan tujuan
mengumpulkan maklumat untuk membuat suatu taksiran. Taksiran ini amat berkaitan
dengan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
1.1 Jenis Penilaian
1.1.1 Penilaian
Formal
Pelajar sekalian,
sekarang mari kita lihat apakah jenis penilaian yang terdapat di dalam
Pendidikan Moral. Pada pendapat anda adakah penilaian
Pendidikan Moral sama dengan penilaian
bagi mata pelajaran lain?
Penilaian boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu penilaian formal dan
penilaian tidak formal. Penilaian formal
merangkumi penilaian formatif dan sumatif.
Penilaian formatif melibatkan penggunaan ujian untuk mengukur
perkembangan pembelajaran setelah pelajar selesai mengikuti satu unit pelajaran
yang kecil. Keputusan yang diperolehi
digunakan untuk memperbaiki pembelajaran dan bukan untuk menetapkan gred atau
kedudukan dalam bilik darjah. Program
pengayaan akan diadakan untuk murid-murid yang mendapat pencapaian yang
cemerlang, manakala program pemulihan akan diadakan untuk murid-murid yang
tidak dapat menguasai pembelajaran tersebut.
Penilaian sumatif ialah penilaian yang dijalankan pada akhir suatu
kursus. Tujuannya adalah untuk menentukan gred atau taraf sijil. Skop ujian sumatif adalah luas dan ia lazimnya mengukur satu
contoh semua tugasan pembelajaran yang ditetapkan dalam pengajaran.
Perbandingan antara ujian formatif
dan sumatif:
|
UJIAN FORMATIF
|
UJIAN SUMATIF
|
Fungsi
|
Menghasilkan maklumat balik kepada murid dan guru
tentang kemajuan murid
|
Pensijilan
murid pada akhir kursus
|
Masa
diberi
|
Sepanjang
pengajaran
|
Pada
akhir satu-satu kursus atau unit
|
Kesukaran
item
|
Berubah-ubah
mengikut segmen
|
Semua
peringkat.
|
Jenis
alat
|
Alat
pengukur formatif yang di bentuk khusus
|
Peperiksaan
akhir tahun
|
Contoh
|
Ujian bulanan, lembaran kerja, buku skrap dan lain-lain
|
UPSR, PMR, SPM, STPM, Peperiksaan Sijil Perguruan,
peperiksaan akhir tahun
|
1.1.2 Penilaian Tidak Formal
Matlamat utama penilaian tidak formal adalah memberi gambaran yang menyeluruh mengenai profil pelajar dari
segi nilai dan sikap. Pelaporan
penghayatan ini hendaklah membayangkan ciri-ciri perkembangan pelajar. Ia tidak
seharusnya memberi gambaran gagal atau lulus tetapi menghuraikan tahap kemajuan
pelajar.
Pelbagai cara digunakan untuk menjalankan penilaian tidak formal iaitu :
i.
Pemerhatian
ii.
Senarai semak dan
skala pemeringkatan
iii.
Rekod Anekdot
iv.
Hasil kerja
pelajar
v.
Temu bual
i) Pemerhatian
Guru Pendidikan Moral atau guru kelas akan memerhatikan tingkah laku
pelajar di dalam dan di luar bilik darjah. Hasil pemerhatian guru tentang kelebihan
dan kelemahan pelajar boleh direkodkan dalam borang yang direkabentuk oleh guru
atau pun menilai tingkah laku murid-murid dengan menggunakan borang pemerhatian
yang telah ditentukan.
ii) Senarai semak
Senarai tingkah laku yang dijangka oleh murid-murid daripada Tahun satu
hingga Tahun enam telah ditentukan terlebih dahulu. Guru akan menyemak prestasi
pelajar berasaskan kriteria tingkah laku yang ditentukan untuk satu tempoh
tertentu. Semakin tinggi markah senarai semak,
semakin banyak tingkah laku positif yang
dijangkakan telah ditonjolkan oleh murid-murid. Sampel Senarai semak
Tingkah laku pelajar adalah seperti yang berikut :-
|
SENARAI SEMAK
TINGKAHLAKU PELAJAR
|
Nama : Kelas: Tempoh :
BIL
|
TINGKAH LAKU
|
PEMERHATIAN
|
|
(YA)
|
(TIDAK)
|
||
1.
|
Menjaga kebersihan
diri, bilik darjah dan kawasan sekolah
|
|
|
2.
|
Menghormati rakan, guru dan kakitangan lain di sekolah
|
|
|
3.
|
Mematuhi arahan , peraturan dan undang-undang
|
|
|
4.
|
Bersopan santun
|
|
|
5.
|
Memberi kerjasama kepada rakan dan guru
|
|
|
6.
|
Selalu bersikap adil
|
|
|
7.
|
Menepati masa
|
|
|
8.
|
Menghabiskan tugasan yang diberikan
|
|
|
|
Jumlah skor
|
|
|
iii) Skala
Pemeringkatan
Teknik skala pemeringkatan melibatkan menilai tingkah laku pelajar
berdasarkan satu skala. Kelebihan teknik
ini adalah ia dapat menilai tingkah laku pelajar bukan hanya setakat `Ya ‘ atau
`Tidak’ tetapi berasaskan satu skala
pemeringkatan sebab peringkat amalan dan penghayatan nilai adalah sangat berbeza di antara seorang pelajar dengan
pelajar yang lain. Semasa menggunakan teknik penilaian tidak formal, guru perlu
memastikan dia tidak dipengaruhi oleh kesan halo. Kesan halo boleh berbentuk
positif atau negatif. Kesan halo merujuk kepada keadaan di mana sesuatu ciri
samada positif atau negatif yang
menonjol memberi kesan terhadap penilaian pelajar tersebut. Pengaruh kesan halo
akan memberi penilaian yang tidak adil kepada murid-murid yang baik dalam
amalan nilai moral yang lain tetapi lemah dalam sesuatu nilai yang menonjol.
Berikut adalah
satu contoh skala pemeringkatan :-
BORANG PENILAIAN TINGKAH LAKU / SAHSIAH (SKALA PEMERINGKATAN)
Nama : Kelas : Tahun:
TINGKAH LAKU
|
SEMESTER
1
|
SEM
ESTER 2
|
|||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
1. Mematuhi
peraturan sekolah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
2.
Berdiri tegak
semasa menyanyikan lagu
`Negaraku’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
3.
Berbaris semasa
perhimpunan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
4.
Memberikan salam
apabila berjumpa dengan guru
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
5. Tidak membuat
bising semasa
guru tidak ada dalam kelas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
6.
Mendengar arahan guru
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
7. Menghantar kerja rumah pada masa
yang ditetapkan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
8.
Memakai pakaian seragam
sekolah yang kemas dan bersih
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Skor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Jumlah Besar
|
|
|
|||||||||||
Skala : 1- sangat rendah
2-
rendah
3-
sederhana
4-
baik
5-
sangat baik
iv) Rekod Anekdot
Rekod anekdot merupakan satu rekod perisitiwa yang berlaku dalam sesuatu tempoh tertentu. Sebelum sesuatu catatan dibuat
guru haruslah memerhatikan tingkah laku pelajar dengan tepat dan teliti.
Pemerhatian untuk menilai tingkah laku pelajar seharusnya merangkumi seberapa
ramai pelajar yang mungkin.
Tingkah laku yang
diperhatikan haruslah direkodkan dengan jelas, ringkas dan objektif. Kemudian
guru harus membuat pentafsiran atau intepretasi tingkah laku yang diperhatikan.
Berikut adalah satu contoh rekod anekdot :-
REKOD ANEKDOT
Nama Pelajar
:_________________________
Tahun : ________________
|
||
Tarikh
|
Jenis Perlakuan
|
Komen
|
9.7.04
17.8.04
23.8.04
2.9. 04
3.9. 04
|
Bergaduh di dalam kelas
Berbual-bual semasa perhimpuan
Tidak memakai lencana sekolah
Merosakkan meja di dalam kelas
Meniru semasa ujian matematik
|
|
Tandatangan
Guru ___________________
|
V) Hasil Kerja Pelajar
Prestasi seseorang pelajar boleh juga dinilai berdasarkan hasil kerja yang
dijalankan oleh murid-murid dalam dan di luar bilik darjah. Guru boleh menilai
hasil murid-murid berasaskan isi kandungan dan sikap semasa menghasilkan kerja.
Aspek–aspek yang boleh dinilai termasuk sikap dan kebolehan berkolaborasi
dengan orang lain dalam menghasilkan kerja.
Vi) Temu bual
Temu bual melibatkan interaksi bersemuka dengan murid-murid. Murid-murid
diberikan peluang menyatakan perasaan mereka yang dapat menggambarkan sikap
mereka. Semasa menjalankan temu bual, guru mendorong pelajar berfikir supaya
dapat mewujudkan pelbagai situasi untuk merangsangkan pelajar berfikir secara
kritis dan membuat pertimbangan moral.
|
Latihan
untuk menguji kefahaman konsep-konsep, isu-isu penting dengan membuat ulasan.
|
Soalan 1
Anda telah pun
faham tentang penilaian formatif dan
penilaian sumatif. Tuliskan perbezaan
antara kedua-dua penilaian ini mengikut jadual yang diberikan.
PERBEZAAN
|
PENILAIAN
FORMATIF
|
PENILAIAN
SUMATIF
|
Fungsi
|
|
|
Masa
diberi
|
|
|
Contoh
|
|
|
Soalan 2
Bandingkan
penilaian formal dan tidak formal berasaskan aspek-aspek berikut:-
PERBANDINGAN
|
PENILAIAN FORMAL
|
PENILAIAN
TIDAK FORMAL
|
Fungsi
|
|
|
Kelebihan
|
|
|
Kelemahan
|
|
|
|
Dapatkan
seberapa banyak maklumat di perpustakaan atau pusat sumber yang berdekatan untuk membantu
pemahaman anda.
|
Rumusan
Penilaian
merupakan satu proses sistematik untuk mengumpul maklumat yang digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran. Penilaian ialah proses yang menggunakan data
kualiti dan data kuantiti untuk membuat taksiran tersebut.Penilaian biasanya
dianggap sebagai suatu proses pengujian yang formal dan biasanya menimbulkan
tekanan dan ketegangan di kalangan pelajar.
|
Senarai
buku rujukan yang digunakan oleh penulis dalam penyediaan modul.
|
Bacaan Asas:
Ee Ah Meng, (1994) Pendidikan
Moral (Elektif), Kuala Lumpur ,
Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Rujukan:
Abd. Rahman Md. Aroff (1999) Pendidikan moral Teori: Etika dan Amalan Moral,
Universiti Putra Malaysia , Serdang.
TAJUK 2
|
PEMBINAAN INSTRUMEN PENGUKURAN DAN
PENILAIAN
|
Pendahuluan
Ujian bilik darjah bertujuan mendapatkan maklumat yang sah, yang boleh
dipercayai serta berguna berhubung dengan pencapaian pelajar-pelajar. Proses
ini melibatkan usaha penentuan tentang perkara/butiran/aspek apa yang hendak
diukur dan kemudian mentakrifkannya supaya item ujian boleh dibina untuk
mengukurnya. Domain
pencapaian pelajar hendaklah jelas supaya item soalan dapat dibentuk untuk
merangkuminya.
Langkah-langkah
dan prosedur pembinaan ujian hendaklah mematuhi perkara-perkara berikut:
·
Menentukan tujuan
dan objektif pengajaran yang hendak
diuji.
·
Menentukan Jadual penentuan ujian
·
Menulis item-item soalan.
·
Menyunting item.
·
Menjalankan praujian.
·
Mentadbir ujian atau peperiksaan.
2.1 Menentukan
Tujuan Ujian dan objektif pengajaran yang hendak diuji
Dengan adanya tujuan yang jelas tugas menyediakan jadual
penentuan ujian dapat dipermudah. Ujian-ujian boleh diklasifikasikan mengikut
tujuan. Biasanya ada empat jenis ujian iaitu ujian penempatan, ujian formatif,
ujian diagnostik dan ujian sumatif.
·
ujian penempatan
bertujuan menentukan sama ada pelajar mempunyai kemahiran yang diperlukan untuk
mengikuti satu-satu kursus. Ia juga menguji pengetahuan sedia ada pelajar dan sejauh mana mereka telah mencapai
objektif pelajaran yang ditentukan.
·
ujian formatif
bertujuan mengukur kemajuan pelajar serta memberikan maklum balas kepada guru.
·
ujian diagnostik
bertujuan mencari punca-punca kelemahan pelajar.
·
ujian sumatif pula diberikan pada penghujung sesuatu kursus
untuk tujuan pensijilan.
Hasil pengajaran yang akan diukur hendaklah sejajar dengan objektif
pengajaran. Satu cara menentukan objektif pengajaran adalah dengan menggunakan
taksonomi objektif pendidikan. Taksonomi ini merupakan sistem yang mengelaskan
objektif domain-domain kognitif (Bloom 1956), afektif (Krathwohl 1964) dan
psikomotor (Harrow 1972).
Pengukuran nilai di sekolah tertumpu kepada 2 aspek utama iaitu aspek
kognitif dan aspek afektif. Aspek kognitif menekankan intelek atau pengetahuan
tentang kategori dan jenis nilai manakala aspek afektif menekankan penghayatan
nilai-nilai berkenaan dalam membuat pertimbangan / keputusan dalam situasi
harian.
|
Latihan 2.1
Cuba uji kefahaman anda dengan menyiapkan latihan
berikut :
|
Soalan 1
Anda berkhidmat di
sebuah sekolah di luar bandar. Oleh sebab perkhidmatan anda di sekolah tersebut
begitu lama anda amat disenangi oleh warga pendidik termasuk guru besar.
Lantaran jasa dan tugas anda kepada sekolah begitu meyakinkan mereka, pentadbir
sekolah melantik anda sebagai setiausaha peperiksaan yang bertanggungjawab
mengendalikan Peperiksaan UPSR. Huraikan
tugas-tugas dan cadangan-cadangan yang anda fikirkan perlu supaya pentadbiran
ujian ini dapat dilaksanakan secara lebih berkesan.
|
Masa untuk rehat. Sila minum dulu. Selepas ini anda
bolehlah teruskan pembacaan bagi tajuk yang berikutnya.
|
2.2 Penyediaan Jadual Penentuan Ujian
Setelah kita mengetahui tentang konsep penilaian, tujuan penilaian dan ujian yang akan dilaksanakan kita akan
memberikan tumpuan tentang perkara yang lebih penting sebelum dilaksanakan satu-satu
ujian hendak dilaksanakan iaitu Jadual Penentuan Ujian (JPU).
Pembentukan JPU penting untuk membantu guru dalam penggubalan soalan-soalan
ujian. Fungsi Jadual Penentuan Ujian
ialah untuk:
·
menghuraikan domain pencapaian yang akan diukur,
·
dan memberikan satu panduan untuk mendapatkan satu sampel
item-item soalan
Langkah-langkah
yang perlu diambil dalam menyediakan Jadual Penentuan Ujian adalah :
·
memilih hasil pembelajaran yang hendak diuji,
·
menyenaraikan isi bahan pelajaran, dan
·
membina
carta-carta dua hala.
JADUAL PENENTUAN
UJIAN
Bagi Kertas Ujian
Pendidikan Moral
Aras kemahiran
isi atau kandungan
|
Pengeta-huan (5.0%)
|
Kefaha-
haman
(25%)
|
Aplikasi
(55%)
|
Analisis
(10%)
|
Sintesis
(2.5%)
|
Peni-
laian
(2.5%)
|
Jumlah
|
Nilai kebersihan
Fizikal & mental
Nilai harga Diri
Sayang
terhadap keluarga
Tanggung
jawab terhadap masyarakat
Cinta akan Negara
Kebersihan & Keindahan Alam Sekitar
|
1
1
1
|
1
1
1
4
2
1
|
1
1
4
11
4
1
|
3
1
|
1
|
|
2
2
6
20
8
2
|
Jumlah
|
3
|
10
|
22
|
4
|
1
|
|
40
|
Jadual di atas menunjukkan kertas soalan Pendidikan Moral terdiri daripada
40 soalan objektif bagi tahun 5. Semua topik disenaraikan di sebelah kiri
(paksi kandungan) manakala aras kemahiran di paksi mendatar. Ia mengandungi
aras koginitif dibahagikan kepada pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis,
sintesis dan penilaian.
Contoh jadual ini menunjukkan 2
soalan topik 1 (1 soalan kefahaman dan 1 soalan aplikasi), 20 soalan topik 4 (1 soalan aras pengetahuan,
4 soalan aras kefahaman, 11 soalan aras aplikasi, 3 aras soalan analisis dan 1
soalan aras sintesis) yang perlu disediakan untuk ujian berkenaan.
Pada umumnya dari JPU di atas, peratus taburan soalannya ialah:
·
5.0% aras
pengetahuan
·
25% aras kefahaman
·
55% aras aplikasi
·
10% aras analisis
·
2.5% aras sintesis
·
2.5% aras penilaian
JPU memberi
faedah-faedah berikut iaitu:-
·
menunjukkan ujian bukan dibina secara
sembarangan.
·
menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian.
·
merupakan satu
panduan kepada penggubal soalan.
·
menstabilkan aras kesukaran ujian dari setahun
kesetahun.
·
menetapkan bidang
serta pemberatan yang diberi di dalam sesuatu ujian.
·
membolehkan ujian itu dibina oleh
penggubal-penggubal yang berlainan.
·
membolehkan perbandingan dibuat di antara satu
ujian dengan ujian lain .
|
Latihan 2.2
Cuba uji kefahaman anda dengan menyiapkan latihan
berikut
|
Soalan 1
Sebagai guru Pendidikan Moral di sekolah, anda diberi
amanah sebagai salah seorang penggubal soalan mata pelajaran Pendidikan Moral
dalam satu Mesyuarat Penggubal soalan bagi matapelajaran ini. Tugas anda
adalah menyediakan satu JPU untuk 30 soalan Tahun 4. Berikan 4 faedah JPU
disediakan untuk ujian
|
RUMUSAN
·
JPU membantu dalam penggubalan soalan-soalan,
·
JPU dapat
menghuraikan domain pencapaian yang akan diukur, dan
·
Ia juga memberi panduan untuk mendapatkan satu sampel
item-item soalan.
|
Anda
perlu rehat dahulu sebelum meneruskan bacaan berikutnya
|
2.3 Pembinaan
Item Ujian
Pendahuluan
Penilaian dalam
Pendidikan Moral lazimnya dijalankan dalam dua bentuk iaitu secara formal dan
tidak formal. Penilaian dalam bentuk formal dijalankan melalui penilaian yang
berbentuk ujian pensil kertas. Penilaian formal boleh berbentuk objektif dan
subjektif.. Jenis-jenis ujian objektif
dan subjektif :-
Soalan Objektif
|
Soalan Subjektif
|
- jawapan
terbaik
- Positif dan
negatif
- Cantuman
|
|
Panduan Membina
Soalan Objektif dan Subjektif
Soalan objektif dan subjektif boleh dibentuk mengikut
aras-aras kognitif yang berbeza iaitu aras pengetahuan, kefahaman, aplikasi,
analisis, sintesis dan penilaian. Dua jenis soalan ini boleh membekalkan
maklumat yang berguna mengenai prestasi pelajar. Setiap jenis ujian mempunyai
kebaikan dan kelemahannya tersendiri. Umumnya kedua-dua jenis soalan ini adalah
untuk mengukur pencapaian dan prestasi pelajar di alam persekolahan mereka.
Kebaikan dan
Kelemahan Ujian Objektif dan Subjektif
Kebaikan
soalan objektif adalah seperti berikut:-
- merangkumi semua bidang
matapelajaran.
- masa untuk menjawab serta memeriksa amat singkat.
- objektivitinya tinggi. Markah yang sama diberi oleh
pemeriksa yang berbeza.
- emosi pemeriksa tidak mempengaruhi
pemarkahan.
Keburukan
soalan objektif adalah seperti berikut :-
·
pembinaan ujian
memerlukan belanja, masa dan tenaga yang tinggi.
·
tidak dapat
menguji calon di aras kognitif yang tinggi.
·
menggalakkan
pelajar meneka jawapan.
·
pelajar kurang
membuat persiapan rapi
Kebaikan soalan subjektif adalah
seperti berikut:-
·
senang dibina dan
ditadbir.
·
menguji sejauh
mana seorang pelajar menyatakan ideanya.
·
boleh digunakan
dalam kebanyakan mata pelajaran.
·
peluang untuk meneka jawapan dapat dikurangkan.
Kelemahan soalan subjektif adalah seperti berikut:-
·
unsur subjektiviti akan mempengaruhi kesahan dan
kebolehpercayaan ujian.
·
ia hanya merangkumi bidang yang terhad kerana bilangan
soalan ini terhad.
·
pemarkahan
mengambil masa dan tenaga yang banyak.
·
pelajar boleh membuat ramalan terhadap soalan-soalan yang
dikemukakan.
Contoh item-item ujian soalan
objektif adalah seperti berikut:-
1. Contoh
soalan objektif (Jawapan terbaik)
Bayangkan anda
ialah seorang pustakawan sekolah. Semasa menjalankan tugas, anda mendapati bahawa dua orang
rakan anda sedang berbual dengan suara yang tinggi. Apakah tindakan anda
A.
Memarahi mereka
B.
Menasihati mereka
C.
Tidak mempedulikan
mereka
D.
Menghalau mereka
keluar dari perpustakaan
2. Contoh soalan objektif (Cantuman)
Tindakan berikut yang manakah menunjukkan sikap menyayangi alam sekitar
I Menebang pokok sesuka hati
II Membuang sampah ke dalam sungai
III Menanam pokok bunga di kawasan lapang
IV Mengumpulkan surat khabar
untuk kitar semula
V Menderma baju lama ke rumah
anak yatim
A.
I dan II sahaja
B.
II dan III sahaja
C.
II, III dan IV
sahaja
D.
III,IV dan V
sahaja
3.Contoh soalan
objektif (Positif / negatif)
Kalau kita
memecahkan pasu bunga jiran dengan tidak sengaja, kita harus lakukan
perkara-perkara berikut kecuali
A. Membayar ganti
rugi kepada jiran
B. Melarikan diri
dari tempat kejadian
C.
Menggantikan pasu
bunga yang baru
D.
Mengaku kesalahan
dan meminta maaf daripada jiran
4. Contoh soalan betul / Salah
a) Apabila Sabri marah, dia memukul
adiknya. ( )
b) Kita perlu berusaha gigih untuk
mencapai kejayaan ( )
5. Contoh
Soalan Subjektif (Lengkapkan ayat)
a) Peperiksaan
akhir hampir menjelang, anda harus ________________________
b) Sikap yang suka
menjaga kebersihan alam sekitar akan menguntungkan kita
kerana ____________________________________________________
6. Contoh
Soalan Subjektif (Jawapan pendek)
a) Huraikan 3 cara menyayangi alam sekitar
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
b) Manjit bermain
bola keranjang ketika hujan lebat. Pakaiannya menjadi basah dan kotor. Apabila
sampai di rumah , Manjit terus makan kerana
letih dan lapar. Nyatakan 3 tindakan yang patut diambil oleh Manjit jika
dia mengamalkan nilai kebersihan diri
1.________________________________________________________________
2.________________________________________________________________
3.________________________________________________________________
|
Latihan 2.3
Cuba uji kefahaman anda dengan menyiapkan latihan
berikut
|
Soalan
1
Bina lima soalan aneka pilihan yang berbeza aras
kesukarannya. Setiap satu mengandungi empat pilihan jawapan. Soalan-soalan hendaklah
berkaitan dengan satu bidang pembelajaran dalam sukatan pelajaran Pendidikan
Moral sekolah rendah.
Soalan 2
Sediakan
4 soalan subjektif Pendidikan Moral untuk Tahun 4
Rumusan:
1. Ujian objektif
memerlukan pelajar memberikan respons yang pendek atau dipilih daripada
beberapa pilihan jawapan. Contoh ujian objektif ialah ujian aneka pilihan,
salah benar, ujian padanan dan ujian melengkapkan jawapan.
2.
Ujian subjektif
terdiri daripada soalan yang memerlukan pelajar memberikan respons secara
bertulis.
3.
Pembinaan
instrumen tentang pengukuran dan penilaian bertujuan mendapatkan maklumat yang
sah, boleh dipercayai serta berguna berhubung dengan pencapaian
pelajar-pelajar. Proses ini melibatkan usaha penentuan tentang apa yang hendak
diukur, kemudian mentakrifkannya supaya item ujian boleh dibina untuk
mengukurnya. Domain pencapaian pelajar hendaklah jelas supaya item soalan dapat
dibentuk.
|
Buatkan
catatan atau nota-nota penting.
|
Bacaan Asas
Abd. Rahman Md.Aroff & Chang Lee Hoon
(1994). Pendidikan Moral. Longman Malaysia Sdn.
Bhd., Petaling Jaya.
Rujukan
Ee Ah Meng
(1994) Pendidikan Moral (Elektif) Kuala Lumpur . Penerbit
Fajar Bakti Sdn. Bhd.
TAJUK 3
|
PENILAIAN
KENDALIAN SEKOLAH RENDAH (PKSR)
|
Pengenalan
Penilaian kendalian sekolah rendah (PKSR) ialah suatu sistem penilaian
berhubung dengan kebolehan dan prestasi pelajar. Penilaian ini dijalankan oleh
pihak sekolah berasaskan matlamat KBSR.
Alat ujian merupakan alat-alat yang direka bentuk oleh guru dan bukan
agensi peperiksaan di peringkat pusat. Sebenarnya PKSR ialah proses penilaian
yang diselaraskan dengan proses pengajaran-pembelajaran di bilik darjah untuk
mengesan kemajuan perkembangan individu secara menyeluruh.
3.1 Tujuan-tujuan PKSR
1. Meningkatkan mutu
penilaian kerana item penilaian digubal oleh sekumpulan guru di peringkat
daerah dan bukan seorang dua guru di satu-satu sekolah. Kerana itu proses
pengukuran pembelajaran pelajar lebih bermakna
2. Tekanan untuk
lulus peperiksaan dapat dikurangkan
3.
Mewujudkan suasana
pengajaran-pembelajaran yang lebih menyeronokkan
4. Meninggikan taraf
ikhtisas guru kerana pengalaman baru dapat diperolehi
3.1.1 Skop Penilaian
PKSR merangkumi
proses pendidikan dari semua aspek – kognitif (mental), afektif (nilai, sikap,
minat) dan psikomotor (pergerakan otot yang dirangsangkan oleh deria mental)
3.1.2 Pendekatan PKSR
PKSR dilaksanakan melalui cara-cara berikut:
·
Ujian pencapaian –
mengukur pencapaian pelajar dari aspek pengetahuan dan kefahaman
·
Ujian prestasi –
menilai kebolehan pelajar dari aspek lisan, bacaan, kemahiran psikomotor
pendidikan jasmani, amali muzik dan ko-kurikulum
·
Pemerhatian –
mengenal pasti dan mencatat ciri-ciri perkembangan pelajar dari aspek afektif
seperti dalam Pendidikan Moral, agama dan ko-kurikulum
·
Ujian situasi –
mengenal pasti sikap dan minat pelajar
melalui situasi tertentu
·
Pentaksiran hasil
kerja – mengenal pasti mutu hasil kerja yang dicapai dalam latihan dan
projek yang dihasilkan pelajar dalam
Pendidikan Moral
|
Rujuk
kepada individu tertentu yang pakar atau mahir seandainya anda memerlukan
bantuan
|
Syabas, anda telah dapat memahami sepenuhnya apa yang telah dibincangkan di
atas. Sekarang, teruskan dengan menjawab soalan latihan di bawah.
|
Latihan 3.1
Cuba uji kefahaman anda dengan menyiapkan latihan
berikut
|
Soalan 1
Dalam pendekatan PKSR terdapat ujian situasi iaitu untuk mengenal pasti sikap dan nilai pelajar melalui pelbagai
situasi yang diberikan. Berikan pandangan anda berpandukan satu situasi yang
dikemukakan di bawah.
Contoh:
Situasi
|
Soalan
|
Jawapan anda
|
Satu acara Hari Kebangsaan di Kuantan ialah perarakan
kereta berhias. Dalam keadaan yang penuh sesak dua helai wang RM10.00 telah
tercicir daripada poket seorang pengunjung
|
Apakah
anda akan buat apabila terjumpa wang itu?
|
A.
B.
C.
D.
|
3.2 Masalah Penilaian Pendidikan Moral di
Sekolah.
Setiap mata pelajaran yang diajar di sekolah harus diuji atau dinilai sama ada dalam
bentuk formal atau tidak formal. Disebabkan Pendidikan Moral amat
menitikberatkan domain afektif iaitu berhubung dengan pembentukan sikap, nilai,
dan emosi maka penilaian terhadapnya sering menghadapi masalah.
Masalah 1: Penilaian moral susah dinilai secara
afektif
Bagaimana kita hendak menilai sikap dan tabiat selepas satu waktu
pengajaran?
Situasi: Cikgu Ahmad
mengajar mata pelajaran Pendidikan Moral Tahun 4. Tajuk yang disampaikannya
pada hari itu ialah ‘nilai kebersihan’. Murid-murid didapati menyimpan kuku
yang pendek dan bersih pada hari yang kedua.
Bolehkah kita menganggap guru tersebut berjaya kerana pelajar-pelajar telah
memotong dan membersihkan kuku mereka?
Masalah 2: Proses
penilaian memerlukan masa yang panjang
Penilaian moral biasanya dilakukan melalui penilaian formal seperti
mengadakan ujian aneka pilihan, jawapan pendek, melengkapkan cerita dan memadan
gambar dan kenyataan. Penilaian juga dibuat melalui penilaian tidak formal
seperti senarai semak, skala pemeringkatan serta rekod peristiwa (rekod
anekdot).
Masalah 3: Penilaian Pendidikan
Moral adalah subjektif
Sesetengah alat yang digunakan dalam penilaian Pendidikan Moral banyak
dipengaruhi oleh perasaan penilai atau penguji. Penilaian jenis ini tidak tepat
dan diragui
Masalah 4: Penilaian Pendidikan
Moral membawa banyak implikasi
Domain afektif yang yang meliputi sikap, nilai, minat dan perasaan
merupakan domain yang amat sukar dinilai
Situasi: Seorang pemandu
kereta berhenti apabila lampu isyarat berwarna merah. Ini menunjukkan pemandu
itu mematuhi undang-undang. Tetapi adakah pemandu ini seorang yang bermoral
atau pun kerana beliau takut didenda RM300.00?
|
Latihan 3.2 :
Cuba uji kefahaman anda dengan menyiapkan latihan
berikut
|
Dalam lapan kali pemerhatian Ramlan
didapati dua kali tidak mematuhi peraturan asrama di sebuah sekolah. Pada
pandangan anda bolehkah kita mentafsirkan tingkah laku Ramlan ini pada
tahap memuaskan atau sederhana? Berikan
justifikasi penilaian anda.
Rumusan
Penilaian Pendidikan Moral di sekolah yang menitikberatkan domain afektif
iaitu berhubung dengan pembentukan nilai dan sikap menghadapi pelbagai masalah.
Antaranya penilaian cara ini susah untuk dinilai. Proses penilaian memerlukan
masa yang panjang dan membawa banyak implikasi. Kesimpulannya, oleh sebab
Pendidikan Moral banyak menyentuh tentang nilai dan sikap, maka mata pelajaran
ini mengalami banyak masalah apabila proses penilaian dibuat.
|
Dapatkan
seberapa banyak maklumat di perpustakaan atau pusat sumber yang berdekatan untuk membantu
pemahaman anda.
|
Bacaan Asas:
Ee Ah Meng (1994) Pendidikan Moral (Elektif) Kuala
Lumpur. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Koo Kee Peng & Tang Chee Yee. (1990). Pendidikan Moral. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Rujukan:
Pusat Perkembangan Kurikulum.(2003). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah Pendidikan Moral. Kuala Lumpur . Pusat Perkembangan Kurikulum,
Kementerian Pendidikan Malaysia
|
Tahniah!
Anda telah berjaya menamatkan pembelajaran unit ini.
|
Soalan Tutorial
1.
Banding bezakan Penilaian formatif dan sumatif dalam bentuk
pengurusan grafik (1jam)
- Senaraikan Kelebihan dan
Kelemahan item-item dalam Ujian Formal (2 jam)
- Buat refleksi penilaian
berdasarkan satu contoh ujian bulanan di sekolah and
(2 jam)
Rujukan
Abdul Rahman
Md.Aroff. (1999). Pendidikan moral teori etika dan amalan Moral,
Serdang: Penerbit UPM.
Carter, M. (2002). Professional ethics in
teaching: the training and development
challenge. Retrived on 23-6-04 from
http://www.
Schools.nsw.edu.au/edu_leadership/prof_read/ethics/carter.php
Eow, B.H. (2000).
Pendidikan Moral. Petaling Jaya: Pearson Education Malaysia
Sdn. Bhd.
Hinman, L.M.
(2000). Contemporary moral issues: diversity and consensus.
(2nd. Ed.) New Jersey: Prentice
Hall.
Mackinnon, P.
(1995). Ethics: theory and contemporary issues. USA:
Wadsworth Publishing Company.
Pojman, L. P.
(1998). Ethics Discovering right and wrong (3 ed). USA: Wadsworth
Publishing Company.
Ryan, K. &
Bohlin, K.E. (1999). Building
character in schools. CA: Jossey-Bass.
Thiroux, J.P.
(2001). Ethics: theory and practice. (7th. ed). New Jersey: Prentice
Hall.
PANEL PENULIS MODUL
BIL
|
NAMA
|
KELAYAKAN
|
1
|
PENYELARAS Dr.
Maznah Binti Abd. Samad Unit Kurikulum
Bahagian Pendidikan Guru
Kementerian Pelajaran
|
BA
(Hons) Sejarah. UM
M.
Ed (Bimbingan & Kaunseling). UM
Ph.
D (Pendidikan). Universiti
Pengalaman mengajar Pendidikan Moral : 1 tahun
|
2
|
Pengerusi
Cik
J Krishna Kumary a/p Juval
Maktab
Perguruan Temenggung Ibrahim
Jalan Datin Halimah,
803500
Larkin, Johor.
|
B.A.
(Hons) Sejarah & Geografi, USM
Diploma
Pendidikan, USM
M.Sc.
Pendidikan Moral, UPM.
Pengalaman
mengajar Pendidikan Moral: 10 tahun
|
3
|
Pn. Ng Choo Tang
Institut Perguruan Bahasa-Bahasa Antarabangsa, Kuala
Lumpur
|
BSc (Hons) Kimia, UM
M.Ed Teknologi Pendidikan, UM
Pengalaman mengajar Pendidikan Moral: 12 tahun
|
4
|
Pn.
Noorlela bt. Mohd. Shariff,
Maktab
Perguruan Raja Melewar,
Beg
Berkunci 43, 70990,
Seremban,
Negeri Sembilan, DK.
|
B.A.
(Hons), Quran Sunnah, UKM
SPI,
Pendidikan Islam, UKM
Pengalaman
Mengajar: Pendidikan Moral
9 tahun
|
5
|
Pn.
Chia Yip Lan
Maktab
Perguruan
98009
Miri
|
B
A (Hons) Geografi dan Sosiologi (UKM)
Sarjana
Pengurusan (UUM)
Pengalaman
mengajar Moral : 18 tahun
Pensyarah
Cemerlang Pendidikan Moral
|
6
|
Pn.
Rohaini Kamsan
Maktab
Perguruan Temenggung Ibrahim
Jalan Datin Halimah,
803500
Larkin, Johor
|
B
A (Hons) Kesusasteraan Melayu dengan Pendidikan (USM)
Pengalaman
Mengajar Pendidikan Moral : 19 tahun
|
7
|
Pn.
Pn. Rohani binti Ismail
Maktab
Perguruan Ilmu Khas,
Jalan
Yaacob Latif,
56000
|
B.
Soc. Sc. (Hons) Sosiologi (USM)
Diploma
Pendidikan: Siviks (UM)
Pengalaman
Mengajar
Pendidikan
Moral: 16 Tahun
|
8
|
Pn.
Koh Geok Wah
Maktab
Perguruan
98009
Miri,
|
B.
Econs (UM)
Diploma
Pendidikan (UM)
Pengalaman
Mengajar Pendidikan Moral : 15 tahun
|
PANEL
PEMURNI MODUL
Bil.
|
Nama
|
Kelayakan
|
1.
|
PENYELARAS
Dr.
Maznah Binti Abd. Samad
Unit Kurikulum
Bahagian Pendidikan Guru
|
B.A. (Hons) Sejarah
M. Ed.(Bimbingan & Kaunseling)
PhD (Pendidikan)
Pengalaman mengajar Pendidikan Moral: 2
tahun
Pendidikan Moral 1 tahun
|
2.
|
PENGERUSI
Pn. Rohaini Kamsan
Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim
Jalan Datin Halimah
80350 Larkin, Johor
|
Sarjana Muda
Sastera (Kepujian)
Pengalaman
Mengajar Pendidikan Moral: 17 Tahun
|
3.
|
Pn.
Chia Yip Lan
Maktab
Perguruan
Jalan
Bakam,
98009
Miri, Serawak.
|
B.
A. (Hons) Geografi dan Sosiologi (UKM)
M.Ed. Pengurusan (UM)
Pengalaman
mengajar: Pendidikan Moral 18 tahun
Pensyarah
Cemerlang Pendidikan Moral
|
4.
|
Cik Krishna Kumary Juval
Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim,
Jalan Datin Halimah,
80530 Larkin
Johor Baharu.
|
B A (Hons) Sejarah dan Geografi USM)
Diploma Pendidikan (USM)
M SC. Pendidikan Moral (UPM)
Pengalaman Mengajar Pendidikan Moral : 10
tahun
|
5.
|
Pn. Asiah binti
Saad
Institut Perguruan Darul Aman
06000 Jitra,
Kedah Darul Aman
|
B.A. (Hons)
Pengajian Asia Tenggara
M. Sc.
Psikologi
Pengalaman
mengajar Pendidikan Moral : 14 Tahun
|
6.
|
Pn.
Rohani binti Ismail
Maktab
Perguruan Ilmu Khas,
Jalan
Yaacob Latif,
56000
|
B. Soc. Sc. (Hons) Sosiologi USM
Diploma Pendidikan: Siviks UM
Pengalaman Mengajar Pendidikan Moral: 16
Tahun
|
7.
|
Ustaz Ahmad Zaki bin Hashim
Institut
Perguruan Darul Aman
06000 Jitra, Kedah Darul Aman
|
BA (Hons) Pengajian Islam
M Ed (Pendidikan Islam)
Pengalaman mengajar
Pendidikan Moral : 2 tahun
|
Terima kasih atas sumbangan idea yang baik.
ReplyDeleteSaya mohon izin kongsi nota ini,,
this contentimportant source this contentaddress Get More Infoclick for more
ReplyDelete