TEORI KEMORALAN SOSIAL
TEORI KEMORALAN SOSIAL
Teori kemoralan sosial ialah satu
teori yang memberikan maksud tingkah laku yang perlu ada dalam menjamin manusia
terus hidup dalam keadaan aman dan harmoni. Teori ini merupakan satu teori yang amat penting dan
perlu dikaji secara keseluruhan. Pada
pendapat kami, teori ini sangat berkait rapat dengan peraturan masyarakat yang
berbilang jenis dan kaum. Teori ini banyak berkait rapat dengan amalan
masyarakat, undang-undang negara dan amalan sejagat dengan konsep etika. Bagi
kami, ia banyak melibatkan amalan masyarakat.
Teori
ini banyak mementingkan nilai yang pentingkan masyarakat dan bukan individu
dalam mencapai matlamat moral. Teori ini juga boleh dimaksudkan dengan
peraturan moral yang dijadikan sebagai satu kewajipan dan dikuatkuasakan oleh
pemerintah supaya wajib diketahui. Peraturan ini tidak membenarkan seseorang
menilai dan mengkritik peraturan moral ynag telah ditetapkan oleh
masyarakatnya.
Teori
ini banyak memberikan kelemahan pada memberikan kebaikan. Antaranya ialah ia
banyak menyekat kebebasan individu yang terpaksa tunduk kepada peraturan yang
dibuat oleh masyarakat. Selain itu juga, banyak berlaku salah faham, koflik dan
ketegangan kerana setiap masyarakat mempunyai pandangan yang berbeza. Teori ini
juga memberikan kesukaran masyarakat baru untuk menyesuaikan diri dengan moral
yang ada kerana masa dan keadaan telah banyak berlaku perubahan.
Tambahan
pula, teori ini mementingkan kepatuhan individu kepada autoriti walaupun
perkara itu bertentangan dengan kehendak hati mereka. Perkara yang paling
penting sekali, ialah tidak semua peraturan yang dibuat oleh masyarakat adalah
baik dan bagus. Terdapat juga peraturan yang dibuat oleh masyarakat bersifat negatif
dan akan membawa keburukan. Ini bermaksud, jika peraturan itu dibuat dengan
keadaan yang akan memberikan kesan yang positif, maka masyarakat akan banyak
menerima. Tetapi akan selalunya, perkara seperti itu sukar untuk berlaku.
Sebagai
contoh, undang-undang yang digunakan dalam Institut Perguruan Tuanku Bainun,
iaitu tidak membenarkan penggunaan alatan elektrik dalam asrama. Perkara ini
banyak memberikan kesan yang negatif kepada pelajar atau guru pelatih. Perkara
ini banyak menyusahkan guru pelatih untuk menggunakan alatan seperti seterika
dan juga alat pemanas air. Guru pelatih memerlukan satu penampilan yang baik.
Memang telah disediakan alatan seperti itu, namun alatan itu sudah usang dan
buruk serta tidak menjamin keselamatan guru pelatih untuk menggunakannya.
Namun,
guru pelatih terpaksa melakukan perkara yang melanggar undang-undang institut.
Perkara seperti ini yang tidak sepatutnya dan tidak diingini berlaku. Bagaimana
seorang guru ingin mengikut peraturan jika peraturan itu menyusahkan mereka
sendiri? Jadi, contoh inilah yang dapat kami berikan.
contoh yg sgt menarik! #TS
ReplyDeletesgt membantu...thanks yea...
ReplyDeleteterangkan kat saya pasal contoh situasi tuh, saya tak faham
ReplyDeletesgt membantu��
ReplyDeletesangat membantu
ReplyDeleteSiapa yang buat teori ini.. Aristotal ke?
ReplyDeleteizinkan saya menggunakan isi ini untuk menjawab forum
ReplyDelete