Nota Ringkas Pengurusan Dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan Sukan (PJM 3112)
PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN
Pengurusan:proses merancang,mengelola,m’arah&mengawal aktvt manusia dgn
campuran sumber lain dlm organisasi utk
m’capai mtlmt yg ditetapkn.
William,Charlie&Warren:1 proses m’gunapakai peralatan&sumber manusia utk
m’capai sesuatu objektif yg ditentukn
oleh organisasi.
Pengurusan sukan:Sebrg gabungn kemahirn b’kaitn dgn perancangn
pengelolaan,
pengarahn,p’awaln,pengurusn
budget.kepimpinan&penilaian dlm
konteks sesebuah organisasi/jbtn
di mana produk/perkhidmatn
berkaitn dgn sukan.
POSDCORB(Luther
Gulick): 7 Peranan Pengurus
P(Planning):Merancang perkara mana yang perlu diutamakan dahulu dan kaedah yang akan
digunakan utk menyelesaikan mtlmt utk perusahaan.
O(Organizing):Menubuhkan struktur formal bidang kuasa melalui subkerja yg
disusun,ditentukan&diselaraskan bagi mencapai objektif.
S(Staffing):Kesemua fungsi kakitgn dlm mengrekrut&melatih pekerja&mengekalkan
kondisi kerja yg baik.
D(Directing):Tugas yang berterusn dlm m’bt keputusn&merangkumkan mrk secr
khusus&arahan umum&arahan&berkhidmt sbg ketua perusahaan.
CO(Co-ordinating):Semua tugas penting dlm hubungkait semua jenis bhgn
pekerjaan.
R(Reporting):Menyampaikn semua mklmt kpd eksekutif yg bertanggungjwb utk di inform
ttg apa yang sedang berlaku serta diri sendiri mengetahui&org bwhnnya di
berikathu juga ttg rekod,penyelidikn&pemeriksaan.
B(Budgeting):Budjet yg dikelurkan semua dlm bentuk perancangn fiskal,akaun&kwln
Organisasi:1 unit sosial yg mengandungi 2/lbh individu yg b’fungsi secr saling
b’gantung utk m’capai mtlmt b’sama./unitsosial yg tlg dibtk&diwujudkn utk
m’capai mtlmt yg ditentukn.
Organisasi formal:1 sistem aktvtyg diselaraskn bg kump manusia yg
m’laksanakn tugas secr bekerjasama utk m’capai mtlmt b’sama dibwh
autoriti&kepimpinan.cth:hospital
Organisasi xformal:sistem norma&perlakuan yg diserapkn dlm kump.tiada
autoriti.
cth:kump
p’bincgn,rakan sebaya,ahli kelab
Teori Klasik:Berkait rapat dgn rekabtk&struktur organisasi.Alat utama carta
organisasi.
Pelopor:henri fayol&max weber Cth soalan teori klasik:
*bagaimana kerja
dibahagikn
*bagaimana tenaga
buruh dibahagikn
*berapa peringkt
autoriti dan kawalan
*berapa ramai
pekerja dlm setiap peringkat
*apakah tugas
tertentu setiap orang.
14 prinsip pengurusan fayol
*pembhgian
kerja/autoriti&tanggungjwb/kesatuan arahan/susunan
autoriti/pemusatan/kesamaan halatuju/kesamarataan/susunan
heirarki/inisiatif/disiplin/ganjaran personel/jaminan perkhidmatan/kepentingn
bersama/semangat kekitaan.
Max Weber:birokrasi
·
sistem
pentadbiran formal yg dicipta utk menentukn kecekapn&keberkesanan
organisasi.
·
5prinsip
birokrasi:
*autoriti rasmi seorg pengurus *jwtn berasaskn prestasi
*tugasan jawatn perlu dijelaskn *susunan heirarki
*prosedur operasi piawai (SOP)
Teori hbgn manusia
·
pengurusan
yg mementingkn manusia lbh b’ksn
berbanding pengurusn mementingkn pengeluarn.ia mengemukakn soalan:
*apakh taraf hbgn yg wujud *apakh peranan manusia dlm
organisasi
*apakah keperluan psikologi/sosial mereka *apakah semangat&sikap
manusia ini.
*adakah wujud kump xformal.
Kajian Hawthorne(1924-1932)
*kajian oleh elton
mayo(harvard)
*nk kaji kesan
kecerahan cahaya ke ats prestasi&keletihn pekerja western electric.
*dapatan:walaupn
thp kecerahn cahaya dikwl,mrk msh mampu menningktkn pengeluarn.(mereka seronok
diberi perhatian khas)
Teori X&Y (Douglas McGregor)
Teori X:pekerja yg
mls,xsukakn kerja,sentiasa m’bt yg plg minima,xm’punyai cita2 tinggi&akan
mengelakkn tanggungjwb
Teori Y:pekerja
adlh rajin,suka kpd kerja,kreatif,bertanggungjwb,m’punyai kerja terarah
kendiri.
Teori Z(William
Ouchi 1980):kombinasi antara teori X dan Y.pekerja diberi jaminan perkhidmatn
jangka pjg,mementingkn kerja secr kump,ganjaran diberi merangkumi kemahirn
interpersonel,proses komunikasi&m’bt keputusn (bkn stkt prestasi individu)
Sukan prestasi tinggi adatah
merujuk kepada sukan pertandingan yang diuruskan mengikut peraturan-peraturan
dan syarat-syarat Persekutuan sukan Antarabangsa dan
Jawatankuasa
Olimpik di peringkat kebangsaan dan antarabangsa bagi menentukan pemenang.
Sukan Massa (Sukan
Untuk SemuaJ adatah merujuk kepada aktiviti-aktiviti rekreasi fizikal dan sukan
yang berlaku ecara spontan atau diuruskan dengan tujuan untuk menggalakkan
penyertaan yang tebih luas dan bukan semata-mata untuk pertandingan di
peringkat kebangsaan atau antarabangsa.
Dasar sukan negara
Kesan sukan kpd individu:
*p’btkn
sahsiah,kesedarn diri t’masuk semangat pertarungn
*peningktn thp
kesihatn dan kecergasn fizikal
*p’gunaan masa
kesenggangan yg berfaedh&bermakna
*pengurangan
tekanan hidup moden
*interaksi sosial
yg bermakna
*perkembgn
kemahirn2 asas
Masyarakat:
*p’galakn pembinaan
kualiti fizikal&moral rakyt yg sesuai dgn aspirasi nasional
*pewujudan
environmen utk memupuk perhbgn komuniti yg lbh baik di dlm pelbagai kump etnik
dlm negara
*peningktn thp
kesihatn komuniti&produktiviti
*pencegahn jenayah
remaja dgn peluang2 pengunaan masa lapang yg memanfaatkn
Antarabangsa:
*pencapaian
kecemerlangan kpd peringkt yg paling tinggi
*peningktn maruah
bangsa
*pemupukn
persahabatn
Objektif DSN
*utk m’btk sebuah
msyrkt yg sihat b’disiplin&bersatupadu melalui penyertaan yg lbh
luas&peluang2 yg lbh baik dlm sukan di semua peringkt msyrkt
*utk menyediakn
peluang2&kemudhn bg memenuhi keperluan asasi sosial,psikologi&fisiologi
bg individu melalui sukan
*utk
m’bgn&meningkt pengetahuan&amalan sukan bg kepentingn kebajikn sosial
seseorg individu&kenikmatn kesenggangan di klgn org awam
*utk m’capai
kecemerlangn ke thp tertinggi sekali dgn semangt kesukanan yg tulen di pertandingn
peringkt kebangsaan&antarabangsa&juga dgn harapn m’pertingktkn lg
muhibah&imej negara.
Sosialisasi sukan
*Proses
di mana manusia mempelajari mengenai budaya serta bagaimana menjadi ahli dalam
sesuatu masyarakat.
*Penglibatan
dalam sukan membuka ruang utk bersosialisasi serta berinteraksi dengan orang
lain.
Proses sosialisasi sukan
berlaku menerusi dua cara:
1.Sosialisasi ke dalam sukan
*Individu
memilih utk melibatkan diri ke dalam sukan kesan dari pengaruh, dorongan serta
impak agen2 sosialisasi sukan.
*Pengaruh
agen2 sosialisasi ini membantu membentuk sikap, nilai dan perlakuan yg
diperlukan dalam sukan yang diceburi.
*Agen
sosialisasi sukan adalah spt ayah, ibu, abang, kakak, guru, jurulatih, rakan
sebaya / role model.
*Agen
institusi sosialisasi sukan pula adalah pendidikan, agama, kerajaan, media dan
sukan itu sendiri.
i.
Keluarga – adalah agensi yg penting dlm mempengaruhi sosialisasi sukan.
ii.
Rakan sebaya – boleh mewujudkan sosialisasi yg berlaku mengikut umur
tertentu.
iii.
Sekolah – boleh wujudkan proses sosialisasi iaitu dgn melalui
pend.jasmani dan mata pelajaran lain.
iv.
Komuniti – boleh mewujudkan proses sosialisasi
v.
Media masa – memainkan peranan yg penting dlm sukan. Sukan didedahkan melalui TV, radio, wayang,
majalah dan internet.
2.Sosialisasi menerusi sukan
*Sukan
menjadi alat kpd proses sosialisasi. Elemen2 dlm sukan spt sikap bekerjasama,
toleransi, berdisiplin serta menghormati indv lain dan peraturan membantu dlm
proses pembentukan sikap, nilai dan perlakuan indv tersebut
*Ia
melibatkan kemahiran, tret, nilai , kepercayaan dan norma hidup.
*Ia
diperolehi melalui program pembelajaran dlm sukan.
*Melibatkan
amanah, kewargeneraan, kerjasama dan pencapaian yg dipelajari oleh kanak2 dan
remaja yg menyertai sukan.
1
(a) Bezakan sosialisasi ke dalam sukan dengan sosialisasi
menerusi sukan.
l Sosialisasi ke dalam
sukan:
Individu
disosialisaskan dgn sukan berdasarkan pengaruh agen sosialisasi spt
keluarga/rakan sebaya/sekolah/ masyarakat/media massa/persekitaran.
l Sosiolisasi menerusi sukan:
Individu
disosialisasikan dgn sukan berdasarkan penyertaan dlm sukan yg dipilih
(b) Bagaimanakah sosialisasi ke dalam sukan
dapat menyumbang ke arah perpaduan negara?
l
Membina jati diri
indivdu melalui sukan
l
Membina keyakinan
diri, sahsiah dan peribadi indvd
l
Memupuk semangat
bekerjasama
l
Menambah pengetahuan
dan semangat setia kawan
l
Menyemai semangat
kecintaan kpd negara
2.
kesan-kesan positif dan
negatif penglibatan individu dalam sukan.
Kesan positif
l
Pembtkan watak – sukan
dpt membtk perwatakan individu yg positif
l
Kualiti kepimpinan –
pembtkkan daya kepimpinan indvd, khususnya dlm sukan berpasukan
l
Semangat patriotisme –
rasa bangga mewakili pasukan dibtk menerusi penyertaan dlm bidang sukan.
l
Semangat setia kawan /
berpasukan – terbtk menerusi penyertaan, interaksi serta sosialisasi dalam
sukan.
l
Kesihatan –
peningkatan kesihatan indvd secara keseluruhan boleh dicapai menerusi
penyertaan dlm bidang sukan.
Kesan negatif
l
Sikap terlalu
mementingkan kemenangan sehingga meninggalkan semangat kesukanan dan berpasukan
l
Penggunaan bahan
terlarang utk meningkatkan prestasi
l
Keagresifan dalam
sukan
l
Membelakangkan nilai2
kesukanan yg lain.
PENTADBIRAN AGENSI-AGENSI SUKAN KEBANGSAAN DAN
ANTARABANGSA
Perlembagaan
organisasi badan sukan kebangsaan
FASAL 1. NAMA
Badan Sukan ini dikenali dengan nama ______ atau ringkasnya disebut sebagai _____ di dalam Perlembagaan ini.
FASAL 2. ALAMAT DAN TEMPAT URUSAN
Alamat berdaftar dan alamat urusan.
Kedua-dua alamat ini tidak boleh diubah suai
melainkan mendapat kelulusan Pesuruhjaya Sukan Malaysia.
FASAL 3. DEFINISI
Persatuan ini adalah Persatuan ________
FASAL 4. OBJEKTIF DAN MATLAMAT
Memberitahu tentang tujuan persatuan sukan ini ditubuhkan.
FASAL 5. LOGO /LAMBANG
Logo/lambang Persatuan ini adalah _________________
(terangkan secara ringkas bentuk dan makna logo)
FASAL 6. KEAHLIAN
Terbuka kepada semua Warganegara dan terbahagi
kepada 4 kategori :
§
Ahli gabungan – Terdiri dari
persatuan-persatuan dan kelab-kelab yang berdaftar.
§
Ahli individu /Ahli
Bersekutu/ Ahli Kehormat
FASAL 7. YURAN KEAHLIAN
Ahli mesti membayar yuran pendaftaran dan yuran tahunan.
Pembayaran sebelum 1 Februari setiap tahun.
Jika tidak dibayar mereka tidak boleh menghadiri mesyuarat agung dan boleh
digugurkan keahliannya.
FASAL 8. PERMOHONAN MENJADI AHLI
Permohonan secara bertulis dan dikemukakan kepada
setiausaha, dan Jawatankuasa induk meluluskannya.
FASAL 9. KEISTIMEWAAN DAN HAK AHLI
Ahli boleh menyertai semua aktiviti yang
dianjurkan.
FASAL 10. HAK MENGUNDI DALAM MESYUARAT AGUNG
Ahli gabungan boleh menghantar wakil dan
mengundi.
Ahli bersekutu hanya boleh menghantar wakil
dan tidak boleh mengundi, hanya pemerhati.
FASAL 11. PEMBERHENTIAN DAN PEMECATAN AHLI
Pemberhentian boleh ditulis secara rasmi
Jika ahli melakukan kesalahan, ahli boleh dibuang dan digantung. Dalam
tempoh penggantungan ahli boleh merayu dan keputusan akan dibuat oleh
jawatankuasa induk untuk menerima atau menolak rayuan tersebut.
FASAL 12. MESYUARAT AGUNG
Mesyuarat hendaklah diadakan sebelum 30 Jun di
tempat yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Induk.
Notis hendaklah diberi kepada semua ahli 21
hari sebelum mesyuarat berlangsung berserta agenda-agenda mesyuarat.
Korum mesyuarat hendaklah mencukupi 1/3 ahli,
jika tidak cukup, mesyuarat boleh ditunda pada tarikh baru dalam tempoh 30
hari.
Setiausaha hendaklah menghantar salinan
Penyata Tahunan Mesyuarat Agung Tahunan kepada semua ahli dan Pesuruhjaya Sukan
dalam tempoh 30 hari.
FASAL 13. TUGAS MESYUARAT AGUNG
MESYUARAT AGUNG TAHUNAN
i.
menerima dan mengesahkan minit Mesyuarat Agung yang
lepas;
ii.
Menerima dan meluluskan Laporan Jawatankuasa berkenaan
kegiatan persatuan dalam sepanjang tahun yang lalu;
iii.
Menerima dan meluluskan laporan Bendahari dan Penyata
Kewangan yang telah diaudit bagi tahun yang lalu ;
iv.
Menguruskan hal-hal lain yang dibentangkan di dalam
Mesyuarat Agung Tahunan ;
v.
Memilih Jawatankuasa Induk yang baru mengikut fasal
15.1 Perlembagaan ini
FASAL 15. JAWATANKUASA INDUK
Terdiri daripada :-
i.
Seorang Presiden
ii.
Seorang Timbalan Presiden
iii.
Tiga orang naib Presiden
iv.
Sembilan orang Ahli Jawatankuasa
Setiausaha, Penolong Setiausaha, dan Bendahari
dan wakil setiap negeri dilantik oleh Presiden.
FASAL 16. TUGAS-TUGAS JAWATANKUASA INDUK
I.
Melantik Pengerusi Jawatankuasa-Jawatankuasa.
II.
Menguatkuasakan dasar-dasar dan keputusan Mesyuarat
Agung Tahunan atau khas.
III.
Mengurus dan mentadbir Persatuan dan menjalankan
program Persatuan.
IV.
Mengkaji dan meluluskan perbelanjaan pentadbiran dan
program yang diluluskan.
V.
Meluluskan peraturan-peraturan baru atau yang dipinda
untuk di bahas dalam Mesyuarat Agung Tahunan atau khas.
FASAL 17. JAWATANKUASA-JAWATANKUASA
i.
Jawatankuasa Kewangan.
ii.
Jawatankuasa Pembangunan.
iii.
Jawatankuasa Pembangunan.
iv.
Jawatankuasa Pemilihan.
v.
Jawatankuasa Pertandingan.
vi.
Jawatankuasa Tatatertib.
FASAL 18. TUGAS AHLI JAWATANKUASA INDUK
Presiden
ü Menjadi
pengerusi semua mesyuarat Jawatankuasa Induk.
Timbalan Presiden
ü Membantu Presiden melaksanakan pentadbiran.
Naib Presiden
ü Membantu Presiden dan Timbalannya melaksanakan pentadbiran.
Setiausaha
ü Bertanggungjawab untuk memastikn segala urusan pentadbiran berjalan
lancar. Segala urusan surat-menyurat, dokumentasi, dan penyata perlu diuruskan
oleh beliau.
Bendahari
ü Membuat
kutipan yuran dan segala hal kewangan diuruskan beliau.
Ahli Jawatankuasa
ü Ahli
Jawatankuasa hendaklah mempengerusikan Jawatankuasa-Jawatankuasa dan
menjalankan tugas yang diarahkan presiden.
ü Jawatankuasa
Kewangan ; mencari sumber pendapatan persatuan sukan.
ü Jawatankuasa
Pembangunan ; menjalankan program-program pembangunan dan latihan.
ü Jawatankuasa
Teknikal ; melibatkan hal-ehwal kepegawaian teknikal sukan ini.
–
Jawatankuasa Pertandingan ; mengelolakan pertandingan
di peringkat kebangsaan.
–
Jawatankuasa Tatatertib ; memutuskan kes-kes seperti
salhlaku dan menjatuhkan hukuman.
FASAL 19. MESYUARAT JAWATANKUASA INDUK
Mesyuarat hendaklah diadakan 3 bulan sekali dan notis mesti diberi
kepada ahli 7 hari sebelum mesyuarat.
Sekurang-kurangnya 5 ahli Jawatankuasa Induk hadir.
FASAL 20. KEWANGAN
Kewangan persatuan diperolehi melalui :-
–
Yuran tahunan dan penalti ;Derma dan tajaan
;Bantuan kerajaan atau badan berkanun ; Hasil perniagaan ;Sumber-sumber lain.
Pendapatan persatuan mestilah digunakan untuk
mencapai objektif dan matlamat.
Cek mesti ditandatangani oleh Bendahari dan
Presiden atau Setiausaha.
Perbelanjaan yang lebih atau kurang dari
jumlah yang ditetapkan mestilah mendapat kelulusan Jawatankuasa Induk.
Bendahari hanya boleh menyimpan sejumlah wang yang ditetapkan pada satu
masa dan yang selebihnya mestilah disimpan dalam akaun Persatuan.
Penyata kira-kira ini mestilah dibawa ke Mesyuarat Agung berikutnya.
FASAL 21. JURUAUDIT
Juruaudit boleh dilantik dalam Mesyuarat Agung
dan memegang jawatan dalam tempoh 2 tahun dan boleh dilantik semula. tugasnya menilai
penyata kewangan Persatuan setiap tahun.
Persatuan boleh juga melantik Firma Audit yang
bertauliah jika perlu.
FASAL 22. TAFSIRAN UNDANG-UNDANG
Di antara Mesyuarat Agung , Jawatankuasa Induk boleh
memberikan tafsirannya
kepada perlembagaan ini. Jawatankuasa Induk boleh memutuskan perkara-perkara yang
tidak terkandung di dalam perlembagaan ini sekiranya mustahak.
FASAL 23. PERTIKAIAN DALAMAN
Adalah menjadi tugas Jawatankuasa Tatatertib dengan kerjasama Jawatankuasa Induk
Persatuan untuk menyelesaikan apa-apa pertikaian yang timbul di kalangan
anggotanya, mengikut prosedur dalaman ditetapkan selaras dengan Akta
Pembangunan Sukan 1997.
FASAL 24. PENAUNG/PENASIHAT
Jawatankuasa Induk Persatuan boleh melantik
sesiapa yang layak dan Penaung ini berhak mengundi dan membuat keputusan.
FASAL 25. PINDAAN PERLEMBAGAAN
Perlembagaan tidak boleh dipinda melainkan
keputusan Mesyuarat Agung.
Permohonan sebarang perubahan dibuat kepada
Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 30 hari.
FASAL 26. LARANGAN
Segala jenis perjudian.
Persatuan tidak boleh menghalang aktiviti
perniagaan atau mengambil peranan dalam gerakan sekerja.
Tidak boleh mengadakan menjalankan loteri sama
ada dikhaskan atau atas mana-mana nama Persatuan.
Tidak boleh terlibat dalam politik dan
menggunakan nama Persatuan dalam isu-isu politik.
FASAL 27. PEMBUBARAN
Persatuan ini boleh dibubarkan dalam Mesyuarat
Agung dengan majoriti 2/3 persetujuan.
Selepas dibubarkan segala tanggungan Persatuan
dan aset mestilah diserahkan kepada Pemegang Amanah Rakyat Malaysia.
Kenyataan pembubaran hendaklah diberi kepada
Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 14 hari.
Pentadbiran organisasi sukan
Pengelolaan/p’organisasian
*melibtkn penguasn
kerja kpd ahli2 organisasi,mengumpul mrk ke dlm jbtn,seksyen&unit ter’tentu
*apabila pihak
pengurus tlh menentukn objektif&memajukn rncgn/progrm bg mencapainya,mrk
mestilh juga mereka btk&mewujudkn 1organisasi yg dpt melaksanakn progrm dgn
jayanya.
*objektif yg
berlainan perlukn btk organisasi yg b’beza
Aspek utama p’organisasian
*teknikal:utk m’cr
individu yg m’punyai kebolehn teknikal t’tentu dlm organisasi
*sosial:m’libtkn ahli2 bkn teknikal,ttp individu dgn kebolehn
kemanusiaan yg unik
Pentadbiran:cr
sesebuah organisasi m’bt keputusn&m’dorong kediatn ke arah mencapai
tujuan&matlmt yg dikehendaki melalui kerjasama sesama ahli/b’fungsi
m’dorong kediatn kerjasama yg b’kesan bg m’capai tujuan2 sesuatu organisasi
Pengurus:
Stoner(1995):individu
yg b’tanggungjwb m’arah utk m’capai mtlmt organisasi
Peranan pengurus:
Interpersonal
*ketua:simbol,rutin,sosial&perundangn
cth=m’hadiri majlis perkahwinan pekerja
*liaison:wakil
rakyat,org perantaraan dgn agensi luar antara unit cth=interaksi dgn agensi
luar utk m’dptkn tender
*pemimpin:urusn
naik pangkt,motivasi,m’buang pekerja,melatih,mengawal aktvt supaya m’ikut pelan
tindakan cth=penilaian prestasi
Sumber maklmt
*pemantau:m’cr&terima
mklmt luar&dlm organisasi,saraf pusat,urusn surat menyurat
*penyebar
mklmt:m’smpaikn mklmt melalui salurn t’tentu cth=surat siarn,mesyuart pg
*jurucakap:wakil
organisasi b’urusn dgn org luar,dgn pihak atasn cth=kenaikn gaji
Pembuat keputusan
*pengurus
gangguan:b’tindk cpt,diluar dugaan,penyelesaian mslh cth=mogok
*pengusaha:perubhn,idea
baru utk tingktkn produktiviti cth=produk memenuhi citarasa pelanggan
*pengagih
sumber:m’bt agihn yg btl(tenaga kerja,kewangan,peralatan,masa syif)
*perunding:mewakili
organisasi dlm perundingn besar cth=m’dptkn tender
ciri2 pentadbir yg
berwibawa
*memiliki
idea&pengetahuan utk merancang,m’organisasi,memimpin&m’awal ahli organisasinya.
*cekap m’aplikasikn
ilmu&pengalamn dunia kerja sebenar
Polisi:suatu
p’nyataan ttg tindakn bijak yg blh diambil oleh sesebuah organisasi
*bukannya peraturn
ketat/suatu konsep yg terikat.ia harus rasional,fleksibel&lengkap dgn garis
panduan/polisi yg baik disokong oleh strategi pelaksanaanya&mekanisme
penilaian keatasnya.
Tujuan menentukn rangkaian polisi:
*mengemukakn tujuan
sesebuah unit/agensi
*m’bnrkn kakitgn
m’terjemahkn pilihn kpd kegiatn tertentu.
*mengelakkn ketidak
tekalan proses penyelesaian masalah
*m’benarkn suatu
peringkt fleksibiliti dlm proses penyelesaian mslh setiap unit/bhgn
*memainkn fungsi
perhbgn awam yg baik.semua pihak harus dimaklumkn ttg asas keputusn yg berbeza
dgn mrk.
*m’bantu menyedarkn
kakitgn bhw keputusn yg m’br kesan negatif kpd mrk xdibt b’dsrkn kehendak
peribadi
Jenis pentadbiran
Autokratik:
*kepimpinan
tunggal/semua keputusn&kuasa drpd ketua adlh mutlak
*pemimpin m’br
arahn&kwln yg ketat t’hdp individu/kump bwh jagaan
*xm’br peluang kpd
org bwhn b’tanya/m’bt sebarang cadangn
*kakitgn kurang
b’motivasi
*xb’inisiatif&b’sikap
pasif t;hdp arahn yg diberikn
Demokratik:
*pemimpin
m’bentangkn segala mslh secr p’bincgn
*mesyuart antara
kakitgn diadakn secr tetap&berkala
*ahli bebas
m’suarakn pendapat masing2
*keputusn t’akhir
b’gantung kpd p’setujuan b’sama dlm kump
**sistem kadangkala
gagal m’bw golongn pelampau&pakatn dlmn sehingga m’sbbkn pertukarn pemimpin
yg t’lalu kerap
Laissze Faire:
*pemimpin m’br
bimbingnya kpd ahli ttp memulangkn kpd ahli kump utk m’bt keputusn
*pemimpin x
dianggap sbg pemimpin sejati
*xm’gunakn kuasa
kewibawaanya&xm’gunakn sepenuhnya ciri kepimpinan
*mudah m’sbbkn
keadaan yg xterkawal&blh merugikn organisasi sepenuhnya.
Pengendalian mesyuarat
l
Mesyuarat adalah perbincangan formal di antara tiga individu atau lebih
untuk mencapai objektif bersama melalui proses komunikasi.
l
Mesyuarat berbeza mengikut keahlian , organisasi dan objektifnya.
Tujuan mesyuarat
*Mengawal dan
menilai kegiatan pertubuhan sukan dari semasa ke semasa
*Meyelaraskan
kegiatan dan pentadbiran pertubuhan agar sistematik.
*Menyebarkan
maklumat, rancangan baru dan perubahan dalam pertubuhan
*Mendapatkan suara
majoriti dan sambutan atau tentangan secara spontan.
*Mendapatkan
nasihat, pandangan, dan mengetahui tindak balas
terhadap persoalan.
Jenis2 mesyuarat
*Mesyuarat
Agong Tahunan/Mesyuarat Pagi/Mesyuarat Luar Biasa/Mesyuarat Jawatankuasa/Taklimat
Sebelum Mesyuarat
l
Menentukan tarikh, masa, tempat dan agenda bersama pengerusi
l
Membincangkan tujuan / objektif
l
Membuat tempahan bilik mesyuarat
l
Menentukan kertas-kertas kerja kementerian/jabatan/unit (< 15 hari)
l
Menghantar surat jemputan ( 10 hari )
l
Menyediakan kemudahan bilik
l
Menentukan kehadiran ( 1 jam )
l
Perbincangan pra-mesyuarat (2 hari)
l
Makluman mengenai etika mesyuarat kepada ahli
Semasa Mesyuarat
l
Memulakan mesyuarat
l
Mengawal perbincangan
l
Berikan penjelasan jika perlu
l
Mencatat minit mesyuarat / kehadiran / atau tindakan
l
Merumus mesyuarat
Selepas Mesyuarat
l
Menyediakan draf minit ( 3 hari )
l
Meluluskan dan mengedarkan minit ( 1 minggu )
l
Susunan nama kehadiran ahli
l
Pelaksanaan keputusan mesyuarat / pengesanan maklumbalas
l
Laporan maklumbalas oleh urusetia
l
Menentukan format maklumbalas dari kementerian / jabatan / unit
l
Mesyuarat ‘post mortem’
Perkara – perkara utama dalam
agenda:
- perutusan pengerusi
- pengesahan minit mesyuarat yang lalu
- perkara-perkara berbangkit
- senarai perkara-perkara baru yang hendak
dibincangkan
- pembentangan kertas-kertas kerja jika ada
- hal-hal lain
- penutup mesyuarat
Mesyuarat yang berkesan
l
Objektif tercapai
l
Agenda yang jelas
l
Pengerusi dan setiausaha berkualiti dan berkesan
l
Pengurusan masa yang baik
l
Kemudahan fizikal yang selesa
l
Ahli yang mempunyai kepakaran
l
Perbincangan secara positif
l
Minit Mesyuarat yang tepat
l
Tindakan susulan dilaksanakan
Pengendalian mesyuarat yang berkesan
a.Wujudkan
suasana yang boleh merangsang perbincangan
b.Ahli-ahli
diberi peluang sama rata untuk perbincangan
c.Agenda
dibincangkan satu persatu
d. Had waktu perbincangan bagi setiap isu/masalah
ditentukan mengikut keutamaan
e.Setiap
pandangan dan keputusan dirumuskan dari masa ke semasa
Ciri-ciri
mesyuarat yang berkualiti
a. Pendek (2 – 3 jam)
b. Memberi banyak maklumat
c. Keputusan dibuat dengan persetujuan terbanyak
d. Keputusan dibuat
dengan tegas
e.Setiap keputusan
diambil tindakan segera
Belanjawan dan Pengurusan Kewangan
Pengurusan
kewangan:Suatu proses yg m’libtkn perancangn p’agihn&p’gunaan tenaga
manusia,modal(wang tunai),brgn(aset)&p’khidmtn bg memenuhi mtlmt sesebuah
organisasi
Diurus oleh
Jawatankuasa Kewangan Sekolah yang dilantik oleh pihak sekolah
• Fungsi
Jawatankuasa:
Perancangan perbelanjaan
Meluluskan perbelanjaan
Kawal perbelanjaan
Kawal selia buku tunai
Kawal selia sebut harga & tender
Lain-lain berkaitan penggunaan wang sekolah
PERATURAN MENGUTIP
WANG
• Kebenaran
mengutip wang dari pihak berkuasa (J/K Kerja Persatuan, Pengetua,
JPN & Ibu
Pejabat Polis Daerah)
• Merancang kutipan
wang
• Kutipan,
mengeluarkan resit & merekod
• Menyerahkan
kutipan wang kepada pihak berkaitan & berkuasa
< RM500.00
(kelab), > RM500.00 (SUWA)
PEMBELIAN PERALATAN
SEKOLAH
• Perancangan
sekolah
• Kertas kerja
• Kelulusan
Jawatankuasa Kewangan Sekolah
• Tatacara
Pembelian:
Local order
(LO) Sebut harga
Tender
Keperluan pengurusan kewangan:
*sumber
terhad(4M-money,materials,man,menthodology)
*permintaan ke atas
sumber xterhad
*alternatif dlm
p’gunaan sumber
Aktiviti utama pengurusan(kewangan sektor awam)
*menetapkn
skop&kandungan polisi fizikal
*mewujudkn garis
panduan&standart umum bg m’pastikn wang dibelanja secr b’tanggungjwb bg
m’capai objektif yg tlh ditentukn
*m’sediakn sistem
kwln dlmn&struktur organisasi yg sesuai utk m’laksanakn
tugas2&tanggungjwb dgn b’kesan
Proses pengurusan kewangan
Tradisional:meliputi
3 proses kewangan
Bersepadu:mengandungi
proses asas kewangan&pengurusan
*perancangan:penentuan
misi,mtlmt,objktif&keutamaan yg hdk dicapai
*programming:pemilihn
aktvt yg t’baik utk m’capai mtlmt&keutamaan yg tlh ditetapkn dlm suatu
tempoh
*belanjawan:1
perancangn ekonomi thnn yg b’tujuan melaksanakn dasar sosio-ekonomi spt yg
dinyatakn dlm rancangn 5 thn negara
*pembinaan:peruntukn
sumber2 kewangn utk melaksanakn program2 bg m’capai objektif jbtn
*pengawaln:memastikn
aktvt2 adlh dilaksanakn m’ikut pelan kerja yg tlh ditentukn melalui sistem2
perakaunan,laporn&auditn yg ditetapkn
*penilaian:kajian
utk menentikn keberkesanan sesuatu progm/aktvt dilihat drpd hasil/ output yg
dicapai
Prinsip utama pengurusan kewangan
1)legaliti:pengurusn
kewangn mestilh mematuhi undang2&peraturn yg digubal utknya
*undang2&peraturn:perlembagaan
persekutuan/akta prosedur kewangan 1957/arahn perbendaharaan/surat pekeliling
perbendaharaan/negeri
*peringkt
legaliti:terima wang awam/simpanan wang awam/pengeluaran wang awam/ byrn wang
awam(melalui waran/waran peruntukan)/perakaunan wang awam(sistem perakaunan
tunai ubahsuai)
2)akautabiliti:memikul
amanah utk melaksanakn tugas
matlamat:utk
m’capai 1kaedah kwln yg b’kesan bg memastikn bhw pengurusn wang awam adlh dibt m’ikut
undang2&peraturn yg ditetapkn/m’sediakn sistem berksn bg pegawai awam
melaksanakn tanggungjwb yg tlh diamanahkn
Peringkt utama
kawalan:parlimen(parlimen/dun/JK kira2 wang negara/ketua audit
negara)/perbendaharaan/kementerian/jabatan/agensi
PENGURUSAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN
Kepimpinan
•
mereka
yang mempunyai kebolehan dan pengaruh yang besar terhadap perilaku ahli-ahli
persatuan sukan. (Omardin Ashaari)
•
mempengaruhi kegiatan manusia yang berkaitan dengan tugas mereka, supaya
mereka rela bergiat dan berusaha ke arah pencapaian matlamat organisasi.
Teori trait:6 sifat peribadi
*b’tenaga&b’cita2
tinggi
*pengetahuan
kerja yg relevan
*hasrat
utk memimpin
*keyakinan
diri
*jujur
dan ikhlas
*bijaksana
Teori gelagat:
struktur pendorong=menentukan peranan yg jelas
antara ketua&subordinate bg mencapai mtlmt
*melantik
ahli kump bertugas
*m’hrpkn
pengekalan standart&prestasi kerja
*tekankan
deadline
pertimbangan=ciri p’hbgn kerja melalui
kepercayaan b’sama,m’hormati idea&perasaan subordinate
*menolong
mslh peribadi subordinate
*mesra&mudah
didampingi
*layanan
sama rata t’hdp subordinate
orientasi pekerja:menitikberatkan hbgn
interpersonal
*kump
pengeluarn yg tinggi
*kepuasan
kerja yg tinggi
orientasi pengeluaran:menitikberatkan aspek
teknikal&tugasn
*kump
pengeluarn yg rendah
*kepuasan
kerja yg rendah
orientasi pengembangan:pemimpin yg m’hargai
eksperimen ,m’cr idea br,m’jana idea baru serta melaksanakan perubhn
*m’cr
cara baru m’lakukn kerja
*m’cetuskn
pendektn baru m’hadapi mslh
*m’dorong
ahli m’bt aktvt baru
Teori Luar Jangka
*Fred
Fiedler(1967) keberkesanan pemimpin krn situasi yg memihak kpdnya b’gantung kpd
3 perkara:hbgn pemimpin-pengikut/struktur tugas/kekuasaan jwtn
Ciri kepimpinan
[Kouzas&Berry(1998)]
*jujur-tepati
janji,beretika
*kompeten-b’ilmu,b’kebolehn,efektif
*berwawasan-penuh
inspirasi,bertenaga
*berketerampilan-tumbuh&berkembang
Model
kepimpinan(Bennis&Nanus 1985):
*kemahiran
kepemimpinan
*born
or made
*pemimpin
mempunyai karisma
*kepemimpinan
hy bg seorg pemimpin
*mengawal,mengarah&memanipulasi
Kepemimpinan transformasi
*karisma
*penuh
inspirasi-jangkaan tinggi dlm komunikasi,menyatakn perkara penting dgn cr yg
mudah
*rangsangan
iintelek-penyelesaian mslh dgn teliti,rasional
*pertimbgn
individu-nasihat,perhatian
Peringkt dlm proses m’perkenalkn
perubahan
*menentukan
perlunya perubhn
*mengenal
pasti perkara yg perlu diubah,mslhutama,kesan&peluan peningktn
*implementasi
perubhn
*menilai
perubhn
Strategi
menangani rintangan
*pendidikan&komunikasi-mengajar
*penglibatan-kerjasama
*sokongan-menolong
*perjanjian-urus
niaga
*manipulasi-mempengaruhi
*eksplisit&implisit
coercion-kuasa
Ciri2 pemimpin berkesan
Bertanggungjawab
•
Menjaga
kebajikan ahli-ahli sukan.
•
Memenuhi
keperluan dan dapat memuaskan hati ahli-ahli sukan.
•
Berupaya
mengembangkan kemahiran dalam bidang sukan.
Komited
•
Dedikasi
terhadap tugas dan amanah yang diserahkan.
•
Melaksanakan
tugas dengan sempurna, tersusun dan sistematik.
•
Berupaya
mewujudkan hubungan yang sihat dan mesra di kalangan ahli sukan.
Bermotivasi
•
Boleh memotivasikan
ahli-ahli sukan bagi mencapai prestasi sukan yang tinggi dan cemerlang.
•
Menjadi
pendengar yang baik kepada ahli-ahli
sukan.
•
Mampu
menyelesaikan sebarang masalah yang dihadapi dengan baik.
•
Mempunyai
mental dan emosi yang stabil
Berkemahiran dan
berpengetahuan
•
Mempunyai
kemahiran teknikal, kemahiran kemanusian dan juga kemahiran konseptual yang
tinggi dalam diri.
•
Kemahiran
teknikal adalah kemahiran yang melibatkan penggunaan sesuatu teknik, keadah
atau prosedur dalam mengendalikan sesuatu.
•
Kemahiran
kemanusian adalah kebolehan untuk membina hubungan baik dengan ahli-ahli sukan.
•
Kemahiran
konseptual adalah kebolehan untuk memerhati dan menganalisa sesuatu perkara
dengan menyeluruh.
Peranan&tanggungjwb
pemimpin
•
Memastikan
segala perancangan seluruh aktiviti
berjalan lancar.
•
Menjadi
pembimbing dan penggalak bagi meningkatkan kecekapan dan melaksanakan gerakerja
sukan.
•
Bertindak
sebagai perantara persatuan dengan kumpulan, agensi, dan individu luar.
•
Menentukan
bahawa persatuan sukan berjalan dengan baik, teratur dan sempurna.
•
Memastikan
jentera pentadbiran pertumbuhan sukan tidak meyeleweng daripada lunas-lunas
dasar asal.
Mengenalpasti dan penggunaan sumber
Definisi sumber
dalam bidang sukan ialah alat, kelengkapan, kemudahan, bantuan dan sokongan
untuk mencapai sesuatu matlamat sukan itu.
Sumber tenaga manusia
•
Persatuan
sukan memerlukan sumber tenaga manusia berperanan sebagai pengelola, pentadbir
dan perancang.
•
Memerlukan
khidmat bakti mereka untuk mengumpulkan dana.
•
Pegawai-
pegawai diperlukan untuk pentadbiran sukan sebagai jurulatih dan pakar
perubatan.
Kemudahan
•
Menyediakan
peralatan yang sesuai dan mencukupi dengan bilangan peserta.
•
Kemudahan
digunakan dengan cara yang terbaik dan sempurna
•
Keselamatan
peralatan sentiasa diawasi dengan rapi.
Penyelenggaraan
•
Penyelenggaraan peralatan hendaklah sentiasa dijaga supaya tidak
mendatangkan bahaya
•
Pelajar dididik untuk menggunakan peralatan dengan betul dan cermat
•
Hendaklah mengambil langkah-langkah yang sewajarnya sekiranya berlaku
kehilangan& kekurangan.
Pengaturan
•
Program sukan diatur mengikut kemudahan yang sedia ada. Seperti :
padang, dewan, gimnasium& gelanggang
•
Peralatan diedarkan kepada jurulatih, penyelaras, pengurus & pegawai
sukan.
•
Peralatan dapat digunakan sepenuhnya
•
Peralatan hendaklah dipastikan sesuai, berfungsi & dapat digunakan
pengguna persatuan sukan.
Mencukupi&sesuai
•
Segala peralatan yang digunakan adalah mencukupi
•
Stor yang sesuai untuk menyimpan peralatan
•
Tempat& susunatur peralatan hendaklah ditentukan
•
Sekiranya alat tidak mencukupi, pembelian mesti dilakukan segera
•
Anggaran pembelian dibuat terlebih dahulu sebelum membuat pembelian
•
Anggaran dibuat berdasarkan pembelian alat, penyediaan kemudahan,
perbelanjaan pertandingan
•
Belanjawan dibuat bagi elaun makan minum, perjalanan, penginapan, baju,
pengangkutan & hadiah
•
Mengutip derma untuk menambah lagi tabungan
•
Masyarakat & pihak swasta digalakkan melibatkan diri secara cergas
Peruntukan & kemudahan alatan
ü Sistematik
•
Perancangan sistematik supaya
tidak berlaku pertindihan dalam menggunakan kemudahan dan peralatan.
ü Pengubahsuaian
•
Jika berlaku kekurangan kemudahan&peralatan:
•
Pengubahsuaian dari segi saiz, kawasan,masa& peraturan permainan.
Sumber bahan
ü (PENTADBIRAN)
•
Keperluan
untuk menentukan kelicinan urusan pentadbiran sukan.
•
Contohnya:
perabot, komputer, almari, kerusi & mesin fotostat.
Sumber kemudahan
ü (KEPERLUAN)
•
Memberi
perhatian kepada keperluan ahli sukan & jurulatih.
•
Menyediakan
perumahan yang sesuai & selesa.
Kedudukan Pusat Latihan sukan
ü Lokasi
•
Berdekatan dengan perumahan jurulatih & ahli sukan.
•
Hampir dengan pengangkutan awam.
ü Pusat Latihan
•
Berdekatan dengan bank, pejabat pos & pusat membeli belah.
•
Hampir dengan pusat budaya, agama & riadah.
ü Jurulatih
•
Memerlukan perkhidmatan pengurus & pakar perubatan sukan.
•
Memerlukan kawasan latihan & peralatan yang mencukupi
Pengurusan Sumber Manusia
ü PENGURUSAN
•
Proses mencapai objektif organisasi melalui aktiviti perancangan,
pengorganisasian, kepimpinan& pengawalan semua sumber di dalam organisasi.
ü ORGANISASI
•
Sekumpulan manusia yang mengandungi 2 atau lebih anggota yang berusaha
bersama- sama untuk mencapai matlamat kumpulan tersebut.( Stoner et al. 1995)
ü SUMBER MANUSIA
•
Merupakan aset yang bernilai bagi sesebuah organisasi.
•
Untuk menguruskan aset yang istimewa untuk mencapai matlamat organisasi.
Kepentingan pengurusan sumber manusia
•
Membantu
menjaga keselamatan sesebuah organisasi.
•
Membantu
menguruskan organisasi tersebut.
•
Menguruskan
pendaftaran keluar masuk pelanggan.
Bekerja Dengan Sukarelawan
Seb ab menjadi sukarelawan
ü Berkhidmat untuk masyarakat
•
Menyumbang khidmat bakti untuk pembangunan bidang sukan.
•
Membalas budi masyarakat –
biasiswa sewaktu belajar.
•
Mengikuti arus perkembangan sukan tanah air secara dekat.
ü Penglibatan keluarga
•
Sebagai sokongan ahli keluarga yang terlibat daam bidang suka
ü Keperluan bergaul
•
Kesempatan untuk berintegrasi dan bergaul mesra dengan masyarakat .
•
Mencari kenalan dan pengalaman baru
ü Kepentingan peribadi
•
Memperoleh ganjaran-wang dan penghargaan
•
Untuk menempah nama dalam pembangunan sukan
•
Sebagai pemangkin untuk memperoleh kemudahan dan kepentingan tertentu.
Sumber sukarelawan
ü Individu yang pernah mengikuti
program sukan pada masa lalu.
•
Bekas atlit/Ahli sukan/Jurulatih
ü Ahli-ahli profesional
pendidikan jasmani
•
Guru /Pentadbir sekolah dalam bidang
sukan dan permainan
ü Para pelajar yang sedang
mengikuti latihan profesional yang mengikuti kursus Pendidikan jasmani
•
Guru pelatih di IPGM
•
Pelajar universiti
•
Ibu-bapa, saudara mara dan rakan-rakan yang ingin membantu menjayakn
program sukan.
•
Pesara kerajaan atau swasta yang ingin melibatkan diri dalam kegiatan sukan tanah air.
•
Suri rumah yang mempunyai masa terluang yang ingin bergiat cergas dalam
aktiviti sukan.
•
Askar, polis, pegawai atau kakitangan kerajaan dan swasta yang ingin
melibatkan diri secara aktif dalam bidang sukan.
•
Warganegara yang mempunyai minat yang mendalam dalam perkembangan dan
pembangunan sukan.
Penempatan sukarelawan
ü Kepimpinan pentadbiran
•
Sukarelawan boleh berkhidmat sebagai ahli jawatankuasa kerja – (
setiausaha, bendahari atau sebagai ahli biasa dalam jawatankuasa)
•
Harus mempunyai kebolehan dan kelulusan
untuk memegang jawatan
ü Hasrat sukarelawan
•
Sukarelawan harus ditempatkan mengikut minat dan kecenderungan mereka.
•
Harus membawa faedah dan manfaat kepada
sukarelawan dan juga persatuan sukan.
ü Perkhidmatan bukan profesional
•
Menguruskan hal-hal berkaitan
dengan pendaftaran, memperoleh dana untuk persatuan sukan, menyediakan
pengangkutan , menguruskan peralatan dan
sebagainya.
Kriteria pemilihan sukarelawan
ü Keperluan kerja
•
Sukarelawan yang dipilih mestilah tahu untuk menguruskan dan melakukan kerja
yang diberikan.
•
Pengawasan dan pemerhatian adalah diperlukan untuk memastikan kerja-kerja mereka berjalan dengan
lancar.
ü Jangka masa
•
Ada sukarelawan yang hanya mampu untuk bertugas dalam tempoh masa yang
pendek dan sebaliknya.
•
Pemilihan sukarelawan mestilah berdasarkan kepada tempoh masa sesuatu
program sukan.
ü Sikap kerja
•
mempunyai sikap dan sahsiah diri
yang baik agar kejayaan program sukan dapat dicapai.
Cara bekerja dengan sukarelawan
ü Buat satu rangka kerja sebagai
tugas dan tanggungjawab sukarelawan dalam bidang sukan (menyediakan senarai
tugas).
ü Memberitahu objektif program
sukan kepada mereka.
ü Menerangkan tentang tugas dan prosedur yang harus dilakukan oleh
mereka.
ü Memberi latihan berkaitan tugas
mereka sebelum melakukan tugas yang sebenarnya.
ü Beri peluang kepada mereka
untuk memberikan serta mengembangkan idea-idea baru.
ü Beri ganjaran , galakan dan
rangsangan kepada mereka sebagai pengikhtirafan– (sijil penghargaan ataupun
surat penghargaan)
Penilaian
Perkara yg perlu dinilai drpd perspektif pentadbir:
*kakitgn/program
sukan&kurikulum pj/peralatan&kemudhn
sukan/pelajar,atlet,peserta/pentadbir,pengurus,jurulatih pasukan
Perancangan masa hadapan
Prestasi lampau
->prestasi organisasi masa kini -> organisasi masa depan
Kebertanggungjawapan @ accountabilitydalam
penilaian boleh diperoleh:
o rujukan norma
kriteria & bancian o ujian penilaian
prestasi kendiri
o ujian bertulis o catatan ringkas @ anekdot o portfolio, inventori, fail
o anugerah,
penghormatan o record pencapaian
Garis panduan penilaian:
o Mengenal pasti
perkara yang nak dinilai (jurulatih, guru, pengurus, kurikulum)
o Pengenalpastian
penilai-penilai
o Pengenalpastian
individu yang akan kira data/ akses data
o Tentukan siapa
yang akan boleh lihat keputusan penilaian
o Tubuhkan sistem
sebaran maklumat, kutipan data dan tarikh proses jangka siap
Pemilihan instrumen penilaian
• Bentuk pengiraan
& analisis data
• Kaji semula
keputusan dengan individu berkaitan
• Menggunakan
keputusan untuk penambahbaikan
Penilaian ke atas staf perlu dirancang dengan
teliti
Keputusannya akan digunakan untuk apa – naik
pangkat,
Penilaian
Prestasi (Performance)
• Kesesuaian bentuk
kerja dengan instrumen& kriteria penilaian yang digunakan
• Penilaian
berdasarkan tret & atribut/ sifat
• Dimensi penilaian:
o Pengetahuan,
kebolehharapan,berkemahiran, hubungan dengan staf,perancangan, good public
relationship
Peer evaluation, administrative evaluation Student evaluation, self-evaluation
Komunikasi
Gareth(1998):mklmt
yg dikongsi antara dua org atau lbh bg m’capai kefahaman bersama
Komunikasi Dalam Organisasi
*proses utk
m’cipta&b’tukar2 mesej dlm rangkaian hbgn yg saling b’gantung antara satu
sama lain utk menyelesaikn perkara yg berlaku dlm persekitarn yg xmenentu
Komunikasi & Pengurusan
*Padanan
tindakn&perkataan *komunikasi dua hala *penekanan kpd komunikasi b’semuka
*bertanggungjwb bersama *komunikasi sbg proses yg b’terusn
*mesej yg sesuai
utk audien *pengurusan berita yg berkesan
Kepentingan komunikasi
•
Satu sistem untuk mengumpul, menilai dan menyebarkan maklumat
•
Penyumbang utana dalam arena sukan
•
Nadi dalam sesebuah pertubuhan sukan
•
Proses untuk menyebarlkan pelbagai aktiviti lain
Tujuan komunikasi
·
Kaedah untuk mengubah perilaku
·
Menjalin perhubungan dan mewujudkan motivasi
·
Menghasilkan perubahan dalam sukan
·
Memberi kaunseling, nasihat dan bimbingan
·
Proses pemindahan maklumat dan sosial
Proses komunikasi
halangan
|
PENERIMA
|
MESEJ
|
PENGHANTAR
|
MAKLUMBALAS
|
halangan
|
Jenis komunikasi
*Lisan-p’gunaan bhs
t’tentu melalui p’ckpn.b’laku apabila penyampai&penerima b’semuka/ada media
yg m’hubungi terus kpd penerima.cth media:tv,telefon,komputer
*Bkn lisan-m’gunakn
bhs isyarat,gerak bdn,mimik muka,mata.cth:geleng kepala,angkat bahu
Kepentingan
Komunikasi bukan lisan
*m’btk bahasa yg
universal
*wujud lbh awal
drpd lisan
*blh menyatakn
sesuatu perka yg xblh dinyatakn oleh lisan
*blh dipercayai
berbanding lisan
*ia blh wujud di
mana2
Jenis-jenis komunikasi dalam
arena sukan
ü Komunikasi sehala
•
Penyampaian maklumat secara bersungguh-sungguh tetapi kurang melibatkan
pihak penerima
•
Kurang berlaku proses komunikasi
ü Komunikasi dua hala
•
Pentadbir menghantar maklumat&berkehendakkan maklum balas dengan cpt
•
Proses komunikasi secara berkesan yang maksimum dapat dilaksanakan
Halangan komunikasi
*ciri
pengantar(enggan berkomunikasi) *ciri penerima(slh tafsir)
*perbezaan
antara penghantar/penerima(semantik) *faktor persekitaran(bising)
*mesej
yg kompleks&kabur *cara penyampaian *kesesuaian masa *emosi
*Kecacatan
fizikal *Bahasa yang kurang jelas *Perancangan penyampaian
maklumat yang kurang rapi *Ketidaksamaan dari segi pengalaman dan pengetahuan
*Kuasa
dan kedudukan *Perasaan gementar *Suasana persekitaran
Teknologi dalam sukan
*saranan teknikal
para atlet utk b’usaha meningktkn lat&persekitarn kompetitif bg meningktkn
prestasi olahraga mereka secr keseluruhn
*pengetahuan&aplikasi
yg m’gunakn peralatn khusus&terkini teknologi moden utk melakukn tugas2
secr lbh efisien.
Kategori teknologi dalam sukan:
*hiburan
-penambhn analitis
dlm penyiarn sukan
-analisis play
action dlm masa sbnr oleh juruanalisis m’gunakn teknologi sudah biasa digunakn
dikebanyakn sukan
-line calling dlm
Tenis,freeza frame analyses dlm bola sepak/tricky part di mana teknologi yg
xseberapa disukai oleh penonton
*penghakiman
-byk analisis yg
sdg diterapkn utk khalayak juga sedang digunakn
-keputusn drpd
penilaian pengadil masih dipentingkn oleh sebhgn drpd byk sukan
*atlet
-byk p’bgnn
teknologi tlh dibina utk tubuh
-p’gunaan denyut
jantung utk memantau pelari.dgn pemantauan irama,pemain muzik blh menukar
kelajuan muzik sesuai langkah yg diingini
Kepentingan teknologi dalam
sukan
•
Melahirkan atlet bertaraf dunia
•
Membantu atlet mencapai prestasi optimum
•
Mendidik jurulatih berfikir secrkreatif dan inovatif dgn bantuan
teknologi sukan
•
Mewujudkan jurang yg erat dr segi teknologi sukan y=g dimiliki oleh
negara maju dengan negara kita
•
Mengukuh dan meningkatkan kecemerlangan atlet menerusi aplikasi
saintifik
Pengurusan Kemudahan
*Menyediakan
peralatan yang sesuai dan mencukupi dengan bilangan peserta.
*Kemudahan
digunakan dengan cara yang terbaik dan sempurna
*Keselamatan
peralatan sentiasa diawasi dengan rapi.
Penyelenggaraan
kemudahan
•
Penyelenggaraan kemudahan hendaklah sentiasa dijaga supaya tidak
mendatangkan bahaya.
•
Pelajar dididik untuk menggunakan kemudahan dengan betul dan cermat.
•
Hendaklah mengambil langkah-langkah yang sewajarnya sekiranya berlaku
kehilangan& kekurangan.
Pengaturan
•
Program sukan diatur mengikut kemudahan yang sedia ada. Spt : padang,
dewan
•
Peralatan diedarkan kepada jurulatih, penyelaras, pengurus & pegawai
sukan.
•
Peralatan dapat digunakan sepenuhnya.
•
Peralatan hendaklah dipastikan sesuai, berfungsi&dpt digunakan
pengguna persatuan sukan.
Peruntukan&Kemudahan alatan
*Sistematik
•
Perancangan sistematik supaya tidak berlaku pertindihan dalam
menggunakan kemudahan dan peralatan.
*Pengubahsuaian
•
Jika berlaku kekurangan kemudahan&peralatan:
•
Pengubahsuaian dari segi saiz, kawasan,masa& peraturan permainan.
*Sumber
kemudahan ( keperluan )
•
Memberi perhatian kepada keperluan ahli sukan & jurulatih.
•
Menyediakan perumahan yang sesuai & selesa.
Pengurusan Stor
Struktur
dan susunan stor
•
Saiz dan bilangan stor bergantung kepada :
•
Peringkat pendidikan
•
Peringkat pendidikan mempengaruhi jenis peralatan yang diperlukan khusus
mengikut sukatan kurikulum
•
Saiz sekolah
•
Bilangan murid di sek menentukan berapa byk peralatan yg berlainan jenis
dibeli.
•
Saiz kelas juga menentukan penggunaan peralatan
•
Program sukan untuk kanak-kanak
•
Stor sukan yang agak besar diperlukan sekiranya sukan sekolah dirancang
dengan baik.
•
Saiz stor sekolah rendah seharusnya berukuran 20 kaki x 20 kaki x 2o
kaki.
Keperluan-keperluan
Am
•
Dinding dan lantai/Pintu/Tingkap dan siling/Saiz/Barang tambah kepada
stor
Pengurusan stor yang baik
§
Jika boleh dinding dan lantai mestilah dibuat daripada simen.
§
Ia sama ada pintu tinggi, pintu lebar, pintu dua muka atau pintu gelung
§
Pintu perlu dilengkapi dengan penyelak pintu dan kunci supaya peralatan
boleh di kawal dan stor tidak mudah dicerobohi.
§
Tingkap yang besar seharusnya dielakkan kerana ia membenarkan
pencerobohan.
§
Ketinggian siling bergantung kepada peralatan yang perlu disimpan.
§
Pada amnya, ketinggian siling yang dicadangkan adlah 12 kaki
§
Saiz yang dicadangkan ialah lebih kurang 300 kaki persegi.
§
Tiga dinding perlu mempunyai rak atau para.
§
Rak-rak yang istimewa diperlukan untuk menyimpan raket, kayu pemukul,
kayu hoki, kasut dan topi keledar.
§
Baldi dan bekas khas untuk
menyimpan bola , pundi kacangjuga diperlukan.
§
Semua alat yang diambil dari stor mestilah dicatat dalam buku dengan
menyatakan nama peminjam, nama alat dan kuantitinya.
§
Alat yang dipinjam mesti digunakan dengan betul.
§
Alat yang dipulangkan mesti disusun dan diletakkan semula ke
tempat-tempat asalnya.
§
alat-alat yang rosok sedikit perlu dibaiki jika boleh..
§
Pastikan buku catatan ditandatangani semula untuk memastikan alat tidak
hilang
§
Seseorang guru dilantik untuk menjaga secara keseluruhan stor sukan.
§
Buku catatan mesti digunakan dengan sepenuhnya. Segala peralatan yang
dikeluarkan mesti direkod dan ditandatangani.
§
Peraturan stor sukan mesti diberitahu kepada semua yang terlibat
§
Buku stok untuk merekodkan semua peralatan yang ada. Ia memudahkan kerja
pemeriksaan stok pada masa hadapan
§
Pemeriksaan stok perlu diadakan beberapa kali setahun.
PENGURSAN PERMAINAN TRADISIONAL
Bulu Ayam
Permainan ini
dikenali juga sebagai sepak bulu ayam, sebuyam atau chapteh. Dimainkan di luar
rumah oleh kanak-kanak lelaki seramai dua atau lebih. Jika terdapat ramai yang
bermain, kumpulan dengan terdiri beberapa orang boleh dibentuk.
Permainan ini
adalah seperti permainan sepak raga, tetapi bola yang digunakan adalah dari
bulu ayam yang telah dibentuk seperti sejambak bunga.
Membuat Bola
Beberapa bahan asas
diperlukan bagi membuat bola bulu ayam ini. Beberapa helai bulu ayam yang
terdapat pada ekor atau kepak ayam (tidak kurang dari tiga helai). Sebatang
paku sederhana besar, kepingan tiub tayar yang telah dibentuk bulat berukuran
antara 4sm. garispusat dan getah skrap atau getah gelang sebagai pengikat.
Beberapa keping
getah tiub yang telah dibentuk bulat hendaklah dicucok paku menembusi
ditengah-tengahnya. Lima helai bulu ayam sama panjang dilekatkan disekeliling
paku tadi dan diikat dengan getah sekrap atau getah gelang dengan kemas. Jika
untuk mendapatkan kekemasan bola tersebut sejenis gam yang kuat boleh digunakan
sebelum ikatan dibuat.
Cara Bermain
Sebelum permainan
dimulakan undian dijalankan terbelih dahulu bagi menentukan giliran. Undian
secara lai lai li tam plong untuk semua pemain bagi menentukan siapa yang perlu
memulakan terlebih dahulu mengikut gilirannya. Penentuan mata samada jumlah
timbangan terbanyak atau penetapan jumlah mata tertentu juga harus dipersetujui
terlebih dahulu.
Pemain disyaratkan
menimbang bola bulu ayam tersebut dengan menggunakan tepi tumit kaki (tepi kaki
sebelah dalam) sahaja atau juga dengan lutut. Sepakan tidak dibenarkan, jika
dilakukan oleh pemain, ia dikira mati dan giliran pemain seterusnya mengambil
alih pula. Permainan juga dikira mati sekiranya bola jatuh ketanah.
Mata dikira dengan
cara, pemain mestilah menimbang bola tanpa henti atau mati dengan seberapa
banyak timbangan yang dapat dilakukan. Pemain yang mendapat mata terendah
jumlah timbangan dikira kalah, dan ia akan dikenakan denda. Pemain yang kalah
dikehendaki melambungkan bola kepada pemenang, dan pemenang pula mestilah
menimbang bola sebanyak tiga kali, sekiranya pemenang gagal berbuat demikian
maka denda terhadap pemain yang kalah akan dikira tamat.
Pusingan seterusnya
boleh dilakukan beberapa kali, pemain yang memenangi disetiap pusingan atau
jumlah kemenangan banyak kali dan melebihi dari yang lainnya dikira juara.
Galah Panjang
*dimainkan diluar
rumah..
*tidak dimainkan
secara individu, tetapi dengan dua kumpulan.
*Terdiri dari
kumpulan penyerang dan kumpulan bertahan.
*Setiap kumpulan
mempunyai pemain tidak kurang dari seramai 4org&kebiasaannya terdiri dari
sepuluh pemain sahaja.
*Salah seorang dari
ahli kumpulan itu akan dilantik sebagai ketua dan lainnya adalah sebagai
awak-awak sahaja.
*Tugas ketua
kumpulan adalah sebagai mengawasi setiap penyerang yang masuk dan keluar dari
gelanggang, iaitu disepanjang garisan permulaan, garisan tengah dan garisan
disekeliling gelanggang. Manakala awak-awak hanya menjaga garisan melintang di
dalam gelanggang.
*Sebelum permainan
dimulakan undian secara wan tu som dijalankan oleh kedua-dua ketua
pasukan. Siapa yang menang akan menjadi pasukan penyerang. Penetapan pengiraan
bertukar giliran akan ditentukan terlebih dahulu, samada hanya dengan cuitan ke
badan pemain atau dengan menangkap pemain.
Gelanggang
Permainan
*Kawasan permainan
yang sederhana luas diperlukan, samada di atas tanah, kawasan bertar atau
bersimin dan di atas padang. Tiada ukuran khas penetapan yang perlu dipatuhi,
tetapi dianggarkan antara enam hingga lapan meter lebar dan jarak bagi setiap
garisan lintang gelanggang antara tiga hingga empat meter.
* Jumlah garisan
lintang bagi awak-awak tidak terhad, ia mengikut jumlah pemain bagi setiap
pasukan.
*Sebagai penanda
garisan, akan digunakan tepung atau tali jika dimainkan di atas padang. Cat
juga boleh digunakan sekiranya gelanggang simin. Tetapi kebanyakan kanak-kanak
akan melorekkan garisan tersebut di atas tanah sahaja.
Cara Bermain
*Sejurus sebelum
permainan dimulakan, ketua pasukan penyerang akan menepuk tangan ketua pasukan
bertahan di petak kepala gelanggang. Ini menandakan permainan sudah dimulakan
dan awak-awak boleh mula menyerang, samada secara individu atau beramai-ramai.
*Setiap pemain
hendaklah melepasi semua garisan hingga ke garisan belakang sekali dan kembali
semula hingga ke garisan hadapan tanpa dapat dicuit oleh pasukan bertahan. Jika
salah seorang dapat dicuit oleh pasukan bertahan maka pasukan itu dikira mati.
Pertukaran kedudukan akan dilakukan iaitu pasukan yang bertahan akan jadi
pasukan penyerang dan sebaliknya.
Peraturan
Permainan
Kesemua pemain
pasukan penyerang akan dikira mati jika salah seorang dari mereka dicuit oleh
pemain pasukan bertahan.
Pemain pasukan
penyerang tidak boleh berundur kebelakang setelah melepasi garisan gelanggang,
ia dikira mati yang akan menyebabkan pertukaran kedudukan pasukan.
Pasukan penyerang
dikira mati jika terdapat pemainnya terkeluar dari garisan gelanggang.
Pasukan penyerang
dikira menang jika salah seorang dari pemainnya dapat melepasi kesemua garisan
hingga kembali ke garisan permulaan. Satu mata diberikan kepada pasukan ini dan
permainan akan dijalankan semula.
Mana-mana pasukan
yang dapat mengumpul mata tertinggi akan dikira memenangi perlawanan tersebut.
Konda Kondi
*dikenali sebagai
Perik Mata
*memerlukan fikiran
yang tajam dan kekuatan pemain, iaitu ketika memikir arah yang selamat untuk
menguis kayu dan mengejar kayu yang dikuis untuk mematikan pihak lawan.
Permainan ini memerlukan kawasan lapang.
*Peralatan yang diperlukan adalah terdiri daripada dua batang kayu kecil berukuran, l5cm dan 30cm panjang. Kedua-dua batang kayu ini berbentuk bulat dan berukuran 2cm garis pusat. Kayu yang pendek dipanggil anak dan yang panjang dipanggil ibu. Lubang sedalam 15cm juga dikorek bagi meletakkan kayu panjang.
*Undian secara 'wan to som' dijalankan bagi membentuk pasukan dan menetapkan pasukan mana yang harus memainkan terlebih dahulu.
*Peralatan yang diperlukan adalah terdiri daripada dua batang kayu kecil berukuran, l5cm dan 30cm panjang. Kedua-dua batang kayu ini berbentuk bulat dan berukuran 2cm garis pusat. Kayu yang pendek dipanggil anak dan yang panjang dipanggil ibu. Lubang sedalam 15cm juga dikorek bagi meletakkan kayu panjang.
*Undian secara 'wan to som' dijalankan bagi membentuk pasukan dan menetapkan pasukan mana yang harus memainkan terlebih dahulu.
Permainan Pertama
Pemain pertama
memulakan permainan dengan meletakkan kayu pendek melintang lubang, kayu
panjang digunakan untuk menguis kayu pendek itu supaya melambung ke udara,
setelah itu kayu panjang diletakkan semula melintang lubang sementara itu, ahli
pasukan lawan hendaklah cuba menyambut kayu pendek yang dikuis oleh pemain itu
sebelum jatuh ke tanah. Jika pasukan lawan berjaya berbuat demikian, semua
pemain daripada kumpulan yang sedang bermain itu dikira mati. Permainan akan diambil
alih pula oleh pasukan lawan, tetapi jika pasukan lawan gagal menyambutnya,
mana-mana ahli hendaklah membalingkan kayu pendek masuk ke dalam lubang ataupun
mengena kayu panjang.
Jika kayu itu masuk ke dalam lubang atau pun terkena kayu panjang yang diletakkan melintang tadi, cuma pemain itu sahaja yang dikira mati. Sebaliknya, jika kayu yang dibaling oleh pemain lawan itu tidak mengenai lubang atau kayu panjang itu, pemain tersebut boleh mendapatkan mata dengan mengira jarak kayu itu jatuh dari lubang. Satu jarak kayu panjang dikira satu mata.
Jika kayu itu masuk ke dalam lubang atau pun terkena kayu panjang yang diletakkan melintang tadi, cuma pemain itu sahaja yang dikira mati. Sebaliknya, jika kayu yang dibaling oleh pemain lawan itu tidak mengenai lubang atau kayu panjang itu, pemain tersebut boleh mendapatkan mata dengan mengira jarak kayu itu jatuh dari lubang. Satu jarak kayu panjang dikira satu mata.
Permainan Kedua
Pemain tadi akan mengambil kayu pendek dan melambungkan ke udara, kemudian memukulnya kuat dengan kayu panjang. Dia diberi peluang sebanyak tiga kali jika pukulan pertama atau keduanya tidak kuat.
Sekali bagi pemain lawan cuba menyambut jika tidak berjaya. Pemain tadi boleh mendapat mata, dengan kiraan yang sama. Mata yang diperoleh dicampur dengan mata daripada langkah pertama tadi.
Pemain tadi akan mengambil kayu pendek dan melambungkan ke udara, kemudian memukulnya kuat dengan kayu panjang. Dia diberi peluang sebanyak tiga kali jika pukulan pertama atau keduanya tidak kuat.
Sekali bagi pemain lawan cuba menyambut jika tidak berjaya. Pemain tadi boleh mendapat mata, dengan kiraan yang sama. Mata yang diperoleh dicampur dengan mata daripada langkah pertama tadi.
Permainan Ketiga
Seterusnya, pemain
beralih kepada langkah ketiga yang dipanggil patuk ular. Pemain menyandarkan
kayu pendek di tepi lubang, kemudian mengetuk hujung kayu pendek itu dengan
kayu panjang. Jika pukulan dibuat dengan baik, kayu pendek akan melentik ke
udara. Pemain itu hendaklah bersedia untuk memukul kayu pendek itu sebelum
jatuh ke tanah, dengan menggunakan kayu panjang. Tempat kayu pendek itu jatuh
dikira mata, iaitu mengiranya dengan menggunakan kayu panjang, kiraan mata
tetap sama seperti sebelumnya. Pasukan yang mempunyai mata tertinggi memenangi perlawanan
ini.
PROGRAM PEMBANGUNAN SUKAN
Aspek perancangan,pengelolaandanpentadbiran
Tujuan pembangunan sukan
Melaksanakan program pembangunan sukan dari peringkat akar umbi secara
menyeluruh ke semua daerah.
Mewujudkan program latihan yang sistematik dan berkesan secara
berterusan dalam jangka masa panjang.
Melahirkan atlet remaja yang berpotensi dan layak untuk mewakili Negeri
dalam kejohanan SUKMA dan seterusnya mewakili negara.
Melahirkan pegawai sukan dan jurulatih yang berkualiti serta lebih
efisen dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab.
Memantau perlaksanaan program latihan yang dijalankan di setiap pusat
latihan.
Aspek perancangan
OBJEKTIF UTAMA:
Pembangunan sukan
akan menekankan kepada penambahbaikan institusi dan organisasi untuk
meningkatkan profesionalisme dan menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam
sukan.
3
TERAS STRATEGIK DLM PMBANGUNAN SUKAN:
A)
Memperkukuh jentera sukan negara dan keupayaan institusi persatuan sukan
- menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam sukan.
SEKTOR
KERAJAAN
Memberi penekanan kepada lapan
sukan teras, iaitu olahraga, akuatik, badminton, boling tenpin, bolasepak,
gimnastik, hoki dan skuasy.
Pejabat Pesuruhjaya Sukan akan
terus menganjur program latihan untuk pemegang jawatan dengan memberi tumpuan
kepada pentadbiran dan pengurusan.
Bagi menyeragam pengurusan
persatuan sukan di seluruh negara, Akta Pembangunan Sukan, 1997 akan diperluas
ke Sabah dan Sarawak.
SEKTOR
SWASTA
Digalak untuk melengkapi usaha
Kerajaan - menyedia kemudahan sukan dan rekreasi di kawasan yang akan
dibangunkan untuk tujuan kediaman, komersil dan perindustrian.
Rancangan jangka panjang -
penyediaan dan pengurusan kemudahan sukan dan rekreasi akan digubal.
Perkongsian dengan sektor
swasta akan dipergiat bagi membantu usaha mengenal pasti bakat muda serta
menyedia peluang yang lebih kepada generasi muda menyertai aktiviti sukan.
B)
Membangunkan budaya kesukanan di kalangan rakyat Malaysia melalui
pelaksanaan pelbagai program sukan.
Pelbagai program sukan dan
aktiviti rekreasi berkaitan sukan akan dianjur untuk terus meningkatkan
penyertaan masyarakat dalam sukan - program pembangunan kecergasan dan aktiviti
luar.
Program baru berasaskan
kekuatan dan ketahanan yang boleh menarik penyertaan lebih ramai di kalangan
belia akan diperkenal.
Program dan aktiviti ini akan
meningkat dan menggalakkan pelancongan sukan dan menyumbang kepada pertumbuhan
industri sukan.
C)Menggalakkan gaya hidup aktif dan sihat melalui
sukan dan rekreasi.
Program gaya hidup aktif akan
diteruskan bagi membolehkan belia terutamanya di peringkat akar umbi menyertai
acara sukan.
Bagi mempromosi manfaat
mengekalkan gaya hidup sihat di kalangan orang ramai, lebih banyak program
kesedaran seperti kempen, program pendidikan kecergasan dan kalistenik di
tempat kerja dan taman awam akan diteruskan dalam tempoh Rancangan.
Sebanyak 50 peratus rakyat
Malaysia dijangka terlibat secara langsung dalam aktiviti gaya hidup cergas dan
sihat menjelang tahun 2010.
Aspek pengelolaan
Peningkatan
kemudahan sukan
Beberapa kemudahan sukan sedia
ada di peringkat negeri dan daerah akan di naik taraf.
Langkah akan diambil untuk
memastikan penyenggaraan dan penjagaan kemudahan dilakukan dengan sempurna
termasuk penguatkuasaan peraturan dan prosedur mengenai penggunaan kemudahan
tersebut.
Penyediaan atlet
pelapis
Akses yang lebih kepada program
latihan di luar negara akan disediakan untuk memastikan atlit cemerlang dalam
sukan berprestasi tinggi pada peringkat antarabangsa.
Usaha akan terus diambil untuk
menyedia lebih ramai atlit muda untuk menyertai pertandingan pada peringkat
antarabangsa melalui program latihan dan kejurulatihan yang sistematik.
Pembangunan
sukan sekolah
Pendekatan yang lebih bersistem
- mengenalpasti dan menyediakan atlit di peringkat sekolah rendah dan menengah
akan diguna pakai bagi mewujudkan asas yang lebih baik bagi membolehkan
penyertaan dalam sukan berprestasi tinggi.
Lebih ramai guru pendidikan
jasmani akan ditempatkan di sekolah rendah manakala mata pelajaran olahraga dan
gimnastik akan dijadikan sebahagian daripada kurikulum pendidikan.
Program pembangunan sukan
sekolah - diperkukuh termasuk menaik taraf kemudahan sedia ada, membina dua
sekolah sukan baru, penglibatan dan penyertaan yang lebih cemerlang di
peringkat antarabangsa serta penyediaan lebih ramai jurulatih yang berkelayakan
dan berkebolehan.
Sekolah akan digalakkan untuk
menganjur aktiviti selepas waktu sekolah bagi menyediakan peluang kepada
pelajar untuk menambah baik kemahiran mereka dalam sukan yang dikenali dan
melibatkan diri dalam aktiviti baru di bawah bimbingan jurulatih yang baik.
Akses yang lebih baik kepada
kemudahan dan kompleks sukan akan disediakan kepada pelajar termasuk kemudahan
di bawah pengurusan pihak berkuasa tempatan dalam usaha menggalakkan pelajar
aktif dalam sukan.
Program
kejurulatihan
Satu program khas akan
diperkenalkan untuk akreditasi jurulatih yang terlibat dalam menjalankan
program pembangunan atlit manakala bekas atlit dan atlit sedia ada yang
berpengalaman akan digalakkan untuk mengikuti latihan yang perlu untuk menjadi
jurulatih.
Institusi pendidikan tinggi
awam - digalakkan untuk menawarkan lebih banyak tempat kepada pelajar untuk
mendaftar pada peringkat ijazah dalam bidang sains sukan serta program bagi melatih
jurulatih baru.
Contoh program
pembangunan sukan
Menyelaras Program Cari Juara
Menyelaras Program Talent ID
Menganjurkan dan menyertai Age
Group CompetitioN
Klinik Sukan
Menyelaras Penyertaan Kejohanan
U12, U15 dan U18
Menganjurkan Sports
Education Seminar secara berterusan
Program Pembangunan Bakat
Aspek pentadbiran
Badan
bertanggungjwb dlm pembgnn sektor sukan:
KEMENTERIAN KEBUDAYAAN, BELIA
DAN SUKAN
KEMENTERIAN PENDIDIKAN
PERTUBUHAN DAN PERSATUAN SUKAN
Aspek yg dititik
berat dlm pembgnn sukan
SEKOLAH KERAJAAN DAN SEKOLAH
SWASTA/MSSR DAN MSSM/PENGURUSAN/
KEJURULATIHAN/KEMUDAHAN SUKAN/YAYASAN
SUKAN/INTENSIF/BIASISWA
Pembangunan Jurulatih
Jenis2 jurulatih
1)
IDEALISTS
2)
ROLLING STONE
3)
CLIMBERS
4)
AMBITIOUS COACHER
5)
HANGER - ON
Kaedah penyusunan program
1.
KEPERLUAN
v Menentukan keperluan diri dalam bidang sukan.
v Memikirkan teknik untuk
melahirkan atlit bertaraf antarabangsa.
v Menetapkan bentuk dan tahap
kepakaran yang diperlukan.
2.
PERINGKAT
v Menentukan bilangan jurulatih
bagi setiap peringkat (tempoh 5 tahun).
v knlpasti
sumber,kemudahan,peralatan&tenaga pengajar yg akn melatih mereka.
3.
MENGENAL PASTI
v Persatuan sukan menegenalpasti
jurulatih yang berkelayakan untuk memberi latihan yang teratur.
v Jika tiada sebarang kemudahan
latihan, persatuan sukan harus berhubung dengan badan sukan yang sudah berjaya.
4.
MERANCANG
v Selepas melalui semua peringkat
,perancangan mengadakan latihan jurulatih boleh diusahakan untuk mencapai
matlamat.
v Sistem latihan jurulatih
memerlukan pendekatan yang lebih bersistematik.
5.
MEMIKIRKAN SUMBER
v Penyediaan latihan =
Kementerian Belia dan Sukan (KBS).
v Latihan kejurulatihan = Majlis Sukan Negara (MSN).
v Bantuan latihan jurulatih di
peringkat pusat =Majlis Olimpik Malaysia
Rancangan latihan jurulatih
1.
Menentukan bentuk,jenis dan bidang pengetahuan yang disampaikan bagi
setiap peringkat latihan.
2.
Peruntukan masa yang bersesuaian bagi setiap pembentangan semasa kursus
latihan.
3.
Menentukan sumber kemudahan yang mencukupi, kelengkapan tenaga pengajar
bagi setiap peringkat kursus latihan.
4.
Mengadakan program latihan bagi melahirkan jurulatih yang berwibawa.
5.
Menentukan tenaga pengajar yang layak bagi setiap tahap latihan
kejurulatihan sukan itu.
Pemilihan calon jurulatih
1.
Mempunyai kecerderasan dan kematangan fikiran.
2.
Mempunyai pengetahuan mengenai pertumbuhan dan perkembangan manusia.
3.
Motivasi yang tinggi dalam bidang dan perkembangan sukan.
4.
Berminat untuk terlibat dalam sukan untuk jangka masa panjang.
5.
Kemahiran mengajar yang menyeronokan dan berkesan.
Prinsip kejurulatihan
1.
Mempunyai kepakaran dalam bidang sukan dan dapat membantu atlit sukan
mengembangkan bakat serta pandai berdirikari.
2.
Akui perbedaan antara individu wujud di kalangan atlit dan sentiasa
memikirkan kepentingan atlit untuk jangka masa panjang.
3.
Berhasrat mencapai kecermerlangan berasaskan matlamat, pertumbuhan,perkembangan
dan pembangunan atlit.
4.
Kepimpinan melalui teladan.
5.
Berpakaian kemas dan bersesuaian.
Kelebihan
jurulatih sukan asing
1.
Dapat menggunakan kepakaran yang dimiliki serta-merta.
2.
Memberi kesan positif secara tidak langsung kepada jurulatih-jurulatih
muda yang kurang berpengalaman.
3.
Menjadi “Role Model” kepada para jurulatih yang mengikuti program
latihan itu.
4.
Program latihan dapat diwujudkan dengan lebih teratur.
5.
Mewujudkan sikap mencapai kecemerlangan dalam bidang sukan di kalangan
jurulatih yang mengikuti kursus latihan.
Peranan
yang perlu dimainkan oleh jurulatih :
v Menetapkan tahap pengajaran dan
pembelajaran mengikut keperluan individu.
v Merancang program aktiviti
sukan berasaskan keperluan individu yang menjadi peserta dalam latihan.
v Mewujudkan suasana keadaan
persekitaran pembelajaran sukan untuk membolehkan atlit belajar sendiri.
v Tenaga pengajar memberi panduan
dan bimbingan yang diperlukan oleh para peserta sukan.
v Menilai kejayaan individu
mengikut objektif yang telah ditetapkan oleh tenaga pengajar.
Kenal pasti bakat
Kenal pasti bakat sukan
•
berkembang/keyakinan/perhubungan
Pemerhatian bakat sukan
*PRINSIP:
1. aktiviti fizikal
2. variasi pola pergerakan
3. pertumbuhan kanak-kanak
4. tempoh masa latihan
*SUMBER
AHLI SUKAN YG BERBAKAT & TBAIK
1. Sek kerajaan dan swasta
2. Majlis Sukan Sekolah-sekolah Menengah (MSSM)
3. Kelab dan persatuan sukan tempatan, daerah &
negeri
4. Persatuan Belia
Insentif untuk atlit berbakat
} elaun khas
} diberi pekerjaan tertentu
} ganjaran & elaun tertentu
} biasiswa
} kemudahan perjalanan,
penginapan, perubatan, peralatan sukan
} diberi latihan di luar negara
} pingat & surat penghargaan
Sistem kenalpasti atlit
•
KRITERIA/SIFAT AHLI SUKAN /PERTANDINGAN/RASA HATI/UJIAN
ASAS
Pembangunan Atlet
}
program pembangunan bakat
}
guru pjk ramai ditempatkan di sek
}
program pembangunan sukan dinaiktarafkan
}
tambahkan bilangan jurulatih bertauliah
}
program persediaan atlit
Pemilihan atlit berdasarkan:
*somatotaip,jisim
badan,ketinggian,jisim badan”bebas lemak’,pembahagian segmen badan
UNDANG-UNDANG DAN PENTADBIRAN SUKAN
UNDANG-UNDANG
SUKAN
1. Terdapat akta dalam sukan.Akta ini dinamakan Akta
Pembangunan Sukan 1997 dan
hendaklah dipakai di seluruh Malaysia.
Objektif
(a) untuk menggalakkan
dan membangunkan sukannya
(c)
memastikan perlembagaan
&kaedah dipatuhi dan diikuti oleh semua anggotanya.
(b) mengekalkan hubungan baik dan kedudukan baik (
semua badan pengelola dan pengawalseliaan antarabangsa bagi sukannya.)
Kaitan
undang2& sukan
KEADILAN-adil antara semua /DISIPLIN-pentingkan disiplin/MEMAHIRKAN LAGI
TEKNIK-kuasai teknik betul/NILAI
MURNI-bertolak ansur/RUJUKAN-kepada individu pakar/SISTEMATIK-aktiviti tersusun
/KESELAMATAN-mesti
selamat
Rang Undang-Undang
(a) penganjuran pertandingan,
seminar, klinik atau kursus untuk sesuatu sukan;
(b) penghantaran
peserta ke pertandingan atau acara sukan
(c) apa-apa aktiviti lain
yang bersampingan atau berkaitan dengan sesuatu sukan;
(d)aktiviti sukan", berhubungan dengan sesuatu sukan,termasuklah—
Akibat
tiada undang2
•
PANDANGAN SERONG TERHADAP JURULATIH DAN
PENGAJAR
•
SUKAN DIPANDANG
•
REMEH DAN BERBAHAYA
•
HUBUNGAN TIDAK ELOK ANTARA AHLI
•
SUKAN TIDAK MEMBANGUN
Faktor-Faktor Kecuaian
1. Tugas/
tanggungjawab – sama ada anda telah menjalankan tugas anda dengan betul
2. Pelanggaran
tugas/ tanggungjawab
3. Sebab sebenar
kemalangan (actual and proximate cause)
4. Darjah kerosakan
& kemalangan berlaku
Jenis-Jenis Kecuaian
• Kecuaian boleh
dielak jika anda:
o Buat perancangan
yang teliti
o Hindari
berlakunya faktor2 kecuaian
• ‘Contributing
negligence’
• ‘Comparative
negligence’
• ‘Assumption of
risk’
• ‘An act of God’
Liabiliti sukan
ü ESTABLISH DUTY
•
Tanggungjawab guru dalam perkhidmatan
•
Lindungi murid
•
Dari kemalangan
ü BREACH OF DUTY
•
Buktikan kesalahan
•
Samaada plantif yng membuat ataupun guru tidak lindungi
•
Paparkan bukti betul
ü PROXIMATE CAUSE
•
Kenal punca kejadian
•
Wujudkan perkaitan punca-punca
•
Adakah ianaya munasabah
ü DETERMINE CAUSE
•
Buktikan dengan terperinci kerosakkan atau kemalangan
•
Akibat perlanggaran dan kecuaian yang berlaku
Perbezaan Kecuaian dan
liabiliti
ü KECUAIAN
•
Tanggungjawab akibat perlakuan
•
Atau tindakan cuai
•
Cth,guru dikatakn cuai apabila dia x munasabah berkelakuan sbg guru
hngga akibatkan kemalangan
ü LIABILITI
•
Samaada wujud tanggungjawab perudangan akibat perlakuan cuai itu.
•
Tp,x semestnya individu yg cuai mesti menanggung liabiliti akibat
kecuiannya.
•
-Liabiliti boleh dipindahkan
ISU-ISU DALAM SUKAN
Wanita dan sukan
*Peranan bersama
-
Mainkan peranan penting dalam kegiatan sukan.
-
Gembeling tenaga di semua peringkat sukan.
-
Sama- sama bergiat secara aktif dalam perlakuan atlit dan libatkan diri
dalam bidang kejurulatihan.
-
Sama- sama sediakan kemudahan, peralatan, kumpul dana dan aktif dalam
pentadbiran sukan.
*Mitos
wanita dalam sukan
Sejarah
·
1986- 1st Olympic di Athens, Greece- wanita tidak boleh
menyertai sebarang acara.
·
Dipercayai jika guna tenaga fizikal keterlaluan akan rosakkan sistem
peranakan.
·
Mitos ini menyebabkan kaum wanita lambat ambil bahagian
Sistem
peranakan
·
Kepercayaan- Kegiatan sukan boleh rosakkan sistem peranakan &
pusingan haid.
·
Latihan yang cergas- boleh sebabkan putus haid, (sementara)
·
Bantu memudahkan kelahiran anak, cepat kembali sihat.
Ketahanan
·
Ketahanan atlit wanita tidak sama dengan atlit lelaki.
·
Acara sukan jarak jauh tidak sesuai dengan wanita- jejas kesihatan.(bagi
atlit terlatih, ia tiada masalah)
·
Wanita punyai ketahanan lebih baik dari lelaki kerana peratusan lemak
bawah kulit badan yang berlebihan.
Sikap
agresif
·
Wanita yang terlibat secara cergas-memiliki sifat kelakian.
·
Mempunyai sifat agresif, berdaya saing dan memiliki otot yang besar.
·
Wanita yang miliki sifat otot yang besar tidak akan dapat menyamai
kekuatan yang dimiliki oleh lelaki.
Binaan senda
·
Binaan sendi tulang yang lebih longgar -mudah cedera,cth: sendi lutut.
·
Kegiatan fizikal yang cergas akan rosakkan alat peranakan wanita.
·
Perkembangan otot dan latihan yang betul akan mengelakkan berlakunya
kecederaan.
Perbezaan atlet lelaki dan
wanita
Atlet
lelaki
·
Kaum lelaki memiliki bahu yang lebih lebar, pinggang yang lebih kecil,
kaki dan lengan yang lebih panjang.
·
Jadi, anggota badan lelaki menjadikan mereka lebih cergas untuk
melompat, membaling & berlari.
·
Denyutan jantung lelaki adalah lebih kuat.
·
Dada yang lebih bidang berbanding wanita.
Atlet wanita
·
Mempunyai sendi yang lebih longgar, tendon dan ligamen yang lembut.
·
Mempunyai pusat tarikan bumi yang lebih rendah dan dapat buat imbangan
dengan baik.
·
Mempunyai lemak badan dua kali ganda daripada lelaki- menjadikan wanita
tahan sejuk dan daya tahan tinggi.
Sukan dan media masa
Jenis media
*elektronik:tv,radio,internet
*cetak:akhbar,majalah,risalah,poster,banner,pamplet
Kepentingan media
cetak
Penganjuran sukan
Keputusan permainan atau perlawanan
Latihan dan persediaan athlit
Profil
Penganugerahan dan insentif
Organisasi, pembangunan dan pengurusan acara.
Penganjuran sukan
Memuatkan tentang tarikh, tempat diadakan, penajaan, pasukan yang akan
bertanding dan peserta yang akan menyertai.
Bagi kejohanan yang besar seperti Sukan Olimpik, Bola Sepak Piala
Dunia(FIFA), media menyiarkan siri laporan bermula sebelum kejohanan.
Latihan dan
persediaan atlet
Memberi maklumat mengenai latihan dan persediaan athlit untuk menghadapi
sebarang kejohanan.
Menyiarkan cabaran yang akan dihadapi oleh athlit dan penyelesaiannya.
Politik dan Sukan
Politik- proses yang digunakan manusia untuk menyelesaikan perbalahan
diantara kepentingan pesendirian dan kepentingan awam didalam sesebuah
institusi masyarakat itu sendiri.
Sukan tidak akan wujud tanpa campur tangan politik atau pihak berkuasa
kerajaan.
Ramai ahli politik terlibat dalam sukan samada sebagai pegawai,
penganjur, pentadbir dan sebagainya.
Pengaruh politik dalam sukan peringkat kebangsaan
Bentuk dan corak gangguan
politik terjadi dalam banyak cara
Perbezaan kepentingan merupakan
antara alasan utama yang menyebabkan sesebuah badan sukan dipengaruhi gangguan
politik.
Ada pihak berpendapat ada ahli
sukan digunakan pihak tertentu untuk kepentingannya
Ada pihak berpendapat ahli
politik menggunakan sukan untuk kepentingan politik mereka.
Sebab hubungan antara politik dan sukan
*safeguarding the
public order:melindungi undang2 awam
*mengekalkan
kesihatan&kecergasan
*menaikkn
martamat,kuasa sesebuah kump,komuniti/bangsa
*memberi kesedarn
ttg identiti,kepunyaan&kesepaduan antara rakyt
*menghasilkn nilai
dominan dan ideologi
*meningktkn sokongn
kpd ketua politik&kerajaan
*meningktkn
perkembangan ekonomi negara
Insentif&Atlet
Insentif:
Insentif ini bertujuan mendorong mereka
mempertingkatkan prestasi ke tahap cemerlang di dalam pertandingan pada
peringkat antarabangsa dan terus kekal serta memperbaiki prestasi dari semasa
ke semasa
Sesuatu (yang berupa kebendaan atau tidak) yang
diberikan atau ditawarkan sebagai dorongan atau galakan.
Jenis2 insentif
•
Hadiah kemenangan/Elaun sara hidup/Elaun tuisyen/Cuti/Biasiswa
Perjudian dalam sukan
Judi
bermaksud permainan dengan menggunakan wang dan lain-lain sebagai taruhan.
Punca kegiatan rasuah dlm sukan
Kewujudan
peluang /Penyalahgunaan kuasa/Kelemahan
pengurusan dalaman/ Ketamakan
Kesan rasuah
Atlet yang
menerima rasuah akan didakwa di mahkamah
Terdapat juga atlet atau pemain yang digantung permainan mereka dan ada
juga yang dibuang daerah. Keadaan seperti ini telah
mencemarkan nama baik dan tujuan asal sukan tersebut diadakan.
Rasuah
menyebabkan usaha kerajaan memperuntukkan berjuta-juta ringgit ke arah
kecemerlangan sukan di negara ini gagal mencapai matlamat.
Peminat
sukan tempatan hilang keyakinan dan enggan datang untuk menyaksikan sesuatu
acara yang berlangsung terutamanya sukan bola sepak.
Kualiti
sukan di tahap yang sama dan berkemungkinan merosot, seperti hilang sengat.
Cara mengatasi
Menubuhkan jawatankuasa mengatasi gejala rasuah
Semua pihak termasuk pemain, pegawai persatuan dan orang ramai perlu
bekerjasama menangani masalah ini
Menetapkan peraturan supaya semua persatuan bola sepak membayar gaji
penuh setiap bulan bagi mengurangkan peluang "bookie" mempengaruhi
pemain menerima "wang kopi" untuk mengatur perlawanan
Memperhebatkan program pembangunan sukan sehingga ke peringkat akar umbi
Subjek etika sukan perlu diajar di peringkat sekolah rendah sehingga ke
peringkat kolej atau unversiti
Para atlit hendaklah menghindari kegiatan rasuah dan menghargai sokongan
peminat keatas mereka.
Cabaran sukan membangun masa kini
Persatuan Sukan dan
Pengurusannya
•
Corak pengurusan sukan
-
Penentuan matlamat.
-
Perbincangan matlamat.
-
Mentakrif hasil yang diharapkan.
-
Penilaian prestasi yang diharapkan.
-
Menyediakan maklum balas untuk menjamin kepuasan.
·
Atlit
-
Motivasi atlit
-
Tanggungjawab atlit
-
Masalah sosial dan kesepaduan
·
Kawalan terhadap tahap kebangkitan (arousal).
-
Ketenangan dalam menghadapi pelbagai situasi.
-
Meningkatkan keyakinan diri dan kepercayaan terhadap keyakinan diri.
-
Konsentrasi dan tumpuan
-
Kawalan emosi semasa pertandingan
-
Komitmen atlit
Faktor yang menghalang motivasi
*kurang
keyakinan diri./pemikiran negatif/tiada
matlamat/masalah dalam pasukan/ganjaran negatif
•
Tanggungjawab Atlit
-
Kesedaran kendiri/Latihan yang konsisten/Hubungan baik dengan pihak pengurusan dan pasukan/Menghadapi tekanan selepas perlawanan
•
Masalah Sosial dan Kesepaduan/Strategi yang digunakan:
-
Sesuaikan dengan peranan sendiri dan pihak lain./Atlit ‘junior’ belajar dari atlit ‘senior’./Berjuang bersama hadapi perlawanan./Setiap pemain dalam pasukan sama penting./Elak kelompok kecil dalam pasukan.
•
Sumber Kewangan
o
Penajaan/Derma/Dana Kerajaan
Masalah yang
sering dihadapi:
-
Kekurangan dana untuk kemudahan/Pembayaran
gaji/Saluran dana dan sumbangan tidak
diuruskan dengan betul/Tiada penajaan
•
Cabaran
-
Kemudahan untuk meningkatkan prestasi atlit (gym, stadium, pusat
latihan)
-
Jaminan kepada atlit (insurans, pencen, insentif)
-
Sekolah sukan
·
Masyarakat
-
Pendedahan
kepentingan sukan
-
Semangat
kesukanan (sokongan kepada pasukan negara)
-
Tanggapan
negatif terhadap sukan
-
Mengukuhkan
program pembangunan sukan massa bagi membina masyarakat yang cergas, sihat dan
produktif ke arah perpaduan negara.
-
Memantap
program sukan massa agar ianya dapat melibatkan semua lapisan masyarakat dari
semua peringkat akar umbi.
NILAI DAN ETIKA DALAM SUKAN
Permainan fair play
•
Fairplay biasanya dikaitkan dengan sesuatu permainan dalam bidang sukan
•
‘Fairplay’ bermaksud satu situasi
permainan yang bersih dan adil
•
Manakala ‘unfairplay’ pula merujuk kepada permainan yang tidak adil dan
ada unsur penipuan dan kekasaran didalam sesuatu permainan.
Mengapa ia boleh terjadi?
Pengadilan yang berat sebelah
Musuh tradisi cth jepun-china malaysia-indonesia-thailand
Cuaca -panas menyebabkan pemain panas baran
padang yang tidak memuaskan
Disiplin pemain kurang
Kurang suntikan semangat dan galakan
Langkah mengatasi
Meningkatkan mutu pengadilan
spt mengenakan tidakan terhadap pngadil itu sendiri.
Mengenakan denda kepada pemain
ikut kesalahan (kad merah/kuning)
Rasa hormat antara pemain dan
pemain lawan. Pemain perlu bersikap lebih profesional.
Mengenakan insentif dan hadiah
kepada para pemain. Pihak penganjur perlu memberikan insentif kepada pasukan
‘fairplay’ cnthnya EUFA-portogal 2004
Kriteria
pemilihan pasukan ‘fairplay’
Sesebuah pasukan dinilai berdasarkan;
Kad kuning dan kad merah: jika tiada sebarang kad diberikan,pasukan
mendapat 10 mata. 1 mata akan ditolak dari setiap kad kuning dan 3 mata jika
mendapat kad merah.
Mata maksimum bagi sesebuah pasukan yang menunjukkan permainan bersih
dan Positif adalah 10. dan mata minimum adalah 1.
Penyalahgunaan bahan dalam sukan
menggunakan bahan atau kaedah
terlarang dalam aktiviti sukan yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi
seseorang secara sengaja atau tidak sengaja.
Contohnya adalah seperti
penyalahgunaan dadah dan doping.
DRUG atau DADAH merupakan
sesuatu bahan (selain daripada makanan) yang apabila diambil, akan menyebabkan
perubahan dalam badan.
DOPING adalah penggunaan bahan atau
kaedah yang diharamkan untuk meningkatkan prestasi sukan oleh atlit.
Kenapa
sesetengah bahan dan kaedah diharamkan?
Kesihatan - Banyak bahan boleh
menyebabkan kesan yang tidak baik terhadap kesihatan jika tidak digunakan dengan
betul.
Etika - Di dalam sesetengah keadaan
bahan-bahan dan kaedah-kaedah yang diharamkan boleh meningkatkan tahap
keupayaan atlit melebihi tahap biasa.
Undang-Undang - Sesetengah drug adalah haram
dan dengan itu penggunaannya adalah dilarang dalam sukan.
Polisi penyalahgunaan dadah di malaysia
Pencegahan
Pembasmian :
◦ Salah laku dan penyalahgunaan
dadah
◦ Sikap dan kebiasaan yang
cenderung ke arah doping
Memantau :
◦ Ujian doping di luar
pertandingan
◦ Parameter latihan dan tahap
keupayaan
Keganasan dalam sukan
FAKTOR
1.
Kurangnya semangat kesukanan – luntur semangat akibat ahli pasukan yang
lemah menyebabkan keganasan berlaku.
2.
Mental dan emosi yang terganggu- contoh pemain tenis yang terganggu oleh
tekanan dari penonton.
3.
Disiplin pemain yang kurang- ada pemain tenis yang mematahkan raketnya
dalm permainan.
4.
Faktor
dalaman-masalah peribadi di kalangan pemain di bawa ke padang permainan.
5.
Pengadil
yang berat sebelah dalam permainan.
KESAN-KESAN
1.
Kecederaan berlaku – ada sesetengah pemain bola yang sanggup mengasari
pemain lawan.
2.
Mutu sukan yang rendah
3.
Pandangan masyarakat yang negatif.
CARA MENGATASI
1.
Memperbanyakan lagi kem-kem motivasi di kalangan pemain-pemain.
2.
Tingkatkan lagi disiplin dalam diri setiap pemain.
3.
Memupuk semangat kesukanan
4.
Mepertingkatkan mutu pengadilan setiap perlawanan.
5.
Setiap pemain hendaklah tidak memcampur adukkan masalah peribadi dalam
permainan.
Gangguang dalam sukan
Gangguan bererti sesuatu yang membuat seseorang ,objek atau proses
menjadi terbantut dan tergendala.
gangguan dalam sukan boleh dikategorikan dalam beberapa jenis seperti
gangguan emosi bagi pemain, gangguan faktor semula jadi, gangguan kemudahan,
dan gangguan sesama manusia.
Gangguan emosi
*Tekanan
perasaan /Gangguan psikologi /Pengurusan EQ
Gangguan faktor semula jadi
*Faktor
cuaca /Fizikal pihak lawan /Bunyi, cahaya,warna /Keadaan padang dan tapak permainan
Gangguan sesama manusia.
*Pihak
lawan, pengadil,/Gangguan seksual /Sorakan peminat
dalam word xde ke?? hehe
ReplyDelete