MID NUFF

Nota Ringkas Pengurusan Dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan Sukan (PJM 3112)


PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN
Pengurusan:proses merancang,mengelola,m’arah&mengawal aktvt manusia dgn
                           campuran sumber lain dlm organisasi utk m’capai mtlmt yg ditetapkn.
William,Charlie&Warren:1 proses m’gunapakai peralatan&sumber manusia utk
                                                       m’capai sesuatu objektif yg ditentukn oleh organisasi.
Pengurusan sukan:Sebrg gabungn kemahirn b’kaitn dgn perancangn pengelolaan,
                                      pengarahn,p’awaln,pengurusn budget.kepimpinan&penilaian dlm
                                      konteks sesebuah organisasi/jbtn di mana produk/perkhidmatn
                                      berkaitn dgn sukan.
POSDCORB(Luther Gulick): 7 Peranan Pengurus
P(Planning):Merancang perkara mana yang perlu diutamakan dahulu dan kaedah yang akan digunakan utk menyelesaikan mtlmt utk perusahaan.
O(Organizing):Menubuhkan struktur formal bidang kuasa melalui subkerja yg disusun,ditentukan&diselaraskan bagi mencapai objektif.

S(Staffing):Kesemua fungsi kakitgn dlm mengrekrut&melatih pekerja&mengekalkan kondisi kerja yg baik.
D(Directing):Tugas yang berterusn dlm m’bt keputusn&merangkumkan mrk secr khusus&arahan umum&arahan&berkhidmt sbg ketua perusahaan.
CO(Co-ordinating):Semua tugas penting dlm hubungkait semua jenis bhgn pekerjaan.
R(Reporting):Menyampaikn semua mklmt kpd eksekutif yg bertanggungjwb utk di inform ttg apa yang sedang berlaku serta diri sendiri mengetahui&org bwhnnya di berikathu juga ttg rekod,penyelidikn&pemeriksaan.
B(Budgeting):Budjet yg dikelurkan semua dlm bentuk perancangn fiskal,akaun&kwln
Organisasi:1 unit sosial yg mengandungi 2/lbh individu yg b’fungsi secr saling b’gantung utk m’capai mtlmt b’sama./unitsosial yg tlg dibtk&diwujudkn utk m’capai mtlmt yg ditentukn.
Organisasi formal:1 sistem aktvtyg diselaraskn bg kump manusia yg m’laksanakn tugas secr bekerjasama utk m’capai mtlmt b’sama dibwh autoriti&kepimpinan.cth:hospital
Organisasi xformal:sistem norma&perlakuan yg diserapkn dlm kump.tiada autoriti.
cth:kump p’bincgn,rakan sebaya,ahli kelab
Teori Klasik:Berkait rapat dgn rekabtk&struktur organisasi.Alat utama carta organisasi.
Pelopor:henri fayol&max weber Cth soalan teori klasik:
*bagaimana kerja dibahagikn
*bagaimana tenaga buruh dibahagikn
*berapa peringkt autoriti dan kawalan
*berapa ramai pekerja dlm setiap peringkat
*apakah tugas tertentu setiap orang.
14 prinsip pengurusan fayol
*pembhgian kerja/autoriti&tanggungjwb/kesatuan arahan/susunan autoriti/pemusatan/kesamaan halatuju/kesamarataan/susunan heirarki/inisiatif/disiplin/ganjaran personel/jaminan perkhidmatan/kepentingn bersama/semangat kekitaan.
Max Weber:birokrasi
·       sistem pentadbiran formal yg dicipta utk menentukn kecekapn&keberkesanan organisasi.
·       5prinsip birokrasi:
*autoriti rasmi seorg pengurus *jwtn berasaskn prestasi
*tugasan jawatn perlu dijelaskn *susunan heirarki
*prosedur operasi piawai (SOP)
Teori hbgn manusia
·       pengurusan yg mementingkn manusia lbh b’ksn  berbanding pengurusn mementingkn pengeluarn.ia mengemukakn soalan:
*apakh taraf hbgn yg wujud *apakh peranan manusia dlm organisasi
*apakah keperluan psikologi/sosial mereka *apakah semangat&sikap manusia ini.
*adakah wujud kump xformal.
Kajian Hawthorne(1924-1932)
*kajian oleh elton mayo(harvard)
*nk kaji kesan kecerahan cahaya ke ats prestasi&keletihn pekerja western electric.
*dapatan:walaupn thp kecerahn cahaya dikwl,mrk msh mampu menningktkn pengeluarn.(mereka seronok diberi perhatian khas)
Teori X&Y (Douglas McGregor)
Teori X:pekerja yg mls,xsukakn kerja,sentiasa m’bt yg plg minima,xm’punyai cita2 tinggi&akan mengelakkn tanggungjwb
Teori Y:pekerja adlh rajin,suka kpd kerja,kreatif,bertanggungjwb,m’punyai kerja terarah kendiri.
Teori Z(William Ouchi 1980):kombinasi antara teori X dan Y.pekerja diberi jaminan perkhidmatn jangka pjg,mementingkn kerja secr kump,ganjaran diberi merangkumi kemahirn interpersonel,proses komunikasi&m’bt keputusn (bkn stkt prestasi individu)
Sukan prestasi tinggi adatah merujuk kepada sukan pertandingan yang diuruskan mengikut peraturan-peraturan dan syarat-syarat Persekutuan sukan Antarabangsa dan
Jawatankuasa Olimpik di peringkat kebangsaan dan antarabangsa bagi menentukan pemenang.
Sukan Massa (Sukan Untuk SemuaJ adatah merujuk kepada aktiviti-aktiviti rekreasi fizikal dan sukan yang berlaku ecara spontan atau diuruskan dengan tujuan untuk menggalakkan penyertaan yang tebih luas dan bukan semata-mata untuk pertandingan di peringkat kebangsaan atau antarabangsa.
Dasar sukan negara
Kesan sukan kpd individu:
*p’btkn sahsiah,kesedarn diri t’masuk semangat pertarungn
*peningktn thp kesihatn dan kecergasn fizikal
*p’gunaan masa kesenggangan yg berfaedh&bermakna
*pengurangan tekanan hidup moden
*interaksi sosial yg bermakna
*perkembgn kemahirn2 asas
Masyarakat:
*p’galakn pembinaan kualiti fizikal&moral rakyt yg sesuai dgn aspirasi nasional
*pewujudan environmen utk memupuk perhbgn komuniti yg lbh baik di dlm pelbagai kump etnik dlm negara
*peningktn thp kesihatn komuniti&produktiviti
*pencegahn jenayah remaja dgn peluang2 pengunaan masa lapang yg memanfaatkn
Antarabangsa:
*pencapaian kecemerlangan kpd peringkt yg paling tinggi
*peningktn maruah bangsa
*pemupukn persahabatn
Objektif DSN
*utk m’btk sebuah msyrkt yg sihat b’disiplin&bersatupadu melalui penyertaan yg lbh luas&peluang2 yg lbh baik dlm sukan di semua peringkt msyrkt
*utk menyediakn peluang2&kemudhn bg memenuhi keperluan asasi sosial,psikologi&fisiologi bg individu melalui sukan
*utk m’bgn&meningkt pengetahuan&amalan sukan bg kepentingn kebajikn sosial seseorg individu&kenikmatn kesenggangan di klgn org awam
*utk m’capai kecemerlangn ke thp tertinggi sekali dgn semangt kesukanan yg tulen di pertandingn peringkt kebangsaan&antarabangsa&juga dgn harapn m’pertingktkn lg muhibah&imej negara.
Sosialisasi  sukan
*Proses di mana manusia mempelajari mengenai budaya serta bagaimana menjadi ahli dalam sesuatu masyarakat.
*Penglibatan dalam sukan membuka ruang utk bersosialisasi serta berinteraksi dengan orang lain.
Proses sosialisasi sukan berlaku menerusi dua cara:
1.Sosialisasi ke dalam sukan
*Individu memilih utk melibatkan diri ke dalam sukan kesan dari pengaruh, dorongan serta impak agen2 sosialisasi sukan.
*Pengaruh agen2 sosialisasi ini membantu membentuk sikap, nilai dan perlakuan yg diperlukan dalam sukan yang diceburi.
*Agen sosialisasi sukan adalah spt ayah, ibu, abang, kakak, guru, jurulatih, rakan sebaya / role model.
*Agen institusi sosialisasi sukan pula adalah pendidikan, agama, kerajaan, media dan sukan itu sendiri.
         i.            Keluarga – adalah agensi yg penting dlm mempengaruhi sosialisasi sukan.
        ii.            Rakan sebaya – boleh mewujudkan sosialisasi yg berlaku mengikut umur tertentu.
      iii.            Sekolah – boleh wujudkan proses sosialisasi iaitu dgn melalui pend.jasmani dan mata pelajaran lain.
       iv.            Komuniti – boleh mewujudkan proses sosialisasi
        v.            Media masa – memainkan peranan yg penting dlm sukan.  Sukan didedahkan melalui TV, radio, wayang, majalah dan internet.
2.Sosialisasi menerusi sukan
*Sukan menjadi alat kpd proses sosialisasi. Elemen2 dlm sukan spt sikap bekerjasama, toleransi, berdisiplin serta menghormati indv lain dan peraturan membantu dlm proses pembentukan sikap, nilai dan perlakuan indv tersebut
*Ia melibatkan kemahiran, tret, nilai , kepercayaan dan norma hidup.
*Ia diperolehi melalui program pembelajaran dlm sukan.
*Melibatkan amanah, kewargeneraan, kerjasama dan pencapaian yg dipelajari oleh kanak2 dan remaja yg menyertai sukan.
1         (a) Bezakan sosialisasi ke dalam sukan dengan sosialisasi menerusi sukan.                     
l  Sosialisasi ke dalam sukan:
Individu disosialisaskan dgn sukan berdasarkan pengaruh agen sosialisasi spt keluarga/rakan sebaya/sekolah/ masyarakat/media massa/persekitaran.
l  Sosiolisasi menerusi sukan:
Individu disosialisasikan dgn sukan berdasarkan penyertaan dlm sukan yg dipilih
(b) Bagaimanakah sosialisasi ke dalam sukan dapat menyumbang ke arah perpaduan negara?
l  Membina jati diri indivdu melalui sukan
l  Membina keyakinan diri, sahsiah dan peribadi indvd
l  Memupuk semangat bekerjasama                                          
l  Menambah pengetahuan dan semangat setia kawan                       
l  Menyemai semangat kecintaan kpd negara                    

2.        kesan-kesan positif dan negatif penglibatan individu dalam sukan.
Kesan positif
l  Pembtkan watak – sukan dpt membtk perwatakan individu yg positif
l  Kualiti kepimpinan – pembtkkan daya kepimpinan indvd, khususnya dlm sukan berpasukan
l  Semangat patriotisme – rasa bangga mewakili pasukan dibtk menerusi penyertaan dlm bidang sukan.
l  Semangat setia kawan / berpasukan – terbtk menerusi penyertaan, interaksi serta sosialisasi dalam sukan.
l  Kesihatan – peningkatan kesihatan indvd secara keseluruhan boleh dicapai menerusi penyertaan dlm bidang sukan.
Kesan negatif
l  Sikap terlalu mementingkan kemenangan sehingga meninggalkan semangat kesukanan dan berpasukan
l  Penggunaan bahan terlarang utk meningkatkan prestasi
l  Keagresifan dalam sukan
l  Membelakangkan nilai2 kesukanan yg lain.

PENTADBIRAN AGENSI-AGENSI SUKAN KEBANGSAAN DAN ANTARABANGSA
Perlembagaan organisasi badan sukan kebangsaan
FASAL 1. NAMA
  Badan Sukan ini dikenali dengan nama ______ atau ringkasnya disebut sebagai _____ di dalam Perlembagaan ini.
FASAL 2. ALAMAT DAN TEMPAT URUSAN
  Alamat berdaftar dan alamat urusan.
  Kedua-dua alamat ini tidak boleh diubah suai melainkan mendapat kelulusan Pesuruhjaya Sukan Malaysia.
FASAL 3. DEFINISI
  Persatuan ini adalah Persatuan ________
FASAL 4. OBJEKTIF DAN MATLAMAT
  Memberitahu tentang tujuan persatuan sukan ini ditubuhkan.
FASAL 5. LOGO /LAMBANG
  Logo/lambang Persatuan ini adalah _________________ (terangkan secara ringkas bentuk dan makna logo)
FASAL 6. KEAHLIAN
  Terbuka kepada semua Warganegara dan terbahagi kepada 4 kategori :
§   Ahli gabungan – Terdiri dari persatuan-persatuan dan kelab-kelab yang berdaftar.
§   Ahli individu /Ahli Bersekutu/ Ahli Kehormat
FASAL 7. YURAN KEAHLIAN
  Ahli mesti membayar yuran pendaftaran dan yuran tahunan.
  Pembayaran sebelum 1 Februari setiap tahun.
  Jika tidak dibayar mereka tidak boleh menghadiri mesyuarat agung dan boleh digugurkan keahliannya.
FASAL 8. PERMOHONAN MENJADI AHLI
  Permohonan secara bertulis dan dikemukakan kepada setiausaha, dan Jawatankuasa induk meluluskannya.
FASAL 9. KEISTIMEWAAN DAN HAK AHLI
  Ahli boleh menyertai semua aktiviti yang dianjurkan.
FASAL 10. HAK MENGUNDI DALAM MESYUARAT AGUNG
  Ahli gabungan boleh menghantar wakil dan mengundi.
  Ahli bersekutu hanya boleh menghantar wakil dan tidak boleh mengundi, hanya pemerhati.
FASAL 11. PEMBERHENTIAN DAN PEMECATAN AHLI
  Pemberhentian boleh ditulis secara rasmi
  Jika ahli melakukan kesalahan, ahli boleh dibuang dan digantung. Dalam tempoh penggantungan ahli boleh merayu dan keputusan akan dibuat oleh jawatankuasa induk untuk menerima atau menolak rayuan tersebut.
FASAL 12. MESYUARAT AGUNG
  Mesyuarat hendaklah diadakan sebelum 30 Jun di tempat yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Induk.
  Notis hendaklah diberi kepada semua ahli 21 hari sebelum mesyuarat berlangsung berserta agenda-agenda mesyuarat.
  Korum mesyuarat hendaklah mencukupi 1/3 ahli, jika tidak cukup, mesyuarat boleh ditunda pada tarikh baru dalam tempoh 30 hari.
  Setiausaha hendaklah menghantar salinan Penyata Tahunan Mesyuarat Agung Tahunan kepada semua ahli dan Pesuruhjaya Sukan dalam tempoh 30 hari.
FASAL 13. TUGAS MESYUARAT AGUNG
  MESYUARAT AGUNG TAHUNAN
         i.            menerima dan mengesahkan minit Mesyuarat Agung yang lepas;
        ii.            Menerima dan meluluskan Laporan Jawatankuasa berkenaan kegiatan persatuan dalam sepanjang tahun yang lalu;
      iii.            Menerima dan meluluskan laporan Bendahari dan Penyata Kewangan yang telah diaudit bagi tahun yang lalu ;
       iv.            Menguruskan hal-hal lain yang dibentangkan di dalam Mesyuarat Agung Tahunan ;
        v.            Memilih Jawatankuasa Induk yang baru mengikut fasal 15.1 Perlembagaan ini
FASAL 15. JAWATANKUASA INDUK
  Terdiri daripada :-
         i.            Seorang Presiden
        ii.            Seorang Timbalan Presiden
      iii.            Tiga orang naib Presiden
       iv.            Sembilan orang Ahli Jawatankuasa
  Setiausaha, Penolong Setiausaha, dan Bendahari dan wakil setiap negeri dilantik oleh Presiden.
FASAL 16. TUGAS-TUGAS JAWATANKUASA INDUK
         I.            Melantik Pengerusi Jawatankuasa-Jawatankuasa.
        II.            Menguatkuasakan dasar-dasar dan keputusan Mesyuarat Agung Tahunan atau khas.
      III.            Mengurus dan mentadbir Persatuan dan menjalankan program Persatuan.
      IV.            Mengkaji dan meluluskan perbelanjaan pentadbiran dan program yang diluluskan.
        V.            Meluluskan peraturan-peraturan baru atau yang dipinda untuk di bahas dalam Mesyuarat Agung Tahunan atau khas.
FASAL 17. JAWATANKUASA-JAWATANKUASA
         i.            Jawatankuasa Kewangan.
        ii.            Jawatankuasa Pembangunan.
      iii.            Jawatankuasa Pembangunan.
       iv.            Jawatankuasa Pemilihan.
        v.            Jawatankuasa Pertandingan.
       vi.            Jawatankuasa Tatatertib.
FASAL 18. TUGAS AHLI JAWATANKUASA INDUK
  Presiden
ü  Menjadi pengerusi semua mesyuarat Jawatankuasa Induk.
  Timbalan Presiden
ü  Membantu Presiden melaksanakan pentadbiran.
  Naib Presiden
ü  Membantu Presiden dan Timbalannya melaksanakan pentadbiran.
  Setiausaha
ü  Bertanggungjawab untuk memastikn segala urusan pentadbiran berjalan lancar. Segala urusan surat-menyurat, dokumentasi, dan penyata perlu diuruskan oleh beliau.     
  Bendahari
ü  Membuat kutipan yuran dan segala hal kewangan diuruskan beliau.
  Ahli Jawatankuasa
ü  Ahli Jawatankuasa hendaklah mempengerusikan Jawatankuasa-Jawatankuasa dan menjalankan tugas yang diarahkan presiden.
ü  Jawatankuasa Kewangan ; mencari sumber pendapatan persatuan sukan.
ü  Jawatankuasa Pembangunan ; menjalankan program-program pembangunan dan latihan.
ü  Jawatankuasa Teknikal ; melibatkan hal-ehwal kepegawaian teknikal sukan ini.
         Jawatankuasa Pertandingan ; mengelolakan pertandingan di peringkat kebangsaan.
         Jawatankuasa Tatatertib ; memutuskan kes-kes seperti salhlaku dan menjatuhkan hukuman.
FASAL 19. MESYUARAT JAWATANKUASA INDUK
  Mesyuarat hendaklah diadakan 3 bulan sekali dan notis mesti diberi kepada ahli 7 hari sebelum mesyuarat.
  Sekurang-kurangnya 5 ahli Jawatankuasa Induk hadir.
FASAL 20. KEWANGAN
  Kewangan persatuan diperolehi melalui :-
         Yuran tahunan dan penalti ;Derma dan tajaan ;Bantuan kerajaan atau badan berkanun ; Hasil perniagaan ;Sumber-sumber lain.
  Pendapatan persatuan mestilah digunakan untuk mencapai objektif dan matlamat.
  Cek mesti ditandatangani oleh Bendahari dan Presiden atau Setiausaha.
  Perbelanjaan yang lebih atau kurang dari jumlah yang ditetapkan mestilah mendapat kelulusan Jawatankuasa Induk.
  Bendahari hanya boleh menyimpan sejumlah wang yang ditetapkan pada satu masa dan yang selebihnya mestilah disimpan dalam akaun Persatuan.
  Penyata kira-kira ini mestilah dibawa ke Mesyuarat Agung berikutnya.
FASAL 21. JURUAUDIT
  Juruaudit boleh dilantik dalam Mesyuarat Agung dan memegang jawatan dalam tempoh 2 tahun dan boleh dilantik semula. tugasnya menilai penyata kewangan Persatuan setiap tahun.
  Persatuan boleh juga melantik Firma Audit yang bertauliah jika perlu.
FASAL 22. TAFSIRAN UNDANG-UNDANG
  Di antara Mesyuarat Agung , Jawatankuasa Induk boleh memberikan tafsirannya kepada perlembagaan ini. Jawatankuasa Induk boleh memutuskan perkara-perkara yang tidak terkandung di dalam perlembagaan ini sekiranya mustahak.
FASAL 23. PERTIKAIAN DALAMAN
  Adalah menjadi tugas Jawatankuasa Tatatertib dengan kerjasama Jawatankuasa Induk Persatuan untuk menyelesaikan apa-apa pertikaian yang timbul di kalangan anggotanya, mengikut prosedur dalaman ditetapkan selaras dengan Akta Pembangunan Sukan 1997.
FASAL 24. PENAUNG/PENASIHAT
  Jawatankuasa Induk Persatuan boleh melantik sesiapa yang layak dan Penaung ini berhak mengundi dan membuat keputusan.
FASAL 25. PINDAAN PERLEMBAGAAN
  Perlembagaan tidak boleh dipinda melainkan keputusan Mesyuarat Agung.
  Permohonan sebarang perubahan dibuat kepada Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 30 hari.
FASAL 26. LARANGAN
  Segala jenis perjudian.
  Persatuan tidak boleh menghalang aktiviti perniagaan atau mengambil peranan dalam gerakan sekerja.
  Tidak boleh mengadakan menjalankan loteri sama ada dikhaskan atau atas mana-mana nama Persatuan.
  Tidak boleh terlibat dalam politik dan menggunakan nama Persatuan dalam isu-isu politik.
FASAL 27. PEMBUBARAN
  Persatuan ini boleh dibubarkan dalam Mesyuarat Agung dengan majoriti 2/3 persetujuan.
  Selepas dibubarkan segala tanggungan Persatuan dan aset mestilah diserahkan kepada Pemegang Amanah Rakyat Malaysia.
  Kenyataan pembubaran hendaklah diberi kepada Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 14 hari.


Pentadbiran organisasi sukan
Pengelolaan/p’organisasian
*melibtkn penguasn kerja kpd ahli2 organisasi,mengumpul mrk ke dlm jbtn,seksyen&unit ter’tentu
*apabila pihak pengurus tlh menentukn objektif&memajukn rncgn/progrm bg mencapainya,mrk mestilh juga mereka btk&mewujudkn 1organisasi yg dpt melaksanakn progrm dgn jayanya.
*objektif yg berlainan perlukn btk organisasi yg b’beza
Aspek utama p’organisasian
*teknikal:utk m’cr individu yg m’punyai kebolehn teknikal t’tentu dlm organisasi
*sosial:m’libtkn  ahli2 bkn teknikal,ttp individu dgn kebolehn kemanusiaan yg unik
Pentadbiran:cr sesebuah organisasi m’bt keputusn&m’dorong kediatn ke arah mencapai tujuan&matlmt yg dikehendaki melalui kerjasama sesama ahli/b’fungsi m’dorong kediatn kerjasama yg b’kesan bg m’capai tujuan2 sesuatu organisasi
Pengurus:
Stoner(1995):individu yg b’tanggungjwb m’arah utk m’capai mtlmt organisasi
Peranan pengurus:
Interpersonal
*ketua:simbol,rutin,sosial&perundangn cth=m’hadiri majlis perkahwinan pekerja
*liaison:wakil rakyat,org perantaraan dgn agensi luar antara unit cth=interaksi dgn agensi luar utk m’dptkn tender
*pemimpin:urusn naik pangkt,motivasi,m’buang pekerja,melatih,mengawal aktvt supaya m’ikut pelan tindakan cth=penilaian prestasi
Sumber maklmt
*pemantau:m’cr&terima mklmt luar&dlm organisasi,saraf pusat,urusn surat menyurat
*penyebar mklmt:m’smpaikn mklmt melalui salurn t’tentu cth=surat siarn,mesyuart pg
*jurucakap:wakil organisasi b’urusn dgn org luar,dgn pihak atasn cth=kenaikn gaji
Pembuat keputusan
*pengurus gangguan:b’tindk cpt,diluar dugaan,penyelesaian mslh cth=mogok
*pengusaha:perubhn,idea baru utk tingktkn produktiviti cth=produk memenuhi citarasa pelanggan
*pengagih sumber:m’bt agihn yg btl(tenaga kerja,kewangan,peralatan,masa syif)
*perunding:mewakili organisasi dlm perundingn besar cth=m’dptkn tender
ciri2 pentadbir yg berwibawa
*memiliki idea&pengetahuan utk merancang,m’organisasi,memimpin&m’awal ahli organisasinya.
*cekap m’aplikasikn ilmu&pengalamn dunia kerja sebenar
Polisi:suatu p’nyataan ttg tindakn bijak yg blh diambil oleh sesebuah organisasi
*bukannya peraturn ketat/suatu konsep yg terikat.ia harus rasional,fleksibel&lengkap dgn garis panduan/polisi yg baik disokong oleh strategi pelaksanaanya&mekanisme penilaian keatasnya.
Tujuan menentukn rangkaian polisi:
*mengemukakn tujuan sesebuah unit/agensi
*m’bnrkn kakitgn m’terjemahkn pilihn kpd kegiatn tertentu.
*mengelakkn ketidak tekalan proses penyelesaian masalah
*m’benarkn suatu peringkt fleksibiliti dlm proses penyelesaian mslh setiap unit/bhgn
*memainkn fungsi perhbgn awam yg baik.semua pihak harus dimaklumkn ttg asas keputusn yg berbeza dgn mrk.
*m’bantu menyedarkn kakitgn bhw keputusn yg m’br kesan negatif kpd mrk xdibt b’dsrkn kehendak peribadi
Jenis pentadbiran
Autokratik:
*kepimpinan tunggal/semua keputusn&kuasa drpd ketua adlh mutlak
*pemimpin m’br arahn&kwln yg ketat t’hdp individu/kump bwh jagaan
*xm’br peluang kpd org bwhn b’tanya/m’bt sebarang cadangn
*kakitgn kurang b’motivasi
*xb’inisiatif&b’sikap pasif t;hdp arahn yg diberikn
Demokratik:
*pemimpin m’bentangkn segala mslh secr p’bincgn
*mesyuart antara kakitgn diadakn secr tetap&berkala
*ahli bebas m’suarakn pendapat masing2
*keputusn t’akhir b’gantung kpd p’setujuan b’sama dlm kump
**sistem kadangkala gagal m’bw golongn pelampau&pakatn dlmn sehingga m’sbbkn pertukarn pemimpin yg t’lalu kerap
Laissze Faire:
*pemimpin m’br bimbingnya kpd ahli ttp memulangkn kpd ahli kump utk m’bt keputusn
*pemimpin x dianggap sbg pemimpin sejati
*xm’gunakn kuasa kewibawaanya&xm’gunakn sepenuhnya ciri kepimpinan
*mudah m’sbbkn keadaan yg xterkawal&blh merugikn organisasi sepenuhnya.
Pengendalian mesyuarat
l  Mesyuarat adalah perbincangan formal di antara tiga individu atau lebih untuk mencapai objektif bersama melalui proses komunikasi.
l  Mesyuarat berbeza mengikut keahlian , organisasi dan objektifnya.
Tujuan mesyuarat
*Mengawal dan menilai kegiatan pertubuhan sukan dari semasa ke semasa
*Meyelaraskan kegiatan dan pentadbiran pertubuhan agar sistematik.
*Menyebarkan maklumat, rancangan baru dan perubahan dalam pertubuhan
*Mendapatkan suara majoriti dan sambutan atau tentangan secara spontan.
*Mendapatkan nasihat, pandangan, dan mengetahui tindak balas  terhadap persoalan.
Jenis2 mesyuarat
*Mesyuarat Agong Tahunan/Mesyuarat Pagi/Mesyuarat Luar Biasa/Mesyuarat Jawatankuasa/Taklimat

Sebelum Mesyuarat
l  Menentukan tarikh, masa, tempat dan agenda bersama pengerusi
l  Membincangkan tujuan / objektif
l  Membuat tempahan bilik mesyuarat
l  Menentukan kertas-kertas kerja kementerian/jabatan/unit (< 15 hari)
l  Menghantar surat jemputan ( 10 hari )
l  Menyediakan kemudahan bilik
l  Menentukan kehadiran ( 1 jam )
l  Perbincangan pra-mesyuarat (2 hari)
l  Makluman mengenai etika mesyuarat kepada ahli
Semasa Mesyuarat
l  Memulakan mesyuarat
l  Mengawal perbincangan
l  Berikan penjelasan jika perlu
l  Mencatat minit mesyuarat / kehadiran / atau tindakan
l  Merumus mesyuarat
Selepas Mesyuarat
l  Menyediakan draf minit ( 3 hari )
l  Meluluskan dan mengedarkan minit ( 1 minggu )
l  Susunan nama kehadiran ahli
l  Pelaksanaan keputusan mesyuarat / pengesanan maklumbalas
l  Laporan maklumbalas oleh urusetia
l  Menentukan format maklumbalas dari kementerian / jabatan / unit
l  Mesyuarat ‘post mortem’
Perkara – perkara utama dalam agenda:
  - perutusan pengerusi
  - pengesahan minit mesyuarat yang lalu
  - perkara-perkara berbangkit
  - senarai perkara-perkara baru yang hendak dibincangkan
  - pembentangan kertas-kertas kerja jika ada
  - hal-hal lain
  - penutup mesyuarat
Mesyuarat yang berkesan
l  Objektif tercapai
l  Agenda yang jelas
l  Pengerusi dan setiausaha berkualiti dan berkesan
l  Pengurusan masa yang baik
l  Kemudahan fizikal yang selesa
l  Ahli yang mempunyai kepakaran
l  Perbincangan secara positif
l  Minit Mesyuarat yang tepat
l  Tindakan susulan dilaksanakan
Pengendalian mesyuarat yang berkesan
a.Wujudkan suasana yang boleh  merangsang perbincangan
b.Ahli-ahli diberi peluang sama rata untuk                      perbincangan
c.Agenda dibincangkan satu persatu            
d.   Had waktu perbincangan bagi setiap isu/masalah ditentukan mengikut keutamaan
e.Setiap pandangan dan keputusan dirumuskan dari masa ke semasa
Ciri-ciri mesyuarat yang berkualiti
                        a.  Pendek (2 – 3 jam)
                        b.  Memberi banyak maklumat
                        c.  Keputusan dibuat dengan persetujuan                        terbanyak
                        d. Keputusan dibuat dengan tegas
                        e.Setiap keputusan diambil tindakan segera
Belanjawan dan Pengurusan Kewangan
Pengurusan kewangan:Suatu proses yg m’libtkn perancangn p’agihn&p’gunaan tenaga manusia,modal(wang tunai),brgn(aset)&p’khidmtn bg memenuhi mtlmt sesebuah organisasi
Diurus oleh Jawatankuasa Kewangan Sekolah yang dilantik oleh pihak sekolah
• Fungsi Jawatankuasa:
􀂃 Perancangan perbelanjaan
􀂃 Meluluskan perbelanjaan
􀂃 Kawal perbelanjaan
􀂃 Kawal selia buku tunai
􀂃 Kawal selia sebut harga & tender
􀂃 Lain-lain berkaitan penggunaan wang sekolah
PERATURAN MENGUTIP WANG
• Kebenaran mengutip wang dari pihak berkuasa (J/K Kerja Persatuan, Pengetua,
JPN & Ibu Pejabat Polis Daerah)
• Merancang kutipan wang
• Kutipan, mengeluarkan resit & merekod
• Menyerahkan kutipan wang kepada pihak berkaitan & berkuasa
􀂾 < RM500.00 (kelab), > RM500.00 (SUWA)
PEMBELIAN PERALATAN SEKOLAH
• Perancangan sekolah
• Kertas kerja
• Kelulusan Jawatankuasa Kewangan Sekolah
• Tatacara Pembelian:
􀂾 Local order (LO) 􀂾 Sebut harga 􀂾 Tender
Keperluan pengurusan kewangan:
*sumber terhad(4M-money,materials,man,menthodology)
*permintaan ke atas sumber xterhad
*alternatif dlm p’gunaan sumber

Aktiviti utama pengurusan(kewangan sektor awam)
*menetapkn skop&kandungan polisi fizikal
*mewujudkn garis panduan&standart umum bg m’pastikn wang dibelanja secr b’tanggungjwb bg m’capai objektif yg tlh ditentukn
*m’sediakn sistem kwln dlmn&struktur organisasi yg sesuai utk m’laksanakn tugas2&tanggungjwb dgn b’kesan
Proses pengurusan kewangan
Tradisional:meliputi 3 proses kewangan
Bersepadu:mengandungi proses asas kewangan&pengurusan
*perancangan:penentuan misi,mtlmt,objktif&keutamaan yg hdk dicapai
*programming:pemilihn aktvt yg t’baik utk m’capai mtlmt&keutamaan yg tlh ditetapkn dlm suatu tempoh
*belanjawan:1 perancangn ekonomi thnn yg b’tujuan melaksanakn dasar sosio-ekonomi spt yg dinyatakn dlm rancangn 5 thn negara
*pembinaan:peruntukn sumber2 kewangn utk melaksanakn program2 bg m’capai objektif jbtn
*pengawaln:memastikn aktvt2 adlh dilaksanakn m’ikut pelan kerja yg tlh ditentukn melalui sistem2 perakaunan,laporn&auditn yg ditetapkn
*penilaian:kajian utk menentikn keberkesanan sesuatu progm/aktvt dilihat drpd hasil/ output yg dicapai
Prinsip utama pengurusan kewangan
1)legaliti:pengurusn kewangn mestilh mematuhi undang2&peraturn yg digubal utknya
*undang2&peraturn:perlembagaan persekutuan/akta prosedur kewangan 1957/arahn perbendaharaan/surat pekeliling perbendaharaan/negeri
*peringkt legaliti:terima wang awam/simpanan wang awam/pengeluaran wang awam/ byrn wang awam(melalui waran/waran peruntukan)/perakaunan wang awam(sistem perakaunan tunai ubahsuai)
2)akautabiliti:memikul amanah utk melaksanakn tugas
matlamat:utk m’capai 1kaedah kwln yg b’kesan bg memastikn bhw pengurusn wang awam adlh dibt m’ikut undang2&peraturn yg ditetapkn/m’sediakn sistem berksn bg pegawai awam melaksanakn tanggungjwb yg tlh diamanahkn
Peringkt utama kawalan:parlimen(parlimen/dun/JK kira2 wang negara/ketua audit negara)/perbendaharaan/kementerian/jabatan/agensi

PENGURUSAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN
Kepimpinan
       mereka yang mempunyai kebolehan dan pengaruh yang besar terhadap perilaku ahli-ahli persatuan sukan. (Omardin Ashaari)
       mempengaruhi kegiatan manusia yang berkaitan dengan tugas mereka, supaya mereka rela bergiat dan berusaha ke arah pencapaian matlamat organisasi.
Teori trait:6 sifat peribadi
*b’tenaga&b’cita2 tinggi
*pengetahuan kerja yg relevan
*hasrat utk memimpin
*keyakinan diri
*jujur dan ikhlas
*bijaksana
Teori gelagat:
struktur pendorong=menentukan peranan yg jelas antara ketua&subordinate bg mencapai mtlmt
*melantik ahli kump bertugas
*m’hrpkn pengekalan standart&prestasi kerja
*tekankan deadline
pertimbangan=ciri p’hbgn kerja melalui kepercayaan b’sama,m’hormati idea&perasaan subordinate
*menolong mslh peribadi subordinate
*mesra&mudah didampingi
*layanan sama rata t’hdp subordinate
orientasi pekerja:menitikberatkan hbgn interpersonal
*kump pengeluarn yg tinggi
*kepuasan kerja yg tinggi
orientasi pengeluaran:menitikberatkan aspek teknikal&tugasn
*kump pengeluarn yg rendah
*kepuasan kerja yg rendah
orientasi pengembangan:pemimpin yg m’hargai eksperimen ,m’cr idea br,m’jana idea baru serta melaksanakan perubhn
*m’cr cara baru m’lakukn kerja
*m’cetuskn pendektn baru m’hadapi mslh
*m’dorong ahli m’bt aktvt baru

Teori Luar Jangka
*Fred Fiedler(1967) keberkesanan pemimpin krn situasi yg memihak kpdnya b’gantung kpd 3 perkara:hbgn pemimpin-pengikut/struktur tugas/kekuasaan jwtn
Ciri kepimpinan [Kouzas&Berry(1998)]
*jujur-tepati janji,beretika
*kompeten-b’ilmu,b’kebolehn,efektif
*berwawasan-penuh inspirasi,bertenaga
*berketerampilan-tumbuh&berkembang
Model kepimpinan(Bennis&Nanus 1985):
*kemahiran kepemimpinan
*born or made
*pemimpin mempunyai karisma
*kepemimpinan hy bg seorg pemimpin
*mengawal,mengarah&memanipulasi
Kepemimpinan transformasi
*karisma
*penuh inspirasi-jangkaan tinggi dlm komunikasi,menyatakn perkara penting dgn cr yg mudah
*rangsangan iintelek-penyelesaian mslh dgn teliti,rasional
*pertimbgn individu-nasihat,perhatian
Peringkt dlm proses m’perkenalkn perubahan
*menentukan perlunya perubhn
*mengenal pasti perkara yg perlu diubah,mslhutama,kesan&peluan peningktn
*implementasi perubhn
*menilai perubhn
Strategi menangani rintangan
*pendidikan&komunikasi-mengajar
*penglibatan-kerjasama
*sokongan-menolong
*perjanjian-urus niaga
*manipulasi-mempengaruhi
*eksplisit&implisit coercion-kuasa
Ciri2 pemimpin berkesan
Bertanggungjawab
       Menjaga kebajikan ahli-ahli sukan.
       Memenuhi keperluan dan dapat memuaskan hati ahli-ahli sukan.
       Berupaya mengembangkan kemahiran dalam bidang sukan.
Komited
       Dedikasi terhadap tugas dan amanah yang diserahkan.
       Melaksanakan tugas dengan sempurna, tersusun dan sistematik.
       Berupaya mewujudkan hubungan yang sihat dan mesra di kalangan ahli sukan.
Bermotivasi
       Boleh memotivasikan ahli-ahli sukan bagi mencapai prestasi sukan yang tinggi dan cemerlang.
       Menjadi pendengar  yang baik kepada ahli-ahli sukan.
       Mampu menyelesaikan sebarang masalah yang dihadapi dengan baik.
       Mempunyai mental dan emosi yang stabil
Berkemahiran dan berpengetahuan
       Mempunyai kemahiran teknikal, kemahiran kemanusian dan juga kemahiran konseptual yang tinggi dalam diri.
       Kemahiran teknikal adalah kemahiran yang melibatkan penggunaan sesuatu teknik, keadah atau prosedur dalam mengendalikan sesuatu.
       Kemahiran kemanusian adalah kebolehan untuk membina hubungan baik dengan ahli-ahli sukan.
       Kemahiran konseptual adalah kebolehan untuk memerhati dan menganalisa sesuatu perkara dengan menyeluruh.
Peranan&tanggungjwb pemimpin
       Memastikan segala perancangan seluruh aktiviti  berjalan lancar.
       Menjadi pembimbing dan penggalak bagi meningkatkan kecekapan dan melaksanakan gerakerja sukan.
       Bertindak sebagai perantara persatuan dengan kumpulan, agensi, dan individu luar.
       Menentukan bahawa persatuan sukan berjalan dengan baik, teratur dan sempurna.
       Memastikan jentera pentadbiran pertumbuhan sukan tidak meyeleweng daripada lunas-lunas dasar asal.
Mengenalpasti dan penggunaan sumber
Definisi sumber dalam bidang sukan ialah alat, kelengkapan, kemudahan, bantuan dan sokongan untuk mencapai sesuatu matlamat sukan itu.
Sumber tenaga manusia
     Persatuan sukan memerlukan sumber tenaga manusia berperanan sebagai pengelola, pentadbir dan perancang.
     Memerlukan khidmat bakti mereka untuk mengumpulkan dana.
     Pegawai- pegawai diperlukan untuk pentadbiran sukan sebagai jurulatih dan pakar perubatan.
Kemudahan
          Menyediakan peralatan yang sesuai dan mencukupi dengan bilangan peserta.
          Kemudahan digunakan dengan cara yang terbaik dan sempurna
          Keselamatan peralatan sentiasa diawasi dengan rapi.
Penyelenggaraan
          Penyelenggaraan peralatan hendaklah sentiasa dijaga supaya tidak mendatangkan bahaya
          Pelajar dididik untuk menggunakan peralatan dengan betul dan cermat
          Hendaklah mengambil langkah-langkah yang sewajarnya sekiranya berlaku kehilangan& kekurangan.
Pengaturan
          Program sukan diatur mengikut kemudahan yang sedia ada. Seperti : padang, dewan, gimnasium& gelanggang
          Peralatan diedarkan kepada jurulatih, penyelaras, pengurus & pegawai sukan.
          Peralatan dapat digunakan sepenuhnya
          Peralatan hendaklah dipastikan sesuai, berfungsi & dapat digunakan pengguna persatuan sukan.
Mencukupi&sesuai
          Segala peralatan yang digunakan adalah mencukupi
          Stor yang sesuai untuk menyimpan peralatan
          Tempat& susunatur peralatan hendaklah ditentukan
          Sekiranya alat tidak mencukupi, pembelian mesti dilakukan segera
          Anggaran pembelian dibuat terlebih dahulu sebelum membuat pembelian
          Anggaran dibuat berdasarkan pembelian alat, penyediaan kemudahan, perbelanjaan pertandingan
          Belanjawan dibuat bagi elaun makan minum, perjalanan, penginapan, baju, pengangkutan & hadiah
          Mengutip derma untuk menambah lagi tabungan
          Masyarakat & pihak swasta digalakkan melibatkan diri secara cergas
Peruntukan & kemudahan alatan
ü  Sistematik
           Perancangan sistematik supaya tidak berlaku pertindihan dalam menggunakan kemudahan dan peralatan.
ü  Pengubahsuaian
          Jika berlaku kekurangan kemudahan&peralatan:
          Pengubahsuaian dari segi saiz, kawasan,masa& peraturan permainan.
Sumber bahan
ü (PENTADBIRAN)
          Keperluan untuk menentukan kelicinan urusan pentadbiran sukan.
          Contohnya: perabot, komputer, almari, kerusi & mesin fotostat.
Sumber kemudahan
ü (KEPERLUAN)
          Memberi perhatian kepada keperluan ahli sukan & jurulatih.
          Menyediakan perumahan yang sesuai & selesa.
Kedudukan Pusat Latihan sukan
ü  Lokasi
          Berdekatan dengan perumahan jurulatih & ahli sukan.
          Hampir dengan pengangkutan awam.
ü  Pusat Latihan
          Berdekatan dengan bank, pejabat pos & pusat membeli belah.
          Hampir dengan pusat budaya, agama & riadah.
ü  Jurulatih
          Memerlukan perkhidmatan pengurus & pakar perubatan sukan.
          Memerlukan kawasan latihan & peralatan yang mencukupi
Pengurusan Sumber Manusia
ü  PENGURUSAN
          Proses mencapai objektif organisasi melalui aktiviti perancangan, pengorganisasian, kepimpinan& pengawalan semua sumber di dalam organisasi.
ü  ORGANISASI
          Sekumpulan manusia yang mengandungi 2 atau lebih anggota yang berusaha bersama- sama untuk mencapai matlamat kumpulan tersebut.( Stoner et al. 1995)
ü  SUMBER MANUSIA
          Merupakan aset yang bernilai bagi sesebuah organisasi.
          Untuk menguruskan aset yang istimewa untuk mencapai  matlamat organisasi.
Kepentingan pengurusan sumber manusia
          Membantu menjaga keselamatan sesebuah organisasi.
          Membantu menguruskan organisasi tersebut.
          Menguruskan pendaftaran keluar masuk pelanggan.
Bekerja Dengan Sukarelawan
Seb ab menjadi sukarelawan
ü  Berkhidmat untuk masyarakat
          Menyumbang khidmat bakti untuk pembangunan bidang sukan.
          Membalas  budi masyarakat – biasiswa sewaktu belajar.
          Mengikuti arus perkembangan sukan tanah air secara dekat.
ü  Penglibatan keluarga
          Sebagai sokongan ahli keluarga yang terlibat daam bidang suka
ü  Keperluan bergaul
          Kesempatan untuk berintegrasi dan bergaul mesra dengan masyarakat .
          Mencari kenalan dan pengalaman baru
ü  Kepentingan peribadi
          Memperoleh ganjaran-wang dan penghargaan
          Untuk menempah nama dalam pembangunan sukan
          Sebagai pemangkin untuk memperoleh kemudahan dan kepentingan tertentu.
Sumber sukarelawan
ü  Individu yang pernah mengikuti program sukan pada masa lalu.
       Bekas atlit/Ahli sukan/Jurulatih
ü  Ahli-ahli profesional pendidikan jasmani
       Guru /Pentadbir sekolah dalam bidang sukan dan permainan
ü  Para pelajar yang sedang mengikuti latihan profesional yang mengikuti kursus Pendidikan jasmani
       Guru pelatih di IPGM
       Pelajar universiti
       Ibu-bapa, saudara mara dan rakan-rakan yang ingin membantu menjayakn program sukan.
       Pesara kerajaan atau swasta yang ingin melibatkan  diri dalam kegiatan sukan tanah air.
       Suri rumah yang mempunyai masa terluang yang ingin bergiat cergas dalam aktiviti sukan.
       Askar, polis, pegawai atau kakitangan kerajaan dan swasta yang ingin melibatkan diri secara aktif dalam bidang sukan.
       Warganegara yang mempunyai minat yang mendalam dalam perkembangan dan pembangunan sukan.
Penempatan sukarelawan
ü  Kepimpinan pentadbiran
       Sukarelawan boleh berkhidmat sebagai ahli jawatankuasa kerja – ( setiausaha, bendahari atau sebagai ahli biasa dalam jawatankuasa)
       Harus mempunyai kebolehan dan kelulusan  untuk memegang jawatan
ü  Hasrat sukarelawan
       Sukarelawan harus ditempatkan mengikut minat dan kecenderungan mereka.
       Harus membawa faedah dan manfaat kepada  sukarelawan dan juga persatuan sukan.
ü  Perkhidmatan bukan profesional
       Menguruskan  hal-hal berkaitan dengan pendaftaran, memperoleh dana untuk persatuan sukan, menyediakan pengangkutan ,  menguruskan peralatan dan sebagainya.
Kriteria pemilihan sukarelawan
ü  Keperluan kerja
       Sukarelawan yang dipilih mestilah tahu untuk menguruskan dan melakukan kerja yang diberikan.
       Pengawasan dan pemerhatian adalah diperlukan untuk  memastikan kerja-kerja mereka berjalan dengan lancar.
ü  Jangka masa
       Ada sukarelawan yang hanya mampu untuk bertugas dalam tempoh masa yang pendek dan sebaliknya.
       Pemilihan sukarelawan mestilah berdasarkan kepada tempoh masa sesuatu program sukan.
ü  Sikap kerja
        mempunyai sikap dan sahsiah diri yang baik agar kejayaan program sukan dapat dicapai.
Cara bekerja dengan sukarelawan
ü  Buat satu rangka kerja sebagai tugas dan tanggungjawab sukarelawan dalam bidang sukan (menyediakan senarai tugas).
ü  Memberitahu objektif program sukan kepada mereka.
ü  Menerangkan tentang tugas  dan prosedur yang harus dilakukan oleh mereka.
ü  Memberi latihan berkaitan tugas mereka sebelum melakukan tugas yang sebenarnya.
ü  Beri peluang kepada mereka untuk memberikan serta mengembangkan idea-idea baru.
ü  Beri ganjaran , galakan dan rangsangan kepada mereka sebagai pengikhtirafan– (sijil penghargaan ataupun surat penghargaan)
Penilaian
Perkara yg perlu dinilai drpd perspektif pentadbir:
*kakitgn/program sukan&kurikulum pj/peralatan&kemudhn sukan/pelajar,atlet,peserta/pentadbir,pengurus,jurulatih pasukan
Perancangan masa hadapan
Prestasi lampau ->prestasi organisasi masa kini -> organisasi masa depan
Kebertanggungjawapan @ accountabilitydalam penilaian boleh diperoleh:
o rujukan norma kriteria & bancian o ujian penilaian prestasi kendiri
o ujian bertulis o catatan ringkas @ anekdot o portfolio, inventori, fail
o anugerah, penghormatan o record pencapaian
Garis panduan penilaian:
o Mengenal pasti perkara yang nak dinilai (jurulatih, guru, pengurus, kurikulum)
o Pengenalpastian penilai-penilai
o Pengenalpastian individu yang akan kira data/ akses data
o Tentukan siapa yang akan boleh lihat keputusan penilaian
o Tubuhkan sistem sebaran maklumat, kutipan data dan tarikh proses jangka siap
Pemilihan instrumen penilaian
• Bentuk pengiraan & analisis data
• Kaji semula keputusan dengan individu berkaitan
• Menggunakan keputusan untuk penambahbaikan
􀂙Penilaian ke atas staf perlu dirancang dengan teliti
􀂙 Keputusannya akan digunakan untuk apa – naik pangkat,
Penilaian Prestasi (Performance)
• Kesesuaian bentuk kerja dengan instrumen& kriteria penilaian yang digunakan
• Penilaian berdasarkan tret & atribut/ sifat
• Dimensi penilaian:
o Pengetahuan, kebolehharapan,berkemahiran, hubungan dengan staf,perancangan, good public relationship
􀂙Peer evaluation, administrative evaluation 􀂙Student evaluation, self-evaluation
Komunikasi
Gareth(1998):mklmt yg dikongsi antara dua org atau lbh bg m’capai kefahaman bersama
Komunikasi Dalam Organisasi
*proses utk m’cipta&b’tukar2 mesej dlm rangkaian hbgn yg saling b’gantung antara satu sama lain utk menyelesaikn perkara yg berlaku dlm persekitarn yg xmenentu
Komunikasi & Pengurusan
*Padanan tindakn&perkataan *komunikasi dua hala *penekanan kpd komunikasi b’semuka *bertanggungjwb bersama *komunikasi sbg proses yg b’terusn
*mesej yg sesuai utk audien *pengurusan berita yg berkesan
Kepentingan komunikasi
          Satu sistem untuk mengumpul, menilai dan menyebarkan maklumat
          Penyumbang utana dalam arena sukan
          Nadi dalam sesebuah pertubuhan sukan
          Proses untuk menyebarlkan pelbagai aktiviti lain

Tujuan komunikasi
·       Kaedah untuk mengubah perilaku
·       Menjalin perhubungan dan mewujudkan motivasi
·       Menghasilkan perubahan dalam sukan
·       Memberi kaunseling, nasihat dan bimbingan
·       Proses pemindahan maklumat dan sosial
Proses komunikasi
halangan
PENERIMA
MESEJ
PENGHANTAR
MAKLUMBALAS
halangan
                                                                                                                                                                                          








Jenis komunikasi
*Lisan-p’gunaan bhs t’tentu melalui p’ckpn.b’laku apabila penyampai&penerima b’semuka/ada media yg m’hubungi terus kpd penerima.cth media:tv,telefon,komputer
*Bkn lisan-m’gunakn bhs isyarat,gerak bdn,mimik muka,mata.cth:geleng kepala,angkat bahu
Kepentingan Komunikasi bukan lisan
*m’btk bahasa yg universal
*wujud lbh awal drpd lisan
*blh menyatakn sesuatu perka yg xblh dinyatakn oleh lisan
*blh dipercayai berbanding lisan
*ia blh wujud di mana2
Jenis-jenis komunikasi dalam arena sukan
ü  Komunikasi sehala
          Penyampaian maklumat secara bersungguh-sungguh tetapi kurang melibatkan pihak penerima
          Kurang berlaku proses komunikasi
ü  Komunikasi dua hala
          Pentadbir menghantar maklumat&berkehendakkan maklum balas dengan cpt
          Proses komunikasi secara berkesan yang maksimum dapat dilaksanakan
Halangan komunikasi
*ciri pengantar(enggan berkomunikasi) *ciri penerima(slh tafsir)
*perbezaan antara penghantar/penerima(semantik) *faktor persekitaran(bising)
*mesej yg kompleks&kabur *cara penyampaian *kesesuaian masa *emosi
*Kecacatan fizikal  *Bahasa yang kurang jelas  *Perancangan penyampaian maklumat yang kurang rapi  *Ketidaksamaan dari segi pengalaman dan pengetahuan
*Kuasa dan kedudukan  *Perasaan gementar  *Suasana persekitaran
Teknologi dalam sukan
*saranan teknikal para atlet utk b’usaha meningktkn lat&persekitarn kompetitif bg meningktkn prestasi olahraga mereka secr keseluruhn
*pengetahuan&aplikasi yg m’gunakn peralatn khusus&terkini teknologi moden utk melakukn tugas2 secr lbh efisien.
Kategori teknologi dalam sukan:
*hiburan
-penambhn analitis dlm penyiarn sukan
-analisis play action dlm masa sbnr oleh juruanalisis m’gunakn teknologi sudah biasa digunakn dikebanyakn sukan
-line calling dlm Tenis,freeza frame analyses dlm bola sepak/tricky part di mana teknologi yg xseberapa disukai oleh penonton
*penghakiman
-byk analisis yg sdg diterapkn utk khalayak juga sedang digunakn
-keputusn drpd penilaian pengadil masih dipentingkn oleh sebhgn drpd byk sukan
*atlet
-byk p’bgnn teknologi tlh dibina utk tubuh
-p’gunaan denyut jantung utk memantau pelari.dgn pemantauan irama,pemain muzik blh menukar kelajuan muzik sesuai langkah yg diingini
Kepentingan teknologi dalam sukan
          Melahirkan atlet bertaraf dunia
          Membantu atlet mencapai prestasi optimum
          Mendidik jurulatih berfikir secrkreatif dan inovatif dgn bantuan teknologi sukan
          Mewujudkan jurang yg erat dr segi teknologi sukan y=g dimiliki oleh negara maju dengan negara kita
          Mengukuh dan meningkatkan kecemerlangan atlet menerusi aplikasi saintifik
Pengurusan Kemudahan
*Menyediakan peralatan yang sesuai dan mencukupi dengan bilangan peserta.
*Kemudahan digunakan dengan cara yang terbaik dan sempurna
*Keselamatan peralatan sentiasa diawasi dengan rapi.
Penyelenggaraan kemudahan
          Penyelenggaraan kemudahan hendaklah sentiasa dijaga supaya tidak mendatangkan bahaya.
          Pelajar dididik untuk menggunakan kemudahan dengan betul dan cermat.
          Hendaklah mengambil langkah-langkah yang sewajarnya sekiranya berlaku kehilangan& kekurangan.
Pengaturan
          Program sukan diatur mengikut kemudahan yang sedia ada. Spt : padang, dewan
          Peralatan diedarkan kepada jurulatih, penyelaras, pengurus & pegawai sukan.
          Peralatan dapat digunakan sepenuhnya.
          Peralatan hendaklah dipastikan sesuai, berfungsi&dpt digunakan pengguna persatuan sukan.
Peruntukan&Kemudahan alatan
*Sistematik
          Perancangan sistematik supaya tidak berlaku pertindihan dalam menggunakan kemudahan dan peralatan.
*Pengubahsuaian
          Jika berlaku kekurangan kemudahan&peralatan:
          Pengubahsuaian dari segi saiz, kawasan,masa& peraturan permainan.
*Sumber kemudahan ( keperluan )
          Memberi perhatian kepada keperluan ahli sukan & jurulatih.
          Menyediakan perumahan yang sesuai & selesa.
Pengurusan Stor
Struktur dan susunan stor
        Saiz dan bilangan stor bergantung kepada :
          Peringkat pendidikan
          Peringkat pendidikan mempengaruhi jenis peralatan yang diperlukan khusus mengikut sukatan kurikulum
          Saiz sekolah
          Bilangan murid di sek menentukan berapa byk peralatan yg berlainan jenis dibeli.
          Saiz kelas juga menentukan penggunaan peralatan
          Program sukan untuk kanak-kanak
          Stor sukan yang agak besar diperlukan sekiranya sukan sekolah dirancang dengan baik.
          Saiz stor sekolah rendah seharusnya berukuran 20 kaki x 20 kaki x 2o kaki.
Keperluan-keperluan Am
          Dinding dan lantai/Pintu/Tingkap dan siling/Saiz/Barang tambah kepada stor
Pengurusan stor yang baik
§   Jika boleh dinding dan lantai mestilah dibuat daripada simen.
§   Ia sama ada pintu tinggi, pintu lebar, pintu dua muka atau pintu gelung
§   Pintu perlu dilengkapi dengan penyelak pintu dan kunci supaya peralatan boleh di kawal dan stor tidak mudah dicerobohi.
§   Tingkap yang besar seharusnya dielakkan kerana ia membenarkan pencerobohan.
§   Ketinggian siling bergantung kepada peralatan yang perlu disimpan.
§   Pada amnya, ketinggian siling yang dicadangkan adlah 12 kaki
§   Saiz yang dicadangkan ialah lebih kurang 300 kaki persegi.
§   Tiga dinding perlu mempunyai rak atau para.
§   Rak-rak yang istimewa diperlukan untuk menyimpan raket, kayu pemukul, kayu hoki, kasut dan topi keledar.
§   Baldi dan bekas khas  untuk menyimpan bola , pundi kacangjuga diperlukan.
§   Semua alat yang diambil dari stor mestilah dicatat dalam buku dengan menyatakan nama peminjam, nama alat dan kuantitinya.
§   Alat yang dipinjam mesti digunakan dengan betul.
§   Alat yang dipulangkan mesti disusun dan diletakkan semula ke tempat-tempat asalnya.
§   alat-alat yang rosok sedikit perlu dibaiki jika boleh..
§   Pastikan buku catatan ditandatangani semula untuk memastikan alat tidak hilang
§   Seseorang guru dilantik untuk menjaga secara keseluruhan stor sukan.
§   Buku catatan mesti digunakan dengan sepenuhnya. Segala peralatan yang dikeluarkan mesti direkod dan ditandatangani.
§   Peraturan stor sukan mesti diberitahu kepada semua yang terlibat
§   Buku stok untuk merekodkan semua peralatan yang ada. Ia memudahkan kerja pemeriksaan stok pada masa hadapan
§   Pemeriksaan stok perlu diadakan beberapa kali setahun.

PENGURSAN PERMAINAN TRADISIONAL
Bulu Ayam
Permainan ini dikenali juga sebagai sepak bulu ayam, sebuyam atau chapteh. Dimainkan di luar rumah oleh kanak-kanak lelaki seramai dua atau lebih. Jika terdapat ramai yang bermain, kumpulan dengan terdiri beberapa orang boleh dibentuk.
Permainan ini adalah seperti permainan sepak raga, tetapi bola yang digunakan adalah dari bulu ayam yang telah dibentuk seperti sejambak bunga.
Membuat Bola
Beberapa bahan asas diperlukan bagi membuat bola bulu ayam ini. Beberapa helai bulu ayam yang terdapat pada ekor atau kepak ayam (tidak kurang dari tiga helai). Sebatang paku sederhana besar, kepingan tiub tayar yang telah dibentuk bulat berukuran antara 4sm. garispusat dan getah skrap atau getah gelang sebagai pengikat.
Beberapa keping getah tiub yang telah dibentuk bulat hendaklah dicucok paku menembusi ditengah-tengahnya. Lima helai bulu ayam sama panjang dilekatkan disekeliling paku tadi dan diikat dengan getah sekrap atau getah gelang dengan kemas. Jika untuk mendapatkan kekemasan bola tersebut sejenis gam yang kuat boleh digunakan sebelum ikatan dibuat.
Cara Bermain
Sebelum permainan dimulakan undian dijalankan terbelih dahulu bagi menentukan giliran. Undian secara lai lai li tam plong untuk semua pemain bagi menentukan siapa yang perlu memulakan terlebih dahulu mengikut gilirannya. Penentuan mata samada jumlah timbangan terbanyak atau penetapan jumlah mata tertentu juga harus dipersetujui terlebih dahulu.
Pemain disyaratkan menimbang bola bulu ayam tersebut dengan menggunakan tepi tumit kaki (tepi kaki sebelah dalam) sahaja atau juga dengan lutut. Sepakan tidak dibenarkan, jika dilakukan oleh pemain, ia dikira mati dan giliran pemain seterusnya mengambil alih pula. Permainan juga dikira mati sekiranya bola jatuh ketanah.
Mata dikira dengan cara, pemain mestilah menimbang bola tanpa henti atau mati dengan seberapa banyak timbangan yang dapat dilakukan. Pemain yang mendapat mata terendah jumlah timbangan dikira kalah, dan ia akan dikenakan denda. Pemain yang kalah dikehendaki melambungkan bola kepada pemenang, dan pemenang pula mestilah menimbang bola sebanyak tiga kali, sekiranya pemenang gagal berbuat demikian maka denda terhadap pemain yang kalah akan dikira tamat.
Pusingan seterusnya boleh dilakukan beberapa kali, pemain yang memenangi disetiap pusingan atau jumlah kemenangan banyak kali dan melebihi dari yang lainnya dikira juara.
Galah Panjang
*dimainkan diluar rumah..
*tidak dimainkan secara individu, tetapi dengan dua kumpulan.
*Terdiri dari kumpulan penyerang dan kumpulan bertahan.
*Setiap kumpulan mempunyai pemain tidak kurang dari seramai 4org&kebiasaannya terdiri dari sepuluh pemain sahaja.
*Salah seorang dari ahli kumpulan itu akan dilantik sebagai ketua dan lainnya adalah sebagai awak-awak sahaja.
*Tugas ketua kumpulan adalah sebagai mengawasi setiap penyerang yang masuk dan keluar dari gelanggang, iaitu disepanjang garisan permulaan, garisan tengah dan garisan disekeliling gelanggang. Manakala awak-awak hanya menjaga garisan melintang di dalam gelanggang.
*Sebelum permainan dimulakan undian secara wan tu som dijalankan oleh kedua-dua ketua pasukan. Siapa yang menang akan menjadi pasukan penyerang. Penetapan pengiraan bertukar giliran akan ditentukan terlebih dahulu, samada hanya dengan cuitan ke badan pemain atau dengan menangkap pemain.
Gelanggang Permainan
*Kawasan permainan yang sederhana luas diperlukan, samada di atas tanah, kawasan bertar atau bersimin dan di atas padang. Tiada ukuran khas penetapan yang perlu dipatuhi, tetapi dianggarkan antara enam hingga lapan meter lebar dan jarak bagi setiap garisan lintang gelanggang antara tiga hingga empat meter.
* Jumlah garisan lintang bagi awak-awak tidak terhad, ia mengikut jumlah pemain bagi setiap pasukan.
*Sebagai penanda garisan, akan digunakan tepung atau tali jika dimainkan di atas padang. Cat juga boleh digunakan sekiranya gelanggang simin. Tetapi kebanyakan kanak-kanak akan melorekkan garisan tersebut di atas tanah sahaja.
 Cara Bermain
*Sejurus sebelum permainan dimulakan, ketua pasukan penyerang akan menepuk tangan ketua pasukan bertahan di petak kepala gelanggang. Ini menandakan permainan sudah dimulakan dan awak-awak boleh mula menyerang, samada secara individu atau beramai-ramai.
*Setiap pemain hendaklah melepasi semua garisan hingga ke garisan belakang sekali dan kembali semula hingga ke garisan hadapan tanpa dapat dicuit oleh pasukan bertahan. Jika salah seorang dapat dicuit oleh pasukan bertahan maka pasukan itu dikira mati. Pertukaran kedudukan akan dilakukan iaitu pasukan yang bertahan akan jadi pasukan penyerang dan sebaliknya.
Peraturan Permainan
Kesemua pemain pasukan penyerang akan dikira mati jika salah seorang dari mereka dicuit oleh pemain pasukan bertahan.
Pemain pasukan penyerang tidak boleh berundur kebelakang setelah melepasi garisan gelanggang, ia dikira mati yang akan menyebabkan pertukaran kedudukan pasukan.
Pasukan penyerang dikira mati jika terdapat pemainnya terkeluar dari garisan gelanggang.
Pasukan penyerang dikira menang jika salah seorang dari pemainnya dapat melepasi kesemua garisan hingga kembali ke garisan permulaan. Satu mata diberikan kepada pasukan ini dan permainan akan dijalankan semula.
Mana-mana pasukan yang dapat mengumpul mata tertinggi akan dikira memenangi perlawanan tersebut.
Konda Kondi
*dikenali sebagai Perik Mata
*memerlukan fikiran yang tajam dan kekuatan pemain, iaitu ketika memikir arah yang selamat untuk menguis kayu dan mengejar kayu yang dikuis untuk mematikan pihak lawan. Permainan ini memerlukan kawasan lapang.
*Peralatan yang diperlukan adalah terdiri daripada dua batang kayu kecil berukuran, l5cm dan 30cm panjang. Kedua-dua batang kayu ini berbentuk bulat dan berukuran 2cm garis pusat. Kayu yang pendek dipanggil anak dan yang panjang dipanggil ibu. Lubang sedalam 15cm juga dikorek bagi meletakkan kayu panjang.
*Undian secara 'wan to som' dijalankan bagi membentuk pasukan dan menetapkan pasukan mana yang harus memainkan terlebih dahulu.
Permainan Pertama
Pemain pertama memulakan permainan dengan meletakkan kayu pendek melintang lubang, kayu panjang digunakan untuk menguis kayu pendek itu supaya melambung ke udara, setelah itu kayu panjang diletakkan semula melintang lubang sementara itu, ahli pasukan lawan hendaklah cuba menyambut kayu pendek yang dikuis oleh pemain itu sebelum jatuh ke tanah. Jika pasukan lawan berjaya berbuat demikian, semua pemain daripada kumpulan yang sedang bermain itu dikira mati. Permainan akan diambil alih pula oleh pasukan lawan, tetapi jika pasukan lawan gagal menyambutnya, mana-mana ahli hendaklah membalingkan kayu pendek masuk ke dalam lubang ataupun mengena kayu panjang.
Jika kayu itu masuk ke dalam lubang atau pun terkena kayu panjang yang diletakkan melintang tadi, cuma pemain itu sahaja yang dikira mati. Sebaliknya, jika kayu yang dibaling oleh pemain lawan itu tidak mengenai lubang atau kayu panjang itu, pemain tersebut boleh mendapatkan mata dengan mengira jarak kayu itu jatuh dari lubang. Satu jarak kayu panjang dikira satu mata.

Permainan Kedua
Pemain tadi akan mengambil kayu pendek dan melambungkan ke udara, kemudian memukulnya kuat dengan kayu panjang. Dia diberi peluang sebanyak tiga kali jika pukulan pertama atau keduanya tidak kuat.
Sekali bagi pemain lawan cuba menyambut jika tidak berjaya. Pemain tadi boleh mendapat mata, dengan kiraan yang sama. Mata yang diperoleh dicampur dengan mata daripada langkah pertama tadi.
Permainan Ketiga
Seterusnya, pemain beralih kepada langkah ketiga yang dipanggil patuk ular. Pemain menyandarkan kayu pendek di tepi lubang, kemudian mengetuk hujung kayu pendek itu dengan kayu panjang. Jika pukulan dibuat dengan baik, kayu pendek akan melentik ke udara. Pemain itu hendaklah bersedia untuk memukul kayu pendek itu sebelum jatuh ke tanah, dengan menggunakan kayu panjang. Tempat kayu pendek itu jatuh dikira mata, iaitu mengiranya dengan menggunakan kayu panjang, kiraan mata tetap sama seperti sebelumnya. Pasukan yang mempunyai mata tertinggi memenangi perlawanan ini.

PROGRAM PEMBANGUNAN SUKAN
Aspek perancangan,pengelolaandanpentadbiran
Tujuan pembangunan sukan
  Melaksanakan program pembangunan sukan dari peringkat akar umbi secara menyeluruh ke semua daerah.
  Mewujudkan program latihan yang sistematik dan berkesan secara berterusan dalam jangka masa panjang.
  Melahirkan atlet remaja yang berpotensi dan layak untuk mewakili Negeri dalam kejohanan SUKMA dan seterusnya mewakili negara.
  Melahirkan pegawai sukan dan jurulatih yang berkualiti serta lebih efisen dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab.
  Memantau perlaksanaan program latihan yang dijalankan di setiap pusat latihan.
Aspek perancangan
OBJEKTIF UTAMA:
Pembangunan sukan akan menekankan kepada penambahbaikan institusi dan organisasi untuk meningkatkan profesionalisme dan menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam sukan.
3 TERAS STRATEGIK DLM PMBANGUNAN SUKAN:
A)        Memperkukuh jentera sukan negara dan keupayaan institusi persatuan sukan - menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam sukan.
SEKTOR KERAJAAN
  Memberi penekanan kepada lapan sukan teras, iaitu olahraga, akuatik, badminton, boling tenpin, bolasepak, gimnastik, hoki dan skuasy.
  Pejabat Pesuruhjaya Sukan akan terus menganjur program latihan untuk pemegang jawatan dengan memberi tumpuan kepada pentadbiran dan pengurusan.
  Bagi menyeragam pengurusan persatuan sukan di seluruh negara, Akta Pembangunan Sukan, 1997 akan diperluas ke Sabah dan Sarawak.
SEKTOR SWASTA
  Digalak untuk melengkapi usaha Kerajaan - menyedia kemudahan sukan dan rekreasi di kawasan yang akan dibangunkan untuk tujuan kediaman, komersil dan perindustrian.
  Rancangan jangka panjang - penyediaan dan pengurusan kemudahan sukan dan rekreasi akan digubal.
  Perkongsian dengan sektor swasta akan dipergiat bagi membantu usaha mengenal pasti bakat muda serta menyedia peluang yang lebih kepada generasi muda menyertai aktiviti sukan.
B)        Membangunkan budaya kesukanan di kalangan rakyat Malaysia melalui pelaksanaan pelbagai program sukan.
  Pelbagai program sukan dan aktiviti rekreasi berkaitan sukan akan dianjur untuk terus meningkatkan penyertaan masyarakat dalam sukan - program pembangunan kecergasan dan aktiviti luar.
  Program baru berasaskan kekuatan dan ketahanan yang boleh menarik penyertaan lebih ramai di kalangan belia akan diperkenal.
  Program dan aktiviti ini akan meningkat dan menggalakkan pelancongan sukan dan menyumbang kepada pertumbuhan industri sukan.
C)Menggalakkan gaya hidup aktif dan sihat melalui sukan dan rekreasi.
  Program gaya hidup aktif akan diteruskan bagi membolehkan belia terutamanya di peringkat akar umbi menyertai acara sukan.
  Bagi mempromosi manfaat mengekalkan gaya hidup sihat di kalangan orang ramai, lebih banyak program kesedaran seperti kempen, program pendidikan kecergasan dan kalistenik di tempat kerja dan taman awam akan diteruskan dalam tempoh Rancangan.
  Sebanyak 50 peratus rakyat Malaysia dijangka terlibat secara langsung dalam aktiviti gaya hidup cergas dan sihat menjelang tahun 2010.
Aspek pengelolaan
Peningkatan kemudahan sukan
  Beberapa kemudahan sukan sedia ada di peringkat negeri dan daerah akan di naik taraf.
  Langkah akan diambil untuk memastikan penyenggaraan dan penjagaan kemudahan dilakukan dengan sempurna termasuk penguatkuasaan peraturan dan prosedur mengenai penggunaan kemudahan tersebut.




Penyediaan atlet pelapis
  Akses yang lebih kepada program latihan di luar negara akan disediakan untuk memastikan atlit cemerlang dalam sukan berprestasi tinggi pada peringkat antarabangsa.
  Usaha akan terus diambil untuk menyedia lebih ramai atlit muda untuk menyertai pertandingan pada peringkat antarabangsa melalui program latihan dan kejurulatihan yang sistematik.
Pembangunan sukan sekolah
  Pendekatan yang lebih bersistem - mengenalpasti dan menyediakan atlit di peringkat sekolah rendah dan menengah akan diguna pakai bagi mewujudkan asas yang lebih baik bagi membolehkan penyertaan dalam sukan berprestasi tinggi.
  Lebih ramai guru pendidikan jasmani akan ditempatkan di sekolah rendah manakala mata pelajaran olahraga dan gimnastik akan dijadikan sebahagian daripada kurikulum pendidikan.
  Program pembangunan sukan sekolah - diperkukuh termasuk menaik taraf kemudahan sedia ada, membina dua sekolah sukan baru, penglibatan dan penyertaan yang lebih cemerlang di peringkat antarabangsa serta penyediaan lebih ramai jurulatih yang berkelayakan dan berkebolehan.
  Sekolah akan digalakkan untuk menganjur aktiviti selepas waktu sekolah bagi menyediakan peluang kepada pelajar untuk menambah baik kemahiran mereka dalam sukan yang dikenali dan melibatkan diri dalam aktiviti baru di bawah bimbingan jurulatih yang baik.
  Akses yang lebih baik kepada kemudahan dan kompleks sukan akan disediakan kepada pelajar termasuk kemudahan di bawah pengurusan pihak berkuasa tempatan dalam usaha menggalakkan pelajar aktif dalam sukan.
Program kejurulatihan
  Satu program khas akan diperkenalkan untuk akreditasi jurulatih yang terlibat dalam menjalankan program pembangunan atlit manakala bekas atlit dan atlit sedia ada yang berpengalaman akan digalakkan untuk mengikuti latihan yang perlu untuk menjadi jurulatih.
  Institusi pendidikan tinggi awam - digalakkan untuk menawarkan lebih banyak tempat kepada pelajar untuk mendaftar pada peringkat ijazah dalam bidang sains sukan serta program bagi melatih jurulatih baru.
Contoh program pembangunan sukan
  Menyelaras Program Cari Juara
  Menyelaras Program Talent ID
  Menganjurkan dan menyertai Age Group CompetitioN
  Klinik Sukan
  Menyelaras Penyertaan Kejohanan U12, U15 dan U18
  Menganjurkan Sports Education Seminar secara berterusan
  Program Pembangunan Bakat
Aspek pentadbiran
Badan bertanggungjwb dlm pembgnn sektor sukan:
  KEMENTERIAN KEBUDAYAAN, BELIA DAN SUKAN
  KEMENTERIAN PENDIDIKAN
  PERTUBUHAN DAN PERSATUAN SUKAN
Aspek yg dititik berat dlm pembgnn sukan
  SEKOLAH KERAJAAN DAN SEKOLAH SWASTA/MSSR DAN MSSM/PENGURUSAN/ KEJURULATIHAN/KEMUDAHAN SUKAN/YAYASAN SUKAN/INTENSIF/BIASISWA
Pembangunan Jurulatih
Jenis2 jurulatih
1)          IDEALISTS
2)         ROLLING STONE
3)         CLIMBERS
4)         AMBITIOUS  COACHER
5)         HANGER - ON
Kaedah penyusunan program
1.        KEPERLUAN
v  Menentukan  keperluan diri dalam bidang sukan.
v  Memikirkan teknik untuk melahirkan atlit bertaraf antarabangsa.
v  Menetapkan bentuk dan tahap kepakaran yang diperlukan.  
2.        PERINGKAT
v  Menentukan bilangan jurulatih bagi setiap peringkat (tempoh 5 tahun).
v  knlpasti sumber,kemudahan,peralatan&tenaga pengajar yg akn melatih mereka.
3.        MENGENAL PASTI
v  Persatuan sukan menegenalpasti jurulatih yang berkelayakan untuk memberi latihan yang teratur.
v  Jika tiada sebarang kemudahan latihan, persatuan sukan harus berhubung dengan badan sukan yang sudah berjaya.
4.        MERANCANG
v  Selepas melalui semua peringkat ,perancangan mengadakan latihan jurulatih boleh diusahakan untuk mencapai matlamat.
v  Sistem latihan jurulatih memerlukan pendekatan yang lebih bersistematik.
5.        MEMIKIRKAN SUMBER
v  Penyediaan latihan    =  Kementerian Belia dan Sukan (KBS).
v  Latihan kejurulatihan =  Majlis Sukan Negara (MSN).
v  Bantuan latihan jurulatih di peringkat pusat  =Majlis Olimpik Malaysia




Rancangan latihan jurulatih
1.        Menentukan bentuk,jenis dan bidang pengetahuan yang disampaikan bagi setiap peringkat latihan.
2.        Peruntukan masa yang bersesuaian bagi setiap pembentangan semasa kursus latihan.
3.        Menentukan sumber kemudahan yang mencukupi, kelengkapan tenaga pengajar bagi setiap peringkat kursus latihan.
4.        Mengadakan program latihan bagi melahirkan jurulatih yang berwibawa.
5.        Menentukan tenaga pengajar yang layak bagi setiap tahap latihan kejurulatihan sukan itu.
Pemilihan calon jurulatih
1.        Mempunyai kecerderasan dan kematangan fikiran.
2.        Mempunyai pengetahuan mengenai pertumbuhan dan perkembangan manusia.
3.        Motivasi yang tinggi dalam bidang dan perkembangan sukan.
4.        Berminat untuk terlibat dalam sukan untuk jangka masa panjang.
5.        Kemahiran mengajar yang menyeronokan dan berkesan.
Prinsip kejurulatihan
1.        Mempunyai kepakaran dalam bidang sukan dan dapat membantu atlit sukan mengembangkan bakat serta pandai berdirikari.
2.        Akui perbedaan antara individu wujud di kalangan atlit dan sentiasa memikirkan kepentingan atlit untuk jangka masa panjang.
3.        Berhasrat mencapai kecermerlangan berasaskan matlamat, pertumbuhan,perkembangan dan pembangunan atlit.
4.        Kepimpinan melalui teladan.
5.        Berpakaian kemas dan bersesuaian.
Kelebihan jurulatih sukan asing
1.        Dapat menggunakan kepakaran yang dimiliki serta-merta.
2.        Memberi kesan positif secara tidak langsung kepada jurulatih-jurulatih muda yang kurang berpengalaman.
3.        Menjadi “Role Model” kepada para jurulatih yang mengikuti program latihan itu.
4.        Program latihan dapat diwujudkan dengan lebih teratur.
5.        Mewujudkan sikap mencapai kecemerlangan dalam bidang sukan di kalangan jurulatih yang mengikuti kursus latihan.
Peranan yang perlu dimainkan oleh jurulatih :
v  Menetapkan tahap pengajaran dan pembelajaran mengikut keperluan individu.
v  Merancang program aktiviti sukan berasaskan keperluan individu yang menjadi peserta dalam latihan.
v  Mewujudkan suasana keadaan persekitaran pembelajaran sukan untuk membolehkan atlit belajar sendiri.
v  Tenaga pengajar memberi panduan dan bimbingan yang diperlukan oleh para peserta sukan.
v  Menilai kejayaan individu mengikut objektif yang telah ditetapkan oleh tenaga pengajar.
Kenal pasti bakat
Kenal pasti bakat sukan
          berkembang/keyakinan/perhubungan
Pemerhatian bakat sukan
*PRINSIP:
1. aktiviti fizikal
2. variasi pola pergerakan
3. pertumbuhan kanak-kanak
4. tempoh masa latihan
*SUMBER AHLI SUKAN YG BERBAKAT & TBAIK
1. Sek kerajaan dan swasta
2. Majlis Sukan Sekolah-sekolah Menengah (MSSM)
3. Kelab dan persatuan sukan tempatan, daerah & negeri
4. Persatuan Belia
Insentif untuk atlit berbakat
}  elaun khas
}  diberi pekerjaan tertentu
}  ganjaran & elaun tertentu
}  biasiswa
}  kemudahan perjalanan, penginapan, perubatan, peralatan sukan
}  diberi latihan di luar negara
}  pingat & surat penghargaan
Sistem kenalpasti atlit
          KRITERIA/SIFAT AHLI SUKAN /PERTANDINGAN/RASA HATI/UJIAN ASAS
Pembangunan Atlet
}  program pembangunan bakat
}  guru pjk ramai ditempatkan di sek
}  program pembangunan sukan dinaiktarafkan
}  tambahkan bilangan jurulatih bertauliah
}  program persediaan atlit
Pemilihan atlit berdasarkan:
*somatotaip,jisim badan,ketinggian,jisim badan”bebas lemak’,pembahagian segmen badan








UNDANG-UNDANG DAN PENTADBIRAN SUKAN
UNDANG-UNDANG SUKAN
1. Terdapat akta dalam sukan.Akta ini dinamakan Akta Pembangunan Sukan 1997 dan hendaklah dipakai di seluruh Malaysia.
Objektif
(a) untuk menggalakkan dan membangunkan sukannya
(c)  memastikan  perlembagaan &kaedah dipatuhi dan diikuti oleh semua anggotanya.
(b) mengekalkan hubungan baik dan kedudukan baik ( semua badan pengelola dan pengawalseliaan antarabangsa bagi sukannya.)
Kaitan undang2& sukan
KEADILAN-adil antara semua /DISIPLIN-pentingkan disiplin/MEMAHIRKAN LAGI TEKNIK-kuasai teknik betul/NILAI MURNI-bertolak ansur/RUJUKAN-kepada individu pakar/SISTEMATIK-aktiviti tersusun /KESELAMATAN-mesti selamat
Rang Undang-Undang
(a) penganjuran pertandingan, seminar, klinik atau kursus untuk sesuatu sukan;
(b) penghantaran peserta ke pertandingan atau acara sukan
(c) apa-apa aktiviti lain yang bersampingan atau berkaitan dengan sesuatu sukan;
(d)aktiviti sukan", berhubungan dengan sesuatu sukan,termasuklah—
Akibat tiada undang2
          PANDANGAN SERONG TERHADAP JURULATIH DAN PENGAJAR
          SUKAN DIPANDANG
          REMEH DAN BERBAHAYA
          HUBUNGAN TIDAK ELOK ANTARA AHLI
          SUKAN TIDAK MEMBANGUN
Faktor-Faktor Kecuaian
1. Tugas/ tanggungjawab – sama ada anda telah menjalankan tugas anda dengan betul
2. Pelanggaran tugas/ tanggungjawab
3. Sebab sebenar kemalangan (actual and proximate cause)
4. Darjah kerosakan & kemalangan berlaku
Jenis-Jenis Kecuaian
• Kecuaian boleh dielak jika anda:
o Buat perancangan yang teliti
o Hindari berlakunya faktor2 kecuaian
• ‘Contributing negligence’
• ‘Comparative negligence’
• ‘Assumption of risk’
• ‘An act of God’
Liabiliti sukan
ü  ESTABLISH DUTY
          Tanggungjawab guru dalam perkhidmatan
          Lindungi murid
          Dari kemalangan
ü  BREACH OF DUTY
          Buktikan kesalahan
          Samaada plantif yng membuat ataupun guru tidak lindungi
          Paparkan bukti betul
ü  PROXIMATE CAUSE
          Kenal punca kejadian
          Wujudkan perkaitan punca-punca
          Adakah ianaya munasabah
ü  DETERMINE CAUSE
          Buktikan dengan terperinci kerosakkan atau kemalangan
          Akibat perlanggaran dan kecuaian yang berlaku
Perbezaan Kecuaian dan liabiliti
ü  KECUAIAN
          Tanggungjawab akibat perlakuan
          Atau tindakan cuai
          Cth,guru dikatakn cuai apabila dia x munasabah berkelakuan sbg guru hngga akibatkan kemalangan
ü  LIABILITI
          Samaada wujud tanggungjawab perudangan akibat perlakuan cuai itu.
          Tp,x semestnya individu yg cuai mesti menanggung liabiliti akibat kecuiannya.
          -Liabiliti boleh dipindahkan

ISU-ISU DALAM SUKAN
Wanita dan sukan
*Peranan bersama
-       Mainkan peranan penting dalam kegiatan sukan.
-       Gembeling tenaga di semua peringkat sukan.
-       Sama- sama bergiat secara aktif dalam perlakuan atlit dan libatkan diri dalam bidang kejurulatihan.
-       Sama- sama sediakan kemudahan, peralatan, kumpul dana dan aktif dalam pentadbiran sukan.
*Mitos wanita dalam sukan
Sejarah
·          1986- 1st Olympic di Athens, Greece- wanita tidak boleh menyertai sebarang acara.
·          Dipercayai jika guna tenaga fizikal keterlaluan akan rosakkan sistem peranakan.
·          Mitos ini menyebabkan kaum wanita lambat ambil bahagian
Sistem peranakan
·          Kepercayaan- Kegiatan sukan boleh rosakkan sistem peranakan & pusingan haid.
·          Latihan yang cergas- boleh sebabkan putus haid, (sementara)
·          Bantu memudahkan kelahiran anak, cepat kembali sihat.
Ketahanan
·          Ketahanan atlit wanita tidak sama dengan atlit lelaki.
·          Acara sukan jarak jauh tidak sesuai dengan wanita- jejas kesihatan.(bagi atlit terlatih, ia tiada masalah)
·          Wanita punyai ketahanan lebih baik dari lelaki kerana peratusan lemak bawah kulit badan yang berlebihan.
Sikap agresif
·          Wanita yang terlibat secara cergas-memiliki sifat kelakian.
·          Mempunyai sifat agresif, berdaya saing dan memiliki otot yang besar.
·          Wanita yang miliki sifat otot yang besar tidak akan dapat menyamai kekuatan yang dimiliki oleh lelaki.
Binaan senda
·          Binaan sendi tulang yang lebih longgar -mudah cedera,cth: sendi lutut.
·          Kegiatan fizikal yang cergas akan rosakkan alat peranakan wanita.
·          Perkembangan otot dan latihan yang betul akan mengelakkan berlakunya kecederaan.
Perbezaan atlet lelaki dan wanita
Atlet lelaki
·          Kaum lelaki memiliki bahu yang lebih lebar, pinggang yang lebih kecil, kaki dan lengan yang lebih panjang.
·          Jadi, anggota badan lelaki menjadikan mereka lebih cergas untuk melompat, membaling & berlari.
·          Denyutan jantung lelaki adalah lebih kuat.
·          Dada yang lebih bidang berbanding wanita.
Atlet wanita
·          Mempunyai sendi yang lebih longgar, tendon dan ligamen yang lembut.
·          Mempunyai pusat tarikan bumi yang lebih rendah dan dapat buat imbangan dengan baik.
·          Mempunyai lemak badan dua kali ganda daripada lelaki- menjadikan wanita tahan sejuk dan daya tahan tinggi.
Sukan dan media masa
Jenis media
*elektronik:tv,radio,internet
*cetak:akhbar,majalah,risalah,poster,banner,pamplet
Kepentingan media cetak
  Penganjuran sukan
  Keputusan permainan atau perlawanan
  Latihan dan persediaan athlit
  Profil
  Penganugerahan dan insentif
  Organisasi, pembangunan dan pengurusan acara.
Penganjuran sukan
  Memuatkan tentang tarikh, tempat diadakan, penajaan, pasukan yang akan bertanding dan peserta yang akan menyertai.
  Bagi kejohanan yang besar seperti Sukan Olimpik, Bola Sepak Piala Dunia(FIFA), media menyiarkan siri laporan bermula sebelum kejohanan.
Latihan dan persediaan atlet
  Memberi maklumat mengenai latihan dan persediaan athlit untuk menghadapi sebarang kejohanan.
  Menyiarkan cabaran yang akan dihadapi oleh athlit dan penyelesaiannya.
Politik dan Sukan
  Politik- proses yang digunakan manusia untuk menyelesaikan perbalahan diantara kepentingan pesendirian dan kepentingan awam didalam sesebuah institusi masyarakat itu sendiri.
  Sukan tidak akan wujud tanpa campur tangan politik atau pihak berkuasa kerajaan.
  Ramai ahli politik terlibat dalam sukan samada sebagai pegawai, penganjur, pentadbir dan sebagainya.
Pengaruh politik dalam sukan peringkat kebangsaan
  Bentuk dan corak gangguan politik terjadi dalam banyak cara
  Perbezaan kepentingan merupakan antara alasan utama yang menyebabkan sesebuah badan sukan dipengaruhi gangguan politik.
  Ada pihak berpendapat ada ahli sukan digunakan pihak tertentu untuk kepentingannya
  Ada pihak berpendapat ahli politik menggunakan sukan untuk kepentingan politik mereka.
Sebab hubungan antara politik dan sukan
*safeguarding the public order:melindungi undang2 awam
*mengekalkan kesihatan&kecergasan
*menaikkn martamat,kuasa sesebuah kump,komuniti/bangsa
*memberi kesedarn ttg identiti,kepunyaan&kesepaduan antara rakyt
*menghasilkn nilai dominan dan ideologi
*meningktkn sokongn kpd ketua politik&kerajaan
*meningktkn perkembangan ekonomi negara
Insentif&Atlet
Insentif:
  Insentif ini bertujuan mendorong mereka mempertingkatkan prestasi ke tahap cemerlang di dalam pertandingan pada peringkat antarabangsa dan terus kekal serta memperbaiki prestasi dari semasa ke semasa
  Sesuatu (yang berupa kebendaan atau tidak) yang diberikan atau ditawarkan sebagai dorongan atau galakan.
Jenis2 insentif
       Hadiah kemenangan/Elaun sara hidup/Elaun tuisyen/Cuti/Biasiswa
Perjudian dalam sukan
Judi bermaksud permainan dengan menggunakan wang dan lain-lain sebagai taruhan.
Punca kegiatan rasuah dlm sukan
Kewujudan peluang /Penyalahgunaan kuasa/Kelemahan pengurusan dalaman/ Ketamakan
Kesan rasuah
  Atlet yang menerima rasuah akan didakwa di mahkamah
  Terdapat juga atlet atau pemain yang digantung permainan mereka dan ada juga yang dibuang daerah. Keadaan seperti ini telah mencemarkan nama baik dan tujuan asal sukan tersebut diadakan.
  Rasuah menyebabkan usaha kerajaan memperuntukkan berjuta-juta ringgit ke arah kecemerlangan sukan di negara ini gagal mencapai matlamat.
  Peminat sukan tempatan hilang keyakinan dan enggan datang untuk menyaksikan sesuatu acara yang berlangsung terutamanya sukan bola sepak.
  Kualiti sukan di tahap yang sama dan berkemungkinan merosot, seperti hilang sengat.
Cara mengatasi
  Menubuhkan jawatankuasa mengatasi gejala rasuah
  Semua pihak termasuk pemain, pegawai persatuan dan orang ramai perlu bekerjasama menangani masalah ini
  Menetapkan peraturan supaya semua persatuan bola sepak membayar gaji penuh setiap bulan bagi mengurangkan peluang "bookie" mempengaruhi pemain menerima "wang kopi" untuk mengatur perlawanan
  Memperhebatkan program pembangunan sukan sehingga ke peringkat akar umbi
  Subjek etika sukan perlu diajar di peringkat sekolah rendah sehingga ke peringkat kolej atau unversiti
  Para atlit hendaklah menghindari kegiatan rasuah dan menghargai sokongan peminat keatas mereka.
Cabaran sukan membangun masa kini
Persatuan Sukan dan Pengurusannya
          Corak pengurusan sukan
-          Penentuan matlamat.
-          Perbincangan matlamat.
-          Mentakrif hasil yang diharapkan.
-          Penilaian prestasi yang diharapkan.
-          Menyediakan maklum balas untuk menjamin kepuasan.
·          Atlit
-          Motivasi atlit
-          Tanggungjawab atlit
-          Masalah sosial dan kesepaduan
·          Kawalan terhadap tahap kebangkitan (arousal).
-          Ketenangan dalam menghadapi pelbagai situasi.
-          Meningkatkan keyakinan diri dan kepercayaan terhadap keyakinan diri.
-          Konsentrasi dan tumpuan
-          Kawalan emosi semasa pertandingan
-          Komitmen atlit
Faktor yang menghalang motivasi
*kurang keyakinan diri./pemikiran negatif/tiada matlamat/masalah dalam pasukan/ganjaran negatif
          Tanggungjawab Atlit
-          Kesedaran kendiri/Latihan yang konsisten/Hubungan baik dengan pihak pengurusan dan pasukan/Menghadapi tekanan selepas perlawanan
          Masalah Sosial dan Kesepaduan/Strategi yang digunakan:
-          Sesuaikan dengan peranan sendiri dan pihak lain./Atlit ‘junior’ belajar dari atlit ‘senior’./Berjuang bersama hadapi perlawanan./Setiap pemain dalam pasukan sama penting./Elak kelompok kecil dalam pasukan.
          Sumber Kewangan
o    Penajaan/Derma/Dana Kerajaan
 Masalah yang sering dihadapi:
-          Kekurangan dana untuk kemudahan/Pembayaran gaji/Saluran dana dan sumbangan tidak diuruskan dengan betul/Tiada penajaan
          Cabaran
-          Kemudahan untuk meningkatkan prestasi atlit (gym, stadium, pusat latihan)
-          Jaminan kepada atlit (insurans, pencen, insentif)
-          Sekolah sukan
·          Masyarakat
-          Pendedahan kepentingan sukan
-          Semangat kesukanan (sokongan kepada pasukan negara)
-          Tanggapan negatif terhadap sukan
-          Mengukuhkan program pembangunan sukan massa bagi membina masyarakat yang cergas, sihat dan produktif ke  arah perpaduan negara.
-          Memantap program sukan massa agar ianya dapat melibatkan semua lapisan masyarakat dari semua peringkat akar umbi.

NILAI DAN ETIKA DALAM SUKAN

Permainan fair play
       Fairplay biasanya dikaitkan dengan sesuatu permainan dalam bidang sukan
       ‘Fairplay’ bermaksud satu situasi  permainan yang bersih dan adil
       Manakala ‘unfairplay’ pula merujuk kepada permainan yang tidak adil dan ada unsur penipuan dan kekasaran didalam sesuatu permainan.

Mengapa ia boleh terjadi?
  Pengadilan yang berat sebelah
  Musuh tradisi   cth jepun-china  malaysia-indonesia-thailand
  Cuaca -panas menyebabkan pemain panas baran 
  padang yang tidak memuaskan
  Disiplin pemain kurang
  Kurang suntikan semangat dan galakan
Langkah mengatasi
  Meningkatkan mutu pengadilan spt mengenakan tidakan terhadap pngadil itu sendiri.
  Mengenakan denda kepada pemain ikut kesalahan (kad merah/kuning)
  Rasa hormat antara pemain dan pemain lawan. Pemain perlu bersikap lebih profesional.
  Mengenakan insentif dan hadiah kepada para pemain. Pihak penganjur perlu memberikan insentif kepada pasukan ‘fairplay’ cnthnya  EUFA-portogal 2004
Kriteria pemilihan pasukan ‘fairplay’
  Sesebuah pasukan dinilai berdasarkan;
  Kad kuning dan kad merah: jika tiada sebarang kad diberikan,pasukan mendapat 10 mata. 1 mata akan ditolak dari setiap kad kuning dan 3 mata jika mendapat kad merah.
  Mata maksimum bagi sesebuah pasukan yang menunjukkan permainan bersih dan Positif adalah 10. dan mata minimum adalah 1.
Penyalahgunaan bahan dalam sukan
  menggunakan bahan atau kaedah terlarang dalam aktiviti sukan yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi seseorang secara sengaja atau tidak sengaja.
  Contohnya adalah seperti penyalahgunaan dadah dan doping.
  DRUG atau DADAH merupakan sesuatu bahan (selain daripada makanan) yang apabila diambil, akan menyebabkan perubahan dalam badan.
  DOPING adalah penggunaan bahan atau kaedah yang diharamkan untuk meningkatkan prestasi sukan oleh atlit.
Kenapa sesetengah bahan dan kaedah diharamkan?
  Kesihatan - Banyak bahan boleh menyebabkan kesan yang tidak baik terhadap kesihatan jika tidak digunakan dengan betul.
  Etika - Di dalam sesetengah keadaan bahan-bahan dan kaedah-kaedah yang diharamkan boleh meningkatkan tahap keupayaan atlit melebihi tahap biasa.
  Undang-Undang - Sesetengah drug adalah haram dan dengan itu penggunaannya adalah dilarang dalam sukan.
Polisi penyalahgunaan dadah di malaysia
  Pencegahan
  Pembasmian :
       Salah laku dan penyalahgunaan dadah
       Sikap dan kebiasaan yang cenderung ke arah doping
  Memantau :
       Ujian doping di luar pertandingan
       Parameter latihan dan tahap keupayaan
Keganasan dalam sukan
  FAKTOR
1.        Kurangnya semangat kesukanan – luntur semangat akibat ahli pasukan yang lemah menyebabkan keganasan berlaku.
2.        Mental dan emosi yang terganggu- contoh pemain tenis yang terganggu oleh tekanan dari penonton.
3.        Disiplin pemain yang kurang- ada pemain tenis yang mematahkan raketnya dalm permainan.
4.        Faktor dalaman-masalah peribadi di kalangan pemain di bawa ke padang permainan.
5.        Pengadil yang berat sebelah dalam permainan.
  KESAN-KESAN
1.        Kecederaan berlaku – ada sesetengah pemain bola yang sanggup mengasari pemain lawan.
2.        Mutu sukan yang rendah
3.        Pandangan masyarakat yang negatif.
  CARA MENGATASI
1.        Memperbanyakan lagi kem-kem motivasi di kalangan pemain-pemain.
2.        Tingkatkan lagi disiplin dalam diri setiap pemain.
3.        Memupuk semangat kesukanan
4.        Mepertingkatkan mutu pengadilan setiap perlawanan.
5.        Setiap pemain hendaklah tidak memcampur adukkan masalah peribadi dalam permainan.
Gangguang dalam sukan
  Gangguan bererti sesuatu yang membuat seseorang ,objek atau proses menjadi terbantut dan tergendala.
  gangguan dalam sukan boleh dikategorikan dalam beberapa jenis seperti gangguan emosi bagi pemain, gangguan faktor semula jadi, gangguan kemudahan, dan gangguan sesama manusia.
Gangguan emosi
*Tekanan perasaan /Gangguan psikologi /Pengurusan EQ
Gangguan faktor semula jadi
*Faktor cuaca /Fizikal pihak lawan /Bunyi, cahaya,warna /Keadaan padang dan tapak permainan
Gangguan sesama manusia.
*Pihak lawan, pengadil,/Gangguan seksual /Sorakan peminat

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

CONTOH FORUM BERTAJUK (Pengaruh perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pendidikan)

PUNCA-PUNCA BERLAKUNYA SUMBANG MAHRAM

PERATURAN-PERATURAN DI DALAM ACARA LOMPAT TINGGI