MID NUFF

PUNCA-PUNCA PEMBUANGAN BAYI


PUNCA-PUNCA PEMBUANGAN BAYI

Melalui empat kategori iaitu:

· Daripada Ibu Bapa

· Daripada rakan sebaya

· Daripada laman sesawang

· Daripada diri Sendiri


Daripada Ibu Bapa

Kes pembuangan bayi ini ada kaitannya daripada ibu bapa kerana konflik dalam
keluarga telah menendang keluar remaja untuk mencari tempat dan rakan yang boleh membantu mengatasi keadaan hidup. Ibu bapa tidak dapat mengawal disiplin dan gerak-geri anaknya ketika anaknya belajar di sekolah atau IPTA dan lain-lain.

Oleh itu,tanpa pengawasan ibu bapa anak-anak telah menjadi liberal, bersikap kurang ajar dan merencanakan kehidupan mengikut kehendak hati serta ingkar akan kata-kata ibu bapa ketika keluar lewat malam bersama pasangannya.

Selain itu, melalui didikan agama pula ibu bapa tidak boleh dipersalahkan sepenuhnya kerana kebenarannya remaja ini sudah dididik sejak kecil lagi namun apabila mereka kian dewasa didikan serta nasihat ibu bapa akan mereka lupakan sedikit demi sedikit.


Daripada Rakan Sebaya

Apabila anak-anak sudah masuk ke alam remajanya ketika menyambung pembelajarannya di IPTA mahupun IPTS. Mereka secara automatiknya memperoleh rakan baru malah tingkat umur yang berbeza.Pada waktu ini mereka hanya menjadi rakan tanpa mengenal latar belakang rakan tersebut dan disini lah pengaruh rakan sebaya boleh berlaku kerana tiada pengawasan ibu bapa lagi.

Jika remaja tidak ada keteguhan iman mereka akan diselubungi perasaan ingin tahu atas pengaruh rakan sebaya. Ini akan menyebabkan remaja mudah terjebak dengan pergaulan bebas sehingga melampaui batasan agama seperti maksiat,penzinaan dan hamil sehingga berlakunya pembuangan bayi.


Daripada Laman Sesawang dan media cetak serta elektronik

Melalui kemajuan ekonomi kita kini turut antara punca pembuangan bayi kerana apa sahaja yang mereka layari seperti pendidikan juga turut mengeluarkan gambar dan video yang tidak senonoh . Oleh itu,remaja sekarang mudah melayari laman sesawang apa-apa sahaja termasuk bahan-bahan lucah, penayangan filem berunsurkan seks oleh media elektronik, penyebaran VCD dan gambar lucah.

Bahan- bahan ini telah mendorong mereka dan membangkitkan nafsu serakah untuk melakukan maksiat dan penzinaan yang membawa kepada lahirnya anak luar nikah. 






Daripada Diri Sendiri

Masyakat kini boleh digelar masyrakat tidak bertamadun dan tidak berperikemanusiaan. Seperti mana terjadi di zaman jahiliah sebelum kedatangan islam lagi. Kanak-kanak perempuan akan dibunuh dan di hidup-hidup untuk menutup malu demi hanya nutuk mempertahankan maruah keluarga. Begitulah terjadi pada zaman sekarang, kanak-kanak turut dilayan sebegitu rupa tanpa berasa belas kasihan dan dibuang merata-rata hanya untuk menutup malu dan menjaga maruah keluarga pembuang itu.

Perbuatan ini membuat bayi menjadi mangsa binatang buas adalah satu jenayah yang amat zalim dan keji serta lebih hina tarafnya daripada haiwan. Jika dibandingkan haiwan dengan manusia, haiwan lebih baik kerana masih mengasihani dan memelihara anak dan sanggup mati demi keselamatan anak-anaknya.

Renungilah amaran Allah SWT di dalam surah Al-A’raf ayat 179:

Maksudnya:

” Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi) neraka jahanam kebanyakkan dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi ) tidak mahu memahami dengannya dan mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya dan mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya; mereka itu seperti binatang ternak bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai ” .

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH FORUM BERTAJUK (Pengaruh perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pendidikan)

BENTUK HALANGAN DALAM MEMBENTUK PERPADUAN DAN CARA MENGATASINYA

Pengertian Akhlak