1. Huraikan secara terperinci tentang sejarah perkembangan Pendidikan Kesihatan di Malaysia.
1.
Huraikan
secara terperinci tentang sejarah perkembangan Pendidikan Kesihatan di
Malaysia.
Sejarah perkembangan Pendidikan Kesihatan di Malaysia
selaras dengan perkembangan Pendidikan Jasmani. Perkembangan
pendidikan jasmani dan juga Pendidikan Kesihatan di Malaysia dibahagikan kepada
tiga peringkat yang besar:
1)
Sistem pendidikan asal, iaitu system pendidikan
yang telah ada sebelum kedatangan pengaruh Barat.
2)
Zaman penjajahan menghasilkan pendidikan yang
formal yang telah menghasilkan pertumbuhan sekolah-sekolah Inggeris, Melayu,
Cina dan India. Zaman ini berlanjutan hingga Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
3)
Zaman pendidikan moden, iaitu zaman selepas medeka.
Sebelum datangnya pengaruh pendidikan Barat, sistem pendidikan merupakan
sistem yang tidak formal seperti kelas-kelas agama dan al-Quran, kelas kesenian
dan pertukangan. Sistem ini tidak memberatkan ciri-ciri pendidikan secara formal.
Oleh itu, tidak ada langsung pendidikan jasmani dan Kesihatan. Sistem
pendidikan yang formal diperkenalkan di negara ini selepas kedatangan Inggeris
di negeri-negeri Selat. Ini adalah usaha penganjur Kristian dan Kompeni
Inggeris. Sekolah yang pertama didirikan di Tanah Melayu ialah Penang Free
School yang ditubuhkan dalam tahun 1816. Usaha mendirikan sekolah ini dibuat
oleh Rev. R.S Hutching. Sekolah itu ialah dibawah pengelolaan Kompeni Inggeris.
Pendidikan jasmani dan Kesihatan tidak dijalankan lagi.
Sehingga tahun-tahun 1920-an masih belum ada sistem
dan sukatan pelajaran yang formal walaupun pelajaran pendidikan jasmani dan
Pendidikan Kesihatan mula diajar secara tidakm formal. Keutamaan diberi kepada
aktiviti senaman, latihan kawat dan permainan yang membawa pengaruh penjajahan
Inggeris. Pendidikan kesihatan pula diajar melalui ceramah bebas dan
perbincangan secara terbuka oelh guru dan penasihat kesihatan yang dilantik.
Tahun 1924 dilantik seorang pengusaha pendidikan jasmani dan kesihatan untuk
negeri-negeri Selat.
Sungguhpun
begitu, sukatan pelajaran pendidikan jasmani dan Pendidikan Kesihatan belum
tersusun. Guru-guru yang tidak pernah menerima latihan pendidikan jasmani dan
kesihatan ditugaskan mengajar pelajaran itu. Tahun-tahun 1930-an barulah usaha
rancangan pendidikan jasmanidan subjek Pendidikan Kesihatan untuk
sekolah-sekolah dimulakan.
Sukatan pelajaran itu merupakan asas untuk pelajaran pendidikan jasmani
di Tanah Melayu. Ia berdasarkan kepada sukatan pelajaran Latihan Fizikal untuk
sekolah-sekolah Inggeris di England, yang mana telah diperkenalkan dalam tahun
1933. Siri buku-buku Jefferson, How To Teach Physical Training dijadikan asas
sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani dan kesihatan. J.W Jefferson yang dilantik
sebagai penguasa pendidikan jasmani dan kesihatan dalam tahun 1932, dan telah
melancarkan rancangan latihan guru pendidikan jasmani ke seluruh negara.
Kursus-kursus dalam perkhidmatan diadakan di seluruh negara. Tahun
1946-48, suatu sukatan yang formal untuk sekolah-sekolah rendah dan menengah.
Sukatan ini diterbitkan oleh Maktab Perguruan Sultan Idris, (MPSI) Tanjung
Malim (kini Universiti Pendidikan Sultan Idris). Sistem latihan guru pendidikan
jasmani dan kesihatan dilancarkan secara berperingkat-peringkat, iaitu dari
peringkat 1 hingga peringkat 4.
Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu menunjukkan pengaruh penjajahan
Inggeris dalam perkembangan pendidikan jasmani. Gimnastik, sukan dan rentakrama
merupakan bahagian program-program yang terdapat di sekolah-sekolah rendah,
sementara di sekolah-sekolah menengah, Inggeris memajukan satu program yang
serupa dengan yang terdapat di negara-negara Asia di bawah British Komanwel.
Bola sepak, bola keranjang, berenang dan tenis adalah popular tetapi permainan
badminton merupakan permainan yang paling popular.
Pada tahun 1952 guru-guru tempatan mula dihantar ke luar negara untuk
meluaskan pengetahuan mengenai pendidikan jasmani dan meluaskan lagi skop bagi
Pendidikan Kesihatan. Setahun kemudian, Pendidikan Jasmani dan kesihatan dimasukkan
sebagai satu mata pelajaran bagi kursus asas dan pilihan utama di Kirby.
Kemudian diadakan pula kursus pendidikan dan kesihatan di Kirby dan
Brinsford, England. Tahun 1955, Jawatan Penguasa Pendidikan Jasmani diambil
oleh anak tempatan iaitu, En. Teoh Teik Lee. Pada tahun 1958, bahagian Penguasa
Pendidikan Jasmani dipindahkan kepada Bahagian Nazir Sekolah-sekolah dan juga
disatukan dengan Bahagian Latihan Guru. Sukatan Pelajaran Pendidikan Jasmani
Kesihatan IPSI dikekalkan dalam tahun 1950-an dengan beberapa penyesuaian dan
pindaan.
Pada tahun 1960, B.E Chamber diganti oleh E.D Clay sebagai Nazir
Sekolah-sekolah Persekutuan, Bahagian Pendidikan Jasmani. Sukatan pelajaran
Pendidikan Jasmani dikaji semula dan wujudlah sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani
dan Pendidikan Kesihatan untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan pada tahun
1966. Kursus tambahan, satu tahun Pendidikan Jasmani dan Kesihatan diadakan di
Maktab Perguruan Ilmu Khas pada tahun 1960.
Kemudian, diikuti dengan kursus tambahan untuk guru-guru perempuan dalam
tahun 1961. Pada tahun 1971, sukatan pelajaran disemak semula,kemudiaanya
sukatan itu dikeluarkan dalam 2 bahasa iaitu Melayu dan Inggeris.
Sukatan
ini lebih dinamik dan berkesan kerana memberatkan kepada kesan,pergerakan dan
kemahiran. Dimasukkan juga aspek-aspek moden seperti tarian moden atau tarian
pendidikan dan gimnastik untuk perempuan.
Comments
Post a Comment