1. Nyatakan perbezaan antara penerapan dan penggabungjalinan dalam konsep KBSR dan berikan tiga contoh untuk setiap satu.
1.
Nyatakan
perbezaan antara penerapan dan penggabungjalinan dalam konsep KBSR dan berikan
tiga contoh untuk setiap satu.
Aspek
|
Penerapan
|
Penggabungjalinan
|
Definisi
|
Menerapkan nilai-nilai dalam
perlaksanaan kurikulum dan gerak kerja kokurikulum.
|
Satu proses menggabungkan pelbagai
bidang kemahiran bagi mewujudkan satu pelajaran yang integratif dan
menyeluruh.
|
Jenis-jenis/
pendekatan
|
a)
Pendekatan implisit
o
Guru-guru secara tidak
langsung menerapkan sesuatu nilai.
o
Boleh berlangsung secara
merentas kurikulum serta oleh semua guru kerana nasihat, bimbingan dan
teguran.
b)
Pendekatan Eksplisit
o
Mengadakan suatu
peraturan, arahan, pekeliling dan sebagainya yang tertulis tentang sesuatu
perkara yang diharapkan.
o
Penerapan cara ini lebih
terancang dengan matlamat dan cara perlaksanaan serta penilaian yang jelas.
c)
Program atau aktiviti
o
Program atau aktiviti yang
khusus diadakan untuk menerapkan sesuatu nilai.
|
a)
Penggabungjalinan pelbagai
kemahiran dalam satu mata pelajaran.
b)
Penggabungjalinan
kemahiran daripada mata pelajaran lain.
c)
Penggabungjalinan
kemahiran merentas kurikulum.
|
Contoh
|
o
Guru bercakap benar dan
berpakaian kemas.
o
Teladan boleh berlangsung
pada bila-bila masa dan di mana-mana yang difikirkan sesuai.
o
Program motivasi, sambutan
Hari Merdeka, Hari Guru, Kempen kesebersihan.
|
o
Kemahiran utama:
menghantar.
Kemahiran
sampingan: Menerima, berfikir dan gerak kaki.
o
Kemahiran mengira: 1,2 3
dalam matematik. Malabel: kajian tempatan.
o
Menggabungkan mata
pelajaran sains dan matematik.
|
Comments
Post a Comment