MID NUFF

1. Nyatakan perbezaan antara penerapan dan penggabungjalinan dalam konsep KBSR dan berikan tiga contoh untuk setiap satu.


1.    Nyatakan perbezaan antara penerapan dan penggabungjalinan dalam konsep KBSR dan berikan tiga contoh untuk setiap satu.

Aspek
Penerapan
Penggabungjalinan
Definisi
Menerapkan nilai-nilai dalam perlaksanaan kurikulum dan gerak kerja kokurikulum.
Satu proses menggabungkan pelbagai bidang kemahiran bagi mewujudkan satu pelajaran yang integratif dan menyeluruh.
Jenis-jenis/ pendekatan
a)    Pendekatan implisit
o   Guru-guru secara tidak langsung menerapkan sesuatu nilai.
o   Boleh berlangsung secara merentas kurikulum serta oleh semua guru kerana nasihat, bimbingan dan teguran.

b)    Pendekatan Eksplisit
o   Mengadakan suatu peraturan, arahan, pekeliling dan sebagainya yang tertulis tentang sesuatu perkara yang diharapkan.
o   Penerapan cara ini lebih terancang dengan matlamat dan cara perlaksanaan serta penilaian yang jelas.

c)    Program atau aktiviti
o   Program atau aktiviti yang khusus diadakan untuk menerapkan sesuatu nilai.
a)    Penggabungjalinan pelbagai kemahiran dalam satu mata pelajaran.
b)    Penggabungjalinan kemahiran daripada mata pelajaran lain.
c)    Penggabungjalinan kemahiran merentas kurikulum.
Contoh
o   Guru bercakap benar dan berpakaian kemas.
o   Teladan boleh berlangsung pada bila-bila masa dan di mana-mana yang difikirkan sesuai.
o   Program motivasi, sambutan Hari Merdeka, Hari Guru, Kempen kesebersihan.


o   Kemahiran utama: menghantar.
Kemahiran sampingan: Menerima, berfikir dan gerak kaki.

o   Kemahiran mengira: 1,2 3 dalam matematik. Malabel: kajian tempatan.

o   Menggabungkan mata pelajaran sains dan matematik.




Comments

Popular posts from this blog

CONTOH FORUM BERTAJUK (Pengaruh perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pendidikan)

PUNCA-PUNCA BERLAKUNYA SUMBANG MAHRAM

PERATURAN-PERATURAN DI DALAM ACARA LOMPAT TINGGI