Adat Resam Kaum Sikh
Aspek 1 : Adat Resam Kaum Sikh
Adat
resam merupakan satu perkara atau isu penting apabila kita ingin mengambarkan
mengenai sesuatu kaum Setiap kaum atau etnik mempunyai adat resam mereka yang
tersendiri, di mana kebanyakannya hampir sama dengan kaum yang lain, dan ada
juga yang mempunyai keistimewaan mereka sendiri.
Begitu
juga dengan kaum Sikh. Seperi yang kita semua maklum, komuniti atau jumlah
masyarakat Sikh di Malaysia tidaklah sebesar jumlahnya seperti kaum-kaum utama
yang lain seperti kaum Melayu, India dan Cina. Namun, kewujudan mereka dapat
dirasai oleh kerana adat resam mereka yang unik dan menonjolkan keistimewaan
kaum mereka.
Adat
ialah kebiasaan, manakala resam ialah lembaga, peraturan, hukum atau norma yang
dijunjung oleh kelompok masyarakat. Selain itu, adat resam merupakan peraturan
yang telah diamalkan sejak turun-temurun dalam sesebuah masyarakat sehingga
menjadi hukum dan peraturan yang harus dipatuhi. (Noriati A.Rashid, Budaya dan
pembelajaran, 2011).
Sama
seperti kaum-kaum yang lain, kaum Sikh juga mempunyai pegangan adat resam
mereka yang tersendiri. Kita akan melihat satu persatu adat resam yang diwarisi
secara turun temurun oleh kaum Sikh melalui beberapa aspek dan kategori.
Antara
aspek yang paling unik dalam budaya kaum Sikh
tentulah pada pakaiannya iaitu serban bagi lelaki dan baju Punjabi bagi wanita.
Pemakaian serban juga ada beberapa jenis ikatan dan menggunakan pelbagai warna.
Melihat kepada cara mengikat serban, dapat dibayangkan betapa sukarnya untuk mereka
yang tidak mahir menggunakannya kerana kain serban itu sebenarnya sangat
panjang untuk melingkari keseluruhan kepala.
Wanita pula kelihatan ayu dengan selendang di kepala dan baju
Punjabi labuh dengan seluar mengikut bentuk kaki. Corak latar yang digunakan
pada pakaian mereka juga tidak keterlaluan dengan warna terang menambahkan
kecantikan wanita Sikh yang terkenal dengan hidung mancung.
Pakaian Punjabi juga digunakan khusus untuk majlis perkahwinan
tetapi dengan reka corak lebih menarik iaitu dipenuhi sulaman manik dan benang
emas. Itulah antara kemahiran unik orang Punjabi kerana mereka terkenal dalam
aktiviti menyulam kain dan sulaman mereka juga berkualiti tinggi.
Aspek kedua ialah dari segi perkahwinan. Dalam agama Sikh,
perkahwinan atau anand karaj dianggap suci. Penganut Sikh
dimestikan berkahwin kerana perkahwinan adalah penyatuan dua roh menjadi satu.
Penyatuan mi disamakan dengan penyatuan antara manusia dengan Tuhan, iaitu satu
matlamat penting dalam kehidupan setiap penganut Sikh. Sistem perkahwinan orang
Sikh adalah monogami.
Perkahwinan dalam
masyarakat Sikh penting, malah dimestikan kerana cara hidup berkeluarga atau grihasth asram adalah cara hidup yang paling
utama dan semula jadi sifatnya. Perkahwinan antara individu yang mempunyai hubungan
kekeluargaan atau endogami dilarang atau tidak digalakkan. Oleh itu, pemilihan
menantu biasanya dibuat oleh ibu bapa masing-masing.
Mengikut adat
perkahwinan kaum Sikh, pihak wanita akan mengeluarkan belanja yang banyak,
bukan setakat membayar dowri tetapi juga keluarga pengantin perempuan perlu
menyediakan cincin emas, bukan untuk pengantin saja tetapi juga untuk ibu bapa
pengantin lelaki.
Itu belum lagi dikira perbelanjaan lain untuk membeli kelengkapan
rumah kerana menjadi kebiasaan, keluarga pengantin perempuan juga perlu
menyediakan set bilik tidur, set sofa dan barang dapur untuk melengkapi rumah
pengantin. Ia pastinya memerlukan belanja besar dan ia ditanggung keluarga
pengantin perempuan.
Sama juga dengan proses meminang atau pemilihan jodoh. Ia bermula
dari pihak perempuan yang mesti memulakannya dulu. Pendek kata, jika dalam
konsep orang Melayu, umpama perigi mencari timba tetapi ia adalah adat yang
diteruskan dalam masyarakat Sikh di mana perempuan yang meminang lelaki.
Aspek yang ketiga ialah ketika mengandung atau kelahiran. Terdapat
pelbagai adat resam serta kepercayaan yang masih diwarisi oleh kaum Sikh
apabila seorang wanita itu mengandung dan selepas kelahiran bayi. Antara kepercayaan
yang paling masyur ialah seorang ibu mengandung tidak dibenarkan untuk makan
buah yang bekembar kerana dikhuatiri boleh menyebabkan mendapat anak kembar.
Bukanlah satu larangan dalam kaum Sikh untuk mendapat anak kembar, tetapi
kelahiran anak kembar besar kemungkinan akan mendatangkan beban bagi sesetengah
keluarga, terutamnya keluarga yang susah.
Seorang ibu yang mengandung juga tidak boleh memegang benda tajam
seperti pisau atau gunting dan tidak boleh memotong apa-apa ketika gerhana
matahari. Ini kerana boleh menyebabkan anak yang lahir dalam keadaan calar
balar di muka dan tidak cantik. Selain itu, ada juga persamaan adat resam kaum
Sikh dengan Melayu iaitu sekiranya isteri mengidam sesuatu, suami perlu cuba
untuk dapatkan kerana dikhuatiri, boleh menyebabkan anak yang lahir akan
terkena tulah seperti meleleh air liurnya.
Selepas kelahiran pula, mengikut kepercayaan kaum Sikh, sekiranya
anak itu tidak berhenti menangis, keluarganya perlu ke tempat uri ditanam dan
dipukul tanah itu untuk menghentikan tangisan. Apabila meraikan hari lahir
pula, tidak boleh diraikan sebelum tarikh lahirnya, mesti disambut selepas atau
pada hari lahirnya kerana ia boleh menyebabkan pendek umur.
Aspek yang seterusnya ialah kesenian dan tarian. Kaum Sikh
mempunyai pelbagai jenis tarian dan permainan muzik selain turut gemar dalam
aktiviti permainan tradisional tetapi kebanyakannya dalam bentuk menguji
kekuatan.
Kebanyakan alat muzik yang digunakan dalam masyarakat Sikh secara
asasnya seperti muzik Punjabi. Ia menggunakan banyak alat ketukan iaitu gendang
atau rebana yang dikenali sebagai jorri (tabla). Waja (piano kecil) dan tabla
adalah dua alat muzik terpenting dalam masyarakat ini. Muzik Punjabi berirama rancak dan
sarat dengan emosi. Ia menceritakan pelbagai variasi perasaan seperti
kegembiraan, keceriaan, kesakitan dan semangat mendalam. Begitu juga dengan
lagunya yang turut mempunyai melodi penuh emosi dan perasaan.
Selalunya, apabila kita melihat tarian di filem Hindi, ramai akan
mengaitkannya dengan bhangra dan realitinya, itulah ‘Raja Tarian’ dalam
masyarakat Sikh kerana sehingga kini ia antara satu daripada tarian yang masih
digunakan secara meluas, malah sudah ada yang memodenkan gaya tarian dan irama
lagunya seperti yang digerakkan kumpulan muzik popular kaum Sikh, Goldkartz.
Bhangra yang membabitkan ramai penari lelaki dan wanita,
kebiasaannya melebihi enam orang, menggunakan pakaian berlainan warna untuk
menaikkan seri dalam rentak tarian itu memerlukan tenaga tinggi penarinya
kerana pergerakannya sangat pantas dan lincah
.
Jika orang Melayu terkenal dengan joget lambak ketika majlis
perkahwinan, begitu juga konsepnya dalam masyarakat Sikh yang menjadikan
bhangra sebagai tarian bebas yang boleh disertai sesiapa saja apatah lagi
tarian itu sendiri tidak mengehadkan pergerakan tertentu dan penarinya bebas
melakukan aksi mengikut alunan dhol (gendang atau rebana).
Berdasarkan semua aspek yang
telah diterangkan, kita dapat lihat keunikan dan keistimewaan yang terdapat
dalam adat resam kaum Sikh. Terdapat banyak lagi adat-adat resam yang lain yang
sebahagiannya masih lagi diamalkan sehingga sekarang dan ada juga sebahagiannya
sudah dilupakan oleh kerana arus pemodenan.
Kesimpulannya, adat resam
merupakan satu lambang kebanggaan dan satu symbol identiti yang masih lagi dan
perlu dipertahankan untuk diturunkan kepada generasi-generasi yang akan datang.
Comments
Post a Comment