Peranan dan tangungjawab guru membina negara berlandaskan etika agama dan nilai.
Peranan dan
tangungjawab guru membina negara berlandaskan etika agama
dan nilai.
Peranan dan tanggungjawab guru sememangnya memberi impak yang besar dan
mendalam dalam diri setiap individu itu. Dari kecil hinggalah menjawat jawatan
yang hebat, semua itu adalah hasil ajaran dan didikan guru di sekolah, pun
begitu, dunia hari ini semakin maju dan bergerak pantas seiring dengan era
ledakan maklumat ini, guru tidak terkecuali merasai tempiasnya. Peranan dan
tanggungjawab yang digalas oleh guru semakin mencabar seiring kehendak kerajaan
dan PIPP nya yang kita sedia maklum.
FPK ( Falsafah Pendidikan Kebangsaan ), Rukun Negara, Wawasan 2020, PIPP (
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ) dan Misi Nasionalnya, semuanya menekankan
faktor kepercayaan kepada Tuhan atau dengan kata lain pendekatan dari segi
agama haruslah menjadi perkara yang ‘ first and foremost’ dalam diri seorang
individu yang bergelar guru itu. Ibu bapa mengharapkan sekolah dan guru dapat
meningkatkan kepercayaan kepada Tuhan dalam diri pelajar. Perkara ini menjadi
lebih dan kritikal dalam kehidupan pada era globalisasi. Maksudnya, kehidupan
yang terlalu bersifat materialistik, teknologi,kemewahan dan hiburan boleh
menjejaskan keinginan manusia kepada Tuhan. Dalam keadaan kekosongan inilah
guru boleh membina kekuatan dalaman iaitu kerohanian menerusi aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Kerohanian yang mantap dan suci akan membina
intelek yang sihat, emosi yang stabil dan jasmani yang sejahtera. Keharmonian
dan keseimbangan potensi rohani, intelek, emosi dan jasmani akan menyubur dan
meningkatkan kepercayaan pelajar kepada Tuhan. Pembinaan kekuatan dalaman ini
mudah dilaksanakan jika guru menjalankan tugasnya sebagai ibadah dengan
matlamat membangunkan insan.
2.1 Pendidikan
akhlak asas pemilihan dan amalan nilai
Hari ini masalah nilai menjadi krisis sejagat dan global. Tanpa bimbingan
dan asuhan guru, pelajar mudah memilih dan mengamalkan nilai yang bertentangan
dengan agama, budaya, adab sopan, moral dan disiplin sekolah. Arus teknologi
maklumat dan komunikasi yang semakin menggila memudahkan lagi pelajar terjebak
dengan nilai negatif. Di sinilah kita memerlukan pendidikan akhlak iaitu
pendidikan yang dapat membina keyakinan, kefahaman, penghayatan dan pengamalan
nilai murni yang terkandung dalam ilmu wahyu iaitu Al –Quran dan As-sunnah.
Terlalu banyak nilai murni yang selaras dengan fitrah insan terkandung dalam
ilmu wahyu. Guru boleh merujuk pada nilai berkenaan dan seterusnya membina
nilai positif yang diinginkan menerusi pengajaran dan pembelajaran. Apabila
guru berjaya melaksanakan pendidikan akhlak pada peringkat awal, maka akan lahirlah pelajar yang cemerlang
dalam kedua-dua aspek iaitu akademik dan sahsiah. Biar apa pun nilai yang
dipilih dan diamalkan pelajar, ia hendaklah tidak bertentangan dengan agama dan
wahyu.
Perkara inilah yang
diharapkan ibu bapa dan masyarakat untuk dilaksanakan oleh guru. Ibu bapa dan
masyarakat mengharapkan anak mereka cemerlang dalam pelajaran dan pada masa
sama mengamalkan nilai murni. Tugas ini memang sukar dilakukan guru.
Bagaimanapun jika guru menjalankan tugasnya sebagai ibadah dan ingin membentuk
pelajar sebagai insan, maka tugas itu akan menjadi mudah dan memberangsangkan,
InsyaAllah. Inilah yang dimaksudkan dengan tugas hakiki guru yang sepatutnya
diangkat menjadi etika keguruan.
2.2 Keharmonian
fitrah teras amalan tingkah laku
Antara matlamat pendidikan ialah untuk
mendidik pelajar supaya memilih dan mengamalkan tingkah laku yang baik.
Malangnya hari ini kita berhadapan dengan tingkah laku pelajar yang cukup
negatif seperti tingkah laku ganas dan jenayah di sekolah dan dalam masyarakat.
Kenapa perkara ini berlaku? Antaranya mungkin kerana kita gagal membina konsep
fitrah atau tabii pelajar menjadi liar dan ganas sehingga mereka memilih
tingkah laku negatif dan tidak normal. Jika dibiarkan, tingkah laku ini akan
berkekalan dari alam pelajar dan persekolahan hinggalah ke alam dewasa dan
kehidupan.
Tugas guru adalah untuk memastikan suasana pengajaran dan pembelajaran
sentiasa memelihara dan menyuburkan fitrah atau tabii pelajar supaya harmoni
dan sihat. Fitrah atau tabii murni inilah akan membina tingkah laku normal.
Inilah etika guru yang diharapkan. Sekali lagi, tugas ini hanya akan berjaya dilaksanakan
sekiranya guru merealisasikan amanah ibadah dan pembangunan insan dalam
menjalankan tugas pengajaran dan pembelajaran.
2.3
Pemantapan
akidah teras perubahan dan kemajuan
Fitrah atau tabii manusia sentiasa inginkan perubahan ke arah yang lebih
baik. Justeru, matlamat pendidikan ialah untuk meningkatkan penguasaan ilmu
pengetahuan, kemahiran dan amalan sikap yang baik dan positif. Dalam usaha
untuk mencapai matlamat ini, kita terlalu bersifat akademik, mekanistik dan
materialistik sehingga kadang kala melahirkan pelajar yang begitu jauh daripada
pencipta. Lama kelamaan akan tiba keadaan kepercayaan kepada Tuhan semakin
luntur. Dengan perkataan lain akidah hendaklah selari dengan peningkatan
pendidikan.
Sebenarnya kita memerlukan
pendidikan bersepadu iaitu di samping peningkatan dalam kecemerlangan
pendidikan,pemantapan akidah perlu berlaku pada masa yang sama. Hasrat ini
hanya dapat dilaksanakan menerusi peranan hakiki guru. Maksudnya etika keguruan
( tugas hakiki guru ) menuntut guru memantapkan akidah pelajar selari dengan
peningkatan pencapaian kecemerlangan akademik.
2.4 Pembangunan
insan asas kualiti hidup
Setiap manusia inginkan hidup yang berkualiti. Biasanya
ia dikaitkan dengan kejayaan mencapai prestasi hidup yang tinggi dan diiktiraf
masyarakat. Kualiti hidup bermaksud kejayaan memperoleh status yang tinggi,
kemewahan dan kebendaan. Namun konsep kualiti ini tidaklah memenuhi matlamat
pendidikan sebenarnya kerana kebendaan dan kemewahan semata-mata tidak menjamin
kehidupan yang sejahtera dan sesuai dengan fitrah insaniah. Oleh itu perlulah
dicari pengertian kualiti hidup yang lebih lengkap.
Menurut paradigma pendidikan bersepadu, kualiti hidup
bermaksud kehidupan yang harmoni dengan fitrah insan iaitu gaya hidup yang
sentiasa harmoni dengan tabii atau fitrah insan yang dianugerah Allah SWT.
Persoalannya bagaimanakah untuk membina kualiti hidup
menerusi pendidikan? Dalam hal ini kita memerlukan guru yang dapat menjalankan tugasnya sebagai ibadah, dengan
sendirinya ia akan berminat untuk membangunkan insan. Insan itulah juga yang
akan digunakan untuk membangunkan negara bangsa. Apabila ciri insan terbina
dalam diri pelajar, tentulah mereka dapat menjalani hidup secara harmonis
dengan fitrah atau tabii yang dianugerahkan Allah SWT. Inilah yang dinamakan
kualiti hidup. Dengan perkataan lain guru yang mengamalkan etika keguruan (
tugas hakiki guru ) akan dapat melahirkan pelajar dengan ciri keinsanan yang kehidupannya harmonis dengan fitrah atau tabii yang
dianugerahkan Allah SWT.
Also check the san francisco county superior court case search
ReplyDelete