LATIHAN ANSUR MAJU LOMPAT TINGGI
LATIHAN
ANSUR MAJU
Gaya Straddle
Langkah
1 :
Perkara
utama yang perlu diberi perhatian ialah menentukan kaki lonjakan. Kaki yang menjadi pilihan adalah kaki yang
dirasakan terkuat, selesa dan mudah melakukan lonjakan apabila melakukan
lompatan.
Langkah
2 :
Adakan
beberapa barisan menghadap sesuatu tanda yang telah disediakan di atas
tanah. Larian dilakukan dan terus loncat
ataupun melompat di atas kaki yang telah dipilih untuk membuat lonjakan.
Langkah
3 :
Pengasingan dilakukan bagi pelompat
yang menggunakan kaki kiri dan kaki kanan.
Kedudukan pelatih pula ialah, pelompat yang menggunakan lonjakan kaki
kanan berada di sebelah kanan mengadap palang manakala pelompat yang
menggunakan lonjakan kaki kiri berada di sebelah kiri mengadap palang.
Langkah
4 :
Pada permulaannya tali getah hendaklah
digunakan sebagai menggantikan palang agar memberi keyakinan kepada
pelatih. Ikatan sesuatu tanda seperti
kain putih di tengah-tengah tali getah itu tadi. Ianya bertindak sebagai penanda bagi
pengamatan tahap lompatan.
Langkah
5 :
Arahan
diberikan agar pelatih bergerak ke arah hadapan. Ini diikuti dengan arahan agar kaki dihayun
bebas setinggi yang boleh supaya dapat menyentuh penanda yang telah diikat pada
tali getah tadi. Ketinggian ukuran tali
getah dimulakan daripada paras pinggang sehinggalah paras bahu.
Langkah 6 :
Apabila
sampai pada tahap ini, penerangan teknik yang paling sesuai untuk melakukan
aktiviti bagi gaya
ini adalah seperti berikut ;-
a)
Kedudukan
badan hendaklah disandarkan ke belakang.
b)
Kaki
yang digunakan untuk lonjakan dihulurkan sejauh yang boleh ke hadapan.
c)
Kedua-dua
belah tangan digerakkan ke belakang badan.
d)
Pada
masa yang sama kaki ditendang sebebasnya ke atas dengan kencang dan dipandu
dengan kedua-dua tangan yang dihayunkan ke atas.
Penerangan tentang aksi lonjakan
menegak ke atas dapat dicapai dan
penekanan perlu
ditegaskan kepada lonjakan ke atas. Ini
belum lagi aksi bagi memutar melintasi palang.
Bagi aksi layangan tidak perlu dipedulikan lagi, hanya loncatan tegak
dahulu perlu ditegaskan.
Langkah
7 :
Kesemua
langkah di atas dilakukan dipraktikan ditali getah yang menggantikan
palang. Maklumkan bahawa gaya yang
dipraktikan adalah gaya
straddle.
Langkah
8 :
Langkah
seterusnya ialah memperkenalkan aksi peringkat putaran. Kedudukan sekarang adalah berpasangan. Satu demonstrasi cara membuat putaran
diperkenalkan dan dilakukan. Dalam
setiap pasangan, pelompat akan menendang sebelah kaki ke atas. Penyokong atau pembantu kepada pelaku akan
memegang pergelangan kaki sebelah lagi.
Kaki tersebut diputarkan ke arah kaki sebelah lagi sebagai imbangan. Oleh itu, secara otomatik badan akan terputar
ke arah sisi. Perkara yang harus
ditegaskan dan ditekankan ialah badan haruslah diangkut ke bawah. Kepala perlu direndahkan, manakala tangan
diturunkan.
Langkah
9 :
Bangku
panjang disediakan dan diletakkan di sisi tilam. Satu langkah diambil di atas bangku. Kaki dihayunkan bebas ke atas dan jatuhan
ialah di atas tulang belikat di atas tilam.
Bangku dikeluarkan. Seterusnya
gaya ini dilatih untuk beberapa langkah.
Langkah
10 :
Bila
teknik ini telah dikuasai, barulah diperkenalkan langkah atau teknik larian
landas. Ianya menggunakan 5 hingga 7
langkah mengikut keselesaan.
LATIHAN-LATIHAN PERSEDIAAN
1.
Latihan Garisan
Palang lompatan diletakkan di atas lantai gelanggang. Pendekatan melompat pada sudut 45 darjah
digunakan. Kaki dihayunkan kehadapan dan
lompatan dibuat melintasi palang dengan pendaratan kaki yang sama. Kesesuaian latihan ini adalah untuk peserta
yang baru mempelajari gaya ini.
2.
Latihan Pergerakan Kaki
Palang lompatan diletakkan kira-kira satu meter tinggi dari lantai. Sudut 45 darjah digunakan untuk melompat
dengan tiga langkah larian. Latihan
melompat melepasi palang dilakukan dan pendaratan masih dilakukan dengan
menggunakan kaki hadapan. (Latihan
pendaratan juga boleh dilakukan serentak dengan latihan menaikkan palang dan
tilam digunakan untuk mendarat).
3.
Latihan Kepantasan Dan Kekuatan Kaki
Larian boleh
dibuat beberapa langkah dan melompat serta menendang sesuatu objek yang
digantungkan. Perlakuan dalam latihan
ini hendaklah dilakukan dengan berhati-hati kerana ia agak merbahaya.
4.
Latihan Melonjak
Palang
diletakkan lebih tinggi di bahagian kaki dan direndahkan di bahagian kepala
pelompat. Dengan cara ini, pelompat
dapat menguji keupayaan kakinya untuk membuat lonjakan yang lebih bertenaga.
5.
Latihan Gulingan Badan
Kedudukan palang adalah lebih tinggi di bahagian kepala dan direndahkan
di bahagian kaki pelompat. Keadaan ini
akan membolehkan pelompat membuat gulingan badan pada aras yang lebih
tinggi. Pergerakan badan akan mendahului
pergerakan kaki yang berpusing di atas palang.
Cara mendarat yang betul boleh dicapai melalui latihan ini.
LATIHAN
ANSUR MAJU LOMPAT TINGGI GAYA
FOSBURY FLOP
Langkah
1 :
Langkah
ini bertujuan memberi peluang kepada atlit untuk menghayati rasa semasa
mendarat. Ia bertujuan untuk memberi
keyakinan kepada mereka untuk melakukan aktiviti-aktiviti seterusnya.
Pelajar ditunjukkan dengan demonstrasi
cara menjatuhkan badan di atas belakang. Perlu disediakan sebuah kotak yang lebih
tinggi daripada kawasan mendarat. Ianya
diletakkan di sisi kawasan tilam atau tempat pendaratan. Pelajar atau atlit diarahkan untuk berdiri di
ats kotak itu dengan keadaan badan yang lurus dan tegak. Kemudian badan dijatuhkan ke belakang. Aktiviti ini diulang beberapa kali untuk
keyakinan seterusnya.
Untuk meneguhkan ansur maju langkah
ini, pelajar diberitahu untuk menjatuhkan badan di bahagian belakang bahu. Dagu hendaklah dirapatkan pada dada. Perlu ditegaskan bahawa tangan hendaklah
dihayunkan ke belakang. Untuk peneguhan,
semasa aktiviti ini, ianya dapat dijayakan dengan menggunakan sebiji bola (saiz
bola sepak). Perlakuannya ialah dengan
memegang bola tersebut dan semasa jatuhan, bola itu dibaling ke belakang
serentak dengan tangan dihayun. Ini
bertujuan untuk hayunan tangan yang lebih mantap. Semasa aktiviti ini, kaki hendaklah dalam
keadaan kangkang sedikit.
Langkah
2 :
Kotak
yang lebih rendah sedikit daripada aktiviti langkah 1 digunakan. Segala perlakuan dan aktiviti adalah seperti
dalam langkah 1. Pelajar dikehendaki dan
diarahkan untuk membuat lonjakan sedikit.
Ia bertujuan untuk mengangkat badan.
Gunakan tali getah dan ini akan memberi keyakinan semasa membuat
lonjakan dengan kedua belah kaki.
Langkah ini perlu diulang beberapa kali untuk peneguhan dan keyakinan.
Langkah
3 :
Kotak
dalam langkah 2 digantikan dengan bangku yang lebih rendah lagi. Pelajar dikehendaki membuat lonjakan dengan
sebelah kaki iaitu kaki lonjakan.
Pengasingan pelajar yang menggunakan kaki lonjakan yang berlainan perlu
diasingkan di kiri dan kanan tempat melompat.
Dalam
keadaan berjalan, mereka dikehendaki memijak bangku tersebut dengan kaki
lonjakan sambil melonjak dan menghayun kaki sebebas-bebasnya ke atas dan melompat.
Perlu ditekankan bahaya tangan perlulah dihayun seperti dalam langkah 2. Setelah beberapa kali dicuba, barulah tali
getah tadi digantikan dengan palang yang sebenar.
Langkah
4 :
Penumpuan dalam aktiviti ini ialah
menitikberatkan perkara yang bersabit dengan layangan.
i)
Kaki
yang paling dekat dengan palang hendaklah di kilas bebas untuk mendapatkan daya
putaran pada badan.
ii)
Badan
hendaklah dilengkungkan ketika berada di atas tali getah supaya mendapat gaya
dan ketinggian yang baik dan sempurna.
Selepas didapati aktiviti ini dapat dicapai,
barulah palang digunakan untuk merasai suasana sebenar acara lompat tinggi gaya
ini.
Langkah
5 :
Dalam
langkah ini, pelajar diarahkan untuk membuat lompatan yang sebenar. Sebagai bantuan untuk aktiviti dalam langkah
ini, satu garisan untuk lari landas dengan lengkungan disediakan. Palang hendaklah berada di paras yang
rendah. Pada mulanya pelajar akan
mencuba dengan menggunakan empat atau lima
langkah larian landas. Ini cuba beberapa
kali. Kemudian palang akan ditinggikan
sedikit demi sedikiti sekiranya lompatan berjaya dilakukan.
Selepas
itu, lakuan untuk aktiviti yang sama tetapi dengan menggunakan lari landas 9
hingga 11 langkah. Pada aktiviti ini,
larian hendaklah dilakukan dengan agak laju.
PENEGASAN
DAN PEMERHATIAN
1. Disiplin
peraturan dan giliran, serta disiplin melakukan gerakan wajib diberi perhatian
dan penegasan.
- Semasa
sesuatu aktiviti sedang dijalankan, guru atau jurulatih perlu memerhati
dan membuat penerangan kepada atlit jika ada sesuatu perkara yang boleh
memperbaiki lagi lakuan dalam lompatan.
- Pelajar-pelajar
yang lain adalah digalakkan untuk memerhati lakuan rakannya untuk mendapat
teknik yang betul dan dapat memberi perhatian sekiranya ada perlakuan yang
memerlukan teguran untuk memperbaiki kesalahan.
PRINSIP-PRINSIP
BIOMEKANIK DI DALAM ACARA LOMPAT TINGGI UNTUK GAYA FOSBURY FLOP
BIL
|
PERKARA
|
FORMULA
|
PENERANGAN
|
1.
|
Hukum Newton ketiga
|
F1 = F 2
|
1. Semasa
lonjakan, tolakkan sebelah kaki ke bumi
2. Hayunkan
tangan dan kaki hendaklah berhampiran dengan badan supaya mencapai lonjakan
yang maksimum
|
2.
|
Pusat Graviti
|
|
1. Semasa
pusingan badan, pelompat mengekalkan pusat gravity untuk mencapai stability.
2. Pelompat
menahan pergerakan ke bawah sebelum melonjak ke atas supaya pusat gravity
beralih ke bahagian hadapan melibatkan komponen menegak.
|
3.
|
Stabiliti
|
|
1. Badan
dilentikkan ke belakang semasa lonjakan untuk offset pusat gravity supaya
pelompat sentiasa cuba mencari stability.
2. Larian
dilakukan secara perlahan ke pantas, langkah pendek ke langkah panjang
sebelum membuat lonjakan.
|
4.
|
Geseran
|
|
1. Kasut
hendaklah jenis spike supaya menghasilkan daya yang lebih besar dengan
permukaan trek semasa larian.
|
5.
|
Momentum
|
MV
|
1. Pelompat hendaklah mempunyai jarak larian yang
cukup supaya pelompat dapat halaju yang meksimum bagi jarak itu untuk
menghasilkan momentum yang maksimum juga kerana momentum = masa X halaju.
|
6.
|
Daya centrifugal dan centripetal
|
|
1. Badan
hendaklah melentik ke belakang semasa melepasi palang.
2. Semasa
melepasi palang, kaki diluruskan manakala kepala mendongak ke atas bagi
menghasilkan lompatan yang sempurna.
|
Thanks for being a reliable source of information and inspiration. Also check the mesa county court dockets
ReplyDelete