Pentadbiran/Organisasi RMT
Pentadbiran/Organisasi RMT
1.1.1 Peranan Guru
Besar
a. Memikul keseluruhan tanggungjawab terhadap PSS sebagai
sebahagian daripada keseluruhan program sekolah.
b. Menjalankan tugas
pentadbiran harian bagi program ini sama ada secara langsung atau tidak melalui
seorang guru penjaga yang dikhaskan.
c. Mengumpul dan
menyediakan perangkaan enrolmen sekolah yang kemas kini agar
boleh diperoleh dengan mudah oleh PPD atau
pembekal susu tempatan.
d. Memberi taklimat
dan orientasi kepada guru-guru dan ahli PIBG tentang berbagai
aspek PSS
e. Menguruskan tempat
simpanan susu bagi sementara waktu di sekolah dan
kemudiannya membahagi-bahagi kan kepada
murid.
f. Memastikan
murid-murid meminum susu semasa di sekolah dan mendapatkan khasiat
pemakanan yang
maksimum dan cuba menghindar kemungkinan berlakunya sebarang
pencemaran dan kerosakan susu akibat daripada
pengendalian yang kurang cermat.
g. Mengadakan
langkah-langkah yang berkaitan untuk meneliti pemeriksaan dengan cara
memeriksa pek-pek susu dan merasa susu itu bagi setiap
hantaran susu ke sekolah.
h. Menjalankan langkah-langkah
yang berpatutan bagi mengelakkan publisiti yang tidak
wajar, panik dan histeria yang mungkin timbul
dari laporan kes-kes susu masam atau tuduhan
keracunan makanan.
i. Mengadakan
langkah-langkah untuk pertolongan cemas, rawatan perubatan dan
memberi perhatian lanjutan terhadap murid-murid
yang dilaporkan sedang sakit dari kesan-kesan
buruk setelah meminum susu masam.
j. Membantu
syarikat-syarikat susu, pihak berkuasa kesihatan dan pendidikan bagi
menjalankan ujian-ujian, contoh susu yang diminum oleh
murid-murid, contoh pek susu dari hantaran yang sama,
keadaan murid-murid yang dilaporkan sakit.
k. Menyediakan dan
mengempukkan laporan awal dan laporan kemajuan kepada
pihak- pihak berkuasa yang berkenaan, berkaitan dengan
susu masam uang dilaporkan dan tuduhan keracunan
makanan.
l. Membantu /
menyokong dan mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti di peringkat
daerah yang dikelolakan oleh PPD / JPN.
m. Menyelaras dan
memberi kepimpinan bagi pelaksanaan input pendidikan yang
disediakan untuk PSS.
n. Menyedia dan
mengemukakan kepada PPD / JPN penyata-penyata dan laporan- laporan
yang berkaitan seperti yang telah ditetapkan.
1.1.2 Peranan Penolong Kanan Hem / GK Hem
a. Naib Pengerusi
RMT
b. Menyelaras
program
c. Menyampaikan
maklumat
d. Mengumpul data
dan menyerahkan kepada Guru Besar
e. Mengisi borang
KP/RMT/PSS/1(Pin.92)
f. Bimbingan dan
penyeliaan
1.1.3 Peranan Guru RMT Sekolah
Membantu Guru Besar
dan Guru Penjaga bagi peningkatan PSS melalui:
a. Penyediaan
penerangan dan penjelasan lanjutan tentang semua pengumuman dan aktiviti
berkala PSS
b. Penyimpanan
rekod-rekod yang kemas kini berhubung dengan PSS murid-murid kelasnya.
c. Perundingan dan
nasihat kepada murid-murid yang mungkin menunjukkan tanda-- tanda
alah kepada laktosa atau susu.
d. Perancangan,
pelaksanaan dan penilaian aktiviti-aktiviti pendidikan yang bersepadu dengan
menggunakan susu sebagai tajuk dan juga menggunakan tema-tema dan bahan-bahan yang
disediakan oleh program ini untuk P & P.
e. Penggalakan dan
menyelenggarakan kebersihan persekitaran
melalui pembuangan sampah yang teratur dan / atau
penggunaan semula pek-pek,dulang-dulang, penyedut minuman
dan bahan-bahan lain yang disampaikan.
Comments
Post a Comment