TOKOH MORAL TEMPATAN : TUN ABDULLAH AHMAD BADAWI
BIBILIOGRAFI
Abdullah
Ahmad Badawi dilahirkan pada 26 November 1939 di kampung Perlis, Bayan Lepas,
Pulau Pinang. Namanya diambil sempena nama datuknya, Sheikh Abdullah Fahim
(Abdullah bin Ibrahim), seorang ulama dan ahli falak berpengaruh lagi
dihormati. Abdullah adalah anak sulung daripada empat adik beradik hasil
perkongsian hidup Haji Ahmad Badawi bin Abdullah dengan Hajah Kailan Hassan.
Bapanya adalah pejuang UMNO dan tokoh agama yang memainkan peranan penting
ketika perjuangan menuntut kemerdekaan tanah air. Haji Ahmad pernah menjadi Naib Ketua Pemuda
UMNO semasa Hussein Onn menjadi Ketua Pemuda UMNO dan merupakan salah seorang
tenaga muda menentang rancangan penubuhan Malayan Union.
Mendapat
pendidikan awal di Sekolah Melayu Permatang Bertam, Kepala Batas, Abdullah
kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Sekolah Tinggi Bukit Mertajam, Pulau
Pinang. Beliau juga menuntut di Penang Methodist Boys’ School, Pulau Pinang
sebelum melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Beliau lulus
dengan kepujian dalam bidang Pengajian Islam pada tahun 1964. Abdullah turut
mengikuti pendidikan agama di Sekolah Menengah Agama Daeratul Maarif Wataniah,
Kepala Batas, Pulau Pinang yang diasaskan oleh datuknya.
Lebih
mesra dengan panggilan ‘Pak Lah’, Abdullah telah mendirikan rumah tangga dengan
Endon binti Mahmood pada tahun 1965. Mereka dikurniakan dua cahaya mata,
Kamaluddin dan Nori dan enam cucu. Empat cucu adalah dari hasil perkahwinan
Kamaluddin dengan Azrene Abdullah iaitu Alya, Arif, Amira dan Ahmad. Dua cucu
lagi adalah anak kepada Nori dengan Khairy Jamaluddin Abu Bakar iaitu Jibreil
Ali dan Timor Abdullah.
Endon
adalah anak kepada pasangan Mahmood Ambak dan Mariam Abdullah. Beliau menerima
pendidikan di St. Mary Secondary Girls’ School, Kuala Lumpur sebelum berkhidmat
dengan kerajaan hingga tahun 1976. Sifat penyayangnya mendorong beliau
mencurahkan bakti dalam aktiviti kemasyarakatan khususnya kebajikan wanita dan
kanak-kanak. Ketika menjadi isteri Perdana Menteri , Endon menerajui Yayasan
Penyayang yang ditubuhkan bagi tujuan pendidikan, kebajikan masyarakat,
penyelidikan, kesihatan dan perubatan. Beliau juga menerajui Kempen “Pink
Ribbon” iaitu organisasi berkaitan pencegahan dan pengubatan kanser payudara.
Beliau juga giat mempromosi batik, kebaya nyonya dan songket. Endon kembali ke
Rahmatullah pada 20 Oktober 2005, dua tahun selepas dikesan menghidap kanser.
Hampir
dua tahun selepas Endon kembali ke Rahmatullah pada 9 Jun 2007, Abdullah
diijabkabul dengan Jeanne Abdullah, ibu kepada Nadiah Kimie dan Nadene Kimie
hasil dari perkahwinan pertama beliau. Bekas pelajar Sekolah Mnengah Assunta
ini berpengalaman bekerja dalam bidang pentadbiran dan perhotelan. Ketika
menjadi isteri Perdana Menteri, beliau aktif dalam Kempen Penghijauan Alam
Sekitar yang mempromosikan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Tun Abdullah Ahmad Badawi
PESONA DUA JIWA
PERJALANAN
KARIER POLITIK
Abdullah
Ahmad Badawi meletak jawatan dari Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) untuk
bertanding sebagai calon Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum 1978 di
kawasan Parlimen Kepala Batas. Beliau menewaskan calon PAS, Musa Mohd Yatim
dengan majority 5029 undi. Pada 27 Julai 1978, beliau dilantik sebagai
Setiausaha Parlimen di Kementerian Wilayah Persekutuan.
Pada
2 Februari 1979, beliau dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Jawatankuasa
Perhubungan UMNO Pulau Pinang. Pada September 1980, beliau diberi kepercayaan
menjadi Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan UMNO Pulau Pinang dan Timbalan
Menteri Wilayah Persekutuan. Pada pemilihan UMNO 1981, beliau terpilih buat
pertama kali sebagai ahli Majlis Tertinggi parti.
Beliau
dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada Julai 1981 di dalam
kerajaan pimpinan Dr Mahathir bin Mohamad. Semasa Abdullah memegang potfolio
tersebut sehingga Jun 1983, beliau bertanggungjawab melaksanakan kempen
Kepimpinan Melalui Teladan dan Dasar Pandang Ke Timur yang diperkenalkan oleh
Dr Mahathir.
Setelah
terpilih menduduki salah satu daripada tiga kerusi Naib Presiden UMNO dalam
Perhimpunan Agung UMNO yang berlangsung pada tahun 1984, beliau dilantik
menjadi Menteri Pelajaran. Dalam tahun 1986, beliau memegang jawatan Menteri
Pertahanan, kemudiannya digugurkan
daripada barisan Jemaah Menteri pada 7 Mei 1987.
Pemilihan
kepimpinan UMNO 1987 memperlihatkan UMNO berpecah kepada ‘Team A’ di pihak Dr
Mahathir dan Ghafar Baba sementara ‘Team B’ diterajui oleh Tengku Razaleigh
Hamzah dan Musa Hitam. Abdullah yang dikatakan memihak kepada “Team B”
digugurkan dari Jemaah Menteri tetapi diberi kepercayaan semula oleh Dr
Mahathir sebagai Menteri Luar Negeri pada tahun 1991.
Walaupun
Abdullah tidak terpilih dalam pertandingan jawatan Naib Presiden UMNO pada
tahun 1993, Dr Mahathir melantiknya sebagai ahli Majlis Tertinggi UMNO. Pada
pemilihan parti 1996, Abdullah terpilih semula menjadi Naib Presiden dengan
memperolehi undi kedua tertinggi iaitu 1053.
Abdullah
mengekalkan kerusi Ahli Parlimen Kepala Batas selama enam penggal
berturut-turut sejak Pilihan Raya Umum 1978. Beliau sekali lagi dilantik
sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang pada November 1998
selepas Anwar Ibrahim dilucutkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan
dipecat dari parti pada September 1998.
Pada
8 Januari 1999, Abdullah dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri oleh Dr
Mahathir dan diamanahkan melaksanakan tugas Timbalan Presiden UMNO mulai 5
Februari tahun yang sama. Abdullah kemudian terpilih memegang jawatan Timbalan
Presiden UMNO pada pemiliham parti Mei 2000.
Abdullah
Ahmad Badawi mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia Kelima
pada jam 3.30 petang, Jumaat, 31 Oktober 2003 bersamaan 5 Ramadan 1424 Hijrah
setelah diperkenankan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Beliau
menerajui Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum 2004 dan memperolehi
kemenangan gemilang apabila BN memenangi 198 daripada 220 kerusi parlimen dan
menawan semula negeri Terengganu daripada Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dan
hanya kekurangan dua kerusi untuk menawan negeri Kelantan dari kerajaan PAS.
Pada
Pilihan Raya Umum 2008, BN hanya menang dengan majoriti mudah di peringkat
parlimen sementara di peringkat negeri selain daripada Kelantan, kerajaan-kerajaan
negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Perak jatuh ke tangan parti lawan.
Pada Oktober 2008, Abdullah membuat ketetapan tidak mempertahankan jawatan
Presiden UMNO dan keputusan untuk beliau mengundur diri sebagai Perdana Menteri
di buat selepas Perhimpunan Agung UMNO pada bulan Mac 2009.
Seperti
mana dijanjikan, Abdullah mengumumkan untuk melepaskan jawatan Perdana Menteri
dalam ucapan penangguhan Persidangan UMNO yang berlangsung pada 28 Mac 2009.
Pada 2 April 2009, beliau menghadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong
menyembahkan hasrat untuk meletak jawatan dan menyerahkan kepimpinan Negara
kepada Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.
Kronologi jawatan politik Tun Abdullah
Ahmad Badawi
Tahun
|
Jawatan
|
2004-2009
|
Presiden UMNO
|
2000
|
Timbalan Presiden UMNO
|
1998
|
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau
Pinang
|
1996
|
Naib Presiden UMNO
|
1993-1996
|
Ahli Majlis Tertinggi UMNO
|
1984-1993
|
Naib Presiden UMNO
|
1981-1984
|
Ahli Majlis tertinggi UMNO
|
1980
|
Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Pulau
Pinang
|
1979
|
Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri
Pulau Pinang
|
1978
|
Ketua UMNO Bahagian Kepala Batas
|
1978
|
Ahli Parlime Kepala Batas
|
1977
|
Ketua UMNO Cawangan Bertam
|
SIFAT
DAN SUMBANGAN TUN ABDULLAH AHMAD BADAWI
1) PENTADBIRAN
Abdullah
Ahmad Badawi memberi penekanan terhadap pengukuhan budaya musyawarah, dialog,
penerapan nilai-nilai murni serta memperbaiki sistem penyampaian dalam
pentadbiran. Slogan ‘Bekerja Bersama Saya, Bukan Untuk Saya’ yang diperkenalkan
beliau sebaik sahaja mengambil alih teraju kepimpinan negara disambut baik
rakyat. Abdullah juga pada tahun yang sama melancarkan Portal Rasmi Kerajaan
myGovernment. Beliau mengarahkan penambahbaikan laman web agensi-agensi
kerajaan secara berterusan bagi mempelbagaikan dan memantapkan saluran
perkhidmatan kerajaan.
Dalam
hasrat untuk memerangi rasuah, beliau menubuhkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah
Malaysia (SPRM). Di samping itu, Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman dibentuk
bagi mengembalikan integrity dan penghormatan kepada cabang kehakiman dan
hakim-hakim. Pada Februari 2007, Abdullah juga mewujudkan Pasukan Petugas Khas
Pemudahcara Perniagaan (PEMUDAH) untuk memperbaiki system penyampaian kerajaan
Abdullah
juga menerapkan nilai-nilai Islam yang progresif dan dinamik menerusi konsep
Islam Hadhari untuk membawa umat Islam ke tahap lebih tinggi dalam pelbagai
sudut kehidupan termasuk menguasai kemajuan teknologi di samping tidak
mengamalkan amalan-amalan yang boleh mencetuskan kebimbangan dan pandangan
negative orang bukan Islam terhadap Islam.
Beliau
juga memperkenalkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI-Key Performance Index) untuk
Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC-Government Link Company) selain membawa masuk
tenaga muda bagi mengetuai syarikat-syarikat tersebut demi memastikan ia terus
mempunyai daya saing yang tinggi. Bagi mempertingkatkan mutu perkhidmatan awam,
beliau juga melaksanakan konsep Kerajaan Elektronik melalui perkhidmatan
Kerajaan-kepada-Kerajaan (G2G), Kerajaan-kepada-Rakyat (G2C) dan
Kerajaan-kepada-Komuniti Perniagaan (G2B). Menyedari kepentingan teknologi
maklumat dan komunikasi, beliau menitikberatkan penggunaan ICT dalam
pentadbiran kerajaan. Bagi memantapkan konsep Kerajaan Elektronik, beliau
melancarkan Projek ekl pada 1 Julai 2007. Ada beberapa inisiatif dalam Projek
ekl ialah Projek myBayar dan Gerbang SMS Kerajaan.
Abdullah
juga memberi makna dan nafas baru kepada sector pertanian sebagai penjana
ekonomi dengan menjenamakan dan merombak Kementerian Pertanian kepada
Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Beliau menganjurkan rakyat
menceburi bidang pertanian komersial dengan memperkenalkan konsep K2K (Kebun ke
Kilang) bagi memacu pertumbuhan sektor pertanian. Penekanan terhadap industri
pertanian mencerminkan keprihatinan beliau untuk memajukan tahap sosio-ekonomi
masyarakat luar bandar.
Abdullah
juga mewujudkan lima koridor ekonomi dengan sektor swasta diseur memainkan
peranan utama dalam pelaburan dan pembangunan kawasan pertumbuhan ekonomi
tersebut. Lima koridor itu ialah Iskandar Malaysia, Wilayah Ekonomi Koridor
Utara (NCER), Koridor Ekonomi Pantai Timur (ECER), Koridor Pembaharuan Tenaga Sarawak
(SCORE) dan Koridor Pembangunan Sabah (SDC).
2) HUBUNGAN ANTARABANGSA
Abdullah
Ahmad Badawi memanfaat pengalaman luas sebagai Menteri Luar untuk meneruskan
dasar luar negara yang aktif menerusi forum-forum utama termasuk ASEAN,
Pertubuhan Persidangan Negara-Negara Islam (OIC), Pergerakkan Negara-Negara
Berkecuali (NAM), Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) dan
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Sifat
semula jadi beliau yang penuh diplomasi, bersahaja, mudah mesra dan gemar
kepada pendekatan muafakat daripada konfrontasi, memudahkan beliau menjalin
hubungan lebih akrab dengan Negara-negara sahabat. Abdullah mengemukakan
cadangan penubuhan Majlis Dasar Luar Negara bagi memantapkan lagi hubungan luar
serta diplomatik
3) MEDIA
Abdullah
Ahmad Badawi berpegang kepada prinsip kebebasan media. Di bawah kepimpinan
beliau, pengamal media merasai kebebasan yang lebih luas. Kebetulan pada era
beliau juga, media baru (internet) memainkan peranan sangat berpengaruh dalam
membentuk pemikiran orang ramai termasuk persepsi mereka terhadap kerajaan.
Abdullah
berpegang kepada prinsip media memikul tanggungjawab sosial dan kawalan
kendiri. Dalam menikmati keterbukaan dan kebebasan, media pada masa yang sama
harus bersikap adil terhadap semua kaum, agama dan budaya, sentiasa peka
terhadap sensitiviti pembaca atau pendengar dan bertanggungjawab menjaga
keharmonian masyarakat.
Beliau
mengamalkan pendekatan menasihati daripada menghukum dalam hubungan kerajaan
dengan pihak media. Lantaran itu, Abdullah adalah antara pemimpin yang sangat
senang didekati oleh pemgamal media.
Selaras
dengan dasar tersebut, Abdullah menganggap media sebagai saluran maklum balas
daripada rakyat kepada pentadbir. Media dikehendaki memainkan peranan ‘semak
dan imbang’. Perdana Menteri yang Kelima itu pernah dipetik sebagai berkata
bahawa beliau mempunyai ‘telinga yang besar’ iaitu kesediaan untuk mendengar
rintihan dan teguran orang ramai.
TOKOH
MORAL PILIHAN : TUN ABDULLAH AHMAD BADAWI
BAPA PEMBANGUNAN MODAL INSAN
Sifat
semula jadi Abdullah Ahmad Badawi mendorong beliau untuk mengutamakan aktiviti kebajikan.
Kebajikan masyarakat sentiasa mendapat perhatiannya dan beliau banyak
meluangkan waktu untuk menghadiri majlis berkaitan kebajikan di samping
menggalakkan orang ramai melakukan kerja-kerja kebajikan. Sejajar dengan konsep
Masyarakat Penyayang, beliau menggalakkan badan-badan sukarela supaya
berganding bahu dengan agensi kerajaan bagi memperbanyak kegiatan kebajikan
masyarakat. Beliau menggalakkan syarikat swasta menyokong aktiviti kebajikan
terutama untuk golongan orang kurang upaya (OKU) bagi memenuhi tanggungjawab
social korporat (Corporat Social Responsibility- CSR).
Abdullah
memperkenalkan konsep ‘kebajikan produktif’ bagi membolehkan golongan kurang
bernasib baik menerima bantuan asas untuk mempertingkatkan keupayaan berdikari.
Beliau mengenalpasti OKU, warga emas, golongan fakir miskin dan mangsa bencana
alam sebagai golongan sasaran untuk diberi bantuan di bawah program tersebut.
Pelbagai
dasar dan perundangan bagi menjamin kesejahteraan kumpulan sasaran tersebut
dikaji semula dan dipermantapkan. Antaranya ialah Dasar Orang Kurang Upaya dan
Dasar Pengasuhan dan Perkembangan Awal Kanak-Kanak. Beliau mengarahkan
Kementerian berkaitan merangka Dasar Kanak-Kanak Negara serta mengkaji semula
Dasar Warga Emas Negara dan Dasar Wanita Negara.
Abdullah
juga memastikan program latihan benar-benar bermutu tinggi supaya para peserta
termasuk OKU mendapat kemahiran secukupnya untuk berdikari. Pendekatan membantu
golongan tersebut dengan cara member bantuan kewangan diubah kepada pembinaan
keupayaan.
Nadi
Komuniti merupakan salah satu inisiatif pembangunan masyarakat yang diilhamkan
semasa pentadbiran Abdullah. Jabatan Kebajikan Masyarakat yang menjadi
penggerak utama dalam memupuk masyarakat penyayang menjadikan kesukarelaan
sebagai budaya hidup rakyat. Briged Kebajikan Perdana diwujud dan digerakkan
semula di setiap kawasan parlimen. Selain itu, dua anugerah iaitu Anugerah CSR
(tanggungjawab sosial korporat) Perdana Menteri dan ‘Anugerah Mayang Sri Endon’ diwujudkan bagi mengiktiraf badan
korporat, individu atau pihak yang cemerlang dalam aktiviti kebajikan
masyarakat.
MEMPERKENALKAN
ISLAM HADHARI
Semasa menjadi Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahamad
Badawi juga telah memperkenalkan Islam Hadhari yang mana telah menarik
perhatian dunia terutamanya negara-negara Islam. Usaha beliau dalam menekankan
isu moral dalam masyarakat telah memnyebabkan beliau diberi gelaran sebagai
Bapa Pembangunan Modal Insan. Islam hadhari telah diperkenalkan dan telah
menjadi salah satu dasar dalam negara.
Pengenalan
Islam Hadhari memberi tekanan kepada aspek pembangunan yang
menjurus kepada pembinaan peradaban iaitu peradaban yang dicanai dengan
pegangan Islam dan memberi fokus kepada usaha mempertingkatkan mutu kehidupan
melalui penguasaan ilmu, pembangunan insan, pembangunan kesihatan serta
pembangunan fizikal.
Mempertingkatkan mutu kehidupan adalah dengan mengamalkan
sistem ekonomi, sistem perdagangan dan sistem kewangan yang dinamik,
pembangunan sepadu dan seimbang bagi melahirkan umat yang berilmu dan beriman,
bertamadun tinggi, berakhlak mulia, jujur lagi amanah, serta bersedia menangani
cabaran semasa dunia global.
Islam Hadhari bukanlah agama baru. Islam Hadhari bukan ajaran baru. Islam Hadhari bukannya mazhab baru. Islam Hadhari adalah usaha untuk mengembalikan umat Islam kepada asas atau fundamental yang terkandung dalam Al Quran dan Hadis yang merupakan teras pembinaan tamadun Islam. Islam Hadhari jika ditafsir secara ikhlas dan difahami secara jelas, sama sekali tidak akan memesongkan mana-mana umat Islam dari asas akidah.
Sebagai sebuah Kerajaan yang bertanggungjawab melindungi
kesucian Islam dan memastikan umat Islam tanpa tergelincir akidah akan dapat
menghadapi cabaran dan realiti semasa, pintu ijtihad perlu terbuka supaya
tafsiran yang diwarisi dapat dikaitkan dengan bentuk dan corak pembangunan
mengikut masa dan mengikut tempat. Adalah perlu diteliti semula pelbagai
pendekatan dan kaedah untuk diperkemaskan supaya lebih seimbang dan menyeluruh,
merangkumi pembangunan prasarana dan pembangunan ekonomi, diperkukuhkan dengan
pembangunan manusia melalui program pendidikan yang komprehensif, diperlengkap
pula dengan program pembangunan rohani untuk menyemaikan nilai-nilai murni dan
menerapkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan.
Prinsip Islam Hadhari
Islam Hadhari akan memastikan pencapaian sepuluh prinsip
utama:
I. Keimanan dan ketakwaan kepada ILAHI
II. Kerajaan adil dan beramanah
III. Rakyat berjiwa merdeka
IV. Penguasaan ilmu pengetahuan
V. Pembangunan ekonomi seimbang dan komprehensif
VI. Kehidupan berkualiti
VII. Pembelaan hak kumpulan minoriti dan wanita
VIII. Keutuhan budaya dan moral
IX. Pemeliharaan alam semula jadi
X. Kekuatan pertahanan
Prinsip-prinsip ini adalah menurut acuan yang diadunkan
supaya amalan dan pendekatannya tidak akan menimbulkan salah faham dan
kebimbangan kepada mana-mana pihak dalam sebuah negara yang komposisi rakyatnya
berbilang agama dan berbilang kaum. Pendekatan yang digariskan juga adalah
untuk memperkasakan umat Islam supaya berupaya menghadapi cabaran dunia semasa.
Islam Hadhari adalah Islam yang syumul atau komprehensif
dengan penekanan kepada pembangunan ekonomi dan tamadun yang menyeluruh –
berupaya menjadi penggerak dan pendorong kepada peningkatan daya saing umat.
Warisan dan tamadun Islam yang memperlihatkan kejayaan cemerlang umat Islam
dalam semua bidang perlu dijadikan rujukan dan sumber inspirasi memajukan
masyarakat Malaysia.
Perubahan minda umat memerlukan satu tindakan secara
menyeluruh, secara drastik, secara sistematik, dan tidak bersifat sektor atau partisan.
Ini memerlukan satu perubahan tasawur (pandangan global) seluruh masyarakat.
Selaras dengan itu, konsep hidup sebagai pengabdian kepada Tuhan dan konsep
kerja sebagai ibadah, manusia sebagai khalifah dan kewajipan mencapai kekuatan
dalam semua bidang kehidupan perlu dititikberatkan, khususnya prinsip maqasid
al Syariah adalah berkaitan dengan lima perkara seperti berikut:
I. Menjaga, memartabatkan dan memperkasakan agama
II. Menjaga, memartabatkan dan memperkasakan akal
III. Menjaga, memartabatkan dan memperkasakan nyawa
IV. Menjaga, memartabatkan dan memperkasakan harta
V. Menjaga, memartabatkan dan memperkasakan keturunan
Usaha yang konsisten hingga menghasilkan kejayaan yang
berterusan perlu dirancang. Segala bentuk pemikiran yang mengelirukan dan tidak
bersesuaian dengan kefahaman Islam perlu dikikis supaya pemikiran dan jati diri
umat dapat dibentuk. Perubahan sikap dan budaya umat memerlukan peranan
berijtihad dan berjihad. Konsep jihad perlu ditafsirkan secara lebih luas,
meliputi aspek kehidupan manusia seperti menuntut ilmu, menguasai sains dan
teknologi serta melaksanakan aktiviti-aktiviti ekonomi.
Peningkatan kualiti (itqan) dalam semua urusan dan kegiatan
kehidupan merangkumi bidang pendidikan, penguasaan sains dan teknologi serta
aktiviti-aktiviti ekonomi, hendaklah dijadikan budaya. Ijtihad membina ummah
dalam zaman moden ini perlu diberikan perhatian dan diberikan pengiktirafan.
Masyarakat Malaysia perlu diberikan kefahaman Islam yang
membolehkan umat menghayati dan mewarisi wawasan ketamadunan global (Rahmatan
Lil’alamin) untuk membolehkan umat berperanan secara berkesan diperingkat
global. Semangat persaudaraan (ukhuwah Islamiah) perlu dipupuk dan disemarakkan
bagi menghasilkan rangkaian sosial yang mantap sebagai satu strategi ke arah
meningkatkan daya saing umat. Masyarakat Malaysia perlu menghargai dan
menghayati sifat berdikari dan mengurangkan kebergantungan kepada pihak lain.
Sikap dan nilai-nilai negatif masyarakat perlu diubah kepada nilai-nilai yang
terkandung di dalam tasawwur Islam.
Umat perlu dijadikan masyarakat iqra dalam hasrat mahu
membina kemampuanbangsa dari segi peningkatan penguasaan ilmu, kemahiran dan
kepakaran. Tuntutan Islam mewajibkan umat menguasai ilmu dalam semua bidang
perlu dihayati. Perlu diperbetulkan sebarang salah faham terhadap konsep ilmu
agar tidak berlaku pemisahan antara ilmu sekular dengan ilmu agama. Bahawa
penguasaan sains dan teknologi serta peningkatan kemahiran dan kepakaran
merupakan sebahagian dari tuntutan Islam. Begitu banyak ayat-ayat di dalam
al-Quran yang menyentuh soal penguasaan sains dan teknologi, yang perlu
diberikan perhatian oleh umat. Sumbangan tamadun Islam dalam sains dan
teknologi yang membawa kepada kelahiran renaissance di Eropah wajib diketahui
oleh semua pelajar Islam. Usaha melahirkan saintis Islam yang dapat
menghasilkan penemuan-penemuan baru perlu diperbanyakkan.
Dunia adalah satu perjalanan yang harus dimanfaatkan dalam
proses pengabdian manusia kepada Allah SWT dengan menyempurnakan tanggungjawab
fardu kifayah secara sempurna, jujur, telus dan amanah. Manusia tidak mungkin
berjaya memanfaatkan dunia ini dengan baik jika sikap dan pandangannya terhadap
dunia tidak tepat sebagaimana mestinya, kerana alam dan fenomenanya diciptakan
dan ditundukkan oleh Allah SWT untuk manusia diturunkan sebagai khalifah.
Kerana itu, amatlah penting untuk umat manusia itu diperlengkap dengan ilmu
pengetahuan dan kemahiran, supaya membolehkan manusia menguasai dunia.
Amatlah penting umat Islam dipimpin memahami dan menghayati
Islam sebagai sistem kehidupan menyeluruh untuk menggerakkan pembinaan satu
tamadun. Kehidupan menyeluruh yang bijak mengimbangkan tanggungjawab dunia
dengan tanggungjawab akhirat. Islam bukanlah satu ritual kerana ritualisme
memberi tumpuan kepada akhirat semata-mata. Kerajaan juga tidak pernah bersifat
sekularisme yang menolak akhirat dan memberi tumpuan kepada dunia semata-mata.
Islam mestilah dihayati sebagai sistem yang mengintegrasikan kehidupan duniawi
dan persiapan ukhrawi
KESIMPULAN
Bangsa
yang mencipta tamadun agung adalah mereka yang pandai menghargai dan belajar
daripada sejarah. Malaysia tidak terkecuali daripada hukum alam ini. Kemampuan
kita mentransformasi masyarakat dan ekonomi amat bergantung kepada keupayaan
kita mengiktiraf dan menghargai jasa bakti mereka yang terdahulu dari kita.
Malaysia
telah melalui pembangunan yang pesat pada laf baru ini dan era pentadbiran Tun
Abdullah bin Haji Ahmad Badawi telah memperkukuhkan lagi asas sedia untuk kita
mencapai kejayaan seterusnya. Setiap pemimpin negara adalah laksana bintang
yang menghiasi langit zaman. Setiap jasa dan pengorbanan yang dicurahkan pasti
kekal terpahat di sanubari rakyat zaman berzaman. Sesungguhnya ‘Pak Lah’ telah
meningkatkan pelbagai usaha untuk membina sebuah masyarakat yang lebih aman dan
selamat.
RUJUKAN:
Pak
Lah: Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi: Perdana Menteri Malaysia ke 5,
31.10.2003-2.4.2009,
Pertubuhan
Berita Nasional Malaysia.
Wajah penyabar
ReplyDelete