DEFINISI MASALAH PENGLIHATAN
DEFINISI MASALAH PENGLIHATAN
Definisi masalah penglihatan boleh
dilihat dalam dua perspektif dari segi perundangan dan pendidikan.
Kedua-dua definisi di bawah telah dipetik daripada laman web dpulih hasil
keluaran Kementerian Pelajaran Malaysia
Dari
Segi Perundangan
Definisi masalah penglihatan melibatkan penilaian ketajaman
penglihatan dan medan penglihatan seseorang. Bacaan ketajaman penglihatan akan
membezakan seseorang, sama ada dia buta atau kabur penglihatan
Dari
Segi Pendidikan
Dari segi pendidikan masalah penglihatan bermaksud
sekumpulan kanak-kanak yang memerlukan pendidikan khas kerana masalah
penglihatan.
Klasifikasi masalah penglihatan
boleh dibahagikan kepada dua iaitu:
(a) Kategori low vision (penglihatan
terhad)
Kategori low vision juga dikenali
sebagai penglihatan terhad. Penglihatan kurang daripada 6/18 sehingga persepsi
cahaya pada mata yang terbaik ataupun medan penglihatan kurang daripada 10
darjah sesudah rawatan ataupun pembetulan biasa. Individu dengan penglihatan terhad
dapat melakukan tugas seharian menggunakan deria penglihatan.
(b) Kategori blind (buta)
Biasanya penglihatan kurang daripada 3/60 pada mata yang
terbaik, ataupun medan penglihatan kurang daripada 10 darjah setelah menerima
rawatan ataupun pembetulan biasa.
Terdapat beberapa tahap masalah penglihatan yang membezakan antara buta dengan penglihatan terhad ataupun low vision berdasarkan ujian visual akuiti dan juga adaptasi pendidikan khas. Masalah penglihatan dapat dilihat dalam tahap berikut:
(a) Sederhana
Masalah pada tahap sederhana masih membolehkan
kanak-kanak melihat cahaya dan menjalankan aktiviti melibatkan deria
penglihatan dengan menggunakan alat bantu khas seperti kanta.
(b) Teruk
Masalah pada tahap teruk menyebabkan kanak-kanak mungkin
memerlukan lebih banyak masa dan tenaga dalam menjalankan aktiviti malah
mengalami kesukaran melakukan aktiviti berkaitan penglihatan termasuk mobiliti,
walaupun dengan bantuan alat khas.
(c) Sangat Teruk
Masalah pada tahap sangat teruk mengakibatkan kanak-kanak
menghadapi kesukaran melakukan aktiviti visual seperti membaca dan mobiliti
serta perlu bergantung pada deria-deria lain.
Masalah pada tahap sederhana masih membolehkan kanak-kanak melihat cahaya dan menjalankan aktiviti melibatkan deria penglihatan dengan menggunakan alat bantu khas seperti kanta. cotton satin bed sheet , king size bed comforter set ,
ReplyDeleteboleh saya tahu cara untuk mengajar braille dengan mudah kepada kanak-kanak terutama peringkat prasekolah
ReplyDelete