Kontrak sosial dalam konteks hubungan etnik.
Kontrak sosial dalam konteks
hubungan etnik.
Teori kontrak sosial menurut pandangan ahli teori demokratik
Eropah seperti Thomas Hobbes dan John Locke ialah bahawa manusia mewujudkan
negara sebagai satu perjanjian bersama di mana setiap individu itu bersetuju
kepadanya. Kontrak ini bererti individu-individu yang bebas bersetuju untuk
menyerahkan haknya untuk memerintah diri sendiri itu kepada satu institusi
bersama yang berkuasa dan berdaulat.
Dari segi bahasa pula, kontrak boleh didefinisikan sebagai perjanjian formal dengan
syarat-syarat tertentu antara dua pihak atau lebih. Ia juga bermaksud dokumen
yang mengandungi syarat-syarat perjanjian atau cabang undang-undang yang
berkaitan dengan kontrak. Sosial
pula boleh ditakrifkan sebagai segala yang berkaitan dengan masyarakat, perihal
masyarakat dan kemasyarakatan. Oleh itu, kontrak sosial apabila diasimilasikan
boleh ditakrifkan sebagai satu bentuk perjanjian atau permuafakatan yang
ditulis dan ditetapkan oleh undang-undang yang melibatkan semua masyarakat di
sesebuah negara. Ia juga merupakan satu istilah permuafakatan antara kaum yang
dicapai sebelum merdeka melalui satu persetujuan di kalangan rakyat dan
pemimpin yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India . Pemeteraian kontrak sosial
ini juga turut disertai dan dipersetujui oleh parti-parti yang mereka wakili
iaitu UMNO, MCA dan MIC. Istilah ini sebenarnya tidak wujud dalam Perlembagaan
Persekutuan 1957 tetapi dari perspektif lain, kontrak sosial sememangnya wujud
dalam sejarah negara dan permuafakatan yang dicapai itulah yang mentakrifkan
negara Malaysia dan seterusnya menentukan sifat sesebuah Negara.
Sejarah
Kewujudan Kontrak Sosial
Sejarah
perjanjian ini bermula apabila Perjanjian Pangkor ditandatangani
pada 20 Januari 1874. Perjanjian ini
memperkenalkan sebuah sistem yang mengurangkan kuasa raja dan keistimewaan
orang Melayu iaitu Sistem Residen.
Peranan seorang residen pada awalnya
merupakan penasihat raja sahaja tetapi
akhirnya mencampur tangan dalam
urusan raja. Dengan adanya sistem residen,
ekonomi yang dahulunya dimonopoli
oleh raja dan pembesar melayu telah
terjejas. Kemasukan orang asing ke
dalam Tanah Melayu telah mengeksploitasikan hasil bumi. Dasar pecah dan
perintah, diskriminasi kaum serta penempatan kaum mengikut kawasan dengan
menempatkan orang Melayu di luar bandar, orang Cina di bandar dan orang-orang
India di ladang-ladang getah berjaya memundurkan pencapaian orang Melayu dan
membentuk tembok curiga di antara kaum.
Selepas itu,
beberapa lagi sistem bagi mengkukuhkan lagi kuasa British di Tanah Melayu telah
diperkenalkan dan digunakan. Di antaranya ialah penubuhan Negeri-Negeri Melayu
Bersekutu pada tahun 1896 dengan termeterainya Perjanjian Persekutuan 1896
iaitu menggabungkan negeri Pahang, Negeri Sembilan, Selangor dan Perak. Kononya
perjanjian ini bertujuan untukmengembalikan kuasa sultan. Kuasa pentadbiran
bagi keempat-empat negeri tersebut berada dalam kuasa Residen-Jeneral.
Selain itu, penubuhan
Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan Negeri-Negeri Selat juga telah
banyakmemberi banyak kesan negatif kepada pribumi dan raja serta pembesar
Melayu. Pendudukan Jepun di Tanah Melayu juga telah mengeruhkan keadaan dengan
menambahkan lagi perasaan prasangka dan politik perkauman di antara kaum dengan
melayan kaum Cina dengan teruk tetapi melayan baik kaum India dan kaum Melayu.
Dasar
penjepunan juga telah diperkenalkan dan ini mengetepikan bahasa ibunda
masyarakat Melayu. Kuasa sultan dan pembesar juga tidak dikembalikan seperti
yang dijanjikan sebelum Jepun mengalahkan pihak British. Selepas Jepun menyerah
diri dan mengembalikan Tanah Melayu kepada pihak British, bermulalah rancangan
pembentukan Malayan Union.
Dalam pembentukan
itu, sebuah perlembagaan telah cuba
diperkenalkan. Perlembagaan ini telah mengurangkan kuasa perundangan di
peringkat negeri, menghapuskan hak-hak raja dan hak istimewa orang Melayu
sebagai penduduk pribumi Tanah Melayu serta peruntukan kuasa eksekutif dan
perundangan kepada seorang Gabenor. Rancangan ini telah menerima pelbagai
tentangan dari kalangan kaum Melayu,
Cina dan India .
Selepas rancangan ini gagal, sebuah Jawatankuasa Kerja ditubuhkan pada 1946
untuk membentuk sebuah persekutuan dengan suatu perlembagaan yang boleh
diterima pakai oleh semua golongan masyarakat. Hasil dari kajian dan
perbincangan, satu perjanjian telah dimeterai iaitu Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 dan diketuai oleh seorang Pesuruhjaya Tinggi
British. Tetapi atas desakan, akhirnya British telah membenarkan satu
pilihanraya diadakan pada 27 Julai 1955. Parti Perikatan telah memenangi
pilihanraya tersebut dan telah membuat satu rombongan ke London untuk memperolehi kemerdekaan.
Perlembagaan Persekutuan 1957 berkuat kuasa sehingga sekarang dan telah
mengalami beberapa perubahan contohnya kemasukan Sabah dan Sarawak serta
penukaran nama Persekutuan kepada Malaysia pada tahun 1963.
Tujuan Kontrak Sosial
Terdapat beberapa tujuan kontrak sosial cuba diwujudkan oleh kerajaan Malaysia . Antaranya ialah untuk
menyelesaikan perbezaan kepentingan diri atau kelompok masing-masing. Kedua,
untuk memastikan kepentingan majoriti dan minoriti di ambil kira tanpa
menjejaskan hak dan kepentingan masing-masing. Tujuan ketiga adalah untuk
memastikan persetujuan yang dicapai kekal dan diwarisi turun-temurun. Ini
adalah kerana persetujuan tersebut dianggap memenuhi kepentingan yang
berpanjangan. Keempat, memastikan setiap pihak yang bersetuju akan mematuhi dan
menyampaikan kepada generasi seterusnya agar ia tidak bercanggah di masa depan.
Kontak sosial juga dapat melanjutkan
kelangsungan pentadbiran yang cekap. Selain itu, ia juga dapat mewujudkan
keadaan politik yang stabil di samping untuk menjamin keselamatan, keamanan dan
kesejahteraan rakyat. Justeru itu, ia sedikit sebanyak dapat memupuk semangat
patriotisme dan cintakan tanahair. Tambahan pula, kontrak sosial dilihat dapat
mewujudkan masyarakat yang bebas dan adil dalam usaha untuk mencapai integrasi
nasional.
Kandungan
dalam Kontrak Sosial
Antara isu yang
terkandung dalam kontrak sosial adalah Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan,
Agama Islam sebagai Agama Persekutuan, Hak Keistimewaan Orang Melayu,
Kedaulatan Rajaraja dan Sultan Melayu serta taraf kerakyatan melalalui Prinsip
‘Jus Soli’.
Perlembagaan
Persekutuan 1957 Perkara 152 menjadikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan. Ini bertujuan untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar dengan diwajibkan di semua jenis pusat pendidikan. Ini merupakan
salah satu langkah untuk mencapai perpaduan negara. Pada masa yang sama, Dewan
Bahasa dan Pustaka telah ditubuhkan untuk memajukan Bahasa Melayu serta
menggalakkan penggunaannya.
Minggu Bahasa
Melayu dan Bulan Bahasa Melayu dilancarkan dalam tahun 1960, melalui cogan kata
“Bahasa Jiwa Bangsa”. Akta Bahasa Kebangsaan 1967 menetapkan bahawa Bahasa
Melayu hendaklah digunakan dalam semua urusan rasmi. Ahli Parlimen dan Ahli
Dewan Undangan Negeri boleh menggunakan bahasa Inggeris di dalam Dewan dengan
kebenaran Yang Di Pertua Dewan. Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan bahasa Inggeris selepas 10
tahun merdeka. Sebagai mercu kejayaan dalam usaha mendaulatkan Bahasa Melayu
sebagai bahasa rasmi negara, Universiti Kebangsaan Malaysia telah ditubuhkan pada
1970. Kesemua sekolah di Malaysia
menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan merupakan satu subjek
wajib bermula dari tahun 1982.
Manakala dalam
Perkara 3 (1) pula, Agama Islam merupakan agama persekutuan. Walaubagaimanapun,
ini bukanlah bermaksud negara ini mengamalkan sistem teokrasi. Rakyat Malaysia yang
lain masih bebas menganut agama yang lain dan merayakan perayaan masing-masing.
Mereka juga bebas untuk mengamalkan adat dan tradisi agama masing-masing.
Ketiga, prinsip
kerakyatan secara ‘jus soli’ telah diperkenalkan semasa rancangan Malayan Union
diperkenalkan di Tanah Melayu iaitu kaum Cina dan India yang dilahirkan di
Tanah Melayu merupakan warganegaranya. Tetapi dengan adanya Perlembagaan,
kerakyatan Jus Soli telah diperketatkan. Antara syarat itu ialah penduduk bukan
Melayu mesti tinggal di PTM (Persekutuan Tanah Melayu) tidak kurang daripada 10
tahun. Kedua-dua ibubapanya adalah warganegara PTM. Mereka hendaklah mengaku
taat setia terhadap Tanah Melayu dan menganggap negara ini sebagai tanah tempat
tumpah darahnya. Selain itu, bermula tahun 1958, mereka juga perlu fasih
bertutur dalam bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris. Selain itu, kedudukan
raja sebagai ketua negeri dan ketua agama Islam diiktiraf.
Selain itu, prinsip
‘Kesetiaan kepada Raja’ telah dimasukkan ke dalam Rukunegara yang merupakan
idealogi nasional telah mengkukuhkan lagi kedudukan raja-raja di Malaysia. Di
samping itu, satu pindaan telah ditubuhkan iaitu Akta Hasutan 1948. Ia
bertujuan untuk melarang soalan mengenai hak, taraf kedudukan, hak istimewa, kedaulatan
raja yang dilindungi oleh perlembagaan ke atas bahasa kebangsaan, kewarganegaraan,
hak istimewa orang Melayu dan kuasa pemerintahan raja-raja.
Seterusnya, kedudukan
hak istimewa orang Melayu bukanlah merupakan sesuatu yang baru. Perkara ini
ialah merupakan perkara utama yang diperjuangkan oleh golonganorang Melayu
sejak sebelum merdeka lagi. Perkara ini telah dimaktubkan didalam Perjanjian
Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948. Ia bertujuan untuk menjaga hak orang
Melayu sebagai penduduk asal Tanah Melayu dan mempertingkatkan kemajuan orang
Melayu yang telah ketinggalan dalam semua bidang kehidupan supaya setaraf
dengan kaum bukan Melayu yang lebih maju. Ini dapat mendekatkan jurang
perbezaan di antara kaum terutamanya kaum Cina dengan kaum Melayu yang terpisah
sejak kedatangan British di Tanah Melayu.
Sebuah akta
yang membolehkan penahanan seseorang tanpa bicara telah diperkenalkan selepas
peristiwa 13 Mei 1969 yang dikenali sebagai Akta Keselamatan Dalam Negeri.
Penahanan seseorang tanpa bicara boleh dilaksanakan jika ia merupakan langkah
yang terbaik demi untuk kesejahteraan dan keselamatan Malaysia . Kesalahan seperti
menggugat keselamatan dan ketenteraman Negara dengan mempersoalkan kontrak sosial
boleh ditahan di bawah akta ini. Namun begitu, penahanan tersebut tidak boleh
dilakukan secara sesuka hati.
Beberapa syarat perlu dipenuhi
sebelum penahanan itu disahkan. Di antara syarat-syarat tersebut ialah:
i. Seseorang
yang ditahan hendaklah diberitahu sebab-sebab dia ditahan dan berhak
mengemukakan hujah-hujah menentang penahanannya itu dengan mengemukakan
kenyataan melainkan kenyataan itu dianggap membahayakan kepentingan negara.
ii. Seseorang
warganegara tidak boleh ditahan lebih dari 3 bulan melainkan penahanannya telah
disyorkan oleh Yang Di-Pertuan Agong oleh satu badan penasihat. Badan penasihat
itu akan mendengar hujah-hujah yang dikemukakan oleh warganegara yang ditahan
itu sebelum mensyorkannya.
iii. Badan
tersebut haruslah terdiri daripada seorang pengerusi dan 2 orang ahli biasa.
Pengerusi itu haruslah layak iaitu merupakan hakim dan perlantikan ahli badan
itu dibuat oleh Yang Di-Pertuan Agong. Perbicaraan bagi pesalah ini berlainan
kerana perbicaraan adalah jenis tertutup.
Di samping itu, rintitan sejarah
kontrak sosial ini mesti didedahkan, diperturunkan, dipelajari dan dihayati
oleh setiap lapisan masyarakat, terutama generasi muda daripada kalangan
anak-anak Melayu, Cina dan India .
Mereka mesti memahami dan menghargai apa yang tersirat dan yang tersurat dalam
kontrak sosial itu. Hal ini amat penting kerana kontrak sosial dapat diertikan
sebagai resipi kehidupan masyarakat Malaysia yang bersatu padu, aman
makmur dan harmoni. Sebagai kesimpulan, kontrak sosial adalah satu formula mewujudkan
satu cara hidup yang dinamik, aman dan terus membangun melalui perpaduan dalam
kepelbagaian berasaskan prinsip berkongsi, bekerjsama, toleransi dan bersatu
padu.
assalamualaikum...
ReplyDeletenota dan pos yg sgt bagus...
kalau boleh letakkan sekali sumber rujukan...
baru mantap... hehehe
assalamulaikum..boleh berikan saya tajuk-tajuk buku berkait dengan kontrak sosial ini yang boleh dibaca
ReplyDeleteisi kandungan sangat menarik.boleh saya dapatkan sumber rujukan artikel di atas.TQ
ReplyDeletenota ini telah banyak membantu saya dalam menjawab soalan tugasan. TQ =D
ReplyDeletevery good, sangat membantu untuk final exam esok.. :)
ReplyDeleteterima kasih. saya jadikan ini sbg sumber rujukan saya utk siapkan assignment.
ReplyDeletei need the author name tho..xkan nk bubuh mat king lak..hee... reply me ok??
ReplyDeleteretro jordans
ReplyDeletejordans
bape clothing
bape hoodie
moncler
kd shoes
kobe byrant shoes
curry shoes
off white jordan 1
lebron shoes
replica bags los angeles replica bags india best replica ysl bags
ReplyDeletei4y57q2y70 b9n55b7y20 d9e95a1t45 l3c76k8c66 l9s65r2v18 s2d45b3t42
ReplyDelete