BUTIRAN MENGAJAR LOMPAT TINGGI
BUTIR-BUTIR
MENGAJAR
Lompat tinggi terbahagi kepada 4 fasa yang utama iaitu:
1.
Fasa penujuan ( Approach )
2.
Fasa lonjakan ( Take-off)
3.
Fasa layangan ( Bar Clearance )
4.
Fasa Pendaratan ( Landing )
1. Fasa
penujuan
Penujuan atau larian landas merangkumi larian lurus
dan larian lengkung ( Curved )
Dalam larian
lurus lebih kurang 3 hingga 6 langkah diambil.
Semasa larian
lurus, belakang badan di tinggikan ( upright runk )
Tambahkan
kelajuan larian dengan langkah yang lebih besar dan kuasa.
Condongkan ke
dalama semasa larian lengkung, Bahu yang di dalam lengkung lebih rendah
daripada bahu yang di dalam lengkung.
Teruskan
penambahan kelajuan larian.
2. Fasa
Lonjakan
langkah yang terakhir lebih pendek. Kaki lonjak
mesti , mesti mendarat cepat aksi ‘ acceleration ‘
Tumit arah ke
kawasan mendarat. Kaki tidak sepatutnya selari dengan hadapan kawasan mendarat.
Kaki yang
bukan kaki lonjak dinaikkan cepat ke kedudukan horizontal dan mengekalkan
kedudukan begitu.
Tangan
dihayun ke atas ketinggian kepala dan kekalkan kedudukan.
3. Fasa
Layangan
3.1 Selepas melonjak, teruskan degan kaki yang bukan kaki lonjak dalam
kedudukan horizontal.
3.2 Gerkkan
tangan kiri sebagai pendahulu melepasi palang.
3.3 Angkat
pinggul semasa melepasi palang.
3.4 Apabila pinggul sudah melepasi palang, dengan
cepat kepala mendekati dada.
4. Fasa
Pendaratan
Mendarat dengan keseluruhan belakang dan disokong
dengan tangan.
Jarakkan
lutut semasa mendarat.
PROSEDUR
LOMPATAN
Jarak untuk mengambil
larian sebelum melompat tidak dihadkan. Peserta juga boleh memilih sudut atau
penjuru yang dia suka untuk lompatan. Bahan-bahan yang sesuai seperti sapu
tangan boleh juga digunakan untuk menanda tempat bagi membuat lompatan
.
Ketinggian paras
lompatan untuk permulaan setiap pusingan akan ditentukan oleh pengadil sebelum
acara dimulakan. Setiap peserta akan diberi tiga peluang untuk membuat lompatan
bagi setiap paras ketinggian. Peserta yang gagal melepasi palang selepas tiga peluang
melompat akan terkeluar daripada pertandingan. Pemenang akan ditentukan oleh
peserta yang membuat lompatan yang tinggi. Sekiranya terdapat keputusan seri
maka, disemak pula rekod lompatan sebelum ini.
Contah rekod lompatan
adalah seperti di bawah:
Nama 1 2 3
Ali X X /
Abu X / /
Ali berjaya melompat
melepasi palang pada percubaan yang ketiga manakala Abu pula berjaya pada
percubaan kedua. Oleh itu Ali akan diumumkan sebagai pemenang walaupun paras
ketinggian adalah sama, dan kedua-duanya gagal melepasi ketinggian berikutnya
setelah tiga percubaan diberikan. Ketinggian palang diukur secara menegak,
iaitu bersudut 90 darjah dengan permukaan gelanggang. Ukuran diambil dari bahagian atas palang. Setelah tamat sesuatu
paras ketinggian, pengadil akan mengukur ketinggian baru sebelum peserta
dibenarkan melompat.
Check the clay town court
ReplyDelete