MID NUFF

RPH Bola Jaring


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI

Mata Pelajaran         : Pendidikan Jasmani
Tunjang                     : Kemahiran
Tajuk                          : Bola Jaring
Kemahiran                : Hantaran lob
Tarikh                         : 20 Julai 2009
Masa                          : 7.30 – 8.30 pagi
Tahun                                    : 6 Arif
Bil. Murid                   : 30 orang
Objektif                       : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat        
   Psikomotor : Melakukan hantaran lob kepada kawan dengan
  menggunakan  teknik  yang betul pada jarak tiga     
  meter sebanyak lima kali daripada lapan percubaan
  dengan kehadiran penghadang
  Kognitif        : Menyatakan dua persamaan dan perbezaan antara
  hantaran lob dan hantaran melalui atas kepala.
  Afektif           : Bertanggungjawab terhadap alatan sekolah dengan   
                          menyusun semula semua alatan yang telah  
                          digunakan di tempat yang disediakan.

Pengalaman sediaada: Murid telah mempelajari hantaran aras dada, aras bahu dan
       atas kepala.

Penerapan nilai        : Amanah
KBKK                         : Membanding-beza
Penggabungjalinan            : Tunjang Kecergasan – Koordinasi
Kesepaduan             : Sains – kesan tarikan graviti terhadap objek yang dibaling secara
   diagonal.

Alatan                                    : i. Bola jaring/bola besar 15 biji
  ii. Skital 20
 iii. Bibs 15
 iv. Gelung rotan 10
 v. Borang pengurusan grafik – banding beza
 vi. Radio
vii. Wisel


















Bahagian/
masa
Isi Kandungan
Butiran Mengajar
Organisasi
Catatan/
Alatan/Strategi

Permulaan
( 8 minit )
























































Memanaskan
Badan
(Meningkatkan
KDN)
·         Belalang
      Belatuk






























Regangan
·         Tangan

















·         Badan dan
pinggang















·         Kaki dan Paha

·         Lari atas bebola kaki.
·         Bergerak ke hadapan dan lihat arah larian
·         Badan dicondongkan semasa menyentuh bola




























·         Berdiri tegak, kaki buka seluas bahu
·         Luruskan kedua belah tangan di belakang punggung dan siku dihalakan ke dalam.
·         Tolak tangan perlahan-lahan ke atas dan kira dalam kiraan 8
·         Ulang aktiviti sebanyak 3 kali




·         Berdiri tegak dan kaki dibuka seluas paras bahu
·         Tangan kanan menyilang ke kiri di hadapan
·         Tangan kiri memegang siku kanan dan tarik ke arah bahu kiri
·         Ulang dengan tgn kiri
·         Buat 3 set untuk setiap aktiviti


·         Berdiri tegak, kaki
dibuka seluas paras bahu
·         Bongkokkan bdn dan siku dibengkok sedikit
·         Cuba sentuh lantai dengan kedua belah tgn dan tahan dalam kiraan 8
·         Ulang aktiviti 3 kali



·         Murid dibahagi 2 barisan iaitu belalang dan belatuk

·         Apabila guru menyebut
·         belalang, belalang akan mengejar belatuk

·         Belatuk berlari
·         ke kawasannya dan menyentuh bola yang diletakkan dibelakang garisan.

·         Ahli yang Berjaya menyentuh bola tanpa disentuh oleh pemain lawan dikira selamat.





























·         Murid berselerak
di dalam kawasan yang
ditandakan dengan
skital
·         Guru membuat
demonstrasi dan
murid melakukan
aktiviti

TKP –
- Kinestetik
- Visual spatial
- verbal linguistik
- intra personal




Skital - 8























Bahagian/
Masa
Aktiviti
Butiran Mengajar
Organisasi
Catatan/Alatan/Strategi


Perkembangan

Langkah 1
( 15  minit )











































Gerakerja Kelas
·         Hantaran lob statik, tanpa penghadang
















































·         Hantaran
lob dengan
penghadang yang pasif



Penghantar
·         Berdiri, bahu kiri menghadap kawan
·         Pegang bola dengan tangan kanan, sokong dengan tangan kiri
·         Bawa bola ke sisi bahu kanan dan berat badan di bawa kebelakang
·         Mata pandang sasaran
·         Tolak bola tinggi ke atas kepala penerima
·         Luruskan siku dan ikut lajak


Penerima
·         Berdiri menghadap
penghantar
·         Jangan bergerak sehingga bola sampai di atas kepala, langkah selangkah kebelakang sama ada dengan kaki kiri atau kanan
·         Jangan mengundur
·         Kaki yang sebelah lagi dijadikan paksi pivot
·         Stretch badan dan tangan untuk mendapatkan bola
·         Tangkap dengan kedua belah tangan
·         Betulkan semula kedudukan dan bersedia untuk membuat hantaran semula


·         Penghadang berdiri di hadapan penerima
·         Cuba sentiasa berada sedekat yang mungkin dengan penerima tetapi jangan menyentuhnya

·         Aktiviti
berpasangan



X X X X X X X
X X X X X X X
G
X X X X X X X
X X X X X X X
 
 



















































·         Aktiviti bertiga,
dua orang penghantar dan penerima serta
seorang penghadang

Penggabungjalinan
Kemahiran
- Koordinasi mata
dan tangan



Skital 8
Bola 15












































TKP

-Interpersonal

- Intrapersonal
Kesepaduan –sains

- Kesan gravity
terhadap hantaran

Bola 15 biji
Skital 6







































 


( 15 minit )






























































































































Kemuncak/
Permainan
Kecil
( 15 minit )



















Penutup
( 7 minit )















































































































·         Hantaran
lob dengan
penghadang aktif

















Gerakerja
Kumpulan
·         Stesen 1 –Hantaran
Aras Bahu



















·         Stesen 2 –Hantaran Atas Kepala











































·         Stesen 3 Hantaran Lob






















































Bola Kapten






















Pengenduran
dengan iringan
muzik
·         Anggota atas (lengan)











·         Kenduran Pinggang









·         Tarik nafas sambil melakukan perbincangan




























Perbincangan
































Menyimpan alatan










·         Sama seperti diatas tetapi kali ini
penghadang cuba
mendapatkan bola
yang dihantar
·         Jangan menyentuh atau melanggar pemain lawan
·         Bertukar kedudukan dengan menghadang penghantar yang akan
·         menjadi penerima









·         Berdiri kaki buka seluas paras bahu dengan bahu
kiri menghadap arah hantaran
·         Pegang bola dengan tangan kanan, sokong
dengan tangan kiri
·         Bawa bola ke paras bahu, bengkokkan siku,
bawa berat badan ke belakang
·         Tolak bola lurus kearah penerima, luruskan siku
·         Ikut lajak





·         Berdiri menghadap sasaran, kaki dibuka aras bahu
·         Pegang bola dengan kedua belah tangan menggunakan jari-jari dan bawa bola ke atas kepala
·         Langkah sebelah kaki ke belakang bengkok siku, bawa bola ke belakang kepala
·         Tolak bola kearah sasaran dengan menyentap pergelangan tangan dan luruskan siku
·         Langkah kaki belakang ke depan dan ikut lajak
·         Laluan bola berbentuk parabolic dan mesti sampai di atas kepala penerima.
















Penghantar
·         Berdiri, bahu kiri menghadap kawan (seperti dlm hantaran aras bahu)
·         Pegang bola dengan tangan kanan, sokong dengan tangan kiri
·         Bawa bola ke sisi bahu kanan dan berat badan di bawa ke belakang
·         Mata pandang sasaran
·         Tolak bola tinggi ke atas kepala penerima
·         Luruskan siku dan ikut lajak.


Penerima
·         Berdiri menghadap penghantar
·         Jangan bergerak sehingga bola sampai di atas kepala penerima
·         Apabila bola sampai di atas kepala, langkah selangkah kebelakang sama ada dengan kaki kiri atau kanan
·         Jangan mengundur
·         Kaki yang sebelah lagi dijadikan paksi pivot
·         Stretch badan dan tangan untuk mendapatkan bola
·         Tangkap dengan kedua belah tangan
·         Betulkan semula kedudukan dan bersedia untuk membuat hantaran semula




·         Aplikasikan semua teknik yg dipelajari dalam kemahiran hantaran lob
·         Hanya hantaran lob saja yg dibenarkan
·         Undang-undang permainan bola jaring seperti gerak kaki, sentuhan, menghadang dan penalti  diaplikasikan












·         Berdiri tegak, kaki dibuka melebihi luas bahu
·         Kuncikan jejari kiri dan kanan tangan
·         Tolak tangan lurus ke hadapan sambil membongkok 90º
·         Kira dgn kiraan 8
·         Ulang aktiviti sebanyak 3 kali


·         Berdiri seperti kedudukan di atas
·         Tangan lurus di atas kepala
·         Bengkok badan ke sisi kiri
·         Ulang aktiviti sebanyak 3 kali


·         Tarik nafas dan tahan dgn kiraan 8
·         Hembus perlahan2
·         Nyatakan keadaan udara di persekitaran tersebut hari ini
·         Nyatakan bagaimana hendak mengekalkan udara yang nyaman




















Perbezaan antara
hantaran aras kepala dan lob

1.    bola hantaran lob bergerak lebih perlahan daripada hantaran atas kepala
2.    hantaran lob menggunakan sebelah tangan di hantar dari aras bahu dan dua belah tangan dari aras dada
3.    hantaran lob dihantar dariatas kepala
4.    hantaran lob untuk keadaan di mana musuh berhampiran dgn penerima
5.    hantaran atas kepala untuk keadaan di mana musuh berada di tengah agak jauh daripada penerima



·         Pembahagian tugasan
·         Tempat penyimpanan
·         Susunan alatan










































·         Bahagikan pelajar kepada 3 kumpulan. Kumpulan A menjalankan aktiviti stesen 1, kumpulan B stesen 2 dan kumpulan C stesen 3
·         Tukar stesen setiap 3 minit apabila mendengar isyarat wisel
·         Lakukan aktiviti berpasangan






 







Stesen 3

 
 






























































































·         3 lawan 3
·         Hanya satu pasukan sahaja yang memakai bibs
·         Tandakan kawasan permaianan masing-masing 5m X 3m denganskital
·         Seorang pemain berada dalam gelung rotan sebagai gold an penghadang di luar gelung rotan
·         Gilirkan posisi pemain selepas setiap gol






·         Berselerak dalam kawasan yang telah ditandakan
·         Menghadap guru
·         Guru membuat demostrasi jika perlu

















·          Guru bertanya soalan dan murid menjawab




























Guru bertanya
soalan dan murid
menjawab
·         Gunakan boring pengurusan grafik banding beza
·         Demostrasi  apabila perlu

























·         Guru memastikan murid mengikut peraturan penyimpanan alatan yang ditetapkan
























































































































































































TKP
·         logic matematik
·         anggaran jarak

Bola 6 biji
Bibs 15
Gelung 10
Skital 20
















TKP

-Kesedaran
-Muzik
-Kesedaran
naturalis
Radio kaset
















































Catatan/Alatan/Strategi


KBKK
·         Banding beza
·         Borang pengurusan grafik


































































Comments

Popular posts from this blog

CONTOH FORUM BERTAJUK (Pengaruh perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pendidikan)

PUNCA-PUNCA BERLAKUNYA SUMBANG MAHRAM

PERATURAN-PERATURAN DI DALAM ACARA LOMPAT TINGGI