RPH Bola Jaring
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
JASMANI
Mata
Pelajaran : Pendidikan Jasmani
Tunjang
: Kemahiran
Tajuk
: Bola Jaring
Kemahiran : Hantaran
lob
Tarikh : 20 Julai 2009
Masa : 7.30 – 8.30 pagi
Tahun
: 6 Arif
Bil.
Murid : 30 orang
Objektif
: Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat
Psikomotor : Melakukan hantaran lob kepada kawan dengan
menggunakan
teknik yang betul pada jarak tiga
meter sebanyak lima kali daripada lapan
percubaan
dengan kehadiran penghadang
Kognitif :
Menyatakan dua persamaan dan perbezaan antara
hantaran
lob dan hantaran melalui atas kepala.
Afektif :
Bertanggungjawab terhadap alatan sekolah dengan
menyusun semula semua alatan yang telah
digunakan di tempat yang disediakan.
Pengalaman
sediaada: Murid telah mempelajari hantaran aras dada, aras bahu dan
atas kepala.
Penerapan
nilai : Amanah
KBKK : Membanding-beza
Penggabungjalinan : Tunjang Kecergasan – Koordinasi
Kesepaduan
: Sains – kesan tarikan graviti terhadap objek yang dibaling secara
diagonal.
Alatan : i. Bola
jaring/bola besar 15 biji
ii.
Skital 20
iii.
Bibs 15
iv.
Gelung rotan 10
v.
Borang pengurusan grafik – banding beza
vi.
Radio
vii. Wisel
Bahagian/
masa
|
Isi Kandungan
|
Butiran Mengajar
|
Organisasi
|
Catatan/
Alatan/Strategi
|
Permulaan
( 8 minit )
|
Memanaskan
Badan
(Meningkatkan
KDN)
·
Belalang
Belatuk
Regangan
·
Tangan
·
Badan dan
pinggang
·
Kaki dan Paha
|
·
Lari atas bebola kaki.
·
Bergerak ke hadapan dan lihat arah larian
·
Badan dicondongkan semasa menyentuh bola
·
Berdiri tegak, kaki buka seluas bahu
·
Luruskan kedua belah tangan di belakang punggung dan
siku dihalakan ke dalam.
·
Tolak tangan perlahan-lahan ke atas dan kira dalam
kiraan 8
·
Ulang aktiviti sebanyak 3 kali
·
Berdiri tegak dan kaki dibuka seluas paras bahu
·
Tangan kanan menyilang ke kiri di hadapan
·
Tangan kiri memegang siku kanan dan tarik ke arah bahu
kiri
·
Ulang dengan tgn kiri
·
Buat 3 set untuk setiap aktiviti
·
Berdiri tegak, kaki
dibuka seluas paras
bahu
·
Bongkokkan bdn dan siku dibengkok sedikit
·
Cuba sentuh lantai dengan kedua belah tgn dan tahan
dalam kiraan 8
·
Ulang aktiviti 3 kali
|
·
Murid dibahagi 2 barisan iaitu belalang dan belatuk
·
Apabila guru menyebut
·
belalang, belalang akan mengejar belatuk
·
Belatuk berlari
·
ke kawasannya dan menyentuh bola yang diletakkan
dibelakang garisan.
·
Ahli yang Berjaya menyentuh bola tanpa disentuh oleh
pemain lawan dikira selamat.
·
Murid berselerak
di dalam kawasan
yang
ditandakan dengan
skital
·
Guru membuat
demonstrasi dan
murid melakukan
aktiviti
|
TKP –
- Kinestetik
- Visual spatial
- verbal linguistik
- intra personal
Skital - 8
|
Bahagian/
Masa
|
Aktiviti
|
Butiran Mengajar
|
Organisasi
|
Catatan/Alatan/Strategi
|
|||||||||||
Perkembangan
Langkah 1
( 15 minit )
|
Gerakerja Kelas
·
Hantaran lob statik, tanpa penghadang
·
Hantaran
lob dengan
penghadang yang
pasif
|
Penghantar
·
Berdiri, bahu kiri menghadap kawan
·
Pegang bola dengan tangan kanan, sokong dengan tangan
kiri
·
Bawa bola ke sisi bahu kanan dan berat badan di bawa
kebelakang
·
Mata pandang sasaran
·
Tolak bola tinggi ke atas kepala penerima
·
Luruskan siku dan ikut lajak
Penerima
·
Berdiri menghadap
penghantar
·
Jangan bergerak sehingga bola sampai di atas kepala,
langkah selangkah kebelakang sama ada dengan kaki kiri atau kanan
·
Jangan mengundur
·
Kaki yang sebelah lagi dijadikan paksi pivot
·
Stretch badan dan tangan untuk mendapatkan bola
·
Tangkap dengan kedua belah tangan
·
Betulkan semula kedudukan dan bersedia untuk membuat
hantaran semula
·
Penghadang berdiri di hadapan penerima
·
Cuba sentiasa berada sedekat yang mungkin dengan
penerima tetapi jangan menyentuhnya
|
·
Aktiviti
berpasangan
·
Aktiviti bertiga,
dua orang
penghantar dan penerima serta
seorang penghadang
|
Penggabungjalinan
Kemahiran
- Koordinasi mata
dan tangan
Skital 8
Bola 15
TKP
-Interpersonal
- Intrapersonal
Kesepaduan –sains
- Kesan gravity
terhadap hantaran
Bola 15 biji
Skital 6
|
|||||||||||
( 15 minit )
Kemuncak/
Permainan
Kecil
( 15 minit )
Penutup
( 7 minit )
|
·
Hantaran
lob dengan
penghadang aktif
Gerakerja
Kumpulan
·
Stesen 1 –Hantaran
Aras Bahu
·
Stesen 2 –Hantaran Atas Kepala
·
Stesen 3 Hantaran Lob
Bola Kapten
Pengenduran
dengan iringan
muzik
·
Anggota atas (lengan)
·
Kenduran Pinggang
·
Tarik nafas sambil melakukan perbincangan
Perbincangan
Menyimpan alatan
|
·
Sama seperti diatas tetapi kali ini
penghadang cuba
mendapatkan bola
yang dihantar
·
Jangan menyentuh atau melanggar pemain lawan
·
Bertukar kedudukan dengan menghadang penghantar yang
akan
·
menjadi penerima
·
Berdiri kaki buka seluas paras bahu dengan bahu
kiri menghadap arah
hantaran
·
Pegang bola dengan tangan kanan, sokong
dengan tangan kiri
·
Bawa bola ke paras bahu, bengkokkan siku,
bawa berat badan ke
belakang
·
Tolak bola lurus kearah penerima, luruskan siku
·
Ikut lajak
·
Berdiri menghadap sasaran, kaki dibuka aras bahu
·
Pegang bola dengan kedua belah tangan menggunakan
jari-jari dan bawa bola ke atas kepala
·
Langkah sebelah kaki ke belakang bengkok siku, bawa
bola ke belakang kepala
·
Tolak bola kearah sasaran dengan menyentap pergelangan
tangan dan luruskan siku
·
Langkah kaki belakang ke depan dan ikut lajak
·
Laluan bola berbentuk parabolic dan mesti sampai di
atas kepala penerima.
Penghantar
·
Berdiri, bahu kiri menghadap kawan (seperti dlm
hantaran aras bahu)
·
Pegang bola dengan tangan kanan, sokong dengan tangan
kiri
·
Bawa bola ke sisi bahu kanan dan berat badan di bawa ke
belakang
·
Mata pandang sasaran
·
Tolak bola tinggi ke atas kepala penerima
·
Luruskan siku dan ikut lajak.
Penerima
·
Berdiri menghadap penghantar
·
Jangan bergerak sehingga bola sampai di atas kepala
penerima
·
Apabila bola sampai di atas kepala, langkah selangkah
kebelakang sama ada dengan kaki kiri atau kanan
·
Jangan mengundur
·
Kaki yang sebelah lagi dijadikan paksi pivot
·
Stretch badan dan tangan untuk mendapatkan bola
·
Tangkap dengan kedua belah tangan
·
Betulkan semula kedudukan dan bersedia untuk membuat
hantaran semula
·
Aplikasikan semua teknik yg dipelajari dalam kemahiran
hantaran lob
·
Hanya hantaran lob saja yg dibenarkan
·
Undang-undang permainan bola jaring seperti gerak kaki,
sentuhan, menghadang dan penalti
diaplikasikan
·
Berdiri tegak, kaki dibuka melebihi luas bahu
·
Kuncikan jejari kiri dan kanan tangan
·
Tolak tangan lurus ke hadapan sambil membongkok 90º
·
Kira dgn kiraan 8
·
Ulang aktiviti sebanyak 3 kali
·
Berdiri seperti kedudukan di atas
·
Tangan lurus di atas kepala
·
Bengkok badan ke sisi kiri
·
Ulang aktiviti sebanyak 3 kali
·
Tarik nafas dan tahan dgn kiraan 8
·
Hembus perlahan2
·
Nyatakan keadaan udara di persekitaran tersebut hari
ini
·
Nyatakan bagaimana hendak mengekalkan udara yang nyaman
Perbezaan antara
hantaran aras
kepala dan lob
1.
bola hantaran lob bergerak lebih perlahan daripada
hantaran atas kepala
2.
hantaran lob menggunakan sebelah tangan di hantar dari
aras bahu dan dua belah tangan dari aras dada
3.
hantaran lob dihantar dariatas kepala
4.
hantaran lob untuk keadaan di mana musuh berhampiran
dgn penerima
5.
hantaran atas kepala untuk keadaan di mana musuh berada
di tengah agak jauh daripada penerima
·
Pembahagian tugasan
·
Tempat penyimpanan
·
Susunan alatan
|
·
Bahagikan pelajar kepada 3 kumpulan. Kumpulan A
menjalankan aktiviti stesen 1, kumpulan B stesen 2 dan kumpulan C stesen 3
·
Tukar stesen setiap 3 minit apabila mendengar isyarat
wisel
·
Lakukan aktiviti berpasangan
·
3 lawan 3
·
Hanya satu pasukan sahaja yang memakai bibs
·
Tandakan kawasan permaianan masing-masing 5m X 3m
denganskital
·
Seorang pemain berada dalam gelung rotan sebagai gold
an penghadang di luar gelung rotan
·
Gilirkan posisi pemain selepas setiap gol
·
Berselerak dalam kawasan yang telah ditandakan
·
Menghadap guru
·
Guru membuat demostrasi jika perlu
·
Guru bertanya
soalan dan murid menjawab
Guru bertanya
soalan dan murid
menjawab
·
Gunakan boring pengurusan grafik banding beza
·
Demostrasi
apabila perlu
·
Guru memastikan murid mengikut peraturan penyimpanan
alatan yang ditetapkan
|
TKP
·
logic matematik
·
anggaran jarak
Bola 6 biji
Bibs 15
Gelung 10
Skital 20
TKP
-Kesedaran
-Muzik
-Kesedaran
naturalis
Radio kaset
Catatan/Alatan/Strategi
KBKK
·
Banding beza
·
Borang pengurusan grafik
|
|||||||||||
Comments
Post a Comment